Huhtihippuset vko 44
Kommentit (52)
Pahnu, kuulostaa kovasti tutulle toi joulun alusaika. Mäkin yleensä alan suunnitella kaikkee mut yleensä aika loppuu kesken. Lahjat oon yleensä hankkinu ajoissa just näihin aikoihin mut silti tos pari päivää ennen joulua iskee paniikki. Piparkakkutalo on ollu jo useemman joulun perinne mut taidan nyt jättää väliin. Meil ei oo vaan tilaa sille ja sit vielä kun nälkä kasvaa syödessä niin joka kerta talosta pitää tehdä isompi, näyttävämpi ja pihalle enemmän koristeita kun aiemmin jne.
Toivottavasti sulla olis masussa kaikki hyvin.
T:Paco rv 15+4
oon tässä koneella vähän miehen seurana, se tossa paklailee olkkarin seiniä. pieni pintaremontti täällä menossa... ;)
oliko pahnu kun kirjotteli, että on flunssaa perheessä. meillä kanssa. tai oikeestaan en tiedä mikä tytöllä on, huomena lääkäriin. kuumetta on ollu nyt useamman päivän. ajattelin sen ensin olevan hampaista, sitten vauvarokkoa. ja nyt sitten lääkäriin, kun ei vieläkään ole laskenut. jos on vaikka pissatulehdus. mitään muita oireita ei ole, ei ees nuhaa. ja tyttö on niin virkee, että ei ees juuri huomais että on kuumeessa, ellei paremmin tietäis...
joulustakin kyseltiin, mäkin oon jo ihan tohkeissani siitä! :) ihmettelen aina, kun ihmiset puhuu, ettei enää tän ikäsenä jaksa innostua joulusta ja siitä hössötyksestä. mä oon siitä aina kyllä yhtä innoissani, olin ennen lastakin. hih! en nyt niin kauheesti leivo (ei tuu oikeen syötyä niitä: taitaa olla viime vuotiset piparit vieläkin tallella!) tai tee käsitöitä, mutta lahjoja on ihana ostaa ja paketoida ja tykkään paljon glögistä ja kynttilöistä ja sellasesta.
täällä jotkut tais puhua, että ihan kuin olis ollu jo harjotussuppareita. hep hep! täällä myös! hiukan kyllä omituista että jo näin aikasin. vai onko? en oikeen muista missä vaiheessa niitten pitäis alkaa. täytyy varmaan kysellä neuvolassa sitten kun on se rakenneultra. pitäis siihenkin muistaa varata aika...
mukavaa viikkoa kaikille! painun nyt nukkumaan, mieskin sai remonttihommat päätökseen tältä illalta.
t.VadelmaMama rv 16 tasan
Ekaksi vastaan noihin harjoitussupparijuttuihin. Ekan lapsen kanssa mulla ei tuntunut mitään varsinaisia harjoitussuppareita, muuta kuin kuukausi ennen laskettua aikaa maha alkoi ¿kivettyä¿ kävellessä pidemmän matkaa. Toisen lapsen aikoihin sitten supidteli ihan oikeasti jo viikoilla 20 ja sen takia sainkin lepäillä lääkärin määräyksestä kuukauden (joka oli aika mahdotonta kuin silloin esikoinen oli just vuoden ja ehti joka paikkaan). Nyt mulla on samanlaisia vatsan kivettymistuntemuksia ollut vähän ja alavatsa on välillä arka ja hellä. Niin ja joku kertoi niistä häpyluu/liitos kivuista, ne on mulla myös ajoittain todella kovat. Vähän huolestuttaa kun mulla viikkolla ei ole kuin vähän päälle 14, että miten tässä käy.
Synnytys galluppiin en ole ehtinyt myöskään vastata, mutta koitan tässä aika lyhyesti kertoa. Ekan lapsen synnytyksen kestoksi merkattiin 23 h ja se laskettiin siitä kun ekat supistukset alkoivat synnytystä edeltäneenä iltana. Supparit olivat kovia ja ne tuli tosi epäsäännöölisesti. Aamulla ne tuli keskimäärin 9 minuutin välein ja sitten soitin jo synnärille ja kehottivat tulemaan. Laskettu aika oli silloin jo yli kaksi viikkoa. Sairaallassa sain kokeilla ammetta ja aquarullia mutta ei ne oikein auttaneet. Supistukset hävisivät välillä kokonaan ja välillä ne tuli tosi tiheään. Sittenpä sain tipan suppareita kiihdyttämään, jonka jälkeen niitä tietty tuli kovemmin ja tasaisemmin. Ilokaasu ei enää kipuihin auttanut joten sain epiduraalin, minkä takia lapsen sydän äänet heikkenivät ajoittain ja supistukset lakkasivat kokonaan. Parin tunnin ihmettelyn jälkeen kuitenkin alkoi tapahtua ja yli puolen tunnin ponnistelun jälkeen lapsi syntyi. Toka lapsi sitten aloitti synnytyksen lapsivesien menolla, supisteluja oli ollut jo viikkoa ennen lapsivesien menoa, muttei ne olleet kauhean kivuliaita. Sairaalaan päästyäni supparit lakkasivat (täytyy olla joku psykologine juttu, että ne lakkaa kun sairaalaan pääsee), eikä kätilö meinannut millään uskoa, että lapsivesi meni. Supistelut kuitenkin jatkuivat jonkin ajan perästä epäsäännöllisinä ja sain jäädä sairaalaan. Joskus illalla ehdin jo miehelle ja anopille soittaa, että ne pistää miut kohta kotiin kun ei mitään tapahdu, ettei tartte hätäillä vielä, että varmaan se laps syntyy vasta seuraavana päivänä. Eipä mennyt kauaa puhelusta kun alkoi tapahtumaan, supistukset tuli todella voimakkaina ja avautuminen oli nopeaa. Sitten lapsen sydänäänet heikkenivät taas ajoittain (samoin kuin ekankin lapsen kanssa) niin eivät uskaltaneet antaa epiduraalia. Avautumista kesti sen jälkeen noin tunnin verran ja sitten lääkäri oli jo tosi hädissään lapsen sydänään takia ja ne alkoi valmistella sektiota. MIusta alkoi tuntua, että lapsi kyllä syntyy kohta kun supistukset muuttuivat erilaisiksi ja tuntui, että on pakko ponnistaa. Lääkäri kuitenkin määräsi samalla hetkellä sektioon, mutta onneksi topakka kätilö alkoi tarkistamaan kohdunsuuta ja totesi, että täällä kyllä jo pää näkyy. Kolmen minuutin päästä siitä vauveli syntyi. Eikä muuten tainnut tullut lyhyttä tarinaa.
