Saunan (ja keittiön) valaistus
Kumpi kannattaa valita saunan valaistukseksi kuituvalot vai ledit? Onko jollain käyttökokemuksia?
Kuituvalon puolestapuhuja kertoi, että ledit kestävät huonosti kosteutta ja lamput saattavat hajota herkästi, vaikka ymmärtääkseni ledeissä pitäisi olla hyvin pitkä käyttöikä..?!
Kuituvalossa on ymmärtääkseni vain se yksi projektorilamppu. Mutta onko se aina halogeenilamppu? Näin ainakin ymmärsin. En ole oikein noista halogeeneista innostunut.
Meillä on rakentaminen menossa, joten kaikki vaihtoehdot vielä tässä vaiheessa mahdollisia.
Myös keittiön valaistusratkaisut kiinnostavat (mitä/mikä lamppu kaappien alle), vinkkejä otetaan vastaan! :)
Kommentit (4)
Kannattaa miettiä, mitä yläkaapeissa on tarkoitus säilyttää, halogeenit kuumuvat yllättävän paljon ja tietyt elintarvikkeet saattavat kärsiä liiasta lämmöstä.
Alkujaan olen pitänyt halogeeneja hyvänä vaihtoehtona tulevaan taloomme, mutta olin juuri viime viikolla " rakentaja-illassa" , jossa sähköyhtiön edustaja tuuppasi halogeenit maan rakoon.
Kuumenevat ja niissä on todella " terävä" valo, eli jos eivät esim. keittiön välitilassa ole tarpeeksi lähellä toisiaan, niin saattaa muodostua " pimeitä kohtia" . Lisäksi niissä pitäisi olla 50 cm suojaetäisyys, esim. lampusta keittiön tasolle. Välitila usein onkin juuri 50 cm, mutta usein tasolla myös säilytetään erinäisiä tarvikkeita, jolloin sentit vähenee.
Sitten tämä mies kertoi asiakkaasta, jonka keittiön yläkaapin ovi oli HIILTYNYT, kun heillä oli kaapin yläpuolella halogeeni (varrellinen tai lipassa ollut, en muista tarkkaan) ja kun ovi oli jäänyt raolleen juuri sopivasti lampun alapuolelle, niin hiiltynythän se oli...
Lisäksi lamppuja on ilmeisesti kahdenlaisia, eli pitää olla tarkkana kun hankkii vanhan tilalle uuden. Toisessa mallissa 90 % lampun tuottamasta lämmöstä suuntautuu eteenpäin ja toisessa mallissa 90 % suuntautuukin taaksepäin! Eli tarkkaan pitää tietää millaisen lampun hankkii mihinkin kohtaan. Ettei sitten lampun takana vaikka olekin liian vähän tilaa, jolloin 90 % lampun lämmöstä varmaan voi jo aiheuttaa ongelmia..?
Sen illan jälkeen kyllä päätin, ettei meille tule halogeeneja laisinkaan..
Mutta kovasti tuntuvat oleva muotia vieläkin. Minä en henkilökohtaisesti pidä halogeeneista, koska ne kuumenevat ja siten aiheuttavat suuremman tulipaloriskin kuin muut lamput ja lisäksi niiden tuoma valon on " kovaa" . Joten jos minä valitsisin tunnelmavaloa saunaan tms. niin valinta osuisi led-lamppuihin, mutta tutkisin tarkasti tuotetiedot (virrankulutus, voiko lamppuja vaihtaa, käyttölämpötila). Ledit sopinevat lauteiden tasolle mutta eivät välttämättä katon korkeudelle. Ja saunasta ei saa missään nimessä unohtaa itse siivousvaloa! Ledit tai kuidut eivät riitä siivousvaloiksi!
Minä en laittaisi niitä halogeenejä keittiöönkään, valo on kovaa ja lamput kuumenevat liikaa. Valaistusta valitessa kannattaa muistaa erilaiset käyttäjät perheenkin sisällä. Aikuiset todennäköisesti osaavat käyttää lamppuja oikein, mutta entäpä, jos perheessä on lapsia? Mitä tapahtuu, jos lapsi unohtaa lampun päälle vaikkapa kouluun lähtiessään ja lampun alla on vaikkapa muistilappu tai leipäpussi? Ylttääkö pieni lapsi koskemaan lamppuun esim. keittiöjakkaraa tai tuolia siirtämällä? Silloin on merkitystä lampun pintalämpötilallakin...
laitetaan saunaan kuituvalot. Kuulemma (jos ymmärsin oikein) kuituvalot on paremmat. Ledeissä on pitkä käyttöikä, mutta saunassa asia on ihan toinen. Kuumuus ym. rikkoo ledin nopeasti. Tämä vuoksi meillä on kuulemma ledit lempattu heti.
Keittiön kaappien alle meillä tulee spotit. mietimme, laitammeko ledit vai halogeenit... Riippuu vähän, millainen muu valaistus katossa ja liesituulettimessa on että värisävyt ovat samat.