+++Toukotuhisijat vko 43+++
Kommentit (38)
Johan ne siellä saivat kuulumaan nuo sydänäänet. Vaikka tiesin, että ok, niin silti on ihana kuulla se pienen sydämen ääni.
Koska pikkukakkonen on ollut iso syntyissään (4800g). Niin sokerirasitus edessä. Sitten en edes ehtinyt sanoa mitään, niin sanoi että synnytystapa arvio tehdään ja katsotaan mikä on ratkaisu silloin. Aikaisempi käynnistys vai sektio vai normaali synnytys. aika näyttää....
-pikkukolmonen3 ja massu 12+5-
Tervetuloa uusille!
Alma: Olen pahoillani toisen vauvan menettämisestä. Reippaasti tunnut kuitenkin suhtautuvan. Hyvä, että raskaus jatkuu normaalisti.
Omaa napaa: Pahoinvointi rupeaa helpottamaan (koputtaa puuta). Enää etomista aamuisin ja iltaisin. Masu kasvaa aika vauhtia ja raskautta on mahdoton enää peitellä. Mahan kokoa päivitteleville täytyy paljastaa, että kaksi siellä on. Saa nähdä mahdunko äitiysvaatteisiin enää loppuraskaudesta.
Letti (12+5)
Tänään oli niskaturvoke ultra, ja kaikki hyvin! Yksi sikiö löytyi, vilkas oli kaveri. niskapoimu 0,8mm, normaali. yks aika hauska kommentti minkä lääkäri kirjoitti:" nenäluu näkyvissä" ! Se on kyllä tosi jännä mitä kaikkea se lääkäri pystyy näkemään, mm virtsarakon, mahalaukun, aivot.. oli tosi mukava lääkäri tuntui taitavalta. Jäi hyvä mieli reisusta.
Rv on nyt 12+1, ultran mukaan olisi 12+3, mutta se on niin pieni heitto että laskettu aika 5.5 pysyi samana.
Närästys on ihan kauheeta,jos syön ihan mitä vaan, vaikka ihan pikkusen, niin johan närästää! inhoan niitä rennie purutabletteja , yök! pitäis hakee apteekista jotain muuta närästys lääkettä. Muuten ei ole huono olo enää paljoa. Maha pullottaa jo kivasti!
Nyt olen sit kertonut ihan yleisesti raskaudesta, mitä sitä enää salailemaan. Jos jotain ikävää tapahtuu, sille ei sit voi mitään.
mukavaa viikon jatkoa kaikille tuhisijoille!
Nenäluu on yksi josta voidaan myös nähdä onko viitteitä downin syndroomaan. Teillä siis kaikki hyvin.
Plutunalle onnittelut hyvin menneestä ultrasta!
Almalle pahoittelut toisen sikiön menetyksestä! Hyvin olet kuitenkin asian ottanut joten hyvä näin.
(.) Ei mitään uutta tällä rintamalla. Huomenna toinen neuvolakäynti, josta tulen sitten kertomaan kun olen siellä käynyt. Nyt kuunnellaan niitä sydänääniäkin. Jännittää kovasti minkälainen syke tällä masuasukilla on. Sitähän sanotaan, että pojalla on matalat sykkeet ja tytöllä korkeammat. Meidän esikoisen tapauksessa tämä piti täysin paikkansa. Pojalla oli useimmiten syke siinä 130 tienoilla.
Pikkupapu rv 13+3
Millä viikoilla teillä on ollut lääkärineuvola? Mulla on ensi viikolla ja silloin viikot on 10+. Jotenkin vaan tuntuu että olisi aikaisin, mutta en sitten tiedä onko niin.
