VINKKEJA? Miten saan leikki-ikaiset lapset (2v ja 3v) syomaan tuoreita kasviksi, salaatteja, vihanneksia ja hedelmia? Marjat ja babyporkkanat vaan kelpaa, kaikki muu jaa lautaselle
Kommentit (18)
toista (ja nuorempi ilmeisesti ei esimerkin vuoksi syö), ompuista menee molemmilla vatsa kuralle?
Meillä 2v oppi syömään kaikkia kasviksia siten, että annoin hänen mukamas pihistää esim paprikakuutioita leikkuulaudalta kun olin pilkkonut niitä salaattiin. Itse olin vaikkapa hellan luona selin ja poika kävi hiippaillen hakemassa kourallisen paprikaa ja meni piiloon syömään saalistaan.
Tai anna lasten itse valmistaa salaatti. 2v:n kanssa joutuu tietysti olemaan varovainen, mutta jotain keitettyjä vihanneksia voisi ehkä ruokaveitsellä paloitella autettuna. Tai salaatin repiminen ja sekoittaminen ainakin onnistuu jo pienemmältäkin.
eivät täytä mahaa niin paljoa että ruoka ei maistuisi sitten.
kun saivat itse osallistua ruuanlaittoon, ja annoin heidän maistella vihannespaloja ennen ruokaa kun olivat nälkäisiä. Sen jälkeen katsoivat vanhemmista mallia ja nyt uppoaa niin salaatti kuin vihanneksetkin, tuoreena erityisesti, kypsennettynä vielä harjoitellaan...
Mutta jos sun lapset ei syö kasviksia, niin sitten en kyllä ymmärrä. Terveellinen ruokavalio on minusta niin tärkeä asia, että kannattaa käyttää vähän kyseenalaisetkin keinot. Ja kysymyshän on siitä, että kun saa lapsen riittävän monta kertaa maistamaan jonkin leikin tai napostelun varjolla, niin pian kasvikset katoavat lautaselta ilman temppujakin, kunhan makuun on totuttu.
Joo, toi on tota oikeeta kasvatusta että annetaan lapsen varastaa pöydästä kun ei katso! Ja sama lapsi ei syö mitään lautaselta??? Hohhoijaa, olisko aika laittaa lapsi maistamaan!
Meillä 2- ja 3- vuotiaat pojat syö rehut lautaselta. Hoidossa isompi hakee lisää ruokaa ja santsaa MYÖS salaattia. Ja just se että meillä on ennakkoluulottomasti syötetty lapsille vauvasta lähtien eri makuja. Siinä ollaan mukana kun lapsi maistaa. Ja lusikallisen lapsi MAISTAA, ei pakoteta, mutta maistaa.. Sen lusikallisen jälkeen tooooosi usein syö lisää.
Hiiteen kaikki dippaamiset! Lapsen pitää oppia maistaan eri juttuja, ei kaikkea voi lapselle tehdä herkuksi kermoilla ja viileillä. Lautaselle vaan ruuat jota tarjoat ja maistatat lusikallisen.
Lasta kehutaan kun maistaa. Ja tietty jokanen syö samalla itse esimerkkinä (ellei ole allerginen, tietty) mutta se oma asenne ruokaan voi olla paska. Se tarttuu lapseen, eikä lasta kiinnosta syöminen jos et itse syö ruokaa.
Vierailija:
Joo, toi on tota oikeeta kasvatusta että annetaan lapsen varastaa pöydästä kun ei katso! Ja sama lapsi ei syö mitään lautaselta??? Hohhoijaa, olisko aika laittaa lapsi maistamaan!Meillä 2- ja 3- vuotiaat pojat syö rehut lautaselta. Hoidossa isompi hakee lisää ruokaa ja santsaa MYÖS salaattia. Ja just se että meillä on ennakkoluulottomasti syötetty lapsille vauvasta lähtien eri makuja. Siinä ollaan mukana kun lapsi maistaa. Ja lusikallisen lapsi MAISTAA, ei pakoteta, mutta maistaa.. Sen lusikallisen jälkeen tooooosi usein syö lisää.
Hiiteen kaikki dippaamiset! Lapsen pitää oppia maistaan eri juttuja, ei kaikkea voi lapselle tehdä herkuksi kermoilla ja viileillä. Lautaselle vaan ruuat jota tarjoat ja maistatat lusikallisen.
Lasta kehutaan kun maistaa. Ja tietty jokanen syö samalla itse esimerkkinä (ellei ole allerginen, tietty) mutta se oma asenne ruokaan voi olla paska. Se tarttuu lapseen, eikä lasta kiinnosta syöminen jos et itse syö ruokaa.
