Lasten etäisän naissekoilut; mitä voi tehdä?
Kuukauden päästä siitä kun ex oli muuttanut kotoa (mikä tapahtui viime jouluna) se vei lapset uuden onnen luokse. Alkoivat heti ravata siellä, ja muksut saivat olla omissa oloissa vanhempien kuherrellessa keskenään. Tämä oli helppo päätellä lasten käytöksestä, kertomuksista ja sattuneista vahingoista. Ex sanoi minulle heti ekan " äitipuolivisiitin" jälkee, että lapsille tekee hyvää nähdä hänet onnellisena. Siis jo kuukauden päästä erilleen muutosta...
No, uusi onni kesti puolisen vuotta. Olisko ex ollut kuukauden yksin ja jo on uusi nainen kuvioissa. Lapsille nainen esiteltiin kaverina viime viikonloppuna. Lasten mukaan isi ja onni tykkäävät toisistaan ja pussailivat ahkerasti.
Ennen tapaamista lapset vielä sujuvasti puhuivat tästä aiemmasta naisesta ja sen lapsista, koska eivät tietenkään ymmärrä että suhde on loppu eikä tätä naista enää nähdä.
Exällä on taustalla kymmeniä ellei satoja suhteita, hylättyjä lapsia, pettämisiä. En siis todellakaan jaksa uskoa, että tämä uusi nainen jää viimeiseksi, joka lapsille esitellään uutena onnena. Ja kaikki vain muutaman kuukauden välein.
Mitä voi tehdä? Lastenvalvojien kanssa puhuin jo tuon ensimmäisen tutustuttamisen yhteydessä, mutta mitä hekään loppujen lopuksi voivat? Puhuttelivat isää ja totesivat sille, että uusien suhteiden suhteen pitäisi olla varovainen ennenkuin pienille lapsille esittelee.
Ja kerronpa vielä, että vanhimman lapsensa suhteen ex väitti olleensa hyvin tarkka siitä, kenelle lapsi esitellään (minun lisäkseni vain exän eräs avopuoliso pääsi lapsen tapamaan). Nyt sama linja ei selvästikään jatku.
En voi asiaan puuttua vaikuttamatta mustasukkaiselle, katkeralle exälle. Mutta siitä kun ei ole todellakaan kyse, vaan miehen uskomattomasta kyvystä olla huomioimatta omien, alle kouluikäisten lastensa tunteet. Miten paljon uusia äitipuolia ja uusia onneja lasten pitää nähdä, ennenkuin tapaamiset on perusteltua saada valvotuiksi? Vai onko se lainkaan mahdollista?
Kommentit (4)
Muistan isäni olleen vähän samanlainen, en tosin tavannut näitä naisia. MUtta kovasti hän heistä puhui, se tuntui pahalta: hylkäämiseltä.
taidat olla kävelevä todiste siitä, että rakkaus on sokeaa... jos ukolla satoja suhteita ja hylättyjä lapsia niin kyllä minä olisin sen kaukaa kiertänyt!
ja kyllähän ne suhteet liitossamme riitoja aiheutti. Siksi ex tietää, mikä nyt minua satuttaa eniten - jos haluaa minua satuttaa.
Ensimmäisestä (ja vauvana pois annetusta) lapsesta sain tietää vasta kun olin itse raskaana. Toisen edelliselle kumppanilleen tekemänsä lapsen ex hylkäsi tässä viime vuosien aikana, ja vasta näiden lasten äidiltä olen saanut kuulla totuuden, millainen petturi ja naisten perässä juoksija ex oikeastaan on...
Ja yhä vaan uudet ja uudet naiset menevät siihen samaan ansaan! En todellakaan usko että ex kertoo heti kättelyssä kaikista neljästä lapsestaan (joista siis puolet on hylännyt) tai siitä miten on kaikissa pidemmissä suhteissaan pettänyt. Tai siitä, että petikumppaneita on piisannut. Tietääköhän tämä uusi Marika totuuden?? Tuskin.
Jos voisin päättää, veisin tietenkin isyyden tuolta vastuuttomalta, narsistiselta häntäheikiltä. Mutta kun hän ruokkii lapset, ei ryyppää eikä hakkaa (lapsia), niin minkäs voi?
-ap
terttu arajärvi kirjoittaa kirjassaan, että lapselta menee ainakin vuosi eron jälkeen ns alkusurussa eikä sinä aikana ole hyvä esitellä uusia kumppaneita lapsille.
Ja niinhän se on, että ex-vaimo on niin helppo leimata mustasukkaiseksi kun kyse on oikeasti lasten edusta. Mustasukkaisuuden taakse on vain niin helppo piiloutua ettei tarvitsisi tarkastella omia tekemisiä ja kenties jopa kantaa niistä vastuuta.
Ja ehkä mies saa siitä jotain kiksejä kun kuvittelee exän riutuvan mustasukkaisuuden kourissa hänen ja hänen uuden onnensa vuoksi. Miesten aivoituksia ei voi koskaan tietää =)