Moikka kaikille pikästä aikaan. On ollut kiirettä töissä sekä työn ulkopuolella, joten en ole ehtinyt palstailla vähään aikaan. Lisäksi väsyttää koko ajan eikä jaksa tehä yhtään mitään ylimääräistä. Täällä moni onkin jo käynyt np-ultrassa ja nyt oli vihdoinkin munkin vuoro. Kaikki oli hyvin ja oli tosi ihanaa nähdä pikkuinen masussa köllöttelevän. Pituutta oli 8 cm. Uskomatonta miten noin pienellä olennolla voi olla kaikki paikallaan. Masu on kasvanut ihan muutaman päivän aikana silmissä ja sitä on jo mahdoton piilotella pienikokoinen kun olen. Myös töissä kerroin heti ultran jälkeen asiasta ja työkaverit olivat tosi innoissaan. Koska mua väsyttää koko ajan niin tällä hetkellä odotan vain äippäloman alkua. Siihen on kyllä luvattoman pitkä aika. On kyllä kumma ku koko ajan pitää odottaa jotain. Pitäis varmaan opetella elämään tätä päivää eikä koko ajan tulevaisuudessa. Mutta väsymyksestä huolimatta olo on tosi onnellinen ja varsinkin ku maha on nyt kasvanut niin että saa käyttää mammavaatteita.
Onnellista odotusta kaikille!
Maria7
rv 13+0
ps. Ultrassa laskettuaika muuttui takas siihen mitä alussa itsekin laskeskelin. Neuvolatädin mukaan la siirtyi jo huhtikuun puolelle, mutta nyt siis virallinen laskettuaika on sama vanha 1.5. Eli ei tarvii muuttaa mitään esittelyyn.
Kaikilla tuntuu menevän hyvin, myös almalla, vaikka toisen menetittekin.
Hyvä että pahoinvoinneista kärsineillä helpotus häämöttää. Itselläni nuo hajut vaan yökötyttävät, mutta oksentaa ei ole vieläkään tarvinnut (vähältä kyllä on pitänyt).
Tervetuloa rouvapupu joukkoomme ja älä mieti äitisi kommentteja, itselläni tulee olemaan samanlainen vastaanotto kunhan uskallan kertoa. Äidilleni on todella tärkeää että saan olla töissä ja hän tuomitsee tämän raskauden tyhmyytenä, jonka olen nyt sitten taas tehnyt. Aikaisemmatkaan raskaudet eivät olleet äidilleni mieleisiä, mutta kyllähän tuo nyt lapsiani rakastaa.
Muut ovat päässeet kuulemaan sydänääniä, mutta minulle ei ole edes moista ehdotettu, vaikka kahdesti olen neuvolassa käynyt. Viime viikolla ensimmäisen kerran ja eilen lääkärineuvolassa. En uskaltanut ehdottaa kummallakaan kerralla itse kun tuntui olevan niin kiirus kummallakin kerralla. Noh sitten neljän viikon kuluttua.
Itsellepä ei sen kummempia kuulu. Maha on turvonnut niin et näytän olevan ainakin puolessa välin raskautta,mutta silti omat farkut mahtuu vielä jalkaan. Tilasin Bellybeltin et mahtuvat vastedeskin. Talveksi en halua mitään äitiystoppiksia tänne pohjoseen ostaa vaan aion selvitä vanhoilla housuillani.
Pikkukolmonen3 taisi kirjottaa niistä poreiluista mahassa. Minäkin olen hentoa poreilua, liikettä tuntenut ja niin alhaalla ettei voi olla ilmavaivoja.
Kirjoittelenpas taas kunhan kerkeän.
Tuo lääkärineuvolan ajoitus tuntuu vaihtelevan. Tiedän odottajia, joilla on ollut jo tuolloin 10-11 viikolla, mutta itselläni on vasta 12+6, eli reilun viikon päästä. Viime raskaudessa taisi olla samoihin aikoihin. En tiedä yhtään, että miten tuo ajoitus vaikuttaa mihinkään :)
Minullakaan ei ekassa neuvolassa edes yritetty kuunnella sydänääniä, mutta tuolla neuvolalääkärillä kuulemma sitten kuunnellaan...