Koko perhe yhdessä. Mikä tässä on ongelma? Toinen pojistani on tosi niuho syömään kasviksia joten pilkon ne tosi pieniksi ruoan sekaan. Jopa mieheni syö näin kasviksia=)
Mutta vielä vuosi sitten pojalla oli joitain tiettyä juttuja, jotka ei maistuneet, esim juuri tuo paprika ja parsakaali on muistaakseni toinen. Molemmat alkoi maistumaan, kun käytin näitä kamalia, hiuksia nostattavan hämäräperäisiä konsteja.
Ei paljon kaduta, kun meillä on 3-v joka syö kaikkia kasviksia hyvällä halulla ;)
Eihän kaikki aikuisetkaan tykkää kasviksia raakana vetää, yleensähän ne käsitellään jotenkin tai maustetaan.
Mun mielestäni on ihan hyvä idea pilkkoa esim. porkkanoita, lanttua yms. rehuja tikuiksi ja antaa lasten dippailla niitä kermaviiliin. Se on lapsista hauskaa ja samalla syövät terveellisesti.
Aina ennen ruokailua, ennen kun alatte syödä pääruokaa, annat siis eka salaatin, vihannekset yms. ja kun niitä on syöty niin saa pääruan.
Näin tehdään lasteni päiväkodissa. Lapset kun on nälissään ulkoa tultaessa niin syövät kuulemma tosi hyvin papuja, linssejä, porkkanaa, kaikenlaista vihannesta, salaattia yms.
kokeile!
Vierailija:
Aina ennen ruokailua, ennen kun alatte syödä pääruokaa, annat siis eka salaatin, vihannekset yms. ja kun niitä on syöty niin saa pääruan.
Näin tehdään lasteni päiväkodissa. Lapset kun on nälissään ulkoa tultaessa niin syövät kuulemma tosi hyvin papuja, linssejä, porkkanaa, kaikenlaista vihannesta, salaattia yms.kokeile!
Ja ei lapsen tarvi kuin se 30 kertaa maistaa uutta ruokaa niin oppii syömään. Siis jos vaikka hernekeitto ei eka kerralla maistu niin kyllä se jo sitten maistuu kun sitä on teidän kodissa syöty se 30 kertaa.;)
Näin neuvoi asiantuntija meitä. Tätä on käytetty sitte meillä. Pitää maistaa se lusikallinen, ja yleensä lohdutan lapsia että kyllä he makuun tottuvat kun tarpeeksi usein vain maistavat.
Aikalailla kaikki ruokaisia ovat nuo koululaiset jo 2- ja 3-vuotiaan kanssa vielä jotain harjoitellaan.
t.18
Niin ja muista houkutella, ei pakottamalla.
T.18
esim hedelmäsalaatin tekeminen oli askartelunumero. Koskaa muulloin he eivät syö niin paljon mitään kuin silloin, kun joutuvat itse tekemään ruokaa.
kyllä meilläkin on aina pitänyt maistaa. Nyt lapset ovat jo 7 ja 5 ja he syövät, mitä lautasella on. Mutta kyllä se on yks hailee, millä mallilla lapset oppivat uusiin makuin, vaikka pöydästä varastamalla. Käytöstavat voi opettaa isommallekin, mutta makutottumuksia ei.
Ei ole oma keksintöni, luin jostain toisaalta joskus... Mutta siis pilkotaan valmiiksi kasviksia lautaselle ja annetaan se naposteltavaksi siksi aikaa kun lapsi odottaa (nälkäisenä) pääruuan valmistumista. Niin ja pahinta tässä on se, että vinkissä sanottiin että annetaan se lautanen sinne telkkarin eteen jossa lapset vahtaavat piirrettyjä ruokaa odottaessaan. Siinä menevät kuulemma huomaamatta suuhun kun on viihdettä edessä. Tietenkään tätä ei voi suositella kun on se niin kauheaa jos syöpi kun katsoo telkkaria, ja piirretyt hyi mitä saastaa, mutta jos tärkeintä on se että saa lapset syömään vihanneksia, niin tämä saattaa hyvinkin pelittää ;)
tyttö 3v. on entinen moniallergikko, joten uudet ruoat vaativat pitkää totuttelua. Ainut mitä syö on kurkku ja banaani :/ Kaikki muu tuore ei kelpaa. Osittain tässä vaivaa allergiat vieläkin esim. porkkanasta tulee tuoreena ihottumaa samoin omenasta. KYpsänä käy. Mutta esim. raastettu kesäkurpitsa ei kelpaa ei salaatti ei herneet..... Ei auta kiristys eikä lahjontakaan...