~*Jouluisten viikonloppu*~
Kommentit (27)
pitkästä aikaa taas pinoudun. Mummolasta kotiuduttiin toissapäivänä illalla, eilen meni päivä keskussairaalassa. Mulla alko maanantaina kamala särky nivusiin ja alavatsaan. Pelkäsin munasarjantulehdusta, samalta tuntui mitä joskus muinon kun sellaisen sairastin.
Sitten lääkäri paineli nivusia ja kokeili häpyluuta, ja siitäkös kiljahdin. Sattu ihan vietävänä. Meinas lääkäri et ois joku lantion löystyminen kyseessä. Kyselin että kauankos tätä kestää niin tokas vain että höh, koko raskauden loppuun ainakin ja synnytyksen jälkeenkin. Meinas itku tulla kun olen kyllä todella kipeänä. Aamusta voin touhuta sen 2h suhteellisen hyvin mutta illalla kävelen tukia pitkin(pöydät seinät ja jopa 2v esikoisen päästäkin olen kerran ajatuksissani tarranut kiinni:/ )
Kokeilivat myös kohdunsuun ja kaula oli veke ja reilu sormelle auki sisäsuu. KLUP!
Onko muita joilla näin ja silti menny yli?
Supisteluja ei ole ollu, mitä nyt alavatsa ja alaselkä särkyä...jospa ne sit on pehmentäny paikat ja jopa aukassukki.
Muuten pikkuinen voi kyllä hyvin itsessään. liikkuu ja potkii, tosin ei enää kylkeen vaan keskelle vattaa enemmän, laskeutunukun on niin olo on siinämielessä helpompi vaikka liitoskivut ovatkin KARMEITA!
Esikoine on päiväunilla ja mies nuorimman kanssa kaupassa ostamasssa pyykkipulvereita. Vaihdettiin aamulla lakanat ja siivottiin kaikki kamalat vaatekätköt lastenhuoneesta ja makuuhuoneesta niin keräytykö joku ehkä 8 normikonetta pyykkiä. Onneks on pyykkitupa ja isot kuivaushuoneet et saa kaikki kerralla puhtaaks :D
Täällä tuntuu kaikkiin mammoihin iskeneen väsy, vissiin se alkaa loppu jo häämötttämään enempi ja vauvat olemaan jo kannettavia mahassa.
Meidän pikkuisen painoarvio oli muuten 2.3kiloa ja syntymäpainoarvio vajaa 4kg. eli ihan normaalilla käyrällä. toivottavasti pysyiskin, olis ihana saada pieni vauva kun tuo nuorimmainen oli 4.5 kiloa ja tuntu että kasvo hetkessä pois vauvanmitoista.
Mietiskelin tässä et jos alkais ens viikolla aamusin tekemään jotain jouluvalmisteluja, esim porkkanalaatikoita ja jotain joululeivonnaisia pakasteeseen. Ei tarttis sitten ihan viime päivinä ennen LA (11.12) olla touhuilemassa vaan sais nauttia ja sit ko vauva on pieni niin ei tarvis jouluhössötyksiä alkaa.
ONko jollain tiedossa jotain kivoja joulusivuja joista vois käyvä kattomassa jotain reseptejä ym koristehömpää jouluks :)
tällä erää tässä,, taidan alkaa tekeen jotain tän kämpän hyväks, sen mitä pystyn...
Tsemppiä jouluäidit, ei enää ole kauaa ja pikkuiset on sylissämme vauvantuoksuisina nyytteinä!!!
catry 33+4
huoh tää väsymys sais loppua kun ei mitää jaksais tehdä ja alkaa ahistaa...hienosti aloitettu mun kirjotus taas eli valitusta taitaa olla miul luvassa....
mä en saa öisin nukuttua kun pissil rumppaan useasti yössä jopa kuusi kertaakin käyn vessas...sit ei asentoa löydy kun kyljellään nukkuu niin koskee pirusti alapäähän eli se poitsu painaa siel ja liitiskivut vaivaa urakalla ja sit potkii monesti yön aikana ja hyvä et sängystä ylös pääsee kun nipistelee ja supisteleekin välistä.
närästystä,suonenvetoa,selkäjuilintaa,supistuksia,turvotusta, täällä näin ja ne hyvin yleisiä joka päivä.
maidontulosta ja rinnoista: eli aikasemmin joskus kirjotinkin et tytöstä rinnat kasvoi monta kuppikokoa ja maitoa tuli jo pitkälti ennen synnytystä... nyt rinnat kasvanu vähemmän ja pientä tihkumista välillä on...nännit on kyllä tosi arat ollu jo pitkään....jotku sanonu vaan et tytöltä rinnat kasvaa ja pojalta ei niinkään-taitaa olla tuos jutussa perää=)
me oltu tosiaan neidin kanssa tämän viikon äitini luona ja alkaa olla miestä ikävä niin minulla kuin tytölläkin isää jo kova ikävä ja väsymyustä itsellä kun yrittäny jaksaa päivät....neitil on känkkis usein kylässsä on oikein uhmien uhma ja ei meinaa loppua ensinkään.
