Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei kai kukaan enaa maista vauvan lusikasta, nuolaise tuttia, suukottavat suulle tms. ja aiheuta lapsilleen reikiintyvia hampaita?

Vierailija
29.10.2007 |

Kai kaikki jo tietävät että siirtävät siinä joka kerta tuhansia bakteereita lapsen suuhun. Mitä enemmän mukana on karies-bakteeria sitä varmemmin lapsi saa reikiintyvät hampaat. Lapsella ei niitä bakteereja ole suussaan alunperin yhtään. Jos lasta varjellaan tältä osin, on hänen oma suun bakteerikanta kehittynyt 2-3 vuotiaana jolloin voi huokaista helpotuksesta.

Omaa äitiäni voin syyttää vain sen ajan tiedon puutteesta kun olen saanut reikiintyvät hampaat (kiroilua, hammassärkyä ja tuskia hämmaslääkärin tuolissa ja pelkoa että hampaita vedetään pois) vaikka kuinka hyvin niitä olen hoitanut, mutta nykyisin pitäisi olla jo hyvin tietoa aiheesta!

Nykyisin monelta nelikymppiseltä on jo vedetty ainakin yksi hammas pois reikiintymisen takia ja turha kuvitella että siihen saisi uuden tilalle ellei omaa todella paksua lompakkoa.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä suulle suukottaminen ei kuulu lapsen ja aikuisen välille. perverssiä touhua.

lusikasta maistan, mutta niin että laitan lusikalla kämmen selälleni ruokaa ja maistan kädestäni toisin sanoen.

Vierailija
2/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosissaanko joku muuta väittää? Syljessä on bakteereita ja vaikka huulet olisi kuivuneetkin niin ei ne bakteerit siitä silti ole lähteneet. Jos vauvan suu on märkä niin siirtyvät vielä helpommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

väki, mummot ja vaarit eivät tiedä ja vaikka kuinka yrittäisit selittää, eivät usko. Meilläkin ollut monta tappelua saman lusikan/haarukan käytöstä.

Vierailija
4/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhdistä vähäisimmässäkään määrin asiaan seksiä, miksi te yhdistätte? Suukotan myös vanhempiani ja muita läheisiäni ja poskille tervehdittäessä.

-2-

Vierailija
5/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääkopassa, jos vauvan/lapsen suukottamista pitää perverssinä.

Sitten ei kai voi vaihtaa vauvalta vaippakaan tai pestä pyllyä, koska silloinhan joutuu koskemaan tosi intiimeille alueille.

Vierailija
6/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta leväperäisesti tuntuu vanhemmat suhtautuvan vieläkin...

Vierailija
7/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että on perverssiä? On, on. Ja eilen jouduin laittamaan 2 vee poikamme pippeliin ja kiveksiin rasvaa kun oli tullut vaippaihottumaa - olen todellinen pervo.

Itse asiassa juttelin tästä suulle suukottamisesta hammasläääkärikaverini kanssa ja hän sanoi, että teoriassa minun, jolla ei ole ikinä ollut yhtään reikää, jopa kannattaisi suukotella jne. lapsia, koska minulla on ns. hyvä bakteerikanta koska reikiä ei ole ikinä ollut. Mutta muistutti tietenkin, että toki tämä on vain teoriaa.

Vierailija
8/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraa nuoleksimista kannattaa välttää. Mutta on neuroottista rajottaa normaalia lapsen hellimistä siinä pelossa, että kenties joku kariesbakteeri pääsee livahtamaan suusta. Lapset kämäävät jatkuvasti toistensa suussa olleita leluja, joten jos pelkää, että KUIVILTA huulita lapsi saa karies-bakteerin, pitäisi myös estää lasta panemasta mitään lelua ikinä suuhunsa. Mikä voi - kuten kaikki varsinkin useamman lapsen vanhemmat hyvin tietävät - olla joidenkin lasten kohdalla täysin mahdotonta.

Vierailija
9/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuollut tutit ja lusikat ja juonut samasta lasista lasten kanssa. Eikä niiillä ole silti karies-bakteeria. Revi siitä.

Vierailija
10/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden mielestä perverssiä on myös imettäminen (ainakin yli 0-vuotiaan).

Toisin sanoen omia traumojaan peitteleviä hygienianeurootikkoja.

Vierailija
11/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin mongoliassa. siellä äiti laittoi ruuan ensiksi omaan suuhunsa, pureskeli ja sitten hiennonnettuna vauvan suuhun lusikalla. en turistina alkanut valistamaan. ei meillä olisi ollut yhteistä kieltäkään. syystä tai toisesta ruuan hienontaminen omassa suussaan lienee siis melko yleismaailmallinen ilmiö. jotain etuakin siitä siis lienee.

itse en suukottele lastani suulle, vaikka läheiset olemmekin. lapseni tietää, että ' huulipusu' on varattu vain äidin ja isän välille.

