Ovatko vauvat todella NIIN rasittavia?
Äitini ilmoitti eilen minulle ettei minun tulisi enää poikani kanssa (6kk) käydä mummoni luona koska mummo väsyy. Mummo on n.70-vuotias ja hän asuu melko lähellä joten olemme käyneet miltein päivittäin siellä tai hän meillä. Ja nyt äitini sanoi että koska hänkin rasittuu meidän läsnäolostamme, niin varmasti mummokin :/ Ottakaa kantaa! En tiedä mitä ajatella!
Kommentit (21)
Luulisi että vauva vaan ilahduttaisi mummoa..
Mutta meillä ihan samalla lailla anoppi (50-v.) sanoo, että hän väsyy meistä.. Tai lapsesta lähinnä siis. Hän ei voi esimerkiksi lauantaina päivällä katsoa lastamme muutamaa tuntia, jollei ole ollut perjantaita vapaapäivällä. ei kuulemma jaksa kun on niin hirveän rankkaa. Meillä on vielä ihan älyttömän helppo lapsi.
Sinun ei todellakaan tule poikasi kanssa rasittaa vanhaa isoäitiäsi!
Viettämästäsi ajasta mummosi kanssa. Käyt ilmeisesti vauvan kanssa harvemmin äitisi luona. Voithan tietenkin harventaa käyntejä mummosi luona ja sano hänelle syyksi, että äitisi mielestä mummosi ei jaksa vauvaasi niin useasti.
Eiköhän mummosi jättäisi teillä käymisen jos kokisi vauvan läsnäolon niin raskaaksi. Voithan itse suoraan kysyä mummoltasi kokeeko hän sen rankaksi että vierailette usein. Eiköhän vanhukset ennemmin ole yksinäisiä kuin rasittuneita vierailijoista. Voit toki vähentää käyntejä tai lyhentää niitä jos tuntuu että on tarve. En tunne äitiäsi mutta piileekö tuossa sanomisessaan pieni mustasukkaisuuden sanoma? Näkeekö mummosi lasta useammin kuin äitisi?
Mummoni ei kehtaisi vastata suoraan. Olen aivan varma siitä. Inhottava tilanne. Olemme olleet niin läheisiä.
mutta nyt kun mummoni muutti lähellemme niin myös mummostani on tullut pojalleni oikein läheinen. En voi uskoa että äitini olisi mustasukkainen?!
AP
ettei kys olisi m.sukkaisuudesta äitisi puolelta, mutta kysy mummoltasi avoimin mielin mitä mieltä hän on?
oletteko pitkän aikaa kerrallaan, jos olisi hänen kannaltaan sopivampaa esim lyhyt vierailu vaikka joka toinen pvä?
Itkeekö lapsesi paljon, tämä saattaa rasittaa vanhuksia, ei tosin kaikkia...
Ei varsinkaan joka päivä/ viikonloppu/ kuukausi..
Ehkä kyseiset ihmiset haluaa nauttia omasta ajastaankin, kun omat lapset on vihdoin häipyneet pesästä.
Ja se, että vaaditte "hyviä syitä" eikä edellinen työpäivä riitä syyksi, menee jo tosi epäreiluksi.
Noin kiittämättömät eivät ole asainneet minkäänlaista hoitoapua, ennen kuin nöyrtyvät ja ovat kiitollisia edes pienistä satunnaisista hetkistä.
Uskomattomia oman navan ympärillä pyörijöitä..
Minun tietämäni isovanhemmat ainakin rakastavat lapsenlapsiaan ja haluavat hoitaa heitä ja vittää aikaa heidän kanssaan. Mummoni on ollut minulle kuin toinen äiti!
Ja ole itsekkin, kerrot ettet halua väsyttää vanhaa ihmistä mutta olet kuullut että näin asiat voisivat olla. Voi olla että äitisi on vähän mustis pojasta.
i]mutta nyt kun mummoni muutti lähellemme niin myös mummostani on tullut pojalleni oikein läheinen. En voi uskoa että äitini olisi mustasukkainen?!
AP
[/quote]
"Joutuuko" hän takianne passaamaan, pukeutumaan siistimmin, ostelemaan paakkelseja/ leipomaan, siivoamaan, laittamaan ruokaa tms.? En siis tarkoita, että sinä vaatisit näitä, vaan sitä että vanhemmat ihmiset haluavat yleensä emännöidä ihan henkihieveriin asti...
Kuulostele, miltä mummo vaikuttaa. Ja voithan pitää välillä vähän taukoa, ja jos mummo vaikka kovasti kyselee, että miksi ette ehdi kylään tai joko sopisi tulla, niin asia on sillä selvä.
Noilla tämän päivän 45 - 60 -v. naisilla tuntuu tosiaan monilla olevan joku jaksamisongelma pikkulasten kanssa...mistä lienee johtuu?
tyytyväinen lapsi. No täytyypä jutella mummon kanssa. Kiitos!
Etenkin jos vauva on ns. vauhdikas, eli touhua riittää. Tai jos vieräilut kestävät pitkään.