Sitten seuraavaan galluppiin:
1) onks teillä ollu rinnat kipeenä ja joko on maitoo tyrkyllä? Rinnat ovat todella arat ja yhden kuppikoon suuremmat, maitoo ei ole ollut tyrkyllä
2) ootteko aatellu hyödyntää esim. vyöhyketerapiaa tai hypnoosivalmennusta raskausaikana? Vyöhyketerapiaa oli kait joissakin sairaaloissa synnytyskipujen lieventäjä se kyllä kiinnostaisi, muuten ei taida olla pienellä paikkakunnalla edes mahiksia vyöhyketerapiaan. Tosta hypnoosijutusta en ole koskaan edes kuullutkaan
3) onko teillä jo millanen vauvamaha? Maha on selvästi kasvanut, housut ei sovi enää oikein kunnolla päälle, mutta ei muuten vaatteiden alta kauheasti näykään. Mulla nyt tosin viikkoja ei ole kuin se reilu 14
4) aiotteko selvittää sukupuolen raskausaikana? En aktiivisesti selvitä, mutta jos se selviää niin ei se haittaa.
En nyt vielä hirveästi odota joulua, mutta glögiä on jo kiva juoda ja yhdet jouluvalotkin ikkunaan laitoin, kun on niin pimeää ja kynttilöitä on poltettu jo pitkään. Lapset jo innoissaan katselevat joulukuvastoja ja itekin siinä sivussa kun omien lasten lisäksi on sen verran monta kummilasta, että lahjoja on tosiaan keksittävä useampikin. Me ollaan sovittu vanhempien ja anopin ja miehen kanssa, ettei osteta kuin lapsille joululahjoja ja se on toiminut tosi hyvin. Tosin ostetaan me herkkuja toisillemme! Mulla ainakin sen sopimuksen jälkeen on ollut paljon parempi joulumieli. Ja mie olen ihan innoissani lasten puolesta.
Tohon synnytykseen liittyen kysyisin, että onko muilla millaisia kokemuksia vauvan sydän äänten heikkenemisestä tai kunnolla kuulumisesta ja miten kätilöt ja lääkärit ovat siihen suhtautuneet. Miusta suhtautuminen on ollut aik lailla laidasta laitaan, enkä oikein itse ole koskaan ymmärtänyt ,että mikä niistä on ollut hälyttävää ja mikä ei.
Oon lueskellu näitä teidän juttujanne päivittäin, mut itse saanut aikaseksi vastata ainoastaan yhteen galluppiin...Nyt tuli yksi kysymys itelle mieleen johon kaipailisin " vastauksia" ...
Eli eilen illalla asentelin uuteen läppäriin ohjelmia tuos lattialla, tyynyt rinnan alla tukemas masuu ettei koko painol masun päällä. Siin sit vierähti aikaa ja ku nousin ylös aikomuksena lähtee käveleen niin alavatsaan sattu niin penteleesti, et oli pakko kumartua eteen...Istahin sohval ja siin sit " lepäilin" ... Pari kertaa siit yritin nousta mut vieläki sattu nouseminen...Mut sit kipu hellitti ja oli ku ei mitään olis ollutkaan...oliki ko ne enn.supistuksii vai mitä?? Esikoinen tulos joten ei aikasempaa kokemusta mistään... ja ku mul viel on mukavan vilkas mielikuvitus niin sekin viel pahentaa asiaa=)
sase-86- rv 17+1
kaikille langoilla riippuville tasapuolisesti. Viime viikko meni jotenkin työkiireissä (harvinaista kyllä) niin, etten paljon ehtinyt kuulumisianne lueskelemaan. Täytynee ajan salliessa kahlata läpi tuo viime viikkoinen pino, mutta keskitytään nyt sitten tähän kuluvaan viikkoon.
Pahnu: toivottavsti tuo vuoto oli jotain ihan harmitonta. Kyllä varmasti pelästyttää kuitenkin heti tuollainen. Ei kai mitkään tulehdukset tuolla lailla vuotoa aiheuta? Toivottavasti saavat kuitenkin selvyyden.
Noista joulutouhuista sen verran, että me ollan lähdössä tänä jouluna etelään viettämään joulua, joten hössääminen jää nyt sitten varmasti vähemmälle. Kuitenkin tekisi mieli jotain jouluhavuja ja valoja pihalle laittaa ja vaihtaa jouluisia verhoja yms. Tietenkin suvun lapsille hankitaan lahjat, mutta aikuisille meilläkin toivotellaan vain hyvää joulumieltä.
