Apua! Mun 5-vuotiaalla on reika hampaassa. Aina olen hampaat hyvin hoitanut mutta silti loytyi iso reika. Onko kenenkaan muun samanikaisella ollut?
Kommentit (45)
pojalla ei ollut reikiä. Mutta olenkin ollut tosi tarkka koko lapsen elämän ajan niistä hampaista. Ikinä en antanut omasta lusikasta pojan suuhun, mehuja ei juoda, ei limuja, karkkipäivä kerran viikossa, aamuin illon harjataaan hampaat ja aina ruoan jälkeen xylitol-purkka suuhun.
Kysyin, että onko tämän ikäisillä yleensä reikiä, suuhygienisti vastasi, että paljon nuoremmillakin, yleensä niillä, jotka käyttävät mehuja. Eli ne ihmiset, jotka eivät hampaista välitä, juottavat lapsilleen mehuja ja ovat tartuttaneet bakteerin lastensa suuhun syömällä samasta lusikasta.
Oletteko esm. itse maistaneet onko lapsen ruoka lian kuumaa tms?
Meillä ei ole reikiä vaikka hammashuolto ei niin täydellistä olekaan, pääosin pestään kerran päivässä hampaat ja jos muistetaan otetaan purkka syöisen jälkeen.
Pidin kuitenkin huolen että lapsi ei saa muiden sylkeä. Kaksi ekaa vuotta on ratkaisevia, sillä siinä ajassa lapsen suu saa bakteerikantansa ja jos ei ole saanut " pahoja" bakteereja siihen mennessä niin tuskin tarttuvat enää myöhemmin. Ennen kahta ikävuotta lapset ovat usein kotihoidossa, joten päiväkotia ei silloin voi syyttää.
Kyse ei ole siitä että yhdestä kerrasta saa huonon bakteerikannan. Olikohan se niin että kerran nuolaistusta lusikasta saa jotain 10 tuhatta bakteeria ja suussa on kai joitain miljoonia bakteereja. Kyse on enemmänkin siitä kuinka paljon näitä karies-bakteereja on kerännyt. Kaikilla niitä lienee ainakin jonkun verran. Faktaa voi yrittää etsiä, nämä oli hatarasta ulkomuistista yli viiden vuoden takaa.
Välttämättä ei ole todellakaan niin, että reiät kertovat vanhempien hällä-väliä -asenteesta. Meitä on muitakin ap:n lisäksi, jotka olemme olleet aina tarkkoja hammashygienian kanssa, ja silti on reikiä lapsella.
Vierailija:
Kysyin, että onko tämän ikäisillä yleensä reikiä, suuhygienisti vastasi, että paljon nuoremmillakin, yleensä niillä, jotka käyttävät mehuja. Eli ne ihmiset, jotka eivät hampaista välitä, juottavat lapsilleen mehuja ja ovat tartuttaneet bakteerin lastensa suuhun syömällä samasta lusikasta.
Meillä harjataan hampaat kolmesti päivässä, käytetään hammaslankaa aamuin ja illoin, mahdollinen tuoremehu on juotu aterialla, syödään jälkeen 100% ksylitolia, Fludentia päivittäin, karkkia kerran viikossa ruuan jälkeen ja päälle pestään hampaat, ei ole nuoltu lapsen lusikkaa tai tuttia...
ja guess what: silti on lapsella reikiä.
Se on kuulkaa yksi vilaus, kun taapero työntää kerhossa tai vaikka hiekkiksellä toiselta tipahtaneen tutin tai lelun suuhunsa. Ja siinä se on...
Tottahan sitä reikiintymisen etenmistä pitää yrittää välttää tunnollisella hammashoidolla, muttei sitä välttämättä voi estää.
Ja toisaalta on paljon perheitä, joissa viis veisataan lasten hampaista ja silti muksuilla ei ole ensimmäistäkään reikää.
Olen 36 vuotias ja minulla ei ole yhtään reikää, ikinä ei ole paikattu.
Lapsena hampaat pestiin säännöllisesti ja that' s it, ei sen kummemmin hössötetty ja mehuakin join tuttipullosta.
Olen vähän laiska huoltamaan omia hampaitani, tottakai pesen joka aamu ja useimmiten myös illalla, mutta sen kummemmin en asiaa mieti.
Omilla lapsillamme olemme tarkkoja siitä, että hampaat pestään aamuin illoin ja meillä on pikkukakkosen ksylitolipastillit käytössä, samoin päiväkodissa. Jokaisen kolmen lapsen 1-vuotistarkastuksessa olen saanut aivan ristiriitaisia neuvoja suuhygienistiltä: Yksi käski alkaa pestä vähän yli 1 vee hampaat aikuisten hammastahnalla koska lasten tahnoista ei ole mihinkään, seuraava käski tarkkailla hammastahnan flyuoripitoisuutta ja kolmas sanoi ettei pienen hampaita saisi pestä tahnalla kuin korkeintaan kerran päivässä. Että silleen.
Reikiä ei lapsilla onneksi vielä ole, mutta hammas meillä on jouduttu poistamaan - se tehtiin kyllä nukutuksessa, mutta onnistui hienosti. Molempia jännitti ja itseäni kammotti etukäteen, mutta mitään traumaa ei jäänyt. Ja lelu oli hankittu palkkioksi jo etukäteen :)
mehujen juomisesta. Toi kaikki muu oli mun suusta. Mun mielestä ihmiset, jotka eivät välitä lastensa hampaista, juottavat mehuja, käyttävät samaa lusikkaa jne.
