Miksi keski-ikäisten naisten on vaikea hyväksyä itseään nuorempaa naista vaikkapa esimiesasemaan?
Tai asiantuntija-asemaan tai vaikkapa tuon korvalääkäri-ketjun mukaisesti lääkäriksi lapselleen? Itse olin aikoinaan esimiehenä joukolle keski-ikäisiä naisia, ja heidän alaistaitonsa olivat todella surkeita. Äskettäin olin luennoimassa asiantuntijana eräälle joukolle keski-ikäisiä naisia, ja erään kommentti oli, että hän voisi olla äitini. Wtf? Mitä tekemistä iällä on asiantuntijuuden kanssa? Olen sentään korkeammalle kouluttautunut ja ollut työelämässä viisi vuotta. Ei tässä nyt sentään mitään untuvikkoja enää olla.
Kommentit (71)
Kah, olen harvoin täällä tähän aikaan, eli osuipa vastauksesi silmiini.
Sinulla taitaa olla aikamoinen tuska tuon " aliarvioimisen" kanssa, kun noin kiihdyt. Mikä sinua siinä oikein pohjimmiltaan hermostuttaa?
Toiseksi saanen saada huomauttaa, etten todellakaan puhunut omasta kypsyydestäni ja täydellisyydestäni. Luepa uudestaan aikaisempi viesti. Kirjoitan siinä näin: " jos SINÄ olet täydellinen, niin..." . Lause on ymmärrettävissä myös passiivissa. (Itse asiassa kirjoitin sinä-muodossa, koska sinä viittasit aikaisemmin siihen, että " jos sinä et ole ollut kypsä, niin ei se tarkoita ettei joku muu olisi" . Viittasin siis siihen, että ilmeisesti sinä itse sitten olet kypsä).
Kolmanneksi voin vilpittömästi käsi sydämellä sanoa, että minulla ei ole silmilläni minkäänvärisiä asennesilmälaseja. En ole vuosiin edes kiinnittänyt asiaan huomiota eikä tämä ärsytä minua mihinkään suuntaan. Ymmärräthän, että projisoit tällä hetkellä omaa asennettasi minuun? Viestisi ei kerro minusta mitään. Se kertoo vain sinusta itsestäsi.
Neljänneksi haluan vielä muistuttaa, että päätä muistaa tämä keskustelu ja palata tähän kymmenen vuoden päästä.
60
Meillekin " huippuhyvä" käännöstoimisto teki englanninkielisistä esitteistä suomenkieliset käännökset. Sääli vain että kansainvälinen organisaatiomme ehti maksaa työstä ennen kuin ehdin tutustua jälkeen.
Aivan järkyttävää tekstiä oltiin saatu aikaiseksi kun kääntäjä ei tuntenut liiketoiminta-alaamme ollenkaan tai ollut vaivautunut edes ottamaan selvää alan oikeasta terminologiasta.
Onneksi ehdin pysäyttämään homman ennen esitteiden julkaisua, muutoin asiakkailla (ja kilpailijoilla) olisi ollut tosi hauskaa kustannuksellamme.
Käännöksiäkin kun voi näköjään tehdä niin monella tapaa...
Vierailija:
Esim. minä olen kääntäjä koulutukseltani ja 26-vuotiaani pääsin ekaan työpaikkaani töihin. Olin kyllä ennen sitäkin tietty tehnyt jotain kääntäjän hommia, kesätöinä ja freelancerina. Minun oli siis tarkoitus tehdä kääntäjän hommat tässä yrityksessä.Kas kummaa samassa yrityksessä oli myös pomon sihteeri, jolla ei siis mitään kielellistä koulutusta, kaupallinen koulutus taisi olla. Hän tosin oli tehnyt noita käännöshommia jonkin verran, vaikka olivat kyllä ulkoistaneetkin osan.
No eihän tämä täti meinannut ikinä uskoa että minä mitään kääntämistä osaisin. Vaikka kielitaitoni ja osaamiseni oli kyllä taatusti paljon parempaa kuin hänellä. Vähättelyä vähättelyä vaan ja aina oli korjaamassa ja " parantamassa" tekstejäni!
Itse tulkitsin sen niin että tällä 44-vuotiaalla naisella oli itsetunto-ongelmia ja hän tunsi minut uhkaksi itselleen. Sen nyt vain huomasi kaikesta, niin läpinäkyvää se oli.
Oikeasti nuorempi henkilö voi olla asiantuntija jossain asiassa ja jopa osata jotain paremmin kuin 20 vuotta vanhempii henkilö.
Vierailija:
Neljänneksi haluan vielä muistuttaa, että päätä muistaa tämä keskustelu ja palata tähän kymmenen vuoden päästä.60
Olen aivan samaa mieltä kanssasi. Yritin jo itse aikaisemmassa vaiheessa ketjua selittää samaa asiaa, nämä nuoret " tiikerit" eivät vain ilmeisesti halua hyväksyä kokemuksen mukanaan tuomaa arvoa.