Sase: en oikein osaa sanoa mistä tuollaine johtuu, mutta mulla inakin useasti esim sängyssä kyljen vaihtaminen tuottaa ongelmia, kun vatsaan vihlaisee todella paljon. Johtuiskohan nuo kivut sitten kohdun kasvamisesta ja liitosten venymisestä. Enpä tiedä. Tuskin sullkaan aihetta huoleen kun oli vain tuollainen hetkittäinen. Jos vaikka verisuonet oli jotenkin puristuksissa maatessasi ... tai jotain.
Miekin sitten kerroin töissä jääväni helmikuulla pois. Yllättävän rauhallisesti tuo pomo asiaan suhtautui. ALkoi heti järkkäillä jo työntekijää. Olen siis näköjään varsin helposti korvattavissa. :) Ylempi pomo tosin oli kettuuntunut, eikä kommentoinut asiaa mitenkään. Naama oli vain norsun vehkeellä. Ilmeisesti ketutti kun pari päivää aikaisemmin oltiin hänen kanssaan jatkosoppari kirjoitettu ja palkannostostakin sovittu. Eipä voi mittään, teen tän loppuajan töitä niin hyvin kun pystyn, niin ei pitäisi olla valittamista.
Maha alkaa olla tosi iso. Ei kyllä jää epäselväksi tilani, varsinkin jos trikoopöksyt vetää jalkaan. Farkkuja pystyn vielä vetskari auki masutuubin kanssa käyttämmän, ja silloin näytän vaan tosi lihavalta, kun kiristävä vyötärö kirraa läskit läjään ja aiheuttaa kerrostalomaha efektin .. :)
Päivä on niin pimiä, mutta hyvää mieltä kuitenkin kaikille hipsuille!!
Jo-an rv jo 19
En ole vahiin aikoihin ehtinytkaan kirjoitella, joten nyt ryhdistaydyttava.
Mies lahti eilen 5 paivaa kestavalle tyomatkalle, joten ollaan esikoisen kanssa ihan kahdestaan. Aika paljon on kaikkea touhua tassa, joten tuskin aika ehtii tulla pitkaksi :)
Huomenna on Halloween juhlat lapsille, ja ollaan menossa myos karkki vai kepponen-kierrokselle isomman lapsilauman kanssa. Seka aidille etta tyttarelle ihan uusi kokemus, molemmat ekaa kertaa elamassaan kierroksella :)
Omassa navassa ei uutta. Hyva olo jatkuu, ja masu kasvaa. Ruokahalu on ihan loputon!!!!!! Talla hetkella himon kohteena tomaatti-juustoleipa. Mistakohan sekin mahtaa johtua? Laakariaika meilla oli talla viikolla ja kaikki tuntuu olevan hyvin. Ultralla katsoessa kokoa vastaava sikio, ja rakenneultra meilla sitten marraskuun lopulla.
Joulu tuntuu mulle viela kovin kaukaiselta, varmaan osittain siita syysta ettei tassa maassa joulua edes juhlita.. No me tullaan tyton kanssa Suomeen joulukuun alussa, joten eikohan sitten ala tuntua enemman joululta. Mies lentaa perasta pari viikkoa myohemmin.Ollaan vuokrattu mokki Yllakselta viikoksi, jonne mennaan mun aidin ja siskon ja hanen miehensa kanssa. En malta odottaa sita hetkea kun esikoinen nakee ensimmaisen kerran elamassaan lunta!!!!
Kovasti oli sairasteleviakin, pikaisia paranemisia ja jaksamisia!!
Kaikille hyvaa viikonalkua!
B 16+5 ja pikkuneiti 19kk
Heippa ihanat mammat koneella!
Toivottavasti Pahnun masussa on kaikki kunnossa ja vuotoja ei enää tuu. Mietit mitä tulehusta vois olla, sen tiiän, että ainaki jotku bakteeritulehuksetki on mahollisia. Multa nimittäin tutkittiin semmosta, mut onneksi sitä ei ollu. Satuin lukemaan Hesarista tässä taannoin, että semmonen voi 8kertastaa ennenaikasen synnytyksen riskin, jos se on ennen raskautta tai alkuraskauesta päällä. Uutisesta toimeksi saaneena varmistutin sitten asian ja niin varmaan kannattaa tehä, jos tuntuu vähänkään mietityttävän, jos saa vaan lääkärin ottamaan näytteen¿
Joulu tulee, ai ku ON ihanaa! Mie jo laulelen joitain joululauluja ja olen kovasti tohkeissaan, mutta oon tosiaan ollu sitä jo ennenki lasta niinku VadelmaMamaki tais sanoa. Lahjoja on kyllä ihanaa miettiä ja hankkia, mutta mies tuossa ehotti, että vietettäs semmosta ¿lahjatonta¿ joulua ja se kyllä tuntuu aika hyvältä kaiken päättömän kulutusrumban keskellä. Sen verran kyllä venytän käsitettä, että kyllä nyt Saralle voi jotain pientä ja varsinki tarpeellista laittaa pakettiin. Juu, ajatus hyvin syömisestä ja yhessäolosta tuntuu ihanaiselta, vaikkaki pohjosenjoulu taitaa jäähä edelleen kaukaseksi haaveeksi. Mutta omalla porukalla omassa kotona olemisella on kyllä puolensa :)!
