Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien keskipalkka on 2700 euroa, miksi aina purnaavat palkkansa pienuudesta.

Vierailija
24.10.2007 |

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeisimmän palkkatutkimuksen mukaan.....kolmen ja puolen vuoden koulutus ja palkallinen työharjoittelu, huvittavaa, miten sihteereille silti jaksetaan naureskella. Nykyään entinen sihteeriopisto on ammattikorkeakoulu.

Vierailija
22/39 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tämä siitäkin huolimatta, että todellakin monella opettajalla on huonompi palkka kuin sairaanhoitajilla, eikä ylitöistä makseta mitään. Itse olen koulutukseltani luokanopettaja, mutta vaihdoin alaa jo parin vuoden jälkeen. Se tosin ei johtunut niinkään palkasta ja työstä vaan siitä, että minulle satuttiin tarjoamaan elämäni työtilaisuutta vähän eri alalta, ja päätin kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sairaanhoitajan 2500, forget the numbers, niin suhteessa sairaanhoitajat ansaitsevat minusta liikaa verrattuna opettajiin.

T. Ei opettaja, ei hoitsu

Vierailija
24/39 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettikää koulutuseroa!

Vierailija
25/39 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettajana ammatillisella puolella. Nyt tehty kunta-alan sopimus nostaa palkkani jo 3000 ¿:on. Ei ole valittamasta palkassa, varsinkin kun lomat on aivan mahtavia. Viime viikonkin olin syyslomalla. Mutta tiedän kyllä, että luokanopettajakollegoilla palkka-asia ei vielä ole kunnossa, ja täällä ainakin ollaan valmiita menemään lakkoon teidän puolestanne!

Vierailija
26/39 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla, varsinkin aineenopettajilla, on monesti todella laaja yliopistotutkinto, vaikka opetustyössä niitä tietoja ei tarvitakaan.

Vierailija
27/39 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksen suunta on vain hiukan toinen. Alakoulussa tulee voida opettaa perusteet kaikista oppiaineista, aineenopettajalle riittää laajat tiedot omista erikoisalueista. Luokanopettajan opinnoissa on korostuneena enemmän yleinen kasvatustiede, kun aineenopettaja taasen keskittyy enemmän oman erikoisalueensa hallintaan, jolloin kasvatustieteen opinnot jäävät vähemmälle. Kummatkin opinnot ovat omalla tavallaan todella vaativia.

T. kummankin pätevyyden omistava

Vierailija
28/39 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vähänkään siltä tuntuu. Mutta älkää lähtekö kaikki yhteisestä sopimuksesta kerralla, se ei ole reilua. Minä ainakin häivyin niistä kuvioista jokunen vuosi sitten, enkä taida takaisin tulla. Nyt elelen alle tonnin palkalla, mutta eipä tarvitse yrittää enää opettaa teineille tapoja. Riittää, kun leikkii, kokkaa, ulkoilee ja siivoaa takapuolia. Paljon rentouttavampaa touhua.

Vierailija
29/39 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä 2 lastani käy kotikoulua. Eli ei se niin hankalaa ole kuin täällä nämä opettajat väittää.

Sairaanhoitajan töitä en pystyisi tekemään ilman lisäkoulutusta. Muutenkin erikoissairaanhoitajalla saattaa olla pidempi koulutusaika kuin tavan KM:lla.

Mun mielestä ulkoaopettelu on helpompaa kuin lukemisen ymmärtäminen ja todentaminen käytännössä. Turha korottaa sitä perustason yo-opiskelua, kun se ei ole mietnkään erikoista.

Vierailija
30/39 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aivanko todella vertaat kahden lapsen opettamista koko luokan eli 30 muksun opettamiseen! Eli opetus on niin helppoa, että sinä hallitset sen täysin tuolla koulutuksella. Otapa siihen vielä 28 naapurin kakaraa ja niiden vaativat vanhemmat ja tule sitten tänne kertomaan kuinka helppoa opettaminen onkaan.

Vierailija
31/39 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Valmistelet tunnit kerran kunnolla niin voit käyttää samoja kalvoja ym. materiaaleja vuosikausia.

2) Vanhempainillat ovat 2krt vuodessa eikä niitä tarvitse mitenkään valmistella.

3) Vanhempainvartit ovat 1-2krt vuodessa eikä niitä tarvitse valmistella, kerrot vain miten Petteri-Viljamilla menee.

4) Puheluja tulee tuskin ilta-aikaan kovin paljon ja jos tulee, niin numero salaiseksi vaan, ei ole mikään pakko vastata.