huoh tää asennon etsiminen on hankalaa nytkin pyörin tuolis ku mikäkii,ku ahistaa taas rintalastaa ja keuhkoja ja plääh...ei hyvä oo missää asennossa....hengityskii välilll vaikeeta...
ihanaa kun mies tulee tänä iltana ja päästää huomenna kotia...seuraavaks mä tuun tänne kun olen synnyttäny...enkä matkustele enää kun tosissaa vasta synnytettyä...
mitäs täs viel jaarittelis....ulos miel tekis ku jaksais...pimeä tulee niin nopeasti et tylsää olla ulkona puistossa ja kun matkaa puistoon ja en sais kävellä...siis se kävely on kyl tosi vaikeeta ja siitä ei nauti yhtään jos kävelee...koskee joka askeleella selkään,jalkoihin,rintakehää,nivusii ja suoraa sanotuna alapäähän,hengästyttää ja tuntuu et silmis sumenee jo parin askeleen jälkeen....
mut jospa meen nyt ruokaa laittamaan ja pitäs kerätä voimia leikkiä tuon känkkis neidin kaa...
tonttu 33+3 ja manja
Väsyttää vietävästi täälläkin.
Olen vaan ajatellu, että kaikki on jo hankittu, paketin vaippojakin jo ostin. Nyt sitten tajusin että imetysliivit pitää vielä ostaa, edelliset heittänyt menemään. Kiitos Doshijas, kun valoitit mieltäni.
Catry kyseli kohdunkaulan ja kohdunsuun aukioloista ja yliajalle menosta. Täällä yksi ilmottautuu! Toisessa raskaudessa paikat pahasti auki jo viikolla 28, uhittelivat vuodelevolla, en sitten totellu ja lopputuloksessa ihan reilusti yliajalle meni. Harjoitus supparitkin tulivat jo raskauden puolvälissä. Nyt sitten paikat kiinni eikä supistele, joutuvatkohan käynnistämään???
Tukisukat sain tänään sitten jalkaan, puristaa ihan kiitettävästi. Saa nähdä, onko mitään apua, toivoa sopii.... Yö meni muuten kohtalaisen hyvin, mutta illalla katsoin kauhuleffaa ja se meinas mörköjä tuoda....
Noh, illan jatkoja!
P-M 32+6
Oli erittäin onnistunut lahja miehelle tuo nintendo wii..oli ihan innoissaan kuin pikkupoika =D Lähdettiin ostamaan siihen heti toisia kauploita että saa kaksin pelattua (mies ei KOSKAAN laita rahaa moiseen)..MUTTA pari hassua tuntia reissussa ja vain vähän kävelyä niin mä olin ihan poikki!! Miehelle marisinkin että kyllä tulee pitkä vika kuukaus kun en jaksa enää shoppaillakkaan =/..mies vaan totes, no tulee ainakin halvempi kuukaus ;D
Tuolla meidän kauppakeskuksessa, Myllyssä, oli joku ihme häppeninki ja siellä oli kasa nuoria yrittäjiä tvs:ia koko paikka täys. Ostin vauvalle ihanan ruskean ensimyssyn joka oli tehty kokonaan kierrättäen..lapussa luki ihanasti " olin ennen mekko" =)
Noihin nukkumisiin ja liitoskipuihin..vinkkinä vaikka kaikki suunnilleen varmaan jo niin nukkuu niin tyyny jalkojen väliin!! oon muutaman kerran päivällä menny pötköttään ja luoja kun en oo laittanu mitään jalkojen väliin niin en oo meinannu ylös sieltä sängystä päästä..aivan järkyttävää!! Mulla siis nyt kanssa noi liitoskivut palas taas ihan urakkalla..ärsyttävä vaiva!
Mä kanssa allekirjotan tuon että tytöistä rinnat kasvaa ja pojista ei..siis jos tää nyt on poika ;) Mutta en huomaa suurtakaan muutosta, tai no puolessa välissä kasvo ehkä yhden kuppikoon mutta kipeet ei oo ollu ollenkaan kun tytöistä kipu oli jotain järkyttävää!!
Jepulis, mutta jos menis laittaa ruokapöydän valmiiks kun tulee porukkaa syömään ja viettämään peli-iltaa..moips!!
masu 35+1
Lapset saatu nukkumaan ja taidan itsekin mennä ajoissa kun viime yö meni bassoja kuunnellessa, ja välillä jopa laulun sanoista selvää saaden (ne alakerran bileet).