Juu, mie luulen että mulla on kans semmosia jonkuasteisia supistuksia, mutta oikeastaan vaan kun oon tuota pikkuneitiä pukkailemassa päiväunille rattaissa ¿ja varsinki nuissa mäissä, joita täällä meillä kyllä riittää. Pitää oikein himmata vauhtia, eikä semmosia oikein pitkiä lenkkejä ees tästä syystä tunnu mukavalta tehä. Oisko sitten niin että sitä on herkempi suppareille jo synnyttäneenä? Sase86 kyseli ennakoivista supistuksista. Mulla kyllä muistaakseni vasta synnytyksen käynnissä ollessa olevat supistukset oli oikein missään määrin kipeitä, vaikka tosiaan kohdunsuu oli kyllä auennu jo niillä ei kipeilläki supistuksilla muutaman sentin. Ne ennakoivat supistukset tuntu vaan ehkä vähän ikäviltä nippauksilta, mutta puolestaan liitoskivut saattaa hyvinki juilasta aika hitsin kipiästi ja niitä mulla on nytki ollu muutaman kerran hetkellisesti vaan jossain tietyssä asennossa ollessa. Rauhallisin mielin vaan, jos ei kipuilut oo jatkuvia. Mie en kyllä saattais olla silti enää mahallani, vaikken kyllä muutenkaan ahkerasti ole silleen, ku saan niskani siinä niin jumiin.
Entä iskeekö teihin muihin pesänrakennusvietti raskaana ollessa? Mie oon kyllä mahoton tuusailemaan paikkoja ajan puitteissa muutenki kuntoon ja vaihtelemaan järjestystäki kotona, mutta huomaan taas raskaana ollessa, että mua vimmasesti haluttaa saaha asioita valmiiksi. Pihalla olis tekemistä vielä vaikka kuinka ja mie olen kovasti koittanu haastaa miestäni polttopuutalkoisiin, mutta ei se vielä ole lämmenny ajatukselle. Sitä tieten tukee se järkeilyki, että taas sitten vauvan syntymän jälkeen on järkkäilyt toviksi järkkäiltynä, ku sillon eletään vauvantahtista elämää ja tietenki toisen ollessa kyseessä lastentahtista elämää, ku esikoisella on kuiten omat rytminsä. Miten muuten te, joilla on jo 2 tai 3 lasta, olettako kokenu vauva-ajan aivan järkyn paljon raskaampana, ku esikoisen kanssa? Tämmöstäki sitä toista ootellessa miettii¿
June77 kyseli mikä olo on lääkärien&kätilöjen reaktioista sydänäänten kuulumiseen synnytyksessä. Mulla nyt ei ekan kans ollu mitään isoja kuulumattomuuksia ja siinä loppuvaiheessa olin ite niin poikki ja sumussa, etten tainnu paljoa pystyä puhumaan, mutta mua autto miehen työkaveriltaan kuulemma tieto, että ne sydänäänet voi aivan normaalistikki kadota supistukset ajaksi, eikä silti mikään ole pielessä. Meillä paikalla oli vaan kätilöjä, mutta ehkä se olis silti ollu mukava kuulla että tämä on aivan normaalia, ku sitä tosiaan on itte jotenki niin taantuneena, ettei kaikki synapsit toimi aivan normaaliin malliin.
Ikuisuus sitten muistaakseni joku kyseli onko tyttö/poikahytinää ja sitä taiettiin oikein sinne pinoonki listata. No mulla on jotenki siitä ultrasta asti ollu enempi poika ko tyttöhytinä, johtuen ehkä siitä ku tuo masuasukki herättelyn jälkeen otti semmosen ponnistuksen, että mieleen tuli vaan lentopallopöllön enonsa pomput. Ja ehkä tosiaan tuntu sen suhteellisen pitkään jatkuneen väsynki takia, että nukkumatti se varmaan on tuolla masussa. Mies sano, ettei ole oikeastaan mitään hytinää, koko vauvanootus muuttu niien aikoinaan olleien tuhruvuotojen myötä vähän epätoelliseksi haaveeksi, josta ei ole ollu vielä ainakaan paluuta odotusmoudiin. No, eiköhän tässä vielä ennen huhtikuuta ehi isukkiki matkaan tähän hommaan ku alkaa tuo masu tuosta paisua ja liikkeitä tuntua uloskipäin :)!
Hymyterkuin Hanna ja masuasukki 16+1 ja rattaissa tuhisija 1v9kk
siis mä olen taas noiden viikkojen suhteen hukassa. Menossa siis täällä rviikota 18 ja rista siis , eikä jo 19 kuten aikaisemmin kirjailin ... siis kai . Mä en oo nyt taas yhtään mukna. Täytyy jonkun raskauskiekon kanssa tarkastela asiaa ... Höh... miten sitä jatkuvasti unohtaa kuinka pitkällä on?
Jo-an rv siis 18 ja jotain ...
onpa tänne tullu jo pino! huih! :)
niin sitä vaan piti sanoa, että oon kirjottanu mun kalenteriin aina sen alkavan viikon. mulla siis vaihtuu tiistaisin viikko, niin sitte joka tiistain kohdalla lukee että mikä viikko alkaa. pysyy aika hyvin kärryillä. pysyishän sitä ehkä muutenkin, mutta tuntuu että aika vierii paljon nopeemmin, kuin esikkoa odottaessa. että tiiä sitte pysyiskö kuitenkaan... olipas sekavaa.
täytyy mennä noita seiniä laittelemaan, tää ei lopu varmaan ikinä tää remppa. jos jouluks valmistuis niin olis kyllä aika luxusta. huh...
t.VadelmaMama, rv 16 tasan -edelleen.
Pahnulle, mites vuoto?eikai ole tullut enempää...joku tulehdusjuttu mullekin tuli mieleen.
Itsellä ollut alakerrassa jotain vihlontaa, epäilisin liitoskivuiksi.Välillä juilasee,eritoten jotain nostaessa tai ponnistaessa ja se jää jotenki säteilemään hetkeksi..ja kävelykin hetkeksi hankaloituu. Ei kyllä ole aiemmissa raskauksissa näin aikaste alkaneet..Ei mitenkään supistuksen oloisia kun vatsa ei kovetu.
Ja noi vatsalihasten ja peitteiden sinkumisetkin jatkuneet, välillä kipeinäkin, ja nyt oikealla puolenkin kun yksi päivä vain vasenta puolta vihloi. Just esim. sängyllä kylkeä kääntäessä vihlaisee.
