Useamman lapsen(yli 5)synnyttäneille kysymys!!!!!
Meillä on 5 lasta 1v-9v ikäjakaumalla(itse 30v) ja kovin toivon vielä sitä kuudetta.
Usein kuulee puhuttavan monisynnttäjän " ongelmista synnytyksessä"
Nimenomaa alatiesynnytyksissä.
Kun kohtu ei supistukkaan kunnolla ja rajuja veren vuotoja.
Kaikki tähän astiset synnytykseni ovat menneet hyvin.Nopeutuneet toki,18 tunnista enää vaivaiseen tuntiin.Kohtu on palautunut ja supistunut hyvin ja vuotokin ollut normaalia ja kohtuullista!
Raskausajat toki olleet toinen toistaan raskaampia,mutta se lienee normaalia.
Nyt vaan alkanut askarruttamaan asia.
Jos sen kuudennen joskus saamme mahtaako kaikki mennä yhtä hyvin?-No eihän sitä ketään voi minulle ennalta kertoa,mutta mielellään kuulisin kokemuksia.
Ihan koko raskausajasta haluaisin kuulla,miten keho reagoinut ja kestänyt.Ja sitten siitä synnytyksestä!
Jos olet monen lapsen äiti ja jaksat ja viitsit kertoa,olisin siitä enemmän kuin kiitollinen!!!!!
L+5 ja haave
Kommentit (6)
Nostan samalla taas ylös,jos saisin lisää kokemuksia!
L+5
Mutta naputtelen nyt vastauksen, kun kaikki on sukulaisillani mennyt hyvin. Isän puolen sukuni on pääosin uskonnoltaan vanhoillislestadiolaisia. Kohdut ovat heillä supistuneet ihan normaalisti eikä mitään mahdottomia verenvuotoja ole synnytyksissä ollut. Heidän raskausajoistaan en ymmärrettävistä syistä pysty kertoa (muistikapasiteettini kun on rajallallinen). Mummoni naapuri sai kymmenennen vauvansa reilu vuosi sitten eikä ongelmia ollut. Kun vain jaksamista riittää. Ja riittäähän sitä kun hän nyt vartoo sitä yhdennettätoista..
Meillä suvun naiset kyllä keskustelevat asioista niinkuin ne ovat eli hyvin yksityiskohtaiset synnytyskertomukset olen saanut heiltä niitä kysyessäni. Ei siis tarvitse miettiä että josko ovat kertoneet kaikkea. :-)
Että tämmöinen tarina!
Lila75 ja Sini 1v 2kk ja masukki joka on toinen ja viimeinen.
Synnytyksestä en voi kertoa, koska minulla on kaikki lapset syntyneet sektiolla, kun eivät mahdu alakautta syntymään. Sen verran kuitenkin, että lapset ovat syntyneet
rv 41-alatiesynnytyksestä sektioon
rv 38+3- synnytys käynnistyi 4 pvää ennen sektiopvää ja tehtiin kiireellinen sektio
rv 39+1 suunnitellusti,joskin estopiikillä kävin 2 pvää aiemmin
rv 34+2 suunnitellusti, vedet meni 31+3 ja 3vkoa makasin supistelevana& piikkien kera
rv 39+1 suunnitellusti
Sektiolla tehdä?? Meillä täällä ainakin suositus että kolme vain..hmm..Ja minä jännään jo sitä kolmattakin!
Olen uskaltanut näin monta lasta " tehdä" (meilläkin on kahta lasta tosiaan tekemällä tehty vaikka voi olla vaikea uskoa :)), koska joka sektion yhteydessä olen kysynyt kohdun kuntoa. Minulla on ollut onnea tähän asti, kohtuni on ollut erittäin hyvässä kunnossa eikä lisälapsia ole kielletty. Viidennen sektion jälkeen kirjattiin, että kohdun istminen osa on napakka, vaikkakin ohentunut ja kestää luultavasti seuraavatkin raskaudet. Kerron tämän, koska meille tämä kuudes lapsi oli ylläri, ehkäisystä huolimatta alkunsa saanut :D Ja tällä kerralla tosiaan hieman itseäni huolettaa kuinka kohtu kestää loppuun asti jos alkaa (taas) supistella.
Meni hieman asian vierestä :)
Mandi rv 21+4
Tietenkin tämä on hyvin yksilöllistä ja toiset synnyttää muitta mutkitta pitkälti toistakymmentä lasta, mutta teoriassa viidenne synnytyksen jälkeen alkaa enemmän tulla hankaluuksia.
Mulle oma synnytyslääkärini heitti neljännen (koti)synnytyksen jälkeen, että vielä minä yhden autan kotiin, loput saat tehdä sairaalassa, koska viidennen jälkeen riskit kasvavat.
leanna:
Synnytyksestä en voi kertoa, koska minulla on kaikki lapset syntyneet sektiolla, kun eivät mahdu alakautta syntymään. Sen verran kuitenkin, että lapset ovat syntyneet
rv 41-alatiesynnytyksestä sektioon
rv 38+3- synnytys käynnistyi 4 pvää ennen sektiopvää ja tehtiin kiireellinen sektio
rv 39+1 suunnitellusti,joskin estopiikillä kävin 2 pvää aiemmin
rv 34+2 suunnitellusti, vedet meni 31+3 ja 3vkoa makasin supistelevana& piikkien kera
rv 39+1 suunnitellusti
Kaksi ensimmäistä raskautta sujuivat ok, ei mitään hämminkiä paitsi toisessa pieni verenvuoto rv 31. Kolmas raskaus oli kamala, oksentelin ja supisti aina vaan, olin saikulla viimeiset 3kk (ainut tyttö)Neljäs raskaus oli ok kunnes meni vedet yhtäkkiä!
Viides raskaus oli hankala, ei mitään ihmeellistä, mutta kaikkea pientä remppaa. Liitoskipuja, supistuksia,selkävaivaa, käsien puutumista ja henkistä huolta edellisen keskosraskauden takia.
Nyt kuudetta odottaessani alussa oli pahoinvointia aika paljonkin ja supistuksiakin aika aikaisin. Nyt on kuitenkin jo viikkokausia ollut erittäin helppoa :O Ei supista, ei koske mihinkään. Ihme juttu vaikka kuopus on vasta 1v täyttänyt...No, onhan tässä tietty vielä aikaa saada vaikka minkälaista vaivaa.*kopkop*
Niin ja lapset ovat 1v,3v,6v,11v ja 13v.
Tärppionnea ja helppoa raskautta!
Mandi rv 21+4