Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Mun 5-vuotiaalla on reika hampaassa. Aina olen hampaat hyvin hoitanut mutta silti loytyi iso reika. Onko kenenkaan muun samanikaisella ollut?

Vierailija
29.10.2007 |

Miten onnistui paikkaus?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itellä ollu tosi reikäiset hampaat jo maitohammasaikana. Karkkia ei meillä syöty juurikaan tms mutta ilmeisesti vanhemmilta on jäänyt hammaspesujen valvominen.. (Pysyviä hampaita ei ole niin paljoa tarvinnut enää paikata mutta kylläpä tuolla jokin iso amalgaamipaikka kiiltelee..)

Vierailija
2/45 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muistakaa,ei saa syödä enemmän kuin 5 kertaa päivässä. Ja mielummin karkiu heti ruokailun jälkeen.

Ja muumi ja puuha pete karkeissa oleva xylitoli EI ole aitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä pitää lukea 100%

Vierailija
4/45 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

alta pois.

Vierailija
5/45 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silittelin jalkaa..

Pieni paikka oli kyseessä, puudutettu olisi jos isompi reikä olisi ollut.

Juoko lapsesi paljon mehuja?

meillä joi ennen, nyt vähennetty.

Vierailija
6/45 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta osaako joku kertoa miten paikkaus onnistuu?

Vierailija
7/45 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään ongelmia.

Vierailija
8/45 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsesi elämä on aivan yhtä mukavaa hammaspaikalla. Etukäteen kannattaa puhua asiasta ja sopia, että teette jotain mukavaa sitten kun killti hammaslääkäri on ottanut hammaspeikon pois ja laittanut hienon paikan hampaaseen :)

Muistan kun itse olin pieni, niin meillä oli kaikilla reikiä vaikka kuinka ja sitten niitä aina välillä paikkailtiin. Eihän se hauskaa ollut, mutta eipä traumatisoivaakaan. Me saatiin aina hammaslääkäriltä tarra ja lääkärin jälkeen oli aivan voittajaolo.

t. Hammaspeikkoperheen lapsi

Vierailija
9/45 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hampaiden pesu _ennen_ ruokailua, ei missään nimessä heti sen jälkeen.

Vierailija
10/45 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

12

Vierailija
11/45 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja hampaiden pesu _ennen_ ruokailua, ei missään nimessä heti sen jälkeen.

Miksi? Eihän purkkaakaan oteta ruokaa ennen vaan ruoan jälkeen niin happohyökkäys saadaan katkaistua.

Tosin ihmettelen miksi yleensäkin hampaita pestään ruoan yhteydessä? Aamuin illoin riittää ihan hyvin.

Vierailija
12/45 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut jopa hysteerinen lastenin hammashygienian vuoksi, koska omat hampaani ovat todella resut.

Lapseni eivät ole koskaan juoneet mehuja, joka ruoan jälkeen saavat xylitol tabletin tai purkan, meillä on säännölliset ruoka-ajat, herkut on ajoitettu ruokailu jälkeen niinkuin hammaslääkäri suositteli ja 5min sisällä syönnin lopettamisesta annettu xylitolia. (meillä on terveydellinen syy käydä hammaslääkärillä puolen vuoden välein). Silti 3,5 vuotiaalla tytöllä oli juuri alkava reikä hampaassa. Karkkia syödään todella harvoin, joskus jäätelöä tai suklaata jälkiruokaksi, suklaa kuulemma ei ole läheskään yhtä paha hampaille kuin perus karkit. Olen ollut vauvasta asti tosi tarkka, että en anna lapsille mitään mikä on käynyt jonkun aikuisen suussa (lasi, lusikka tms) ja silti siellä on tämä alkava reikä. En keksi mitään muuta syytä kuin huonon hammasluun, niinkuin minulla. Toinen lapsi on ok ja isällä nolla paikkaa 35v. Minulla joka ikinen hammas paikattu ja koskaan en ole ollut mikään karkkiperso.