Sasen tuntemuksia mietin ja kuulosti minusta just noilta vatsanpeitteiden sinkumiselta. En muista miten pitkään ekassa pysty mahalleen olemaan, mutta nyt kolmannen kohdalla en ole pitkään aikaan voinut olla mahalleen. Yölläkin on sellainen pitkä putki tyyny jalkojen välissä, että voi nukkua sillain hassusti massu-puolikylki asennossa.
Ja joku kysyi ( sori kun nimet hukassa )onko 2 tai 3 lapsen äitinä raskaus väsyttävämpää. 2pojan viikarin äitinä totean että ON!!! Viikonloppu kun lähestyy niin tajuton väsy iskee päälle..lapset pikkukakkosta kattoon ja itse päikkäreille ja viikonloppuna joka päivä 2 tunnin päikkärit ja silti klo22 jo yöunille. Väsymys ei ole vain sellaista unen puutetta vaan ihan kokonaisvaltaista väsymystä. Aamut alkaa arkena 5.50 töihin menolla ja päivän jälkeen pääsee lepäämään vasta klo 21 kun lapset nukahtaa,niin melko sippi sitä vaan ( melko eläväinen persoona muutenkin )on jo loppuviikkoa kohden. En muista aiemmista näin valtavaa väsyä. Tai sitä vaan on jo niin vanha ;)))
Jakselkaapa mammat hyvin*********palataan
-klematis- ja rv 16 ja jotain
[color=hotpink] Sase: Musta kans noi sun oireet kuulosti ihan kohdun ligamenttien venymiseltä! Ei siis huolta. Yhes kirjas oli siitä tämmönen pätkä " Kohdun ympärillä on ligamentteja, nivelsiteitä ja jänteitä, jotka pitävät kohdun paikoillaan. Kun kohtu kasvaa, ligamentit venyvät ja tämä voi sattua. ... Eräät kokevat voimakasta ja melkein kouristuksina tuntuvia kipuja nivusissa (toisella tai molemmilla puolilla). Kipu kestää kuitenkin yleensä vain hetken aikaa. ... Jos ne vaivaavat sinua, vartalon taivuttaminen kevyesti eteenpäin voi auttaa, kun tunnet kivun tulevan. ..."
Mulla on ollu kans noita kipuja ja sit vielä liitoskipuja, joita jollain muullakin oli ollu.
Pahnu: Jokos vuodon syy selvis? Toivottavasti kaikki on masussa hyvin.
Joulusta: Ite en oo mikään joulufriikki, mutta on joulun aika jotenkin ihanaa... Glögiä, kynttilöitä, joulukuusi, jne... Plus tietysti joulun henkeen virittäytyminen. Meillä joulun aikaan kuuluu myös kaikki " hyväntekeväisyys" eli osallistutaan erilaisiin keräyksiin ym. Esim. tänä vuonna Patmoksen Joulun Lapsi-keräykseen.
Oma napa: Käytiin tänään kattoo yhtä kämppää. Ei tod. ollu meidän tuleva koti, joten etsintä jatkuu... :/
Kävin eilen ekaa kertaa vyöhyketerapiassa ja IHANAA oli!!!! Siis niin mahtavaa. Oon kyllä tosi tyytyväinen, että päätin tälläkin kertaa mennä sinne! :) Vaikka ei juuri mitään vaivoja ookkaan, mutta mikspä ei pitäis ittestään huolta jo ennen ku vaivoja tulee. =)
Mä oon mittaillu ny niitä verensokereita. Tähän mennessä 2 arvoo on menny yli... mut muuten ihan ok. =)
En pysty ny kirjottelee muuta, kun pitää viedä neiti pesulle ja nukkumaan.. Moimoi.
Burde 17+2
No nyt sitten se flunssa jälleen oman navan kohdalla... Eilen meni ääni ja tänään on pakottanut jäseniä ja päätä juimii. Kaularauhasetkin ihanan kipeät! Mettäntyttö kyseli sitä jaksamista lasten kanssa. Meillä 2v 9kk ja 5v 11kk tytöt ja nyt täytyy myöntää, että toivois välillä tämän jo helpottavan. Toki ihan pikkuvauva-aikakin oli oma lukunsa, kun kuopusta piti hoidella ja esikoisella oma tahtokautensa. Meillä taidettiin eniten itkeä sitä, kun ei päässytkään hoitoon tai päivällä kavereiden kanssa leikkimään. Päiväkerhoon kun oli vielä nuori ja muuton vuoksi asuttiin 3 kk väliaikaisessa asunnossa ja 2 pvä vkossa perhepäivähoito jäi pois. Tällä hetkellä eniten taitaa tulla riitaa tytöillä keskenään. toki kuopuksella oma tahtonsa ja vauhtimimmi kun on... Vanhempi tyttö ei aina jaksaisi leikkiä nuoremman kanssa, tarvitsee jo sitä omaakin rauhaa. Toisaalta nyt kun kuopus on ollut sairaana ja kotosalla niin isosiskollakin ollut selvästi ikävä hoitopäivän aikana... JOkaisessa perheessä varmaan omat kuvionsa...
Kiitos voinnin kyselyistä kaikille! Mulla se lääkäri vasta torstaina aamupäivästä. Tänään ei enää tullut vuotoa, eilen hiukan pyyhkiessä. Toivottavasti otettais nyt kaikki tulehdusjutut ja muut. TUlihan sitä tuhruakin monta viikkoa. Pitää jotenkin nämä jutut huolta yllä. Tänäänkin kun kerroin pomolle, että to:na lekuri, niin itkuhan siinä tuli - tosin meille molemmille. Toisaalta järkeilee, että varmaan kaikki hyvin, mutta kuten joskus aikaisemmin kerroin, että jostain syystä tätä raskautta on mun mielessä varjostanut huoli, vaikkei mitään syytä olekaan - eikä nämä jutut huolta yhtään vähennä. Katsotaan nyt perjantaina olis virallisesti sitten neuvolakäyntikin. Flunssan takia olen nyt loppuviikon kotosalla - käyn aamulla pitämässä yhden enkun tunnin ja sitten lepäämään...
