Voiko 5v lapsen jättää yksin odottelemaan särkänniemessä?!!
Mielipiteitä sukulaistädin toimintavoista!
Täti oli kesällä 5v ja 7v lasten kanssa särkänniemessä. Etukäteen oli puhetta pienten avainten ostamisesta, koska tiesimme ettei 5v halua mihinkään hurjiin laitteisiin. sanoimme myös ettemme halua 7v menevän yksin mihinkään hurjimpiin, koska ei ole niissä ikinä ollut edes aikuisen kanssa. Eikä kumpaakaan voisi jättää yksin mihinkään odottamaan.
No, kun reissu oli tehty, kuulimme tädin toimineen aivan vastoin ohjeita! Hän oli jättänyt useamman kerran 5v lapsen seisoskelemaan yksin pyöriessään isomman kanssa laitteissa. Lisäksi 7v lapsi oli ollut ihan yksin esim. korkkiruuvissa ja kummitusjunassa.. No, kun tädille huomautettiin tästä, hän oli aivan ihmeissään. Oli sitä mieltä että tottakai 5v voi odotella yksin. Meidän mielestä ei missään nimessä!! Ja kuulemma vanhempien ei pidä antaa ohjeita, vaan pitää luottaa hänen kykyihinsä! Hieman suututtiin..
Täti ei ole tämän jälkeen ottanut mitään yhteyttä. No nyt kuultiin, että hän odottaa meiltä anteeksipyyntöä!! Meidän mielestä meillä ei ole mitään anteeksipyydettävää vaan päinvastoin..
Kommentit (29)
Ja kai sen viisivuotiaan voi istuttaa laitteen viereen penkille siksi pariksi minuutiksi kun laite pyörii, jos lapsi on ns. normaali eli tottelee aikuista.
Taisi olla viimeinen kerta kun sukulainen suostuu viemään teidän lapsia minnekään ;)
jättäisi n:kertaa, koska kun tarpeeksi monta kertaa jättää, niin lapselle tulee pissahätä, tylsää, näkee koiran tms.
Yksin en jättäisi odottamaan kyytiä tms. mutta otsikosta ei ollut ihan selvää millaisesta odotuttamisesta oli kyse.
Tämä on hyvin yksilöllistä, minä en jättäisi vieraan lapsia näin, kun en tunne tarpeeksi hyvin. Ehkä molemmat osapuolet tässä ovat hieman ylireagoineet.
Ihme vastauksia sulle tänne tullut.
Itsehän mainitsit, että isompaa lasta ei saa yksin päästää hurjiin laitteisiin. Pakkohan pienemmän on jäädä siksi aikaa odottelemaan, kun täti on isomman kanssa laitteessa.
Minun 6 vuotiaani oli yksin korkkiruuvissa... että vedä siittä johtopäätöksiä itse.
Ja samaa mieltä on tuon yhden kanssa, vie pentusi seuraavan kerran itse. Jos joku veisi minun pentuni särkänniemeen, olisin todella onnellinen, enkä ohjeita antaisi.
no sitähän minäkin, että voisin jättää odottamaan, jos pääsen tarvittaessa takaisin lapsen luo.. mutta jos pyörit itse laitteessa, mistä et edes näe lasta, niin vähän turha riski mielestäni. Meillä ainakin 5v on vielä sen verran arvaamaton, ettei aina muista kaikkia ohjeita jos esim. huomaa jotain mielenkiintoista jossain. Ja tämä lapsi oli siis jätetty yksin ainakin 5 kertaa.. sen jälkeen oli jo itse sanonut, ettei enää halua yksin odotella.
Ja kyllä minun mielestäni vanhemmat saavat sanoa ohjeita tädille, joka hoitaa lapsia todella harvoin..
AP
sinähän sen lapsesi tunnet. Mutta ehkä sukulainen ei ole tiennyt, että hän voi olla arvaamaton? Sinun olisi pitänyt korostaa sitä vielä enemmän.
t. joku ylläoleva, joka sanoi, että voisi jättää odottamaan
niin, jatkan vielä sen verran, että siksi juuri suosittelimme pienten avaimen ostamista, kun isoimpiin laitteisiin ei käytännössä olisi mahdollista mennä. että voisivat sitten yhdessä mennä niihin joihin kumpikin haluaa. ja tämä selitettiin myös lapsille, ja isompikin oli tilanteeseen ihan tyytyväinen, eikä vaatinut pääsyä mihinkään hurjiin laitteisiin..
Alle 120 cm:lle ja yli. Lisäksi eri laitteille omat pituusrajoituksensa. Mutta jos lapsesi ovat yli tuon mitan, ei tätillä ollut edes vaihtoehtoja.
Eiks olis ap jotakin muutakin vanhaa hampaan kolossa...
