Miksi lasten ollessa päiväkodissa ei saa käydä kaupassa mutta saa vaikkapa nukkua vauvan kanssa kotona?
Eli siis jos on oikeus laittaa lapsi hoitoon vaikka itse on nuoremman kanssa hoitovapaalla, niin miten työssäkäyvällä ei yhtäkkiä olekaan lupaa käydä edes maitoa ostamassa?
Miksi työssäkäyville on niin paljon tiukemmat säännöt?
Kommentit (27)
Hyvä vanhempi vie lapsensa hoitoon vain kun on äärimmäinen pakko. Eli vain työpäivänsä ajaksi. Jos joskus on mahdollista päästä lähtemään töistä normaalia aikaisemmin, vanhempi singahtaa välittömästi hakemaan lapsensa poikkeamatta matkalla mihinkään. Lapset pitää ottaa mukaan joka paikkaan, että saavat olla mahdollisimman paljon vanhempiensa seurassa. Erityisen hyvät vanhemmat ovat myös porrastaneet työaikansa niin, että toinen vie ja toinen hakee, jolloin lapsen hoitopäivä on mahdollisimman lyhyt. Jos vanhempi on sairaslomalla, hän ottaa lapsensa kotiin, oli oma kunto mikä tahansa. Eikä tietenkään mitään virikehoitoja, herran jestas sentään!
Miten se kenenkään, edes niiden hoitajien, napaa kaivelee, jos vanhempi ilmestyy hakemaan lapsensa Alepan muovikassi kädessä?
ap
Tietenkään ei saa!
Äiti ei saa ajatellakaan muuta kuin lastaan (ensisijaisesti) ja työtään (toissijaisesti; jos on sellainen nilkki, että käy töissä).
Muuten av-inkvisitio herää.
meni hiljaiseksi :) lisäsin vielä, että kun käyn työpäivän jälkeen kaupassa, tapahtuu se nopeasti, kuin lähtisin sinne väsyneen lapsen kanssa, aikaa menisi tuplat ja kiukku tulisi molemille, joten lapsenkin kannalta mukavampi olla hetki pidempään hoidossa kuin lähteä kauppaan
lapsen ollessa pph:lla, sanoi hän itse aina, käy kaupassa ennen lapsen hakemista, mutta he eivät ole työhönsä yhtä kyllästyneitä :) ainakaan omalla kokemuksella
Vierailija:
katsopa tuo toinen päivähoitoketju raivonneesta kotiäidistä niin saat selville miksi siellä kaupassa ei saa käydä
Suurin osa kommenteista oli sitä luokkaa että lapsi kärsii suunnattomasti jos joutuu leikkimään päiväkodin pihalla vartin kauemmin.
siis sen jälkeen kun hoitajan työaika on päättynyt. Jotkut av-mammat vaan sotkevat asioita.
Sitäpaitsi mitään virikehoitoa ei ole olemassa. On vaan päivähoitoa, joka kuuluu kaikille lapsille, vanhempien tekemisistä riippumatta. Olennaista on vaan se, että lapset haetaan ajallaan.
Se on niin, että jos haen lapsen sovituissa raameissa, se riittää.
Mutta suurimmassa osassa kommentteja ei puhuttu myöhästymisestä vaan siitä että päivähoito on tarkoitettu vain ja tasan tarkkaan työajalle ja sen jälkeen äiti(!) on velvollinen suunnilleen juoksemaan tarhalle.
ap
sinä et toimi mainitsemallasi tavalla. Älä tuomitse minua, joka haluaa olla lapsensa kanssa mahdollisimman paljon, ja jonka mies myös hakee lapsia päiväkodista, niin hoitaikaa ei usein tule kun muutama tunti. Mikä minussa ärsyttää?
Etkö sinä, numero 6 ja monet muut tässä ketjussa tunne ikävää lasta kohtaan? ja eikö lapsi ikävöi teitä? meidän lapset kyllä päikkärissä viihtyy, mutta PAREMMIN kotona. Onko teillä toisin päin? ja miksi?
Vierailija:
Miten se kenenkään, edes niiden hoitajien, napaa kaivelee, jos vanhempi ilmestyy hakemaan lapsensa Alepan muovikassi kädessä?
ap
Minua ei kiinnosta, käyn kaupassa just silloin ku siltä tuntuu yksin kaksin tai kene kanssa vaan.