Pahnu
On tämä kirjoittaminen jäänyt vähemmälle, kun omassa olossa ei edelleenkään mitään erityistä. Kuin en raskaana edes olisi ja viikot ihan hukassa! :( Ensi viikolla neuvola.
june77: mulla heikkeni tai oikeastaan katos esikoisen synnytyksessä sydänäänet kokonaan. Säikähdin itse aika kovin, kun kätilöt juoksivat yhtäkkiä kahvihuoneesta ja käskivät mennä kontilleen. Eihän se mitään vakavaa kumminkaan ollut. Vauvalta oli pinni irronnut päästä ja muutenkin koneet vanhoja.. Hieman eri asia varmaan kuin teillä, mutta josko sielläkin koneet jo ikänsä eläneitä?
JOULU tulee, mutta meillä kotona se ei erityisemmin näy :( Ehkä laitan jouluvalot ikkunaan mutta siinä se, koska etsimme koko ajan isompaa asuntoa ja kun se osuu kohdalle niin tahdon selvitä pakkaamisten kanssa mahdollisimman helpolla.
Suvun lapsille ja lapsenmielisille ostetaan lahjat (osa ostettu jo). Tykkään paketoida ja nähdä kaikkien ilmeet paketin avatessa. Joka vuosi on kuitenkin sama ongelma: mitä lahjaksi? Tänä vuonna ajattelin lahjapaketin lisäksi kasata vielä kaikille herkkukassin (omenaa, piparia, suklaapukki jne..) Joulu vietetään kahdessa paikassa, aattoaamuna menen Viivin kanssa mun isäpuolen ja tämän perheen luokse, josta mennään joulukirkkoon. Illalla sitten mennään miehen äidin luokse varmaan syömään.
Ensi vuonna meilläkin sitten vietetään kotona kunnon joulu kuusineen kaikkineen :)
Esikko-nuhanenä-puhkuhammas heräsi, joten nyt pois
t.Ufa (rv14+6)
PS. Joku oli kalenteriin merkannut vaihtuvan viikonpäivän kohdalle viikot. Niin minäkin tein, kun muuten ei perässä pysy :D
Meillä paistaa aurinko! Ihmeellinen valoilmiö viikkoon.
Naurattaa, kun lukee näitä meidän kirjoituksia. Toinen tuskailee, kun ei raskaus tunnu missään ja toinen, kun tuntuu liikaakin. Itselleni on helppo asettautua molempiin klaaneihin, kun on toinen raskaus. Ikinä en olisi kuvitullet tilanteen voivan olla näin erilainen. Ekassa menin 20v. innolla eteenpäin eikä oireita juurikaan ollut. Sanoinkin voivani helposti olla raskaana ja kun synnytyskin sujui niin nopeasti. No nyt taas vaivaa ja oiretta riittää. Nytkin olen pois töistä, kun naama on kuin punainen pelto. Kutina on hirveä ja kun ei mitään oikein saa näin raskaana käyttää niin... Allergiseksi reagtioksi lääkäri arveli, mutta katsellaan mikä on.
Minua on jäänyt mietityttämään tämä tyttö/poika tuntemus galluppi. Itselläni oli vahvana tunne tytöstä, mutta nyt välillä hiipii ajatus pojasta mieleen. Voi toki olla ympäristön vaikutusta, kun mies ja poika odottavat poikaa. Sinäänsä asialla ei meille ole väliä, mutta kun haluaisin alkaa ostelemaan jo tavaroita ja mielellään " oikean" värisiä. Meiltä kun ei tosiaan löydy vauvalle mitää, kun ikäeroa lapsille tulee reilusti. Eli mitä kaikkia tärppejä tiedätte/olette kuulleet kumpi on tulossa? Joku jo puhui sydänäänistä, mutta kumpi viittaa kumpaan?
Tässäpä meille uutta aihetta kehään. Olisi mukava kuulla kaikki hassutkin päätelmät asiasta.
Terkuin K3ngu 16+1(tarkistin kalenteristani, kuten kai moni muukin) =)
Aattelin vastata tohon tyttö/poika aavistuksiin. Tässä jotain mitä olen kuullut: Tyttö- Nopeammat sykkeet, masu leviää sivulle, alkuraskauden vuodot, Äidin " kauneuden menettäminen" . Poika- hitaammat sykkeet, masu kasvaa eteenpäin, äiti raskausaikana kauneimmillaan=)
Mulla on poikamasusta syntynyt 2 poikaa ja tyttö! Nyt siis arvelin noista sykkeistä tyttöä, on ollu just samoja kun meidän tytöllä. Harmittaa, ettei sillon kun oon poikia oottanu oo merkitty sykkeitä ylös, ei siis voi niihin verrata. Pahoinvoinnista veikkasin aluksi kaksosia, kun ei oo tarvinu aikasemmissa raskauksissa oksentaa lainkaan, mutta taitaa tyttö olla, kun kiusaa äitiä heti alusta alkaen=)))
Omasta navasta sen verran, että liikkeitä alkaa tuntua jo päivittäin, ihanaa, ainakin toistaseks=)) Joskus vielä pitää oksentaa, esim. kakkapotan tyhjennyksen yhteydessä:))
Keskimmäinen jäi tänään kotiin kun masu oli kipeä, toivottavasti menee ohi pian. Meilläkin aurinko on tänään paistellut, se jotenkin piristää mieltä.
