Ruskeasilmäisten äidit!
meillä molemmat vanhemmat ruskeasilmäisiä ja pojalla,5kk, näyttävät todella sinisiltä, ihanat oikein meren siniset ja toisinaan valaistuksesta riippuen vaalean harmailta. vanhempien tummien silmien takia sitä jotenki piti ns.varmana että myös lapsella olisi ruskeat, tietenkin tiesi että väri voi olla joku muukin,mutta silti :) mikähän lie on se pysyvä väri... tuota samaa ne ovat olleet syntymästä asti, pienempänä ne vain vaihtoivat helpommin väriä valon mukaan.
Kommentit (27)
Esikoisella silmien väri alkoi muuttua vasta lähellä 6kk ikää.
Seuraavalla ruskeasilmäisellä väri muuttui parin kuukauden sisällä.
Tällä nuorimmaisella silmät olivat alussa tummat,sitten niihin ilmestyi vaaleanruskeita läikkiä n. 3-4kk ikäisenä.
mulla on ruskeat silmät ja miehellä siniset. Pojalla oli syntyessään tumman harmaat silmät. Edelleenkin harmaata on silmissä, vaikka ikää on jo 9kk. Ruskeaksi kuitenkin muuttuvat päiväpäivältä enemmän ja enemmän. Herättyyään silmät näyttävät jo täysin ruskeilta. Eli kyllä toi värin muuttuminen voi kestää. Olen jostain lukenut, että silmien lopullinen väri olisi 2 vuoden iässä.
todella tumman harmaat silmät ja siitä muuttuivat tumman ruskeiksi.
Muuttumisaikaa en muista.
Ruskesilmäinen äiti ja harmaasilmäinen isä.
tulee ruskeat silmät. Itselläni siniset, miehellä aika vaaleanruskeat- mutta ruskeat kuitenkin (vähän vihreää seassa). Esikoistyttö vaaleaihoinen ja sinisilmäinen..
Pojalla sitten ehkä n. kuukauden iässä olivat selvästi tummemmat kuin tytöllä aikoinaan, tummansinisiltä näyttivät. Silloin jo sanoin miehelle, että nämä silmät ovat ihan erilaiset kuin esikoisella, ruskeiksi tulevat..Kahden-kolmen kk iässä oli jo selvää että ruskeat ovat, ja oikein tummanruskeat, tummemmat kuin isällä.. Suvussa on kyllä miehen puolella ruskeasilmäisiä ja isäni äidillä oli ihan tummanruskeat silmät, vaikka sitten isäni on ihan sinisilmäinen..mutta siis löytyy meidänkin puolelta.
Ihmettelen vieläkin usein noita pojan ihmeellisen ruskeita silmiä, jännä kontrasti esikoisen niin sinisiin silmiin ;) Kummatkin ihania kyllä! :)
Niin kuin moni onkin jo sanonut, niin meidänkin pojalla harmaa väri oli joku välivaihe. Eli ensin kirkkaan tummansiniset, sitten epämääräiset " likaiset" harmaat ja sitten tosi tummanruskeat.
-Q-
Ihanan paljon vastauksia, kiitos! :) Hauska lueskella näitä värinvaihtotarinoita!
Olin itse niin pettynyt, kun eräs sukulaiseni meni sanomaan, ettei lapsemme silmienväri enää vaihdu. Lapsemme siis silloin alle 3kk ja olimme kaupassa huippukirkkaassa valaistuksessa, jolloin silmät näyttivätkin hyvin sinisiltä. Ja ihan samahan se on vaihtuuko vai ei, mutta kun kotiäidin ilot ovat niin pienet, niin saahan sitä arvuutella... ;) Sinänsä hauska, että Suomessa toivotaan, että silmät muuttuisivat ruskeiksi ja esim. Jenkeissa yleensä toivotaan, että pysyisivät sinisinä.
Lisääkin kommentteja luen mielelläni! Piristää kivasti harmaita syyspäiviä!
oli syntyessään ihan tumman siniset, melkein ruskeat silmät ja muutamassa kuuakudesa ei ollut epäilystäkään, etteikö silmät olisi ruskeat pysyvästi :)