-alma rv 11+4
tuun kohta kertoon kuulumiset, ku töiltä ehin.
tää on tällänen nosto kirjotus =)
ara
mä olen menossa vasta ensi tiistaina rv13+1 ja olen sitä ennen ehtinyt sitten jo käydä kahdesti np-ultrassa kun kävin yksityisellä yhdistelmätutkimuksessa toissa maanantaina ja huomenna on kunnan tarjoama vuorossa. Meillä neuvolalääkäriajat on vain tiistaisin ja kun en halunnut aikaa ennen rv11 juuri sydänäänten takia niin se meni sitten näin pitkällä.
Ekalle neuvolalääkärille ei siis varmaankaan ole mitään erityistä tiettyä ajankohtaa, edellisten kanssa olen muistaakseni ollut rv11 tietämillä.
Ankkis rv12+3
ihan ekaks, etten unoha, rouvapupu: tiiätkö miks sun äiti reakoi noin, siis ootko nuori tai vasta vähän aikaa seurustellut miehes kans vai mitä? Sai toi sun kirjotus noussee mun niskakarvat pystyyn. Ittee kiukutti oikeesti esikoisen kohdalla kun myöhemmässä vaiheessa, siis vanhemmat oli tienny jo pari kuukautta kun äite asiasta puhuttaessa kysy ihan ihmeissään " Eiks se ollutkaan vahinko?" . Olin seurustellut sillon miehen kanssa noin puol vuotta ennen raskautta ja vanhemmat oli olettanut ettei oo ees mahollista muuten muutako vahingon kautta.
Niin niitä oman navan kuulumisia. Viime viikolla hävisi sitten ihan kaikki raskaus oireet. Soitin neuvolaan loppu viikosta ja ne pyysi käymään kuunteleen sydän ääniä. No eka en meinannnut mennä kun sanoi ettei heidän laitteilla kuulu vastakun on yli rv11. Sitten kun ei ollut aikaa lähteä toiselle paikkakunnalle ultraan niin menin ja kuuluihan ne, ja rv oli 9+5. Iso kivi kierähti sydämmeltä!
Mulla on aika rajuja mieliala muutoksia verrattuna ekaan odotukseen. Eka kaikki on yhtä aurinkoo ja toisena hetkenä kaikki kaatuu niskaan. Ja suurimman osan aikaa mies on mun mielestä täys paska. Tää toisen odotus ei oo niinku hänelle mitään, paitsi et kokoajan kuulemma saa varota sanojaan. Mun pitäis toimii kokoajan sata lasissa vaikka sanon olevani väsynyt... huh, ei oikeen hermo kestä!
meillä muuten ei ole ekaa neuvolalääkäri käyntii lainkaan jos käy np-ultrassa! se tulee kuitattua sillä vaikka ei siellä tosiaan tehä yhtään mitään muuta ku ultrata, pari sanaa voidaan vaihtaa. Mulla odottaa ultra 12.11. sillon on jo rv13+1 eli aika kauas meni.
Nyt palaan takas töiden pariin, yritän taas olla ahkerampi
-ara- rv 10+4
Tänään oli sitten toinen neuvolakäynti. Käytiin nuo veritestin tulokset läpi. Kaikki oli ok. Mitattiin hemoglobiini, joka oli pudonnut 145:een, eli lisärautaa en tarvi. Verenpaine oli sama kuin viimeksikin. Painoa oli tullut 800g neljässä viikossa, mikä sekin oli oikein hyvä juttu. Pelkäsin, että enemmän on tullut, koska en ole oikein jaksanut tarkkailla syömisiäni. Ihan lopuksi kuunneltiin niitä sydänäänia ja hyvin ne sieltä löytyi. Syke vaihteli 148 ja 151 välillä. Seuraava neuvola on sitten 23.11.
Terkka laski, että jouluaattona mulle tulee se 154 vr täyteen, jolloin saa sen lapun neuvolasta äitiysrahaa/avustusta varten. En ollut itse sellaista huomannutkaan. Onpahan nyt jouluaaton lisäksi muutakin odoteltavaa.
