Puheterapeutti suositteli päivähoitopaikkaa tytöllemme. Pelottaa soittaa hyökkäävälle päiväkodinjohtajalle, joka
jo kertaalleen tyrmännyt hoitohakemuksen, koska olen vauvan kanssa kotona. Miksi olen näin nyhverö :-( Foniatrin paperit on myös ja kuulema vähintään puolipäivähoitopaikka olisi nyt tarpeen terapeutin mukaan.
Kommentit (29)
Suomessahan on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Eli päivähoitoa ei voida evätä sillä perusteella, että olet vauvan kanssa kotona. Tee heti valitus asiasta, jos näin on. Se on sitten eri asia, pääsetkö juuri haluamaasi ryhmään.
Tottai kai ne päivähoidossa jurputtaa, mutta älkää välittäkö. Kyse on rahasta eikä mistään muusta. Äitejä syyllistetään, että kunnan menoja saataisiin karsittua.
Vierailija:
Suomessahan on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Eli päivähoitoa ei voida evätä sillä perusteella, että olet vauvan kanssa kotona. Tee heti valitus asiasta, jos näin on. Se on sitten eri asia, pääsetkö juuri haluamaasi ryhmään.
tulee enemmän pienessä ryhmässä eli pph:lla. Tai sitten pienemmässä ryhmässä ryhmiksessä/pk:ssa.
Lapsi oli päiväkodissa ja minä jäin äitiyslomalle, niin meille suositeltiin, että lapsi jatkaisi päiväkodisssa puheenkehityksen takia. Minä päätin, että kerho riittää ja saadaan olla enemmän yhdessä kotona. Puhe alkoi selkiintymään kotihoidossa ollessa. Tehtiin ja tehdään vieläkin päivittäin harjoituksia ja kerho on 2 kertaa viikossa. Nyt puheterapeutti on sanonut että oli hyvä ratkaisu ottaa lapsi pois päiväkodissa. Ei siellä päiväkodissa hoitajilla ole aikaa yhden lapsen kanssa tehdä harjoituksia.
vaan pyydät miehesi hakemaan hakupaperit tarhasta. Mieheltäsi eivät varmasti kysele mitään. Ei mitään selityksiä, vain hakupaperit tarhasta.
suosittelen päiväkotia, todellakin on hyötyä kaikin ntavoin.
t. äiti, jolla kaksi erityislasta.
Ja onko sun mielestä esimerkiksi pelkkä puheviiveinen jo erityislapsi?
Ne hakupaperithan pystyy tulostamaan netistäkin. Mihin sitä miestä siinä tarvitaan??
Mulla 2 lasta. Esikoisella keskivaikea kehitysvamma, autistiset piirteet, vaikea dysfasia.
On nyt tuetussa eskarissa, ollut erityisryhmässä ja pienenä tavallisessa pienten ryhmässä.
Kuopuksella puheenkehityksen viive, myös ymmärtämisen puolella.
Puheenkehityksen ongelmiiin kuuluu myös sosiaalisia ongelmia, tarkkaamattomuuutta, leikkitoiminta jäljessä, kontakti ja vuorovaikutus ongelmat, jumiutumista. Yksilökohtaista jokaisella, mitkä on lapsen kehityksen ongelmat.
Toisilla lapsilla on hyvänlaatuinen puheenkehityksen viive ja toisilla kielellinen erityisvaikeus. Pienestä lapsesta ei voi tietää kumpaan ryhmään kuuluu.
Kuopus ollut nyt isossa ryhmässä ja pääsee ensi syksynä luultavasti johonkin pienempään ryhmään.
Erityisryhmiin ei pääse suoraan kotihoidosta, vaan tarhan kautta, jos ei hyödy tai pärjää isossa ryhmässä.
Eikä kaikilla puheviiveisillä todellakaan ole ymmärtämisen tai sosiaalisia vaikeuksia!