Siis aurinkoista syyspäivää kaikille kanssasisarille!!
Tuija + masukki rv 17+5
Me vietetään onneksi taas JOULU (lähes koko joulukuu) Intiassa sukulaisten luona, joten ei tarvitse turhaan hössöttää. Miehen suku on onneksi hinduja, joten heilläkään ei sitten siellä perillä ole mitään erikoisohjelmaa jouluna. Kaupunki tosin on aivan ihana kun se on ihan kokonaan jouluvaloilla ja kaiken maailman koristeilla koristeltu. Ko kaupungissa kun sattuu olemaan melko paljon kristittyjä niin pitäähän sitä juhlaa juhlistaa. Kaupoissa on siellä myös tosi hyviä joulualeja joten shoppailtua tuli viime vuonna melkoisesti =)
Ens vuonna onkin sitte varmaan ihan eri tilanne, kun ollaan näillä näkymin joulu koto-Suomessa ja ollaan jo aateltu pitää ihan perinteinen joulu kuusineen ja kaikkineen, ihan vaan vauvan takia (vaikka tuskinpa tuo vielä paljoa siitä silloin tajuaa)
Tuli muuten eilen mieleen yks Vauva-lehden juttu pari numeroa sitten kun luin siitä jonkun odottajan kommentteja ja hän sanoi jotenkin siihen malliin että oli hassu tunne kun maha kasvoi, eikä sitä pystynyt jossain vaiheessa enää vetämään sisään. Kokeilin sitte eilen, että joko oltais " siinä vaiheessa" ja tottahan se on! Maha meni sisäänpäin varmaan max 0,5cm mutta ei sitte yhtään enempää =) Nyt ensimmäistä odottaessa tää siis tuntuu joten niin hassulta. Mukavalta kyllä mutta hassulta =) Saas nähä mitä kaikkea sitä kokee vielä kun maha tästä vielä kasvaa!
Onko teillä muilla muuten vaikeuksia nukkua nyt kun masu kasvaa? Mä olen aina tykänny nukkua mahallani enkä ole sitä nyt pystyny harrastamaan enää muutamaan viikkoon. Kyljillä ollessa paikat puutuu ja selällään maatessa nenä on tukossa.. Kaiken lisäksi on niin kamalan kuuma kokoajan, ettei pysty peittoakaan pitämään päällä. Taitaapi tämä sisäinen patteri jo hohkata sen verran lämpöä..
~*Heidi*~ (rv 17+3, tämäkin kalenterista tarkistettu)
taa kone sekoilee jotenkin, eika aakkoset toimi. siis ne joissa pilkut paalla. eika toimi muuten noi erikoismerkitkaan, kaksoispisteet sun muut. joten ei hymioita talla kertaa.
toivottavasti pahnu selviaa syy siihen vuotoon eika ole mitaan vakavaa. on kylla varmaan todella stressaavaa tollanen, kurja juttu.
sain varattua ajan rakenneultraan. 27.11., eli tasan 20 viikkoa ja 0 paivaa paalle. ei toimi nakojaan plussakaan... varasin sen yths.lle laakarille, kun on muutenkin kyseltavaa noista harjotussuppareista ja siita istukasta. se oli siis edellisessa ultrassa kohdunsuun paalla, ja haluan etta se katsotaan kunnolla etta onko noussu. toivottavasti olis. maha mulla alkaa olla jo sen verran pomppo, etta mun aitikin kehtas kysya etta onko vauva tulossa. ja mun miehen aiti kysy kanssa. en tosin tieda onko kyse niinkaan vauvasta, kun laskista. sita on kylla taas kertyny, vaikka oon yrittany olla tiukempi noitten syomisten kanssa kuin esikkoa odottaessa. tylsaa. onko kohtalotovereita? odottelen vaan, etta millon se huomauttelu alkaa tuolla neuvolassa... vaikka nyt mulla on kylla niin symppis katilo siella, etten usko etta se nyt niin huomauttelee. edellinen kylla sano. ja neuvolalaakari vasta sanokin. puhumattakaan jalkitarkastuksessa olleesta terveydenhoitajasta! se vasta olikin tyly. ma en vaan tajua, etta miten jotkut ei liho ollenkaan raskausaikana. se on niin vaarin.
taidan tasta nyt menna. jos vaikka hakis kupin teeta tonne vikalle luennolle. meilla on siella salissa niin kylma, etta taytyy joko olla takki paalla tai sitte jotain lamminta juotavaa. eika nyt ole edes talvi viela!
tulipas paljon omaa napaa. hyvia vointeja kaikille! toivottavasti lopuillakin alkaa pahoinvointi helpottaa. t.VadelmaMama
vikkelät nakit kun edellinen karkasi. Nooh, tekevälle saattuu. Piti tuohon poika/tyttö kommenttiin sen verran kommentoida, että sen liäksi, että pojalla oletetaan olevan alhaisemmat sykkeet, niin pojna syke kuulostaa kuulemma kuin junan jyskytykseltä ja tytön puolestaan taas hevosen laukalta. ota tuosta nyt sitten selvää. Kaiken muailman testejähän sitä myös on kuten se sormuksen riiputtaminen ranteen päällä .. jne. Taitavat kuitenkin pääosin olla henkimaailman juttuja.
Itse oikeastaan toivoisin tyttöä pojan kaveriksi, mutta jotenkin sellainen kutina on, että toinen vintiö olisi tulossa. Meinasin tässä varailla aikaa yksityiselle rakenneultraan, ja jos siellä sitten kysäisisi sukupuolta. Meillähän ei siis kunnallisella tuota rakenneultraa tarjota. parin viikon pääsät olisi 20 rv kasassa, joten eikös se olisi otollista aikaa tuolle rakenneultralle?
