Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kellään kokemusta lapsesta, jolle nieleminen olisi vaikeaa?

Vierailija
24.10.2007 |

Meidän lapsi ei ole koskaan oikein niellyt mitään " sitkeitä paloja" . Ts. liha, kana ja kala kiertää suussa minuutista toiseen kunnes se on kuiva sitkeä möhkäle eikä lapsi niele sitä. Lapsi on pian kolme, ja sama ongelma on ollut ihan aina.

Kaikki (myös minä) on aina ajatellut että lapsi vaan pomottaa, mutta kun ongelmasta on päiväkodissa tullut Ongelma isolla O:lla olen alkanut miettiä josko lapsella ihan oikeasti on jokin fyysinen vika. Lapsi siis jää päiväkodissa ilman jälkiruokaa kun ei pysty nielemään edes vaadittua kolmea lusikallista lihakeittoa, ja jos kyseessä oikeasti on fyysinen vika niin eihän rankaiseminen silloin ole oikein.

Lapsella on myös puhe hyvin epäselvää, oikeastaan kukaan vieras ei hänen puhettaan ymmärrä. Voisiko se liittyä nielemisprobleemaan?

Löytyisikö keneltäkään kokemusta?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitarisat veks ja pulma hoitui.

Vierailija
2/9 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kipin kapin neuvola aika. Poikani oli 2v ja samanmoista ongelmaa. Puhe oli viivästynyt. Saimme lähetteen erikoissairaanhoitoon foniatrille ja korva/kurkkutautien lääkärille. Pojalla diagnosoitiin dyspraksia ja alentunut nielemisrefleksi/hypotonia. Saimme puhe-ja toimintaterapiaan lähetteet. Suosittelen jatkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni asia lopulta rinnastettiin minua vaivaavaan paniikkihäiriöön eli että tavallaan jännitin nielemistä.

Vierailija
4/9 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vaikeuksia niellä kokolihaa ihan miten pieninä murusina tahansa vielä 10 vuotiaanakin. Jauheliharuoat menivät ihan hyvin. Kieleni vaan erotteli poikkeavat sitkeät palat. Olin hyvä syömään kalaa, kun ruodotkin löytyivät helposti. Aikuisena olen ihan normaali.

Inhosin lapsena sitä, että minua yritettiin pakottaa syömään (mummo) kokolihaa. Monesti kävin vessassa oksentamassa kokolihan pois. Sipulin kanssa oli ihan samanlaisia ongelmia. Sipulin piti olla todella pieneksi hakattua, esim lihapullissa ettei tullut ikäviä sattumia.

Vierailija
5/9 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 10kk neiti ei suostu vieläkään syömään karkeampaa ruokaa kuin 5-6kk Piltti. Omatekemät soseet ja puurot jää kaikki syömättä, samoin kuin suuremmille tarkoitetut valmisruuat. Järsii näkkäriä, leipää, kurkkua, banaania.... mutta muuten ruuan on oltava tosi sileää, samoin kuin puuronkin.

Lapsella on todettu hypotonia, on laiska liikkumaan. Tuli nyt mieleen, että voiko tämä vaikuttaa ruokailuunkin nyt ja myöhemmin?? Ei ole tullut lääkärissä puheeksi, eikä neuvolassa ole kommentoitu.

Vierailija
6/9 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pitänee ottaa asia siellä todenteolla puheeksi.

ap

Vierailija
7/9 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkään kapselit tai pillerit ei mene alas jos on fluoritablettia isompia. Sitkeää lihanpalaa en saisi vielä aikuisenakaan myöskään nieltyä.

Vierailija
8/9 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatteko jotain kuntoutusta? ja kotiohjeita?

meillä toimintaterapeutti osaa/opetti meille castillo morales hierontaa koko vartalolle.

Vierailija
9/9 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitkeämpiä paloja. Tosin vieläkin on vähän tuota suussa pyörittelemisen ' vikaa' , ja esim. jugurtissa ei voi sietää paloja jne. Vauvana syöminen oli varsin toivotonta. Sileitä soseita syötiin päälle vuodenkin iässä kun pienetkin paakut saivat aikaan kakomista ja oksentamisen lopulta:(

Oli myös huono juomaan joten syömiset ja juomiset oli aikamoista tuskailua ja kun oli vielä varsin hento ja kevyt, otin asiasta välillä kyllä ihan stressiäkin.

Nytkin vielä esim. porkkanan syöminen kestää iät ja ajat, mutta kehitystä aiempaan on kuitenkin tapahtunut ja ruokaa menee paremmin, joten kai toivoa on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme