Oonko ihan mielettoman laski, pituus 168 cm ja paino 72 kg, miten laihtuisin jouluun mennessa? Vauvani on nyt 3 kk ja painan edelleen yhta paljon kuin puolessa valissa raskautta.
Imetyksestäkään ei tunnu olevan mitään apua!
Kommentit (27)
Sinulla on vähän ylimääräisiä kiloja ja ehkä kroppa ei ole parhaassa " kuosissa" raskauden jälkeen. Tämä on oma kokemukseni, tuli raskausaikana lähes 20 kg painoa, nyt vuoden kuluttua synnytyksestä alan olla takaisin lähtöpainossa. Laihduttanut en ole, paino laskenut itsekseen imetysaikana, liikuntaa harrastan jonkin verran. Vanhat vaatteet eivät kuitenkaan kunnolla mahdu; vatsan kohdalla on ylimääräistä rasvakerrosta + löysää nahkaa, yäks. Olen nyt 165 cm, paino noin 62 kg. Pitäisi kai alkaa tekemään jotain kiinteyttävää jumppaa, tavoitteenani on laihtua vielä vähän ja saada vanhat vaatteet mahtumaan hyvin.
En suosittele rajua laihduttamista lyhyessä ajassa, varsinkaan jos imetät. Muistan lukeneeni jostain imetysoppaasta, että imetysaikana ei pidä varsinaisesti laihduttaa ... siinä lähtee muistaakseni jotain haitallisia aineita maidon mukana vauvalle.
Järkipuhetta muta ei varmasti se nopein keino. Pysyvin varmasti kylläkin.
Ei nyt sentään. Oot ihan melkein normaalipainon ylärajalla, 71kg olisi jo normaali. Riippuu paljon ruumiinrakenteesta ja kunnosta. Oletko löysä vai timmi? Lihakset painaa yllättävän paljon.
Itse kyllä tunsin olevani läski kun bmi:ni oli 25... Ja nyt olen paaaaljon läskimpi, mutta ehkä tää tästä synnytyksen ja imetyksen myötä vähenee.
Keinoja en osaa antaa, muuten kuin että syöt normaalisti mutta terveellisesti. Jätä turhat herkut ja mässäilyt mässäämättä ja lähde päivittäin vaunujen kanssa reippaalle lenkille. Näin minä aion (HUOM. AION) tehdä. :)
Mutta meitä on kropaltaan niin eri mallisia. Vauvasi on vielä pieni, anna itsellesi aikaa palautua. Voithan jättää herkut pois ja syödä säännöllisesti vähän pienempiä annoksia tms.
Liikun mielestäni paljon, mutta maha ei vaan lähde. Melkein joka päivä lenkkeillään 8 km ja herkkuja en juuri syö. t. ap
kun vaan liikut tarpeeksi ja syöt terveellisesti. Itse otin lautasmallin käyttöön raskauden jälkeen, eli puolet vihanneksia, 1/4 riisiä/perunaa/pastaa, ja 1/4 lihaa, kalaa, kanaa... Tippui kilot tosi nopeasti, kun vielä imettikin.
Ota mieluummin tavoitteeksi että ensi kesään mennessä olet sen 10 kg tiputtanut, ei sulla ole mitään kiirettä tässä. 12
Kohdallasi on varmasti enemmän kyse kehon koostumuksesta kuin numerosta, jonka vaaka näyttää. Suosittelen " kiinteyttämistä" eli rasvakudoksen ohentamista ja lihasmassan lisäystä. 10 kg:n pudottaminen normaalipainon sisällä alle kahdessa kuukaudessa syö lihasmassaa, etkä todennäköisesti saa tuolla tahdilla ruoasta tarvitsemaasi määrää hyvää rasvaa ja kuitua.