Siitä ei muuten ole minkäänlaisia tutkimuksia taikka näyttöä miksi lasta EI saisi viedä alle kolme vuotiaana tarhaan tai mitä vaaraa on viriki hoidosta. tyhmät mammat vouhkaa. pysykää sielä nyrkin ja pesukoneen välissä! prkl
Vierailija:
Vierailija:Siitä ei muuten ole minkäänlaisia tutkimuksia taikka näyttöä miksi lasta EI saisi viedä alle kolme vuotiaana tarhaan tai mitä vaaraa on viriki hoidosta. tyhmät mammat vouhkaa. pysykää sielä nyrkin ja pesukoneen välissä! prkl
Vuorotyöläinen vastaa:
Kun olen aamuvuorossa, mies vie lapset klo 7 hoitoon. Haen kolmen jäljestä.
Kun olen iltavuorossa, minä vien lapset 10.30 ja mies hakee klo 16.
Kun olen yössä, mies vie lapset kun tulen aamulla kotiin seitsemäksi ja haen kolmen jälkeen lapset kun olen herännyt.
Päiväkoti aukeaa aamulla kuudelta ja on viiteen auki. Kuuteen erikseen sovittuna auki. Päiväkodin henkilökunta on tekemässä työtä päiväkodissa, vahtii kun me vanhemmat emme ole vahtimassa.
Jokanen hoitaja on oma itsensä ja omaa omat ajatukset ja käsitykset miten " pitäisi" menetellä, mutta se ei ole kuulkaa ihmiset se, miten pitää menetellä. Minullakin on mielipiteitä työpaikkani asioista, mutta ei se vastaa työpaikkani ajatusta.
Se, miksi päiväkoteja on olemassa on se että on tarve lapsenhoidolle. Jos vanhempi haluaa mennä vaikka uimaan töitten jälkeen, tämä ei ole mikään ongelma jos päiväkoti on auki ja lapsen hoitopäivä ei veny yli 9 tunnin.
Käsittämätöntä, miten jaksetaan miettiä miten lapsi jaksaa leikkiä, nukkua, syödä pariin kolmeen kertaan? Sitähän lapsi tekisi kotonakin.
Vanhempien tehtävä ei ole vähentää hoitajien työtä. Hitto, kuka vähentäisi minun työtäni? Mutta se ei ole miksi minut on palkattu, että joku vähentää työtäni. Jos työtä ei pysty suorittamaan, pitää palkata lisää henkilökuntaa. Ei vähentää lapsimäärää vanhempien käyttäytymisellä JOS hoidossa on asiallinen määrä lapsia.
Tässä kohtaa opettajatkin voisivat samalla tyylillä vaatia pienempiä luokkakokoja koska lapsia on niin paljon ja olisi helpompaa jos olisi vähempi.
itse menen siis puol neljäksi töihin.
Mä haluan olla lasteni kanssa mahdollisimman paljon, olen sitä mieltä että olen heille parasta mahdollista seuraa, MUTTA kun he ovat päiväkodissa käyn mm
-kampaajalla
-hierojalla
-jumpassa
-kaupassa (jopa hulluilla päivillä ihan huvikseni)
jos töiltäni vaan ehdin. ja olen aivan kelpo äiti ja lapsillani on hyvä koti ja vaikuttavat onnellisilta ja tasapainoisilta. Eivätkä päiväkodin hoitajatkaan ole rutisseet.
Miksi et veisi lasta vasta töihin mennessäs hoitoon. Miksi se muksu pitäis viedä sinne aiemmin? Etkö nauti siitä että saat olla hänen kanssaan pitkän päivän kotona kun ette illalla nää? Näin on moni vastaavaa työaikaa tekevä vanhempi tehny meidän päikyssä. Toki välillä kannattaa tuoda jo aiemmin niin saa hoidettua hammaslääkäri tms. Mutta noin yleensä. Ei se muksu mistään siellä paitsi jää, ei päiväkodissa mitään niin ihmeellistä tapahdu etteikö kotona voisi olla.
-lto
Yhteiset aamut varsinkin on ihania!
hereillä. Vien lapsen tarhaan ja yritän levätä. Uni ei kylläkään enää tule tässä vaiheessa ... Tee perässä, joka toinen viikko...
Virikelapset ei hoitoon kuulu ollenkaan.