Vierailija:
ja liuottavat kiillettä, jolloin tulee reikiä. Ihan samalla tavalla kun omenat, appelsiinit, jopa sokerittomat limut ja mehut.
Ne kuluttaa kiillettä ja sitten hampaisiin tulee herkästi reikiä.
Luulisi nykyisten lasten suussa olevan hyvin vähän kariesta, mikäli aikuiset ovat hoitaneet hommansa. Paljon huolestuttavampaa on jos aikuinen altistaa lapsen päivittäin omalle bakteerikannalleen, siinä ei ole enää paljoa puolusteltavaa.
Jos äidillä ei ole yhtään reikää, niin tuskin tulee lapsellekaan ellei sitten isä tai joku muu suukottele suulle.
Vierailija:
Meillä harjataan hampaat kolmesti päivässä, käytetään hammaslankaa aamuin ja illoin, mahdollinen tuoremehu on juotu aterialla, syödään jälkeen 100% ksylitolia, Fludentia päivittäin, karkkia kerran viikossa ruuan jälkeen ja päälle pestään hampaat, ei ole nuoltu lapsen lusikkaa tai tuttia...
ja guess what: silti on lapsella reikiä.
Meillä sama juttu ja silti oli reikä 5-vuotiaana.
Samaa lusikkaa ei käytetä IKINÄ.
sitten on serkkupoika jonka hammasharjaus on niin ja näin , mehua juo aamusta iltaan. reikiä 0.
Meillä lapset pesee hampaat kerran päivässä illalla ja aina ei muista muistuttaa siitäkään. Kenelläkään ei ole reikiä. Koululaisia ovat jo kaikki. Ikinä ei ole mitään purkkaa syötetty tai tabletteja imeskelty. Myös vanhemmilla hyvät hampaat. Yli kolmekymppisiä ollaan ja yhtään reikää ei ole kummallakaan. Ja huonoja hampaiden pesijöitä ollaan molemmat.
Vierailija:
No onko itselläsi karies? Nuolitko/nuoliko joku muu esim vauvana tuttia? Syönyt samasta lusikasta?Pussannut suulle?
On karies, ei ole nuollut kukaan tai syönyt. Pussattu on, mutta ei sylkipusuja.
(se, jonka lapselta pestään kolmasti päivässä hampaat, kämätään hammaslangalla kahdesti jnejne)
että vanhempia myös syyllistetään ihan suotta ja että hammasluun laadusta on paljon kiinni. Hänellä kolme lasta, eikä kuulemma todellakaan ole suutarin lapsilla aina kenkiä...
Vaikka sitä kariesbakteeria ei ole niin silti voi tulla reikiä!
Vierailija:
Tartunnan saa alle 3-vuotiaana, tämän jälkeen lapsella on niin vahva bakteerikanta omasta takaa suussa, ettei karies tartu. Hampaisiin ei tule yhtään reikää ilman bakteeritartuntaa, ei vaikka söisi aamusta iltaan karkkia.Bakteerin välttämiseksi on tärkeää, ettei lasta suukottele suulle tai anna ruokaa samasta lusikasta mistä itse on syönyt. Tuttia aikuinen ei saa nuolla puhtaaksi.
Reikiä ei tule hampaisiin, jos ei ole kariesta.
Itse karies voi taas tulla monesta eri syystä mm. siitä Streptococcus mutans-bakteerista mutta myös ilman tuota bakteeriakin voi hampaat reikiintyä.
Tämä tieto löytyy Terveyskirjaston sivulta.
( Siis karies = reikä )
Imetys ei ole aiheuttanut reikiä, se on tullut myöhemmin.
Reikään tarvitaan kariesbakteeri = streprococcus mutans, sokeri ja happo. Bakteerin saavat melkein kaikki äidiltä tai kaverilta. ( Tarttuu kuin flunssa tai mahatauti ).
Hammasluu on kiilteen alla piilossa. Sen huonous/hyvyys ei vaikuta reikiintymiseen. Reikiintymiseen vaikuttaa syljen koostumus. Sokerisessa ja happamassa syljessä viihtyy bakteerit ja leviävät helposti. Muuttamalla ruokavaliota ja paikkauttamallta avoimet reiät ( = bakteeripesäkkeet ) syljen koostumus muuttuu ei-kariogeeniseksi = ei reikiä aiheuttavaksi.
Paikkaus onnistuu hyvin 5-vuotiaalta. Tsemppaat sitä ensin kotona hyvin. Älä lupaa, että se on täysin kivutonta, sillä sitä se ei ole. Aineet maistuvat pahalta, tulee paljon vettä ja tavaraa suuhun. Päätä ei saa heiluttaa. Puudutus tuntuu oudolta. Saa pelätä ja itkeä, mutta ei saa panna vastaan = heilutella päätä, sulkea suuta. Tarvittaessa äiti menee odotushuoneeseen. Joskus onnistuu paikkaus paremmin, kun ei ole äiti höseltämässä vieressä.
Xylitol- purkka on hyvää hampaille, jos xylitol-pitoisuus on yli 37%.
koska hänellä on VIISI reikää, joista yksi on iso, eikä anna paikata niitä, ei edes avaa suutaan tarkastuksessa.
Joten älkää te turhia hätäilkö yhdestä reiästä normaalilapsella.
-autistilapsen äiti-