Vierailija
13/45 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Hampaita ei pidä harjata noin 1/2 - 1 tuntiin aterian jälkeen. Heti aterian jälkeen suoritettu hampaiden harjaus levittää ja pahentaa aterian aiheuttamaa happohyökkäystä."

lähde: yliopiston apteekin internet-sivut

Vierailija
14/45 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui että itku äidillä tulee kun poika niin reippaasti antaa hampaatkin aina pestä. Samalla kaavalla on hoidettu kahden vanhemmankin lapsen hampaita eikä heillä reikiä ole ollut.

Ilmeisesti syynä reikiin on soija tuotteiden käyttö, joissa on paljon sokeria.

Meille kyllä hammaslääkäri nimen omaan neuvoi niin et hampaat pestään vain aamulla ja illalla. Jos liian usein harjaa niin kiille vaurioituu ja aiheuttaa reikiä ja vihlomista. Mut sitten sanoi myös että joka ruoan ja välipalan jälkeen purkka tai xylitoli pastilli suuhun niin happohyökkäys katkeaa. Ei siis missään nimessä pidä odottaa mitään puolta tuntia tms, koska silloin on jo myöhäistä. Happohyökkäys syönnin jälkeen kestää puoli tuntia ja sen jälkeen on turha enää syödä purkkaa tai pestä hampaita.

Purkaksi hammaslääkäri neuvoi pukku kakkosen purkkaa, josta on lapset kovasti pitäneet. Ennen syötiin aivan tavallista jenkkiä muttei kuulema ole niin tehokasta.

Meillä on vielä paikkaus edessä myös ja säälin ja pelon sekaisin tuntein sitä odottelen. Muutamilla tutuilla on jouduttu jopa nukuttamaan lapsi kun ei muuten ole homma onnistunut.

Vierailija
15/45 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t:22

Vierailija
16/45 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän voi lapsi saada jos käyttää esim. samaa lusikkaa suussaan kuin joku henkilö jolla ko. bakteeri on. Myös suulle suukottaminen sekä tutin " peseminen" aikuisen suussa lattialle putoamisen jälkeen voivat saada aikaan bakteerin leviämisen lapselle.

Vierailija
17/45 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatetaan noita hammaslääkärin ohjeita eli pestään aamuin illoin hampaan ja aamulla nimenomaan ENNEN aamupalaa (siinä välissä pitäisi olla 30min tauko, mut se on aika hankala toteuttaa). Syödään xylitolijenkkiä ja karkkipäivää vietetään niin, että karkit syödään ruokailun yhteydessä. Mehuja juodaan lähinnä karkkipäivänä eli ei arkena. 5 ruokailukertaa yritetään pitää jne.

Kuitenkin tuntuu, että tytölle tulee todella helposti reikiä ja hammaslääkärin mukaan se johtuu myös esim. syljen koostumuksesta.

Vierailija
18/45 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuntia joissa pieniltä lapsilta otetaan ko. bakteerinäyte syljestä 2-3 vuotiaana. Jos bakteeria ei löydy, joku hammashoitajalla tehty vuositarkastus käynti voidaan jättää väliin.

Vierailija
19/45 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartunnan saa alle 3-vuotiaana, tämän jälkeen lapsella on niin vahva bakteerikanta omasta takaa suussa, ettei karies tartu. Hampaisiin ei tule yhtään reikää ilman bakteeritartuntaa, ei vaikka söisi aamusta iltaan karkkia.

Bakteerin välttämiseksi on tärkeää, ettei lasta suukottele suulle tai anna ruokaa samasta lusikasta mistä itse on syönyt. Tuttia aikuinen ei saa nuolla puhtaaksi.

Vierailija
20/45 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerhossa se voi nuolla samoja leluja " bakteerilapsien" kanssa, joku isompi voi vaikka pussata sitä, se saattaa löytää lattialta toisen lusikan... Totta kai vanhempien pitää ja kannattaa tehdä parhaansa, mutta jos ensimmäiset 3 v kuluvat hysteerisen vahtaamisen merkeissä, onko se sen väärti?? Eikä tämä edes onnistu muilla kuin kotihoidetuilla lapsilla. PÄiväkodissa ei satavarmasti ole resursseja kytätä, kuka pussaa ketä ja nuolee mitä.