Mihin katoaa se kuuluisa kokemus? Totuus kuitenkin on, että yritysmaailmassa tulee aina olemaan esimiehiä ja johtajia, jotka ovat alaisiaan nuorempia.
Vierailija:
Neljänneksi haluan vielä muistuttaa, että päätä muistaa tämä keskustelu ja palata tähän kymmenen vuoden päästä.60
Ihan samalla tavalla pääset alentuvasti kuittailemaan nuoremmillesi, että palataan asiaan kymmenen vuoden päästä. No, ehkä olet siihen mennessä oppinut jotain elämästä ja pystyt hyväksymään sen, että sillä nuoremmallakin voi olla asiantuntijuutta ja työkokemusta.
uudessa paikassa tuntuu kollegat suhtautuvan minuun kuin kakaraan, jota pitää paimentaa ja vähätellä. Olen akateemisesti koulutettu toisin kuin he, minulla on enemmän alalta työkokemusta (monet ammatinvahtajia ja minä olen ollut alalla 12 vuotta) ja osaisin kyllä työni, ellen joutuisi jatkuvasti heidän hyppyytyksensä kohteeksi. Enkä ole edes mikään kauhean nuori enää, mutta joka tapauksessa vähintään 15 vuotta nuorempi kuin he. Tähän alistamiseen sisältyy esimerkiksi esimiehen halu lukea sähköpostini ennen lähettämistä ja sitten viilataan niitä hiotaan yhdessä. Sisältö on oikein ja omasta mielestäni ilmaisukin on valmiiksi parempaa, mutta esimies vaan haluaa päteä ja jankkaamalla tunkee omia ilmaisujaan joukkoon. Sitten tämän shown jälkeen lähetän sähköpostin omalle ryhmälle, joiden kanssa olen päivittäin muutenkin tekemisissä.... Edes harjoittelijana en kohdannut mokomaa käytäntöä entisessä työpaikassa.
Useimpiin kysymyksiin saan vastaukseksi, että " sinun tarvitse siitä välittää" , vaikka juuri se asia kuuluisi työtehtäviini. Esimies on tässä kärjessä ja hän pimittää kaiken tiedon minulta, haluaa aina esitellä tuotokseni ryhmän ulkopuolella ja tuntuu viettävän kaikki päivänsä ainoastaan estäen kenekään ryhmän jäsenen nostamasta profiiliaan. Jotenkin hyväksyy nämä kokeneet ja iäkkäät, mutta minä olen vain työrukkanen. Mainostaa, kuinka arvostaa elämänkokemusta eniten maailmassa. Tekisi mieli vastata, että " minä arvostan taas älykkäitä ihmisiä" .
Ihan oikeasti, olen itsekin aikoinani käynyt saman polun mitä sinä näytät kulkevan nyt. Todellakin hymyilyttää - nuo ajatuksesi ovat ihan samanlaisia kuin minulla oli aikoinaan.
Sittemmin olen siirtynyt asiantuntijatehtävistä johtotehtäviin, nykyisin alaisistani enemmistö on miehiä. Usko pois, kulje vain määrätietoisesti eteenpäin ja hanki lisää kokemusta ja viisautta.
Onnea ja menestystä sinulle.
Vierailija:
Vierailija:Kyllä sä sitten pitemmän kokemuksen myötä ymmärrät ettet ihan oikeasti ole vielä asiantuntija tuolla kokemuksella. Sori, mutta näin se vain on.
Itsekin kuvittelin koulutuksen perusteella ja muutaman vuoden työkokemuksen jälkeen tietäväni ja osaavani kaiken - nyt parinkymmenen työvuoden jälkeen ymmärrän kuinka tärkeätä (työ)kokemus ihan oikeasti on.
Kiitos esimerkistä! Vähätellään koulutusta ja työkokemusta. Täydellinen esimerkki.
Tein muuten oman alan töitä jo ennen opiskeluiden alkua ja opiskeluiden ajan, alkaen vuodesta -93. Joten eiköhän tuota asiantuntijuutta ole kertynyt omalla, melko kapealla osaamisalallani ihan riittävästi. Viisi vuotta olen ollut työelämässä valmistumisen jälkeen.
ap
Kunnioitus (nuorempienkin) pitää ansaita, sitä ei voi ostaa eikä varastaa..