Hippuskainen mainitsi tyynystä jalkojen välissä, allekirjoitan täysin, mulla ainakin luontainen tarve raskaana ollessa tunkea polvien väliin kasa peittoa tai tyyny. Nyt vaan nykyinen tyyny käynyt matalaksi eli jos liitoskivut edelleen vaivaa niin korkeampi tyyny (tahi kaksi)!
Mulla oli esikoista odottaessa muuten paikat auki rv 34 alkaen ja pelottelivat että saattaa tulla ennen 36+0 viikkoa jo, sanoivat että vältettävä yhdyntää sekä rasitusta mutta minähän en mitään välttänyt kun halusin saada vaavin nopeasti ;-) syntyi sitten 41+2...
Rintojen kasvusta, täällä ei mitään eroa poika- ja tyttöraskauksissa...
Turvotusta alkaa olemaan. Sukat jättää rannut ja sormia pistelee pikkasen. Mahakin jo iso, muttei vielä " kypsä hedelmä" eli huomaa etten oo ihan viimeisilläni vaikka reilunkokoinen oonkin. Beibi potkii hauskasti kylkiluita, samalla ilkeä tunne sekä hauska :-P
Hyvää yötä kaikille, mahdollisimman yhtenäistä unta!! :-)
Sintagma 31+3
(ja huomenna taas rankka päivä kun koko perheen kanssa julkisilla kulkuneuvoilla sukulaisiin toiselle puolelle pk-seutua raahaudutaan (3 eri liikennevälinettä)... Ja ei se menomatka pahin vaan se paluu...) onneks sukulaiset ovat paapovaa sorttia :-) tyynyä jalkojen alle jne ;-) !
No nyt on sitte tänään pesty se eka koneellinen vauvan vaatteita!! Hyvä minä : ) siitä se sitten lähtee..
Paljo on vielä pestävää ku ei viitti konetta ihan täyteen ahtaa. Huomenna sitten edessä silitysrumba.
Muaki väsyttää koko ajan, vaikka hemppaki noussu tosi hyväksi. Silti vois nukkua paljo enemmän mitä saa, kai nuo öiset vessareissut vaikuttaa niin paljo samoin ku tuo 1v2kk tytön tutittelut sun muut ääntelemiset, joihin herään heti.
Kun raaskiis laittaa tytön omaan kämppään nukkumaan, vois nukkua itekki paremmin ja kai mun vessa reissut häirittee sitäki..
On kyllä masu niin kovin supistusherkkä, ei tosiaan tarvi ku nostaa vaik lattialta jonku lelun, niin johan ollaan. Välillä vähä kipuaki, mut pääasias onneksi kivuttomia. Sanoi vaan neuvolas, että silti voi jo avata paikkoja vaikka ei kipeitä, jos niitä on kuitenki koko ajan. Toivottavasti ei.
Huomenna olis tarkoitus mitata koko päivän sokrut nyt tolla uudella systeemillä, eli tunnin päästä syönnistä mittaukset. Saa nähdä kuin käy. En oo tänäänkää nii terveellisesti syöny, että pelotta jo toi paastoarvon mittaminen, et kuin korkeella vaan mahtaa olla. No sen näkee sitte. Ja saarnan kuulee ke äitipolilla.
nyt stop täältä, öitä!!
myy ja masuvauva 32+0
on tainnut vallata koko joulumammajoukon? Ainakin tämän mamman ja ihan totaalisesti, on sellainen olo ettei mikään uni riitä, kevyesti menee 8-9h yöllä ja pari päivällä jos vaan saan nukkua.
Tehyläisten edesottamuksia seuraan minäkin tiiviisti... Mullahan oli alkuperäinen laskettuaika 25.11 ja se siirrettiin 2.12, olen nuo kolme edellistä synnyttänyt 2-4päivää yli eli meikäläisen kohdalla tilanne on varmasti juuri päällä. Täytyy vaan nyt kovasti toivoa että kaikki menee hyvin ja vauva on todellakin terve...hirvittää, olen nähnyt kauhu-uniakin joissa vauva alkaa syntymään eikä kätilöä missään ja mulla on kauhea ponnistamisen tarve jo :/ toisessa unessa pää oli jo ulkona ja napanuora kaulanympärillä ja minä selitin miehelle rauhallisesti jotain et ota tuolta hanskat ja kiepauta nuora pois. Aamulla ajattelin että pitääkö oman mielnrauhan takia etsiä jostakin joku ohje, kuinka ne hengitystiet putsataan vastasyntyneeltä, en ole kyllä niin tehnyt.
Olo on päivä päivältä kamalampi, viime yönä särki lonkkaa ja se on edelleen kipeä, myös kohdunkannattimet " repeilee" edelleen ajoittain yskiessä.
Apua kun jaksais vielä tovin....
Minjuska ja Manteli 34+6