Pitäisi vissiin otta kuva tästä mun pömppömahasta ja laittaa esiin. Voisivat muutkin hakeutua linssin eteen, niin voidaan vertailla möhismahoja tai niinden pienuutta.. :) Kunhan tässä vaan saisi aikaiseksi ... Kovasti oodotan sitä keskiraskauden energisyyttä, mutta eipä ole vielä näillä nurkillä näkynyt.
Palaillaan taas ...
Jo-an ja ne 18 +
Tota junan jyskytystä ja hevosen laukkaa en ollu kuullukaan, täytynee ens kerralla kuunnella sillä korvalla=)))
Mulla on muuten rakenneultra 20.11.!! Soittelin jo tossa äitipolille ja kyselin kannatasko se aikaistaa, jos se tehyläisten irtisanoutuminen nyt toteutuu. Oli täti siellä sitä mieltä, että kyllähän tässä asiassa pitää päästä johonkin ratkausuun, ettei irtisanoutumisiin tarvis mennä. Sano vaan, että seuraillaan uutisia ja siirretään sitten lähmpänä jos tuntuu olevan tarvetta! Mulla sillon siis 20+4, joten vois käydä jo aikasemminkin.
Niin ja joulusta, musta se on niin ihanaa!!! Tänä vuonna mennään mökille viikoksi joulun aikaan, siis ihanaa rauhaa! Toivottavasti vaan tulis lunta, niin olis helpompi asennoitua joulun odotukseen. Itse suunnittelen aina tekeväni itse kaikenlaisia joululahjoja, mutta yleensä se jää ja pitää sitten hankkia lahjat kaupasta=(( Mut mun mielestä joulussa on parasta se rauhoittuminen ja perheen kanssa yhdessä vietetty aika!!!
Painon noususta sen verran, että esikoiselta mulla nousi raskausaikana paino 20 kg!! Ja niinhän siitä jäi pysyvästi ylimäärästä=((( Tokan aikana painoa tuli vaan 5 kg ja kolmannen aikana 7 kg. Toivottavasti nytkin pysyy paino aisoissa, kun on tota massaa kovasti liikaa ennestään!=(( No tää on sitten viimenen raskaus ja sitten vois ottaa jo itteä niskasta kiinni ja alkaa sutjakoitua!!!!
Tuija rv 17+4 ( edelleen)
Hei taas!
Olipa mukava vkonloppu, oltiin sittenkin kaks päivää veneellä. Viimeisiä reissuja tälle vuodelle, joten pitää vielä nauttia, kun pystyy.
Meillä tämä flunssakierre jatkuu. Nyt sitten kuopuksella nenu vuotaa ja silmä rähmii. Isolta siskolta lopetin viime perjantaina tipat, eilen sitten alkoi toisella... Argh! Onneksi yön nukkui kohtalaisen hyvin ja sain vielä mummon hoitamaan, joten ei tarvinnut olla töistä pois. Itselläkin jo tuntuu tuolla keuhkoputkessa olevan jotain, kun polttelee ja välillä yskittää. Se tästä vielä puuttuis, että itekin taas ois taudissa. Joku tuossa joskus kirjoittikin, että raskauden aikana on aina enemmän sairaana kuin muuten, mutta mulla kahdessa edellisessä raskaudessa ollut juuri päinvastoin. Olen ollut terve kuin pukki... nyt sitten näköjään senkin eestä sairaana.
Eilen säikäytti kirkas veri pöksyissä. Ehkä semmonen ruokalusikallinen tuli yhteensä. Tänään ei sitten mitään. Mulla on muutamana päivänä jomotellut tuota alavatsaa, esim. viime torstaina jo mietinkin, että oisko suppareita. Sain onneksi torstaiksi neuvolalääkärille ajan, josko tarkistais tuon kohdunsuun tilanteen ja kuunneltas sydänäänet. Huokasin jo helpotuksesta viikko sitten, kun ei enää sitä tuhnuakaan ole pariin viikkoon tullut. Mietin vain, kun terkkari sanoi, että jos joku tulehdus tuolla ois, niin mitenkäs sitä nyt sitten voi testailla. Hiivahan on helppo näytteellä todeta - tosin ei ole kyllä ollut oireita. Mitäs muita sitä nyt vois olla. Eihän pissatulehdus tuonne toiselle puolelle vaikuta...
Galluppeja on tainnut meidän pinoissa olla niin paljon, että jo sekaisin menee. En muista olenko itsekään kaikkiin vastannut =)
Tässä taas yksi lisää:
Syksyn pimeet ja kurjat kelit, ja kelloakin käännettiin, niin että viideltä jo hämärää. Mutta mitenkäs teillä muilla tuo joulun suunnittelu ja muu touhotus esim. käsityöt ja lahjojen ostot? Mulla iskee aina kauhea vimma tälleen loka-marraskuun vaihteessa väsätä kaikkea. Se on sitten eri asia saanko koskaan valmiiksi tai tuleeko niistä sellaisia, kun olen haaveillut. Mieskin välillä kommentoi mun hamstraamista tai " säilömistä" tulevan varalle =)) Ehkäpä se vaan on jonkinlaista syksystä selviämistä. Kuulaita ja raikkaita syyspäiviä kun on aika harvassa kuitenkin... Mulla ainakin jo pelkkä suunnittelu ja haaveilu tuottaa mielihyvää. Se on sitten oikeastaan ihan sama toteutuuko ne. Mutta se ajatus... ja toisaalta käsin tekeminen...
Mukavaa viikon alkua kaikille!
Pahnu ja tappinen 13+2