Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kraaavilohi ja raskaus? Mietin tässä jouluherkkuja ja yksi mitä ilman ei tule joulua on kraavilohi!

Vierailija
25.10.2007 |

Olen joulunaikaan raskaana rv 18, uskaltaako syödä itse kraavaamaa lohta?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kaikkien raskauksien aikana syönyt mm. graavattua siikaa. Itse kalastettua ja graavattua :).

Vierailija
2/17 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaita ovat ne, jotka sanovat, että otin vain ihan vähän. Listerian jos saa, niin sen saa. Sitä ei saa " ihan vähän" . Siinä mielessä ei ole mitään väliä, miten paljon listeriariskin sisältävää ruoka-ainetta sisäänsä mättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

simpukoita, homejuustoa ym. En nimittäin tiennyt, että niitä ei saisi syödä. Toisaalta onneksi en tiennyt, sillä olin aika masentunut kaikista rajoituksista ja syöminen oli ainoa iloni.... Luin asiasta ekan kerran kun kuopuskin oli jo 3v! Onneksi pysyin terveenä ja syntyi kaksi tervettä lasta.

Vierailija
4/17 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

graavaan varmaan itse, syönhän itse kuumentamaani ruokaakin päivittäin enkä pelkää listerioosia...

Vierailija
5/17 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalan on oltava suolassa vähintään kolme vuorokautta, muuten se on raakaa.

Vierailija
6/17 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauden aikana. etköhän sinä tule yhden joulun toimeen ilman graavialohta, minäkin tulin :)

Vierailija
7/17 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin esikoisen odotusaikaan jouluaattona rv22 ja kuopusta odottaessani rv19 ja söin kyllä ihan hyvällä ruokahalulla (ja paljon!) kaikkea. Myös graavilohta ja muita kaloja.

Vierailija
8/17 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

teet sen siis itse, etkä ota vakuumista (vakuumilohessa listeriariski) etkä mässää ihan tolkuttomia määriä (suola turvottaa).

Vierailija
9/17 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

syödä jos kala on tuoreena graavattu ja ei ole yli 2 vuorokautta säilytetty graavattuna. Eli ihan tuoretta. Säilytyksessä se listeria saattaa iskeä. Ja siksi ei vakuumipakattuja (= pitkä säilytysaika).

Vierailija
10/17 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

graavaan varmaan itse, syönhän itse kuumentamaani ruokaakin päivittäin enkä pelkää listerioosia...

Vierailija
11/17 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan tuoretta kalaa graavaamista varten? asun sisämaassa. Hei kokki-ihmeet onko se kala kolmen päivän jälkeen kypsää? Voiko graavikalaa sanoa raa' aksi kalaksi?

Vierailija
12/17 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

raakaa vaan graavaamalla kypsennettyä.

ja kalaa nimenomaan suositellaan syötäväksi raskausaikana, jos ei syö, kannattaa ottaa purkista tarvittavat aineet.

Vierailija
13/17 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kala on raaka jollei se ole vähintään kolme vuorokautta kunnolla suolattuna. Muuten: Tervetuloa lapamato!

Vierailija
14/17 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus wikipediasta:

" Matoa esiintyy endeemisenä Oulujoen vesistössä ja lähialueilla. Tartunnan voi saada ainoastaan syömällä haukea, ahventa, kuhaa, kiiskeä tai madetta. Kalan kypsentäminen tuhoaa useimmiten toukat, mutta esim. graavisuolaus, kylmäsavustus tai pakastus eivät riitä tappamaan taudinaiheuttajaa."

Vierailija
15/17 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kala on raaka jollei se ole vähintään kolme vuorokautta kunnolla suolattuna. Muuten: Tervetuloa lapamato!

Vierailija
16/17 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi mietityttää tuo listerian mahdollisuus, kun joku kysyi kylmäsavustuksesta. Kylmäsavustus ei sinänsä riitä listeria-bakteerin tappamiseen, koska bakteeri vaatii yli 72 asteen lämmön kuollakseen.

Aloin sitten miettiä, miten suolaus voi tappaa listeria-bakteerin, jota SIIS ESIINTYY LUONNOSTAAN KALASSA.

Ja ainakin Eviran (elintarviketurvallisuusviraston) mukaan suolaus EI tapa listeria-bakteeria. Eli sama se, suolaatko itse vai ostatko graavikalan.

Näin ollen jättäisin sinuna sittenkin sen kraavilohen syömättä. Riski on pieni, mutta JOS jotakin tapahtuu, et takuulla halua alkaa arvailla, olitko syypää.

Tässä Eviran sitaatti:

" L. monocytogenes -bakteeri on elintarviketuotannon kannalta ongelmallinen, koska se on yleinen ympäristössä ja se sietää poikkeuksellisen hyvin erilaisia ääriolosuhteita. L. monocytogenes -bakteeria on maaperässä, kasveissa ja eläimissä. Siksi sitä on todettu maidosta ja maitotuotteista, lihasta ja lihatuotteista, kalasta ja kalatuotteista sekä vihanneksista. Se pystyy lisääntymään +0-45 C asteen lämpötiloissa, pH-alueella 4.4-9.4 sekä hapettomissa ja hapellisissa olosuhteissa. Bakteeri sietää korkeita suolapitoisuuksia (jopa 25 %) ja pystyy lisääntymään vielä 10 % suolapitoisuudessa. Listeria tuhoutuu kuumennettaessa (>+72 C astetta), mutta kypsennettyihin tuotteisiin se voi joutua jälkisaastutuksena, esimerkiksi viipaloinnin yhteydessä. L. monocytogenes -bakteeri säilyy pakastetuissa ja kuivatuissa elintarvikkeissa pitkiä aikoja. L. monocytogenes -bakteeri voi säilyä pitkään, jopa vuosia, elintarviketuotantolinjan vaikeasti puhdistettavissa laitteissa saastuttaen tuotteen. "

Vierailija
17/17 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä selvensi. eli graavikala ei ole raakaa, mutta listeria tuhoutuu vain kuumennuksessa, joten bye bye graavisiika. täytyy kaivaa uudet reseptit käyttöön ja kypsentää kala.

12