Minä olen ap:n kanssa ihan samaa mieltä. 5-vuotiasta ei voi jättää yksinään siksi aikaa, kun itse kieppuu laitteessa. Molemmille lapsille olisi pitänyt hankkia vain se pienten ranneke ja käydä niissä laitteissa kaikki yhdessä.
Vierailija:
Voi juma... vajaan tunnin kuluttua alotetaan jo marraskuu!
Eiks olis ap jotakin muutakin vanhaa hampaan kolossa... ...
Niitä myydään vain alle 120-senttisille.
Ihan tosi täti ei ole sen jälkeen ollut yhteydessä? Järkyttävää... siis eihän teillä oikeasti ole mitään anteeksipyydettävää. Itse en päästäisi ko. tädin kanssa lapsia enää pienenä minnekään.
Teillähän kyse oli siitä, että isompi on arka eikä menisi yksin laitteisiin, joten siinäkin mielessä on ihan älytöntä, että täti vei häntä esim. korkkiruuviin.
Ja itse en jättäisi 5-vuotiasta vielä odottelemaan tuolla tavalla. Voin jättää 4-vuotiaani esim. jonnekin kahvilan leikkipisteeseen kun menen tiskille. Siltikin kyttään jonosta sinne, että näen lapsen. Ja yleensä noissa paikoissa on vain yksi uloskäynti siinä tiskin lähellä :) En usko, että vielä vuoden päästä muutan taktiikkaa. Riippuu lapsesta.
kaikki pienten laitteet sai käydä läpi.
joo, ei meidän poikaa olisi 5v:nä voinut jättää yksin odottelemaan. MUTTA, lapset on erilaisia ja ap:n lapsen selvästi voi, koska mitään ei tapahtunut.
MINUSTA AP:lla on mennyt arvostelukyky pahasti sekaisin kun on ylipäänsä lähettänyt kaksi noin pientä lasta yhden aikuisen kanssa särkkikseen. Siellä on silloin väistämättä tylsää kaikilla. Ja ottaen huomioon kuinka raskaan työn tätä sukulaistäti on ap:n lasten eteen tehnyt (ne ei ole aikuisille mitään lepolomia , olen sen verran monta kertaa ollut) minusta on kohtuutonta , että ap vaati tädiltä hirveitä anteeksipyyntöjä ja nöyristelyjä. TOinen on sentään parhaansa yrittänyt ihan teidän lasten eteen (ei meinaan taatusti omaksi huvikseen!) ja mitään vakavaa ei sattunut ja niin edelleen. Jos ap on pahasti haukkunut ja huutanut tädille, niin sitä haukkumist aja huutamista VOISI jopa pyytää anteeksi - sellainen on aina sivistymätöntä, oli toinen tehnyt mitä tahansa!
kaikki meni siis hyvin ja lapset on hengissä ja niillä oli varmaankin tädin kanssa kiva päivä. So, nöyrry ja pyydä anteeks ja unohda jo tää juttu.
pyydä tädiltä anteeksi sitä, mitä pystyt pyytämään. Eli pyydä anteeksi huutamistasi/mitä hän haluaa. Kerro vielä lopuksi, että reagoit niin, koska olit järjettömän huolissasi. Sitten täti ymmärtää , miksi sinä teit niin kuin teit, ja hän kykenee pyytämään osaltaan anteeksi.
Lisäksi olette mielestäni oikeassa.
itsellä samanikäiset lapset, eikä olisi tullut mieleenkään kesällä mennä kokemattoman vanhemman lapsen kanssa laitteeseen ja jättää kiltti 5v yksin odottamaan!
ensinnäkin jonotusajat oli usein 10-20min + laitteessa oloaika, mitä vaan voi sattua pienelle lapselle oudossa paikassa siinä ajassa!!
siksi mentiinkin koko perhe, eli 2 aikuista, jolloin odottamaan jäi aina joku pienemmän kanssa...
isompaa en halunnut päästää vielä yksin hurjiin laitteisiin koska oli hänen ensimmäinen kertansa niissä...
enkä ole oikeasti mikään vouho äiti, lapset odottelee silloin tällöin jossain penkillä yksin, mutaa minulle on heihin aina näköyhteys ja voin palata heti luo jos tarvii!!!
Lintsillä ainakin pitää olla aikuinen mukana niissä hurjemmissa 120senttisten laitteissa (vuoristoradat ym).
Me olimme kesällä Särkänniemessäkin, mutta ei edes ajateltu, että 120senttisen olisi voinut päästää yksin joihinkin laitteisiin, vaan aikuinen kulki koko ajan mukana.
me jätetään 5 v usein varamaan ravintolassa pöytää, jos itse menemme hakemaan ruokaa. Odotusaika on sama pari viikkoa.
Suomessa ei kidnapata lapsia, ja jos lapsi on sen luontoinen, ettei lähde mihinkään, niin kyllä minä voisin 5-vuotiaan jättää. Eri asia on sitten vilkkaamman lapsen kanssa.