Hyvä pute ja aktiiviset vanhemmat riittävät terhokkaaseen kuntoutukseen ja jos on sitten 3- v tarve erityisryhmää sinne kyllä pääsee ihan kotoakin... lausunnoiden perusteella ne paikat jaetaa !!!
Ei siinä tarvitse käydä kokeilemassa ensin tavallisessa ryhmässä.
Pienestä lapsesta ei voi tietää kumpaan ryhmään kuuluu.
Kuopus ollut nyt isossa ryhmässä ja pääsee ensi syksynä luultavasti johonkin pienempään ryhmään.
Erityisryhmiin ei pääse suoraan kotihoidosta, vaan tarhan kautta, jos ei hyödy tai pärjää isossa ryhmässä.
[/quote]
Mutta ole kovana, että lapsesi saa sellaisen paikan josta on hyötyä. Minun lapseni meni erityisryhmään puheentuotonvaikeuden takia, tarvitsi tukiviittomia. Henkilökunta ei viittomia osannut ja ½-vuotta tuskailimme kunnes otin lapsen pois hoidosta. Lapsi osasi viittoa mutta henkilökunta ei merkkejä ymmärtänyt. Lapsi ahdistui kovasti.
Toivottavasti alueellaan on sellaisia. Oma lapseni on tukilapsena tuollaisessa ryhmässä ja on kyllä aivan mahtava ryhmä. Lottovoitto päästä sellaiseen. Tukiviittomia käyttävät ja tekevät erittäin paljon muitakin erityisharjoituksia.
vai onko sekin nyhverö. Ja laitat sen hakemuksen myös vetämään ei pelkkä soitto riitä.
Meille sanottiin, että kerho ajaa ihan saman asian. Sekä puheterapeutti että neuvola sanoivat, että se on ihan liioiteltua ja rutiininomaista se, että tuputetaan heti päivähoitoa.
tukemaan lapsen kehitystä. Kerhon vetäjillä tätä ei välttämättä ole.
on 20 vuoden kokemus ja eskariopen pätevyys, ryhmä on pieni. Päiväkodissa on tuplamäärä lapsia ja hoitajat tukityöllistettyjä.
Teoria ja käytäntö ei aina kohtaa...
ammattitutkintoa niin sain paljon uutta tietoa lasten varhaiskasvatuksesta. Erityistarpeet myös huomioitava ja ilman koulutusta se ei onnistu. t. 7 erityislapsen äiti
mutta eihän se tietysti vanhempia vapauta hommista. yhteistyö on tärkeintä. Siis meillä puhuttiin ja juteltiin ja leikittiin roolileikkejä ja vastaavia puhuttamis leikkejä kotonakin. Päivähoito oli kuitenkin ERILAISTA kommunikaatiota ja se selvästi auttoi. Mutta meidän lapsen ryhmässä ei kyllä ollut meno sellaista kuin joku tuossa aiemmin kuvasi, vaan kyseessä oli erityisryhmä, jossa hoitajat olivat hakeneet lisäkoulutusta ja olivat hyvin motivoituneita kielen ongelmien ratkaisemiseen ja sen joukossa olleen maahanmuuttajalapsen kielen ongelmat olivat muuten aika samanlaisia kuin muidenkin lasten ja niihin puututtiin samoilla leikkien varjolla tehdyillä harjoituksilla. SIellä siis tehtiin erilaisia harjoituksia leikin varjolla ja ja käytössä oli myös tukiviittomia ja kuvia - ei siis todellakaan sama asia kuin joku tavallinen kerho! Samalla ryhmässä oppi myös muunlaista kommunikointia kuin puhetta.
Mutta suurin merkitys minä luulen, tuossa oli sillä, että puhuminen toisten lasten kanss aon luonteeltaan erilaista kuin aikuisten kanssa puhuminen ja jotenkin se on kielen kehitykselle välttämätön vaihe.