Vierailija
12/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisen suussa on kuitenkin haitallista bakteerikantaa jos jonkinlaista, vaikka ei reikiä olisikaan.

t. hammaslääketieteen kandi

Vierailija
13/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itsellä on hyvät hampaat ja reikintyminen alkanut myöhään tai ei ollenkaan niin silloin bakteerikantasi on varmaankin hyvä eikä lapsikaan niitä huonoja ole saanut vaikka oletkin tutteja imeskellyt.

Usein viimeistään yläasteiässä alkaa näkymään onko kariesta. Ja usein jo aikasemmin jos on ärhäkkä bakteerikanta.

Vierailija
14/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hän haluaa suukottaa äitiä suulle ja en kyllä henno estääkään

Vierailija
15/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas niin rajottunutta porukkaa että!!

Sairas mieli teillä ketkä noin ajattelette!!!!!

Vierailija
16/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS vanhemmilla itsellään on huonot hampaat ja kariesbakteeria niin silloin kannattaa välttää noita HAMPAIDEN KANNALTA.

Kaikista muista syistä bakteerialtistuksesta on pelkkää etua. Jos vanhemmalla itsellään on hyvät hampaat eikä reikiä tai vähäinen reikiintyminen alkanut myöhään niin hänellä on todennäköisesti hyvä bakteerikanta suussaan mikä nimenomaan kannattaisi siirtää lapselle ettei lapsi saisi jostain muualta huonompaa kantaa.

Lisäksi lapsen oman immuunipuolustuksen kehittymisen ja allergioiden eston kannalta olisi oleellista ja tärkeää tutustuttaa lapsi mahdollisimman varhain kaikkiin ympäristön normaaleihin bakteereihin. Näin lapsi saa kehitettyä hyvän puolustuksen tauteja vastaan ja hän todennäköisemmin sairastelee vähemmän. Lisäksi allergioita kehittyy paljon vähemmän kun immuunipuolustuksella on oikeaa tehtävää eikä se niin helposti käänny ympäristön normaaleja proteiineja vastaan.

Jo Arvo Ylppö muinoin oli sitä mieltä että paras lelu lapselle on kadulta löydetty vanha kalossi josta lapsi saa " kaikki tarvitsemansa bakteerit" ja yhä useammat lastenlääkärit, allergologit ja infektioläkärit alkavat olla tätä mieltä myös.

Eli ei kannata suinpäin tuomita ja moittia kaikkia vanhempia joiden näkee siirtävän bakteereja lapsilleen - he voivat olla valistuneempia kuin te ja tietää oikein hyvin mitä ovat tekemässä ;)

Vierailija
17/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini söi leipää ja samalla tuputti samasta leivästä, josta juuri haukkasi lapselle haukattavaksi. Äitini hampaat on tosi surkeat ja sanoin, ettei saa antaa. Äiti tietty suuttui " ennenkin annettu"

Molemmilla isovanhemmilla myös vaikeuksia käsittää, että lapsi pitää aina olla turvaistuimessa. Äitini kanssa olen joutunut riitaan tuostakin, kun en kerran antanut lähteä 10 kilometrin päähän ilman istuinta ajelemaan 3-vuotiaan kanssa. " ennen pidettiin sylissä..."

Vierailija
18/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2v pusuttelee kyllä kaikkia suulle! Ja minä annan kyllä omalla lusikallani syötävää lapselle. Ensiksikään, minulla ei ole ikinä ollut yhtään reikää joten tuskin voin mitään " superpöpöä" lapseeni tartuttaa. Mummot ja muut ovat taas hyvin tarkkoja että antavat lapselle eri lusikalla. Hammastarkastuksessa meille sanottiin että loppujen lopuksi on aivan sama mitkä pöpöt suussa ovat, tärkeintä on hoitaa hampaitaan hyvin!

Vierailija
19/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon suukkoja suulle. musta on sairasta jos ei voi suukottaa lastaan suulle.

lapsen suunkin pyyhin toisinaan nuolaisemalla ruuanjämät lapsen suupielestä omaani. no se ei ole kovin nättiä mutta anyway...

tutin pyyhin hihaani, jos ei pesumahiksia

Vierailija
20/33 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ei tuossa asiassa tarvi hysteerisen tarkka olla. Sitä lapsen lusikkaa pitäisi nuolla päivittäin ja jatkuvasti, että ne bakteerit tarttuisi, ja suulle saa suukotella. Minulla on itsellä hampaissa reikiä, mikä tarkoittaa automaattisesti sitä, että se kariesbakteeri on mun suussa. SILTI hammashoitaja sanoi että ei tosiaan tarvi niin kamalasti varoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi