Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä eroa työntekijällä ja toimihenkilöllä?

Vierailija
30.10.2008 |

Ovatko toimihenkilöt toimistoissa työskenteleviä, esim sihteerejä? En ole ikinä tajunnut eroa.

Itse olen akateeminen ja olen aina mieltänyt itseni työntekijäksi. JOtenkin yhdistän toimihenkilöt papereiden pyörittäjiksi.

Mutta mitä ne sitten on?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimihenkilö on yleisnimitys yksityisessä liikkeessä tai yrityksen palveluksessa olevasta työntekijästä

Toimihenkilöiden määrittely

Toimihenkilön määrittely ei ole yksiselitteinen. Kevätsalon mukaan toimihenkilöiden tunnusmerkeiksi voidaan lukea ainakin, että:

toimihenkilöt eroavat työväestä (työntekijöistä),

toimihenkilöillä on eri suhde yrityksen sisäiseen informaatioon verrattuna työntekijöihin tai suorittavaan työntekijäportaaseen,

toimihenkilöillä on yhteisiä etuja suhteessa työnantajaan,

ei selvästi määriteltävää yhteiskunnallista luokka-asemaa,

on tilastollinen käsite,

on nimikkeellinen määritelmä, ei enää puhtaasti työn sisältöön liittyvä (alempi toimihenkilö, toimihenkilö, ylempi toimihenkilö, tekninen toimihenkilö, konttoritoimihenkilö, pankkitoimihenkilö jne. ),

on ay-järjestöpoliittinen määrittely: eri toimihenkilöryhmät ovat järjestäytyneet eri liittoihin ja eri keskusjärjestöihin (yksityisellä sektorilla STTK- ja Akavalaisiin -liittoihin erotuksena työntekijöiden SAK:laisista liitoista).

toimihenkilöillä on erilainen järjestöhistoria verrattuna työntekijöihin,

aikaisemmin ollut koulutuksellisesti erottava tekijä: työntekijöillä on alemman keskiasteen koulutus, esimerkiksi asentaja, mekaanikko, keittäjä jne. erotuksena toimihenkilöistä, joilla on keskiasteen, ylemmän keskiasteen tai korkea-asteen koulutus, esimerkiksi sairaanhoitaja, teknikko, insinööri, maisteri jne.

toimihenkilöllä saattaa olla esimiesasema suhteessa työntekijöihin tai toisiin toimihenkilöihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä