Kissat ja raskaus
Hei! Olen raskauden alkumetreillä ja olisinkin halunnut kuulla miten teillä muissa odottavilla kissanomistajilla on mennyt? Miten varoa toksoplasmoositartuntaa ja mitä muuta tulisi huomioida kissojen suhteen?
Onko kukaan vaatinut toksoplasmoorin vasta-ainemääritystä?
Kiitokset vastauksista!
Kommentit (12)
Meille on kans toinen lapsi tulossa, ja kaksi kissaa ollut jo ennen esikkoa.
Kummankin raskauden aikana olen normaalisti syöttänyt kissat ja muutamia kertoja puhdistanut astiankin.
Kissat ovat sisäkissoja, taajamassa kun asutaan.
Mulle ei terkka oo edes sanonut mistään toksokokeista mitään, kummassakaan raskaudessa.
Mies hoitaa pääsääntöisesti kakkalaatikon putsauksen, sillä kissan kakka on se, jossa voi toksoplasmoosi piileä. Käytännössä ei tarvitsisi varoa niinkään, sillä kissat täysin sisäkissoja. Ne kerrat kun olen itse putsannut laatikon, olen käyttänyt kertakäyttöhanskoja ja sen jälkeen pessyt huolellisesti kädet. Sitähän tarvis saada suuhun sitä kakkaa, että se tarttuisi. Multa ei koskaan mitään koetta ole otettu, enkä ole nähnyt sitä itsekään tarpeelliseksi.
mulle tehtiin vasta-ainemääritys neuvolatädin ehdotuksesta muistaakseni, ei ainakaan tarvinnut vaatimaan ruveta. Tulos oli negatiivinen.
Meillä mies yleensä siivoaa hiekkiksen, mutta olen itsekin joutunut pari kertaa siivonnut kumihanskat kädessä. Meidän kissavanhus on sisäkissa, joka syö pelkkää valmisruokaa, joten en oikein tiedä, mistä se edes voisi saada toksoplasmoositartunnan. Suurempi riski on varmasti raa' an lihan ja kasvisten käsittely ja mullan kaivelu paljain käsin.
Meillä 2 kissaa, jotka ovat kotikissoja. Niillä ei siis pitäisi toksoplasmoosia ollakaan, koska sehän tulee syödystä hiirestä. :) Tästä puhutaan mun mielestä yllättävän vähän; että kotikissalla sitä ei periaatteessa voi olla.
Kuitenkin olen jättänyt kakkalaatikoiden huoltamisen täysin miehelleni ja myös kissojen ruokinnan. Näin ohjeistettiin neuvolassa mua. (Varmaan tuossa ruokintahommassa on se, että jos antaa raakaa lihaa tms.)
Ja multa otettiin automaattisesti tuo toksoplasmoosi verestä, kun kerroin, että meillä kissoja. En ole sairastanut. Näillä pohjoisen leveysasteilla vissiin harvempi ihminen on sitä sairastanut.
Hysteerinen ei kannattane olla. Pääasia, ettei sitä kakkaa syö! ;)
Ja toinen lapsi tulossa. Siivoan kissanvessan itse, käytän siihen tarkoitettua kauhaa. Ei kannata skitsoilla turhaan, kun on tarkka puhdistuksessa niin ei ole mahdollisuutta saada pöpöä. Ja tosiaan, sisäkissoilla sitä ei edes ole. Maalaisjärkeä kun käyttää niin hyvin tulet kissasi kanssa pärjäämään, vaikka vauva perheeseen tuleekin!
Meillä ekassa raskaudessa oli 2 kissaa kotona. Mies siivosi enimmäkseen hiekka-astian. Jos siivous jäi joskus minulle, niin pesin sen jälkeen huolellisesti kädet kuumalla vedellä ja saippualla. Mitään ongelmia ei ollut. Enkä missään kokeissa käynyt.
Vauvan synnyttyä kaikki meni myös hyvin. Kissat tykkäsivät vauvasta eikä ollut mitään ongelmia. Nyt ovat kissavanhuksemme jo kuolleet ja odotamme perheeseen toista lasta. Samalla myös mietin uuden kissanpennun ottamista, koska ajattelen että lapselle olisi mm allergioiden kannalta parempi syntyä perheeseen, jossa on lemmikki.
Eli meillä kolme kissaa ja kaksi koiraa, sekä vielä yksi käärme.. ja täysin on niiden hoito ollut minun vastuullani koko raskausajan.
Itse pesen kädet aina pottien siivouksen jälkeen ja terran. Meilläkin kisut sisäkissoja, joilla ulkona kesällä tarha ja talven saavat olla terassilla.
Kyllähän ne neuvolassa vähän aluksi varoittelivat, mutta eivät ole asiasta sen enempää meteliä pitäneet.
Minä en ainakaan ole ottanut koko raskausaikana mitään stressiä aiheesta, enkä aio ottaa :) Laskettu aikakin tällä viikolla, niin jo se olisi myöhäistäkin.
Eli miltä itsestäsi tuntuu, niin voit joko komentaa miehen siivoushommiin tai hanskat käteen, mutta ei tämän asian takia hermojaan kannata menettää.
Pepiliina
Meillä on tällä hetkellä yksi kissa, joka on sekä ulko- että sisäkissa (täällä keskustassa sisäkissa, maalla ulkokissa..). Olen tyhjentänyt hiekkalaatikkoa, ainakin " sitä itseään" ihan huoletta (paperin kanssa otan pois laatikosta ja vedän vessasta alas, ei siinä hajussa kauaa halua " elää" , jos mies on esimerkiksi töissä..). Kun muistaa hyvän hygienian (käsienpesun), niin ei pitäisi ongelmia olla.