Joku kyseli täällä lääkärineuvolasta. Mulla se jää kokonaan väliin, koska kävin yksityisellä gynellä rv 8, joka silloin teki sen sisätutkimuksen. Mulla seuraava lääkärineuvola on vasta puolivälissä.
Nyt täytyy mennä ruokaa tekemään.
Tulkaahan muutkin toukokuiset kuulumisia kirjoittelemaan! Meitä on jo 90 odottajaa, mutta sivujen aktiivisuudesta voisi kyllä muuta päätellä...
Pikkupapu ja sintti nyt rv 13+3 (olin viime viestiini merkannut väärin)
Maanantaina oli eka neuvola jossa kaikki oli hyvin. Hb 144 ja verenpaine 122/78. Painoa on nyt tullut 5kg ;) josta neuvolantäti ei sanonut mitään, kehoitti vaan syömään aina kun on nälkä :P kun painoa saa tullakin ja tämän pitäisi olla vaan " tätä alkua" . Aina mulla on kyllä ne ruokahalut sitten keskiraskaudessa tasaantuneet ja yli puolet painosta on tullut nimenomaan alkuraskaudesta. Lisäksi täti lohdutteli että olen tähän asti päässyt aina tulleista kiloista eroon hyvin. Joopa, saisi tuo painon nousu kuitenkin vähän rauhoittua! Ja pian! ;)
Neuvolantäti mainitsi myös hepatogestoosista, se kun tulee kuulemma erittäin todennäköisesti mulle myös tässä raskaudessa koska on ollut kahdessa aiemmassakin (esikoista odottaessa ei ollut). Olinhan mä miettinyt sitä itsekin ja tietääpähän varautua asiaan jo nyt. Iloinen yllätys jos maksa-arvot ei sitten kohoakaan :) Maksa-arvoja aletaan mulla mittaamaan tällä kertaa rv26->, viimeksi tarkoitus oli aloittaa seuranta rv35 mutta maksa-arvot nousivatkin jo rv31. Lisää verikokeita, blaah! :(
Eka ultra oli eilen ja sielläkin oli kaikki hyvin :) Mun pelko osoittautui turhaksi ja nähtävästi siis neljäs raskaus voi olla ihan erilainen kuin kolme aiempaa keskenään samanlaista alkuraskautta. Masussa polski yksi eläväinen ipana, heilui ja sätki käsiä ja jalkoja hurjasti. Ekassa kuvassa on masu alaspäin ja heti perään otetussa toisessa kuvassa masu ylöspäin :D Virtaa riittää ;) Mittaa pienellä oli 2,8cm eli rv 9+3. Laskettu aika siirtyi siis päivällä eteenpäin eli on nyt 25.5. Jännä miten meillä siirretään la:a vaikka yhdelläkin päivällä ja vaikka monella on ultra näyttänyt pari päivää + tai - niin laskettua päivää ei ole lähdetty muuttamaan. Täällä vasta ultra antaa sen lopullisen päivän :o
Nyt siis koitan täällä nauttia vähäoireisesta alkuraskaudestani kun isoin huoli pyyhkäistiin pois! :D
Edelleenkään ei olla kerrottu raskaudesta. Vähän muakin jännittää miten äitini tähän suhtautuu. Rakastaa meidän ipanoita hirveästi mutta esikoisen jälkeen raskausuutiset on saaneet aikaan ei-niin-innostuneita kommentteja. Kakkosesta kysyi ekana " miten sun opiskelujen nyt sitten käy?" ja kolmosesta " voi-voi, miten sinä nyt jaksat, ettet taas masentuisi" . Varmaan nyt tulee jotain asumiseen ja autoiluun liittyvää (onhan niitä mietitty itsekin, farmarilla kun ajellaan ja vaan 2 makuuhuonetta on meidän omakotitalossa). Tiedä milloin uskaltaudutaan kertomaan! ;)
Shelley rv9+4
Mulla on eka lääkärineuvola ensi tiistaina eli rv 10+2. Edellisillä kerroilla on ollut vasta rv12-13 joten vähän itsekin ihmettelin kun nyt jo on. Voipi olla että sydänääniä ei saa vielä kuulumaan :( Seuraava neuvolakäynti kun on varmaan joskus rv18-22 kun ovat supistaneet toimintaa :/
Shelley yhä
Mulla oli tiistaina neuvolalääkäri ja sitten seuraava neuvola käynti vasta rakenneultran (5.12 viikoilla 18+6) jälkeen. Pitkät on välit neuvola käyneissä. Niin näytti olevan edellisissäkin raskauksissa. Tavat näkyy vaihtelevan kunnasta riippuen.
Väsymys alkaa pikkuhiljaa helpottaan ja etova olokin alkaa olla historiaa. jos vaikka alkaisi se hehkeä ja aktiivinen keskiraskaus aika.
Turvotus on hävinnyt ja ei ole vielä tarvinnut ottaa mammahousuja käytöön. kaapista kaivelin parit vanhat isot housut, jääneet kun tullut oltua joskus vähän isompaa kokoa kuin nykyisin tai siis ennen raskautta.
-pikkukolmonen ja Vappu/Sakke 13+0-
eli on tossa ollut vähäsen taukoa, oon ollu niin poikki rikki väsynyt ja olin tossa sairaslomalla töistäkin. Olin jotenki todella masentunu ja itkuinen ja todella väsynyt. Töissä on ihan kaaos tilanne, liian vähän porukkaa töissä joka vaikuttaa sitten työn määrään. Saikku loppuu ja huomenna töihin, onneks vaan päiväks =)
Tänään oltiin miehen kanssa np-ultrassa. NT oli 1,3, joka normaali siis kätilön mukaan ja kaikki muuutki oli todella hyvin. Siinä kyllä välittömästi vierahti kivi sydämeltä kun näin heti miten pikkuinen liikahti mietin vaan mielessäni että ; SE LIIKKUU!!! =) ja niin vimmatusti liikkuikin ;) Oon sitä niin kovasti stressannut myöskin kun oireita ei ole juurikaan ollut ja pahoinvointikaan ei kestänyt kun sen puol toista vko ja loppu niinku seinään, mutta olisi vaan pitäny nauttia tästä oireettomuudesta.
Rv oli ultran mukaan 12+5 ja nyt kuukautisten mukaan 12+1. ei lähteny muuttamaan laskettua aikaa.
Tuo mitä -ara- kirjoitti kuulosti oi niiin tutulta siis tuo mieliala vaihtelut. oon jo muutaman kerran ollut niin täynnä miestäni että olisi tehny mieli heittää pyyhe kehään ja sanoo morjens mut sit taas toisena päivänä miettii että mitä ihmettä oikein ajattelinkaa! No se on tätä =)
Mutta täälä kaikki ainakin oikein hyvin näillä näkymin :)
Hyviä vointeja ja odotusta myöskin muille !!! =D
MussunMussun 12+1
Tervetuloa mukaan uudet!
Rouvapupu, tosi ikävästi perheesi suhtautui. Onneksi sulla on mies kuitenkin tukena. Mulla ei ois varmaan mitään asiaa porukoille jos vastaavaa oisin saanu kuulla. Kyse kuitenkin jo omasta elämästä, ei heidän.
Tänään oli eka lääkäri ja sydänäänten kuuntelukin. Hyvin kuului ja muutenkin kaikki ok. Lääkäri otti papankin kun ei sitä oo otettu moneen moneen vuoteen.
Esikoinen tulee tänään kotiin reissusta. Oli pari päivää mun vanhempien mukana isovanhempia moikkaamassa. Hyvin on kuulema mennyt.
Nyt vähän apetta suuhun ja iltavuoroon käypi tieni.
CalZal rv13 tasan tänään :)