5) Kokeita löytyy opettajankirjoista valmiina kasapäin ja samoja kokeita/kysymyksiä voi käyttää vuosikausia.

6) 20-30 ala-asteen kokeen tarkistamiseen ei kauaa mene. Max. 10min/koe eli rapiat kolme-neljä tuntia muutaman kerran lukukaudessa.

7) Ei pidä olla niin herkkä, että ottaa jonkun esiteinin narinoista joka kerran itseensä.

8) Jos opetustunteja on vaikka 25h/viikko, niin aikaa kokeiden korjauksille ym säätämiselle ja suunnittelulle jää 15h/viikko, pitäisi riittää vaikka olisi miten hidas tahansa.

9) Lomat ovat paremmat kuin millään muulla alalla - 10 viikkoa kesälomaa + 3 viikkoa joululomaa + viikko syyslomaa + viikko talvilomaa + viikko pääsiäislomaa.

Vierailija
32/39 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ainakin ala-asteen opettajat kaipaisivat lisää palkkaa. He joutuvat opettamisen lisäksi auttamaan kasvatuksessa näitä pieniä ekaluokkalaisia ja miksei isompiakin. Monia asioita, mitä vanhemmat ei viitsi tehdä, joutuu opettaja parsimaan.

Omien lasteni opettajille soisin isomman palkan. Varsinkin esikoisen opettajalle. Poikamme luokka oli ensimäinen oma luokka hänelle. Hakusessa oli opettajalla alku, kuten esikoisen äidilläkin.

Opettajasta tuli erinomainen opettaja ja hän on tukenut poikaa monissa vaikeissa asioissa. Myös iltaisin omalla vapaallaan hän on joutunut vastaamaan kun olen soittanut jostain asiasta, eikä ole koskaan siitä valittanut. Olen yrittänyt nopeaa ja pikaisesti kysäistä jos on ollut ongelma. Tai laittanut tekstiviestin tai sähköpostia. Mutta silti, omana vapaa-aikanaan hän silti on vastannut minulle.

Terveisin sh-äiti

Vierailija
33/39 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

1) Valmistelet tunnit kerran kunnolla niin voit käyttää samoja kalvoja ym. materiaaleja vuosikausia.

2) Vanhempainillat ovat 2krt vuodessa eikä niitä tarvitse mitenkään valmistella.

3) Vanhempainvartit ovat 1-2krt vuodessa eikä niitä tarvitse valmistella, kerrot vain miten Petteri-Viljamilla menee.

4) Puheluja tulee tuskin ilta-aikaan kovin paljon ja jos tulee, niin numero salaiseksi vaan, ei ole mikään pakko vastata.

5) Kokeita löytyy opettajankirjoista valmiina kasapäin ja samoja kokeita/kysymyksiä voi käyttää vuosikausia.

6) 20-30 ala-asteen kokeen tarkistamiseen ei kauaa mene. Max. 10min/koe eli rapiat kolme-neljä tuntia muutaman kerran lukukaudessa.

7) Ei pidä olla niin herkkä, että ottaa jonkun esiteinin narinoista joka kerran itseensä.

8) Jos opetustunteja on vaikka 25h/viikko, niin aikaa kokeiden korjauksille ym säätämiselle ja suunnittelulle jää 15h/viikko, pitäisi riittää vaikka olisi miten hidas tahansa.

9) Lomat ovat paremmat kuin millään muulla alalla - 10 viikkoa kesälomaa + 3 viikkoa joululomaa + viikko syyslomaa + viikko talvilomaa + viikko pääsiäislomaa.

Aika harva opettaja pärjää samoilla kalvoilla vuodesta toiseen. Ainakaan itse en pärjää, vaan koko ajan täytyy pysytellä oman alan asioista perillä. Mitä ne sellaiset " opettajankirjat" ovat? Yhteenkään sellaiseen en ole törmännyt, saatikka löytänyt yhtään valmista koetta. Samoja kysymyksiä ei myöskään voi käyttää vuosikausia, sillä asiat muuttuvat eikä kannata enää kysyä samoja asioita kuin vuonna 1991. Parinkymmenen kokeen tarkistamiseen menee tuo 3-4 h, mutta kyllä niitä tarkistuksia tulee useammin kuin yhden kerran lukukaudessa. Lomat on ihan samat kuin muullakin työväestöllä: 4 viikkoa kesälomaa ja 1 viikko talvilomaa. Muut lomat ovat palkattomia. Työantaja on vain jakanut n. 10 kk:n palkkapotin 12 kk:lle. Syysloma ei ole viikkoa, vaan kaksi arkipäivää. Pääsiäisloma ei myöskään ole viikkoa, vaan ihan sama kuin muillakin eli pitkäperjantaista toiseen pääsiäispäivään.

Vierailija
34/39 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies. Hän on ollut opettajana 23 vuotta, on siis kaikki ikälisät ja määrävuosikorotukset. Lisäksi on ylitunteja ja kerho- ja tukaritunteja. Ateriaetukin nostaa palkkaa. Mies tekee pitkää päivää, kun on noita kerhoja. 10 tunnin päivät ovat aika normaaleja. Peruspalkka on n. 2100 euroa, katsoin juuri miehen palkkakuitista.

[/quote]

Miten peruspalkka voi olla noin pieni. Itse olen epäpätevä luokanopettaja (lastentarhanopettaja, jolla lo-opinnot kesken) ja minä saan kuussa palkkaa noin 2100e. Viikkotunteja 25 ja tosin 10v työkokemusta, mutta silti.

Terv. palkkaan tyytyväinen ope (sain saman lto:na, mutta oli paljon pidemmät työpäivät ja paljon rankempi homma ja tosiaan paljon lyhyemmät lomat)

Vierailija
35/39 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis myös yliopiston lehtorit, amk-lehtorit, yliopettejat jne... Ja siellä on sitten jo tohtori oltava, eli saakin jotain maksaa. Minä amk-ope, eka vuosi, palkka nyt 2990. Nousee. Vanhempi kollega saa noin 3800 e /kk. (sos-ja terveysala). Ja meillä lomaa on se 5 viikkoa vuodessa. Yleensä pakko pitää kaikki kesällä, kun opiskelijat pääosin poissa. Käytännöissä eroja. Riippuu kuka omistaa: kunta, kuntayhtymä vai säätiö.

Älkää tuijottako opettajien keskipalkkaa vaan LUOKANOPETTAJIEN keskipalkkaa, joka tuskin on paljon yli 2300:n euron /kk. On tullu sitäkin hommaa kokeiltua. Toka luokan ope, palkka 1900 e/kk ilman mitään ikälisiä. Ei ylityökorvauksia.

Vierailija
36/39 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

42, tiedät luokanopettajantyöstä NIIN VÄHÄN, että et ole oikeutettu kommentoimaan tässä ketjussa.

Luokanopettajaksi opiskelevat suorittavat yliopistoon viisi vuotisen MAISTERIN tutkinnon. (Voit huviksesi verrata maistereiden saamia palkkoja, löydätkö huonommin palkattuja maistereita.) Opiskelu ja asioiden käsittely tuolla tasolla ei ole aivan pelkkää käsien pyörittelyä.

Nykypäivän luokanopettaja kohtaa työssään aivan toisenlaisia haasteita kun vaikkapa vastaavan työn tekijät kymmenen vuotta sitten. Suuret luokkakoot, eriyttäminen, yksillöllistäminen, opetussuunnitelmien laajentuminen, määrärahojen radikaali vähentyminen, integroiminen, monikulttuurisuuden tuomat ongelmat sekä lasten alati kasvavat monitahoiset ongelmat tekevät tunnollisen opettajan työpäivistä todellakin työn makuisia. Suunnitteluun kuluva aika on ainakin itselläni miltei tuplaantunut näiden työvuosien kuluessa. Lisäksi yhteiskunnan paineet ja kiireet näkyvät väistämättä lapsissa, joskus todella pahoinakin ongelmina.

Vastuullani on jokaisena päivänä 25 ihanaa, persoonalllista ja haurasta lasta. Jos teen pienenkin virheen, inhimillisen erehdyksen tai unohduksen kaiken sen hektisen kiireen keskellä, tiedän, että iltapäivälehdet muistavat. Työni ei todellakaan lopu oppilaiden

koulupäivän jälkeen, tämän jälkeen alkavat suunnittelu, eriyttäminen, tuntien ja materiaalien valmistelu, erilaiset raportit ja suunnitelmat (näitä nykykoulu vaatii uskomattomia määriä), kokeiden ja aineiden ym. tehtävien tarkistus ja valmistaminen. Usein työtä jää vielä kotiinkin ja poikkeuksetta viikonloppuisin tulee tehtyä jotain kouluun liittyvää.