Vierailija:
päivässä, kymmenen vuoden ajan aktiivista harjoittelua,. niin sitten voi ruveta sanomaan osaavansa asiansa. Ja silloin jo yleensä tajuaa rajallisuutensakin
Minä olen harjoitellut VÄHINTÄÄN 8 h päivässä aktiivisesti viiden vuoden ajan. Pidän kyllä itseäni alani asiantuntija. Tuskinpa muuten minulta pyydettäisiin jatkuvasti alaani liittyviä asiantuntijaluentoja.
ap
takaa sen, että sinulla on teoreettisesti perustaidot osa-alueeltasi. Ehkä olet liian itsevarma ja liian itseriittoinen työkokemukseesi nähden ja se ärsyttää muita naisia. Miehet sensijaan ovat itsekin aika suorasukaisia, joten heitä se ei haittaa ;)
Vierailija:
Ihan oikeasti, olen itsekin aikoinani käynyt saman polun mitä sinä näytät kulkevan nyt. Todellakin hymyilyttää - nuo ajatuksesi ovat ihan samanlaisia kuin minulla oli aikoinaan.Sittemmin olen siirtynyt asiantuntijatehtävistä johtotehtäviin, nykyisin alaisistani enemmistö on miehiä. Usko pois, kulje vain määrätietoisesti eteenpäin ja hanki lisää kokemusta ja viisautta.
Onnea ja menestystä sinulle.
Ja myös kuuntelutaitoja, toivottavasti niitä sinulta esimiehenä löytyy. Nimittäin, jos luit aikaisemmat viestini, niin ehkä hoksasit, että siirryin esimiestehtävistä asiantuntijatehtäviin.
Kokemusta ja viisautta ei varmasti koskaan ole kenelläkään liikaa, mutta ainakin toivon, etten kaltaistasi alentuvaa asennetta koskaan omaksu.
ap
Aika itsevarmaa tekstiä. Tuskinpa tunnet ihan jokaista alaa tässä maailmassa, enkä oikein usko, että sinulla on referenssejä väittää tuollaista.
ap
Siitä se vähättely keski-ikäisten taholta, itsensä ylentämisestä. Miehethän tykkäävät katsella nättiä nuorta naista eivätkä sano suoraan mitä ajattelevat.
Vierailija:
Kunnioitus (nuorempienkin) pitää ansaita, sitä ei voi ostaa eikä varastaa..
Mutta en vain tajua tuollaisia " voisin olla äitisi" -kommentteja. Miten ihmeessä se liittyy käsiteltävään asiaan? Ei mitenkään. Täysin outo kommentti tältä iäkkäämmältä naiselta.
ap
Vierailija:
Siitä se vähättely keski-ikäisten taholta, itsensä ylentämisestä. Miehethän tykkäävät katsella nättiä nuorta naista eivätkä sano suoraan mitä ajattelevat.
vaan vaativasta asiantuntijuudesta, josta kuulijoilla ei juurikaan ollut kokemusta. Kyse ei siis ollut mistään höpölöpö-jutuista, vaan ihan faktoista. Ehkä tuo miesten kohdalla pitää paikkansa, vaikka hyvää palautetta on tullut siltäkin suunnalta.
ap
tuohon halveksivaasi ryhmään. Yleistäminen on kokemuksen puutetta.
Esimiestehtävät eivät ole samoja kuin (yrityksen) johtotehtävät.
Toisekseen, asenteeni ei ole alentava, sinä itse vain halusit ymmärtää asian niin koska nykyisessä kehitysvaiheessasi sinun näyttää olevan vaikea hyväksyä neuvoja keneltäkään muulta. Tähän samaan asiaan viittaa myös tämä aloituksesi.
Vierailija:
Ja myös kuuntelutaitoja, toivottavasti niitä sinulta esimiehenä löytyy. Nimittäin, jos luit aikaisemmat viestini, niin ehkä hoksasit, että siirryin esimiestehtävistä asiantuntijatehtäviin.Kokemusta ja viisautta ei varmasti koskaan ole kenelläkään liikaa, mutta ainakin toivon, etten kaltaistasi alentuvaa asennetta koskaan omaksu.
ap
Kapea erikoisosaamisen asiantuntija. Alaa en paljasta. Itse olen päätynyt asiantuntijatehtäviin tekemällä ensin alan perustehtäviä, sitten valmistumisen jälkeen siirtynyt esimiestehtäviin, jossa palettiini kuului toiminnasta vastaaminen yrityksen sivuliikkeessä. Siitä siirryin alan koulutusta tuottavaan organisaatioon asiantuntijatehtäviin, josta käsin olen tehnyt myös liiketoimintana sekä yksityisesti että organisaation nimiin teemakoulutuksia.
Jokaisella alalla on varmasti omat tapansa päätyä asiantuntijatehtäviin.
ap
Vierailija:
tuohon halveksivaasi ryhmään. Yleistäminen on kokemuksen puutetta.
Tosiaankaan kaikki keski-ikäiset naiset eivät olleet kuvailemani kaltaisia, mutta yllättävän moneen olen kuitenkin törmännyt.
ap
Vierailija: