Itäkeskus, ihana onnela!
Joudun valitettavasti käymään lasten harrastusten takia pari kertaa viikossa Itäkeskuksessa Helsingissä. Olen alkanut tajuta, mikä siinä inhottaa. Tässä havaintoja viimeisen kahden viikon ajalta.
Tallinnanaukio:
-Jatkuvasti useampi ihminen nukkuu kuin ruusunen
-Nainen oli kusella keskellä aukiota suoraan viemäriin
-Juopot örisevät, häiriköivät, huutelevat, juttelevat lapsille vihaiseen sävyyn
-Penkit ovat täynnä narkkareita/juoppoja
-Ovista ei aina pääse sisään, koska iso romanilauma tukkii ovet
Sisällä:
-Natsihenkiset teinivanhemmat lykkivät lapsilaumaansa Mäkkäriä kohti
-Maahanmuuttajakundi tulee pummaamaan rahaa ja elehtii uhkaavasti, kun kiirehdin lasteni kanssa ohitse
-Suomalainen juoppo ärhentelee myyjälle, joka on kutsunut vartijat juopon kustua lattialle
-Ärrällä romaninainen koettaa saada takaisin rahaa varastamastaan kännykkäliittymästä.
Tämmöistä. Ihanaa!
Kommentit (21)
Onhan siellä niitä romaneja ja ulkomaalaisia, mutta mitään rahankerjäystä, kaupan lattialle kusemista ym. en ole kyllä koskaan nähnyt. Ja usein olen lasten kanssa liikkunut, eikä yhtään ole tarvinnut mitään pelätä. Mutta mä en kaikissa liikkeissä siellä pyörikään, enimmäkseen Stockalla ja joissain vaateliikkeissä. t. kolmonen
Sitten joskus näkee mölyäviä teinejä, mutta paljon vähemmän kuin esim. Kampin keskuksessa. Koskaan ei ole kukaan tullut pummimaan multa mitään ja mitenkään poikkeuksellisen paljon esim. maahanmuuttajia en ole nähnyt. Ja kadulle kuseksijoita olen nähnyt kotikulmillani keskustassa paljonkin, Itiksessä en koskaan.
No, ehkä tosiaan kuljen laput silmillä minäkin. Toisaalta monetkaan asiat eivät ole ongelmia jos niistä ei itselleen sellaisia tee. ;)
meininkia on mun mielesta vaan siina metroaseman tuntumassa, ja tallinnanaukiolla. Itse liikun vaan siella toisessa paassa, missa on stokka ja h&m, siella on ihan erilaista porukkaa.
Tallinnanaukio:
-Jatkuvasti useampi ihminen nukkuu kuin ruusunen - TOTTA
-Nainen oli kusella keskellä aukiota suoraan viemäriin - EN OLEN NÄHNYT
-Juopot örisevät, häiriköivät, huutelevat, juttelevat lapsille vihaiseen sävyyn - NÄHNYT VUOSIEN VARRELLA KERRANÖ-PARI
-Penkit ovat täynnä narkkareita/juoppoja - TOTTA
-Ovista ei aina pääse sisään, koska iso romanilauma tukkii ovet - SILLOIN TÄLLÖIN
Sisällä:
-Natsihenkiset teinivanhemmat lykkivät lapsilaumaansa Mäkkäriä kohti - EN OLE HUOMANNUT
-Maahanmuuttajakundi tulee pummaamaan rahaa ja elehtii uhkaavasti, kun kiirehdin lasteni kanssa ohitse - EI KOSKAAN
-Suomalainen juoppo ärhentelee myyjälle, joka on kutsunut vartijat juopon kustua lattialle - EI KOSKAAN
-Ärrällä romaninainen koettaa saada takaisin rahaa varastamastaan kännykkäliittymästä. - EI KOSKAAN
osa, siis kuten julkipissannut nainen, ovat onneksi olleet yksittäistapauksia. Ja joo, joudun asioimaan nimen omaan Tallinnanaukion päässä. Yöks.
mutta jotkut ystäväni sanovat sitä yksinhuoltajien täytämäksi paikaksi.
Mutta positiivisena puolena: siitä saisi kyllä hyvän paikan, jos JOKAIKINEN ihminen katsoisi peiliin, opettelisi käytöstapoja, kasvattaisi itsensä ja lapsensa hyvin käyttäytyviksi, lopettaisi juopottelun ja huumeidenkäytön...
Hui kauhistus, hyvin vuuhdyn, juopot on totta, mutta nekin elävät omaa elämäänsä minua häritsemättä
alkuun pelotti nähdä esim metroasemien lähellä pyöriviä hamppareita. Heihin kuitenkin tottui, kun huomasi että todellisia ongelmia he aiheuttavat todella harvoin.
Itikseen metroaseman suunnasta mennessäni menen aina sisään rakennuksen oikeanpuoleisesta siivestä, niin ei tarvitse nähdä Tallinnanaukion hamppareita tai väistellä satunnaisia virtsalammikoita lasten kanssa.
Itiksessä sisällä on ihan kivaa. Mukavaa nähdä ihmisiä laidasta laitaan. Onneksi juopuneet pysyttelevät enimmäkseen ulkona. Eipä juurikaan ole osunut kohdalleni noita ap:n mainitsemia juttuja. Useammin tupakoitsijat tukkivat ovensuuta kuin lauma romaneja.