Itseltäni on muutama vuosi sitten otettu vasta-ainetesti, ja silloin näytti, että olen toksoplasmoosin joskus jo sairastanutkin, koska perheessämme/lapsuudenkodissa oli myös aina kissa/kissoja. Tietenkin vesirokkokin tulee joillekin toiseen kertaan..
Mutta taudin voi saada myös mullasta ja raa' asta lihasta! Hyvällä hygienialla selviää kuitenkin näistäkin tilanteista. Kissani nukkuu yötkin kainalossani, enkä ole niin julma ettenkö häntä paikalleen päästäisi.. =] Enemmän minua huolettaa, että mitä jos tuleva lapseni onkin allerginen kissalle, joudunko luopumaan rakkaasta lemmikistäni.. =/
Meillä täällä kaks ulkokissaa jotka syövät kaiken liikkuvan eli siis rotat yms. Ei tarvi siivota heikkalaatikoita kun osaavat pyytää ulos hyvin. Mut nyt on toine kissa kipeä ja nuolee kovasti pyllyään ja e-lääkäri sanoi sillä olevan anaalirauhaset täys ja yrittää nuolemall puhdistaa. Sitä pitäis kostealla paperilla putsailla pari kertaa päiväs ja tiedän että isäntähän ei sitä suostu tekeen. Äsken siis otin kissan kainaloon ja lavuaarilla sitä suihkuttelin... molemmista yhtä epämiellyttävä kokemus. pesin kädet oikein huolella sen jälkeen ja telkesin kissan hetkeksi omiin oloihinsa. Pitäisköhän tästä nyt mainita sit neuvolas kun en ole aikaisemmin pununut kissoistamme mitään kun ei ole kukaan kyselly? Rupes oikein hirvittään kun mietin teinkö nyt todella pahan virheen... APUVA!
Se tuli meille 5kk ikäisenä madottamattomana puoliulkokissana. Siitä huolimatta (tai oikeastaan tuon pikkukissan takia) siivoan hiekkalaatikot (kissan suolet on pilalla ja tahdon tietää millaista kakkaa se tuottaa, eli imeytyykö sen ruoat vai ei ja mieheltä on sellaisia turha kysellä). Laitan aina käteen kertakäyttöiset hanskat ja tyhjäyksen jälkeen pesen kädet huolellisesti kuumalla vedellä ja saippualla.
Kummaksuttaa tuo yhden neuvolan ohje olla ruokkimatta kissoja... Eihän tuolla logiikalla voisi sitten tehdä edes ruokaa itselle raa' asta lihasta. Tarkkana vaan kasvisten ja vihannesten pesussa ja myös lihn kypsyydessä. Ei se toxo sieltä laatikosta kimppuun hyökkää :)
Kissa oli meilläkin silloin kun esikoista odottelin. Kissa oli sekä ulkona että sisällä. Putsasin kakkalaatikon hanskat kädessä enkä ottanut pahemmin stressiä koko asiasta. Kaikki meni erinomaisen hyvin ja kissasta tuli vauvan hyvä kaveri. Taitaa toksoplasmoosi olla melkoisen harvinainen uhka sikiön / vauvan terveydelle...
Heh, taitaa olla neuvoloissa vähän monenlaista suhtautumista asiaan. Ehkäpä asiaan vähemmän perehtyneet ovat turhankin varovaisia, terkkareita tarkoitan siis. Vähän sama kuin se, kun olemme monta kertaa vauvan tultua kuulleet kommentteja " Ai teil on VIELÄ ne kissat!" niin kuin kissat olisi heivattava kissojen taivaaseen, jos vauva on tulossa :D.
Meillä siis on kaksi kissaa, sisäkissoja - joskus jonkin verran tosin ulkonakin olleet. Mulle tehtiin se vasta-ainekoe, kun sitä pyysin, ja tulos oli negatiivinen. Eli en ole sairastanut. Tuosta pääteltiin, että kun samat kissat on meillä olleet yli 10 vuotta, niin tuskin nekään kantajia ovat. Hygienian suhteen toki neuvottiin olemaan varovainen - lähinnä silleen yleisellä tasolla ihan muutenkin. Ja tokihan sitten vauvan kanssa on syytä vähän kunnostautua sen kanssa.. kissat kun kuskaa mukanaan kaikenmoista sontaa pitkin kämppää joskus, ainakin meillä. Raskauden aikana putsasin kissan hiekkalaatikkoa alussa yleensä aina hanskat kädessä (+ käsipesu)... meillä mies ei hommaan osallistu, vaikka kai muodon vuoksi yritti alkuraskaudessa sanoa, että " hänen vissiin pitäis nyt siivota hiekkalaatikko.." . Viimeisillä viikoilla, kun ei ois enää jaksanut kyykkiä tai kumarrella, sit manasin mielessäni, että eipä ollut yhtäkään kertaa ollut miehestä apua siinä hommassa.
Ihan on hauskaa ollut seurata vauvan ja kissojen yhteiseloa. Odottelen sitä hetkeä, koska tuo reilun vuoden ikäinen keksii mennä enemmänkin niitä hiekkiksiä kauhomaan :-/... ruuat tietysti jo käyty tsekkailemassa monta kertaa. Mistä tuleekin mieleen, että huomenna on pakko mennä ostamaan kateille matokuuri...