Kannattaa kysyä, tai jos epäile ettei saa rehellistä vastausta, niin lyhentää/harventaa vierailukertoja. Jos mummo sitten ihmettelee miten te nyt olette niin vähän käyneet tai pyyttä useammin käymään niin eiköhän se ole merkki siitä että ei rasitu :)
Olen autellut mummoa muuttotavaroiden kanssa. Autan siivouksessa. Pihatöissä. Jne. Harvemmin syömme mummolla, koska asumme itse lähellä syömme kotona. käytän häntä myös aina hänen halutessaan kaupassa. Äitini on mahdollisesti huolisaan, että puutun liikaa mummon asioihin.
AP
Ei varsinkaan joka päivä/ viikonloppu/ kuukausi..
Ehkä kyseiset ihmiset haluaa nauttia omasta ajastaankin, kun omat lapset on vihdoin häipyneet pesästä.
Ja se, että vaaditte "hyviä syitä" eikä edellinen työpäivä riitä syyksi, menee jo tosi epäreiluksi.
Noin kiittämättömät eivät ole asainneet minkäänlaista hoitoapua, ennen kuin nöyrtyvät ja ovat kiitollisia edes pienistä satunnaisista hetkistä.Uskomattomia oman navan ympärillä pyörijöitä..
Eihän ap sanonut, että mummo lapsia hoitaa, vaan, että käyvät siellä tai mummo heillä. Siis itse ja lapsi, varmaan ap hoitaa vauvan kuitenkin kun on 6kk. Mustakin olisi ihanaa jos vanhempani -ap:n mummon ikäisiä- asuisivat lähempänä, isovanhempani ovat valitettavasti jo kuolleet. Kävisin varmasti usein, enkä usko, että heitä rasittaisi, päin vastoin olisi virkistävää nähdä vähän jälkikasvua. Mutta kaikilla kai omat syynsä, mikä lie ap:n mummon yleinen terveys, vietättekö siellä monta tuntia jne. Koita sanoa mummolle, että mitäpä jos tulisitte harvemmin, ettei väsy ja katso miten mummo reagoi. Tai sitten vain kaikenkaikkiaan vähän teet enemmän väliä käynteihin. Jos mummo sitten alkaa kolkuttelemaan teidän oven takana, niin on varmasti ikävä ;)
Älä välitä töykeistä vastauksista, ei edes Suomessa tarvii olla niin itsenäinen, että pitäisi vain neljän seinän sisällä yksinään vauvan kanssa kököttää siinä pelossa, että joku äsrsyyntyy.
60-vuotias äitini ei jaksa tavata minua ja vuoden ikäistä enkelilastani (todellinen enkeli; rytmi pysyy, syö ja nukkuu hyvin, rakastaa uusia ihmisiä, on yhtä hymyä tuttujen kanssa jne.) ja keksii mitä typerämpiä tekosyitä asialle. Hän on eläkkeellä ja ymmärrän ettei ihan viikottain halua nähdä, mutta visiiteille on tullut nyt pikkuhiljaa väliä niin paljon, että lapsi ei enää tunnista mummiaan (viimeksi 3kk!)...:/ Olen kysellyt että voinko olla avuksi jne., pari kertaa olen "saanut" jotain tehdä (viimeksi laitoin ruokaa) mutta äitini ei koskaan kysy meiltä, voisiko HÄN auttaa jotenkin...
kympille.
Ensinnäkin ap ei kysellyt hoitamisesta vaan kyläilystä.
Toiseksi meillä ai todellakaan ole ollut lapsi hoidossa (missään!) kuin pari hassua kertaa ja lyhyitä aikoja. Anopin suhteen syynä siis tuo, ettei hän jaksa kun on niiin rasittavaa. Joten emme enää edes kysy hoitoa. Syy on vain mielestäni älytön, sillä ei normali-ihminen väsy työviikosta niin, että ei pysty hoitamaan helppoa lasta noin kahden tunnin ajan. Kyse on siitä, että ei HALUA hoitaa ja sen voisi sitten suoraan sanoa.
Me kyllä hoidamme lapsemme itse, mutta joskus olisi kiva saada apuakin jotta voisi hoitaa asioita rauhassa. eikä ole mitenkään epälooginen ajatus, että isovanhemmat katsoisivat lapsenlapsia hetken, vaan ihan normaalielämää monille. Entisaikaan ihmisillä oli turvaverkot, nykyään ei ole kuin joillain..
Kuinka nuoria vanhempia teillä itsellänne oikein on??
Itse olen 28v ja mun vanhemmat on 66v ja 60v enkä oikein osaa pitää heitä vanhoina,enkä osaa ajatella,että isäni neljän vuoden päästä on VANHA siis niin vanha ettei meidän kyläilyjä jaksaisi... :D
Tottakai IÄKKÄÄMPI ja rajoituksia saattaa iän mukana tulla,mutta en todella usko et olisi niin väsynyt...
Ehkä asia johtuu mun mummostakin joka on 85v ja NIIN pirteä,käy joka päivä itse asioilla ja jaksaa vaikka mitä :)
Meidän lasten isovanhemmat (70+) hoitavat lastamme, joka tosin on jo vuoden, joka päivä kun olen töissä. Eivätkä suinkaan sano rasittuvansa siitä, vaan tekevät sitä mielellään ilman korvausta (maksaisimme kyllä hoidosta, mutta eivät huoli rahojamme, ei edes kotihoidon tukea).