Mutta sisätilat on mielestäni ihan ok! Ei poikkea pahemmin muista ostosparatiiseistä/helveteistä. Tummaihoisia varmaan näkyy enempi.
Lähinnä mä järkytyin itse siitä, kun kaverini muutti itäkeskukseen, Virvatulentiellle. Ihan järkkyjä naapureita. Tavaroita heitetään parvekkkeilta, hisseihin kustaan, lapset ei kunnioita vanhempia ihmisiä, kamala pihapoliiisi (joka valittaa sitten taas ihan olemattomista asioista) jne.
Itse en ole tätä päivittäin joutunut kokemaan onneksi, mutta kaveri raportoi kiitettävästi :)
Täytyy sanoa että olen onnekas kun ei tarvitse siellä lapsiani kasvattaa, tai ainakaan siinä pihapiirissä.
Mutta jos ei tiedä paremmasta, niin varmaan sekin on monelle se " onnela" .
Ihan kamalaa porukkaa ja joka vuosi sinne aukiolle tehdään jos jonkinmoista remppaa isolla rahalla. Kukaan normaali ei siellä halua viettää aikaa vaan niitä juoppoja varten näköjään siten remontoidaan.
Ap vähän taisi liioitella vaikka itse koen kyllä aika samanlaiseksi itiksen. Mutta niin on lähestulkoon Sellokin jo samanlainen. Jumbo on vielä siisti.
Juoppoja nukkumassa puistonpenkeillä, välillä miehiä istumassa kuset housuissa keskellä jalkakäytävää. Tai juoppojengi keskustelee, mitä tehdä kaverille, kun ei kykene kävelemään oikein.
Romaneja ja maahanmuuttajia hengailee asematunnelissa.
Gootteja ja muita eri tavoin pukeutuneita siellä täällä menossa Heseen tai Maccarille.
Kerjäläisiä ja agressiivisia ruusunmyyjiä Stockan kulmat, Aleksi ja Kamppi täynnään.
Sokoksen nurkilla mies kusee näyteikkunaan
enimmäkseen juttelevat ja nahistelevat. Hyvä lastenkin vähän nähdä sitä huonompaakin puolta elämästä.
puhumattakaan keskustasta on aika ällöä se meininki. Myyrmannissa voi kanssa käydä vaikka on paljon epäsiistimpää porukkaa kun jumbossa. Onneksi tosiaan ei ole pakko asua missään itiksen/keskustan kerrostaloissa.
Eli kokemusta on, eikä muutosta poiskaan ole kauaa. Onneksi sentään muutettiin pois!
Itiksessä tuli vuosien varrella nähtyä kaikenlaista, mm. kaksi kertaa soitin ambulanssin paikalle viemään veristä ihmistä pois. Paikka on täynnä narkkeja, ja usein aikaisin aamusta pahiten sekaisin olevat huutelivat, pummasivat rahaa ja olivat uhkaavia.
Kuljin siis joka arkipäivä Itiksen läpi joko metrolle tai bussille. Itiksessä pääsee kulkemaan myös koko rakennuksen läpi tiettyä reittiä pitkin, vaikka liikkeet olisivatkin kiinni.
Alueella asuin myös tosi sekaisin olevia ihmisiä, joita näin tosi usein. Yksi pukeutui aina kuin 1800-luvulta (nainen), ja toinen nainen oli aina tosi sekaisin. Puhui ja huusi kai näkymättömille uhkaajilleen. Hänellä oli myös usein pissat housussa jne. Lisäksi alueella on useita lapsi- ja nuorisojengejä, osa suomalaisista koostuvia, osa ulkomaalaisista. Kerran näin yhden ihan lapsista koostuvan porukan uhkailevan ohikulkevaa miestä, pysäyttivätkin hänet, mutta en jäänyt seuraamaan tapahtumia.
Pari kertaa näin näyteikkunoiden rikkomisen, poliiseja jahtaamassa jota kuta, tappeluita useita, kerjäläisiä ja mustalaisten kahinoita. Muslimeja Itiksessä on myös paljon, ja kaksi kertaa muistan että näin ensin muslimiperheen, jonka mies tykästyi minuun. Kun sitten perhe oli jossakin näkymättömissä, ei kun iskuyritykseen vaan. Tuli vaan mieleen, että niinkö helppoina meitä suomalaisia naisia pidetään.
Kaikenkaikkiaan Itis on kamala, ja nyt näin jälkikäteen vasta kunnolla tajuan miten inhosin ja pelkäsinkin paikkaa. Asun nykyään Espoossa, enkä muuta ikinä takaisin Itä-Helsinkiin!
Mutta ei se ihan noin mee itiksessäkään. On Helsingissä pahempiakin paikkoja. Esimerkiks Kontulan ostari on todella pelottava paikka. Sinne en mielelläni mene edes keskellä päivää.
No ei niistä fyysistä uhkaa ehkä ole, mutta istupa sitten pikku eväshetkelle sinne " heidän reviirilleen" . Huutelun jos siedätkin, ja lemun, niin kusisella penkillä ei ainakaan ole kiva istua...
Sit muutin Afrikkaan ja olen tosi tyytyväinen. Ei juopon juoppoa ja ihmiset sekä ilmasto pitää mielen paljon korkeammalla. Cheers!
Aina on ollut rauhallista. Ulkona en siellä koskaan kyllä maleksikaan vaan sisällä liikkeissä, ehkä kuljen sitten laput silmillä, kun en koskaan huomaa mitään poikkeavaa...