Vinkkejä yllätyskaksosten kanssa selviämiseen?
Esikoinen reilun vuoden kun syntyvät, mies töissä ja itse olen vähän heikohko tässä äidin roolissa. Raskaaksi ei pitänyt tulla ja ehkäisystä huolimatta niin kävi, keskeytystä en ole harkinnutkaan.
Itsellä migreeni ja käsien puutuminen estää imetyksen, osaimetystä ehkä voisin yrittää jos pysyn tolkuissani.
Mistä apua jos ei jaksa eikä selviä? Isovanhemmat työssä ja matkan päässä. Edellisen lapsen kanssa kärsin lievästä masennuksesta ensimmäiset puoli vuotta ja se lamaannutti.
Kuinka nyt?
Kommentit (21)
Mun kaksoset nukkuivat pieninä TODELLA hyvin; en ollut oikeastaan koskaan väsynyt. Mutta tämä 1-v. kuopus, ah niin ihana ja kullanmuru muuten, mutta valvottaa edelleen lähes yön läpi...
Kaksoset ovat muutenkin paljon kärsivällisempiä, kuin yksi lapsi, koska ovat alusta alkaen joutuneet odottamaan (yleensä) vuoroaan. Ja helposti sujui siirtyminen omaan huoneeseen ja omiin sänkyihin nukkumaan, koska heillä on aina seuraa omasta takaa. Ei tule ahdasta vanhempien sänkyyn:) Ja leikkivät kivasti keskenään jo 1-v. eteenpäin, eivätkä roiku puntissa, niin kuin ehkä yksi lapsia tekee -ainakin meillä;)
Ja tosiaan, annat vaan huoletta korviketta, jos imetys ei onnistu. Mun tuplat sai 5 kuukautta osittain rintaa, loput korviketta, ja hienosti kasvoivat!
Tsemppistä!!
Olemme kärsineet vuosia lapsettomuudesta ja monien ja monien hoitojen jälkeen saimme kaksi alkiota kasvamaan, joista tulikin sitten kolme. Minun ei pitänyt saad ikinä lapsia, ainakaan luonnollisesti alkamaan.
Kolmoset ovat nyt 1v9kk ja odotan yhtä vauvaa 30 viikolla. Raskaus oli todellinen yllätys kun tosiaan ottaa huomioon kuinka paljon kolmosia teimme. Tämä yksi vauva lähti siis yhdestä ainoasta suojaamattomasta kerrasta.
En todellakaan tiedä mitä odottaa tulevalta, mutta katsotan. Yksi kolmosista on vielä erityislapsi,johtuen pikku keskosena syntymisestä.
Tekstiä tulis vielä,mutta nyt alkaa meno olemaan niin hurjaa täällä ettäpakko lopettaa.
mä jaksaisin mutta en saa, sä et jaksa ja saat tuplat. Jees tätä elämää, tämä siis elämälle kohdistettu, ei sulle.....
eli et pysty sitten imettämään, käytä huoletta apuna korviketta ja myöhemmin purkkiruokaa, sittereitä, leikkikehiä, hyväksy kaikki apu mitä tarjotaan jos vähänkin on apua.
Kaverin äiti otti vuorotteluvapaan kun kaverini sai kaksoset ja esikoinen oli aika pieni. Ei olis kyllä varmaan muuten onnistunut...
ainakin siksi ensimmäisiksi kuudeksi kuukaudeksi. Esikoinenkin on vielä melko autettava kun noin pieni.
ei tosiaan mene asiat tasan. Ootettais molemmat nyt vaikka yhtä niin ei mua ainakaan pelottais niin paljon.
kannattaa kysyä neuvolasta saako teidän asuinpaikkakunnalla kaksoperheet kodinhoitajaa. Joillakin paikkakunnilla saa.
Imetys onnistuu, jos onnistuu. Korvikkeella pärjää hyvin, jos ei onnistu. Ruokaa ei ole pakko laittaa muulle perheelle joka päivä, kaupasta saa valmiina tai tee pakkaseen etukäteen. Esikoinenkaan teillä ei ole vielä siinä iässä, että tarvitsisi kauheasti virikkeitä kodin ulkopuolelta. Viettäkää vaan aikaa kotona, makoilkaa vaan sängyssä kirjoja lukemassa, jos ei muuta jaksa. Siivouskin odottaa, tai jos rahaa on ylimääräistä, niin mieti jo nyt mahdollista siivouspalvelua kotiinne.
Siellä on kokemusta. Itse voin kokemuksesta sanoa (meillä tosin oli ensin kaksoset ja sitten 1,5v ikäerolla yksönen) että kolme vuotta oli aikamoista menoa! Ota vastaan kaikki apu mitä saat, nuku aina kun mahdollista ja anna kodin olla rempallaan. Aika kuluu ja lapset kasvaa ja elämä muuttuu!
Ohhoh, olenpa yllättynyt! Siis juuri perjantaina saimme tietää, että meille on tulossa kaksoset ja esikoisemme täyttää keväällä vuoden. Ikäeroa tulee 1v3kk noin -kaksosistahan ei tietty tiedä milloin syntyvät...!
En voi kuin lähetellä tsemppiviestejä sulle ap ja rutkasti voimia! Tulet niitä tarvitsemaan! Ota kaikki apu vastaan mitä voit saada ja pyydä perhetyöntekijöitä kaupungilta avuksi myös. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja voit myöhemmin todeta nauttivasi kolmesta rakkaasta lapsesta!
T: ilosta sekaisin oleva äiti rv10
meillä on vielä tallikin ja 7 hoitohevosta että sinnekin apua taitaa tarvita tai sitten vuokrataan koko talli pois. Saiskohan au-pairin hevosten ja lasten hoitoon? Pienen kustannuksen hommastakin tulot sietäisi kun ei kovin suurta.
mihinkään töihin tartte mennä. (jos teillä on varaa)
päivän kerrallaan niin kuin minäkin 11 vuotta sitten kun sain itse kaksoset ja äijä otti hatkat jo kun vauvat olivat vielä keskolassa. Raskastahanse tietty on, mutta kun kehtität vaan päivään hyvän rutiinin niin siitä se lähtee. Ja nuku silloin kun mahdollista, käytät korvikkeita ja kertakäyttövaippoja etkä yritäkään muuta kuin jaksaa sen yhden päivän kerrallaan loppuun.
abortin. sulla noita terveydellisiäkin haittoja, miksi vetää äärirajoille?
Suosittelen sitä sulle kyllä, 15.
onko lievä synnytyksen jälkeinen masennus kovin epätavalllista ja syy tappaa seuraavat lapset jo ennen syntymäänsä?
Ja imetys laukaisee migreenin ja käsien puutumisen, siinä sairauteni. Ihan tervepäinen olen.
Perhetyöntekijä kunnalta, lastenhoitoapua MLL:ta. Neuvolassa tietävät kyllä. Voin kertoa, (kuten bb:n katsojat nykysanonnan tietävät) etteivät kaksoset välttämättä mahdottomia hoidettavia ole. Älä ota ressiä imettämisestä, minä yritin sitä hommaa 2 viikkoa ja sitten tajusin että maitoa saa kaupasta. Syötä lapset samaan aikaan. Unohda lapsentahtisuus. Ruokaa yhtäaikaa molemmille, siis silloin kun ensimmäinen karjaisu kuuluu niin palvelu pelaa samanaikaisesti kahdelle. Ja sitten se kauhukuva kahdesta yhtäaikaa kiljuvasta vauvasta. Toinen syliin ja toinen sitteriin jota keikuttelet jalalla. Kyllä se siitä, pystyt kyllä! (ota se masennus siellä neuvolassa puheeksi jo raskausaikana. järjestyy sitä kunnanapuakin paremmin.)
mulla ei hirveetä shokkia ollut ekoista kun suvussa paljon kaksosia minä itse myös olen kaksonen joten osasin vähän odottaakkin sitä, nyt kyllä olen aika shokissa kun toiset tulevat heti perään. Kyllä sinä selviät, minäkin meinaan selvitä. Vauva-aika oli meillä ainakin tosi helppo, nyt kun ovat lähteneet liikkeelle niin on kova meno kokoajan mutta sen vuoden aikana kerit kyllä tottua siihen =)
Tuplien tuplaonnittelut!! :) Teillä on sitten tosiaan hulinaa talossa vuoden päästä:) Ihanan reipas asenne sulla!
t. jo 9-vuotiaiden kaksosten ja 1-vuotiaan äippä, jolla kävi kunnan kodinhoitaja muutamia kertoja esikoisten ollessa vauvoja
Kiitos onnitteluista ja onnea myös ap:lle. Kyllä me selvitään. Vaikka välillä pelottaisikin tulevaisuus niin nokka pystyyn ja positiivisella asenteella eteenpäin, eiks vaan? Tulehan kertomaan kuulumisia myöhemminkin, mitkä viikot sulla on? 19 (kohta tupla tuplien äiti)