DUBAIhin vaiko ei?
Tilanne on nyt sellainen että mies suunnittelee lähtöä Dubaihin töihin ehkä n. vuoden sisällä, riippuu siitä miten tilanne nyt etenee. Sopimuksia on kuulemma kahden mallisia, joko voi ottaa koko perheen mukaan tai niin että töitä 3kk, lomaa 1kk. Itsellä ei nyt niin kummoinen työpaikka ole vaikka itseni irtisanoisinkin ja lähtisin mukaan mutta mietityttää saanko itse siellä ajan kulumaan poikamme kanssa (tällä hetkellä 3½v) joka ei tunnetusti ole rantaihmisiä toisin kuin äitinsä. Ainoa tuttumme tulisi alkuun olemaan appiukko.
Itselle ei välttämättä tulisi olemaan katastrofi olla ilman miestä ne ajat kun hän on töissä, pystyisinhän itse olemaan töissä ne ajat kun hän on siellä muualla mutta tulisinko loppu ikäni harmittelemaan miksi en lähtenyt mukaan. Miten mahtaa poika sopeutua kun iskä ei olekaan kotona kuin pienen osan vuodesta.Mies on joka tapauksessa valmis lähtemään ulkomaille töihin (lähes minne vaan) koska kokee ettei täällä Suomessa ole hänelle mitään annettavaa urallisesti.
Pojalta vaivihkaa jo kyselin mitä hän olisi mieltä jos emme asuisikaan Suomessa vaan jossain lämpimässä ja niin kauan näytti vihreätä valoa kun tuli puhe koirastamme jota itse en ainakaan haluaisi mukaan juuri sen ilmaston takia. Eli periaatteessa pojalle olisi ok.. Takaisin tultaisiin viim siinä vaiheessa kun poika menee kouluun.
Kertokaa kokemuksia asumisesta ulkomailla jos ei itsellä ole siellä mitään töitä/kavereita/sen kummempia aktiviteetteja, onneksi tässä on vielä aikaa miettiä.
Kommentit (4)
Heissan!
Asuin useamman vuoden Arabiemiraateissa ja kylla se kokemuksena oli todella rikas. Olet oikeassa siina, etta ilmasto on tuskainen suuren osaa vuodesta - kesalla ei yksinkertaisesti voi olla ulkona - mutta sita kompensoi sitten lukuisat sisatilahuvitukset ja viilennetyt uima-altaat. Talvella sitten aika kuluu puistoissa, piknik-retkilla autiomaahan ja riippuen asumismuodosta vaikka villan takapihalla.
Aikansa Dubaissa on todella kiva olla ja asua, mutta mina henkilokohtaisesti en voisi viettaa siella loppuikaani toisin kuin monet muut. Mina kaipasin vehreata luontoa, raikasta ilmaa, vuodenaikoja, kirjastoja seka muita " arkisia" palveluita ja toimintaa seka yhteisollisyytta. Arabiemiraateissa expat on vieras ja vieraana sinua kohdellaan.
Jos ja kun lahdet Dubaihin, ota ihmeessa ilo irti matkailusta lahialueilla ja -maissa, hyvin erilaisista kulttuureista tuossa jokseenkin pienessa kaupungissa, ruuasta ymsyms. Jata suuret odotukset kotiin ja lahde avarin mielin - silloin saat kokemuksista ammennettua enemman positiivista.
Itse olen asunut pian kolme vuotta Pekingissä, ja expat-elämä on ollut hyvin erilaista, mutta hyvin antoisaa ja avartavaa elämää. Olen saanut itselleni aikaa, ja kokea jännittäviä asioita uudessa kulttuurissa. Olen myös oppinut itsestäni paljon. Dubaissa on kuulemma paljon suomalaisia, ja paljon tekemistä. Kun et jämähdä kotiin, saat uusia ystäviä ja uusia kokemuksia paljon. Niin minäkin ihmettelin ennen muuttoa, että miten saan päiväni täyttymään, mutta varsinkin alkuaikoina olisi ollut niin paljon tekemistä, että päivän tunnit loppuivat kesken! Pidä mieli avoinna ja nauti siitä, että saat tehdä mitä itse haluat, ja saat myös keskittyä lapseesi kotiäitinä. Minä koen itseni etuoikeutetuksi, kun saan olla joka päivä kotona lämpimän ruuan kanssa, kun lapset tulevat koulusta ja voin antaa heille aikaa ja läsnäoloa. Töitä olen kerinnyt ja tulevaisuudessa kyllä kerkiän tekemään Suomessakin.
Taalla yksi Shanghai-mamma sanoo myos, etta mukaan vaan, saat sellaisen kokemuksen, joita kaikille ei elamassa tarjota, myos poikasi :-)
Lähe ny ihmeessä sinne, siellä on niin aktiivinen suomimammojen verkosto, että joka päivälle riittää jotain, on leikkipuistoilua, kahvilatapaamisia, Suomi-koulua, illanviettoja, rientoja lapsilla ja ilman. Ja ellei teidän pieni rannalla viihdy, varmaan sitten uima-altaalla kuitenkin, ja oppii uimaan siinä huomaamatta. Tsekkaa yahoon Dubain suomalaisten keskustelupalsta ja kysele sieltä lisää.