Tekisin näin:
- vaje korkeintaan -500 kcal / vrk
- proteiinia 1,5 g / painokilo / päivä
- rasvaa väh. 20 % energiansaannista, laatuun kiinnitettävä huomiota
>>> näitä on helpoin tarkkailla esimerkiksi kalorilaskurilla
- kuntosalitreeniä tai kotilihaskuntotreeniä 2 - 3 kertaa viikossa, kunnon painot
- aerobinen treeni 3 kertaa viikossa (vaihdellen intervalli, vauhtikestävyys, peruskestävyys)
- huomio mittoihin, ei vaa' an lukemaan
Terv. aktiivikuntoilija
En ikinä tajua noista proteiini määristä mitään? Olen kaiken muun hyvän lisäksi vielä kasvissyöjäkin, niin olen kuvitellut tähän saakka saavani proteiinit lähinnä kikherneistä, pavuista jne., niin onko tämä ollenkaan totta?
Voi ap, et ole ollenkaan lihava! Minä olen 164 pitkä, ja synnytyksen jälkeen painoin pitkään, monia kuukausia, 74 kg. Nyt kun painan 68 kg, ja katson sen ajan kuvia, olen kyllä pullukampi huomattavasti, mutta lihavasta tai läskistä ja varsinkin mielettömästä puhuisin vasta, jos painaisit yli 95 kg! Ylipainoinenkin olisit mielestäni vasta yli 80kg.
Urheilen paljon ja olen erit. hyvassa kunnossa, se todettiin rasitustestissakin, MUTTA ylipaino vaivaa ja lahinna siksi koska ympariston paineet, tai mitka lie terveysviranomaiset ovat luokitelleet ihannepainon rajat niin alhaisiksi.
Laakarintarkastuksessa minut luokiteltiin huomattavan ylipainoiseksi. En asu tosin Suomessa, joten kai namakin rajat jotenkin vaihtelee eri maissa.
Olen saman pituinen ja olisin kyllä aika tuhti jos painaisin tuon verran, itse asiassa painoinkin viimeisillään raskaana ja turvonneena kun mahassa oli liki 4,5-kiloinen vauva...
Nyt olen ehkä 63 (en ole aikoihin käynyt vaa' alla), harmittaa kun olen selvästi löysistynyt kun aloitin työtä: toimistotyö, matkat autolla ja illalla ei enää aikaa liikuntaharrastuksiin : (
Painonhallintaan auttaa vain liikunta! Proteiinia saat parhaiten maitotuotteista, esim. rahka ja raejuusto.
Meikä on ikänsä ollut aktiivinen liikunnallisesti, ja normaalipainoni on ollut siinä 63,5g (pituutta 188,5 cm). Nyt on tullut kolme lasta peräjälkeen, ja ekan j atämän komannen jälkeen kilot eivät vain ole lähteä niin nopeasti kuin vaikkapa toisen lapseni synnyttämisen jälkeen. Ja juu, aivan samalla lailla syön kuin ennenkin, en juuri ehdi istua (tänään tämä eka kerta ja loppuu tämäkin lepohetki pian, kun lapsi heräilee!) vaan palvelen 24 tuntia vuorokaudessa näitä napukoita. Poju syö joka tunti rintaa aimo satsin - ja kilot eivät vain lähde! Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi sen johtuvan tietty tässä vaiheessa hormonaalisistakin tekijöistä. Toki tässä voisi ryhtyä himokuntoilijaksi ja noin, vaan ehkäpä sittenkin tässä vaiheessa olennaisinta on jaksaa lasten kanssa kotona ja turvata maidontulo liikoja vielä tätä jo nyt koeteltavaa kroppaa kiduttamatta! Imetysaikana ei saa kovasti ryhtyä laijduttelemaan, kuntoilu ja herkkujen jättäminen on sitten toinen aisia. AIka aikansa kutakin. Vaan kyllä ihmetyttää, kun viimeksi vajaat kaksi vuotta sitten kilot vain putosivat synnytyksen jälkeen - ja nyt eivät millään! Ja tekemisät ja hyörimistä on kuitnekin tässä elämäntilanteessa taas enemmän. Ei ymmärrä, ei!
Sä oot sentään pidempi, kuin ap. AP on valas.