Oppitunneilla kohtaan usein sellaisia haasteita mitä en osannut aiemmin edes kuvitella. Valitettavasti myös minun luokkaani mahtuu oppilaita joiden vanhemmat ovat hyvin välinpitämättömiä lastensa koulun suhteen, kotitehtävissä ei saa apua, lapsi ei tule ajoissa kouluun, oppiminen estyy tai ainakin on huomattavasti vaikeampaa kaiken tuon alla. Tukiopetusta annetaan ja kaikki voitava lasten oppimisen, kasvattamisen ja tulevaisuuden eteen tietenkin tehdään, ilman vanhempien yhteistyötä on koulu kuitenkin voimaton. Olen vanhempien käytettävissä virka-ajan jälkeenkin, minulle saa soittaa kotiin jos jokin asia askarruttaa, oppilaalla/perheellä on ongelmia, on kysyttävää tms. Myös kaikki kollegani ovat antaneet kotinumeronsa vanhemmille.

Päivästä toiseen antaudun työlleni täydellisesti, olen lapsien käytettävissä 100% koko koulupäivän ajan. Yritän tehdä opetuksesta uutta, mielekästä, innostavaa ja samalla rakentaa tehtäviä jokaisen oppilaan tasolle sopivaksi. Tarkkailen, arvioin ja kehitän sekä oppilaita että itseäni. Teen parhaani, että olen ystävällinen, turvallinen, tasapuolinen, aito ja välittävä aikuinen.

Välillä tuntuu masentavalta, kun ajattelen mitä aliarvostettuja luokanopettajat täällä Suomessa ovat. Rahallisesta arvostuksesta en juurikaan edes välitä, mutta se, että ihmiset eivät todellakaan nää luokanopettajantyön kokonaiskuvaa. Tiedän, että täysin samanlaisten paineiden parissa työskennellään myös muilla aloilla.

Työni on haastavaa, välillä turhauttavaa, opettavaa, joskus kohtuuttoman rankkaa, mutta siltikin äärettömän ihanaa. Työviikkoni on helposti 40 tuntisia, joskus kun on vanhempainkeskusteluja, juhlia, todistustentekoja tms. työaikaa menee tietenkin paljon enemmän.

Mielestäni teen työtä jolla on tarkoitus enkä koe ollenkaan yhdentekevänä sitä kuka lapsiani opettaa ja miten. Kaikki jotka kokevat luokanopettajan työn ylipalkatuksi tai lomat liian pitkiksi, tervetuloa/tervemenoa opiskelemaan luokanopettajaksi!

Heinäkuussa näin ensimmäisen kerran unia, jotka eivät liittyneet millään tavoin kouluun tai oppilaisiini. 27.7. aloitin lukuvuosisuunnitelman teon seuraavalle lukuvuodelle. Opetussuunnitelmat muuttuvat ja voi olla hyvinkin mennyt 3 vuotta ennenkuin olet taas opettajana samalla luokka-asteella, silloin koko paketti menee uusiksi ja varsinkin nykyisellä varsin heterogeenisellä oppilasrakenteella.

Koen olevani etuoikeutettu, että saan olla paraatipaikalla seuraamassa tulevaisuuden kasvua, mutta en todellakaan pääse helpolla!

Jos vielä vertaan opettajan työtä sairaanhoitajantyöhön, uskon, että sairaanhoitajat voivat vapaa-aikanaan käydä kaupassa ilman, että joku tulee kyselemään jotain työhön liittyviä asioita tai kesälomalla uskallat edes kerran istua viini- tai siiderilasi kädessä paikallisella terassille. Jos opetteja näin tekee, leimautuu aika helposti lasten ja etenkin aikuisten silmissä.

Vierailija
37/39 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meillä ala-asteen opettajilla ainakaan.

Vierailija
38/39 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä sinne luokanopettajakoulutukseen on paljon vaikeampi päästä kuin esim. sairaanhoitajaksi. Lisäksi koulutus pidempi ja työ merkittävästi hankalampaa.

Vierailija
39/39 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa muodostavat normaalin 40 tunnin työviikon. Tosin opetusvelvollisuudet on määrätty silloin, kun opettajan työnkuva oli aivan toinen. Nykyisellään opettajan työhön kuuluu merkittävä määrä kaikenmoista oheistoimintaa; opetussuunnitelmia, yhteistyötä kotien kanssa jne. Nuori opettaja ei työtään 40 tunnissa tee, rutinoitunut saattaa aineesta riippuen siinä onnistuakin. Mitään pääsiäislomaa ei muuten ole olemassakaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme