Lieva Tukostaipumus?
Piti kysymani mielta askarruttavasta asiasta; eli teilla kenella on todettu lieva tukostaipumus tai annettu syotavaksi tuota ' vauvadisperiinia' 50mg/ 100 mg paiva-annoksella alusta asti niin syodaanko sita koko raskausaika, vai lopetetaanko jossain valissa?
Itsellani alkaa 12 raskausviikko ja ainakaan viela laakari ei sita halua lopettaa (100mg) ja aina tuo hiukan vaivaa mielta...
Sain siis tuon kuurin toistuvien keskenmenojen vuoksi, ja ainakin hyvin on meillapain auttanut...
Jos jollain olisi omakohtaista tietoa, olisi kivaa kuulla teidan kokemuksia, kiitoksia etukateen!
- levinia ja hope rv 11+3 -
Kommentit (9)
ja tarkoittaa sitä, että joudun pistämään hepariinia rv 36 alkaen 2 x pv ja synnytyksen jälkeen 6 vkoa 1 krt päivässä. Näitä tukostaipumuksia taitaa olla erilaisia, meillä " sukurasite" , todettu geenivirhe siis.
Edellinen raskaus meni hyvin hepariinin kanssa, nyt menossa rv 34 ja pian alkaa taas piikitys. Mutta jos pärjäät pelkillä tableteilla, ole tyytyväinen :) Hih.
Onnellista odotusta!
T:Lenni
söin Disperiiniä raskausaikana toistuvien keskenmenojen takia. Tukostaipumusta ei ennätetty testata kun tulin raskaaksi samantien kolmannen keskenmenon jälkeen. Alunperin ohjeena oli syödä viikoille noin. Np-ultrassa käydessäni ilmoitin kuitenkin ultraavalle lääkärille etten halua lopettaa ja hänen " luvallaan" söinkin sitten siihen 36 viikkoon asti, jolloin PITÄÄ lopettaa. Kaikki meni todella hyvin, vaikka olin jo ajatellut ettei meille lasta koskaan saada.
Alunperin ohjeena oli syödä noin viikkoon 13 asti.
Näissä alkuraskauden keskenmenoissahan on ymmärtääkseni kyse usein siitä, että istukan pienet verisuonet tukkeutuvat heti alkuunsa. Näin ollen ollaan usein sitä mieltä että disperiini tms. voidaan lopettaa alun jälkeen, mikä tuntui minusta kuitenkin liian isolta riskiltä. Tuo hepariinilla hoidettava juttu on " vakavampaa" , synnyttäjällekin riski, eikö vaan?
Eli minulla myös dagmarin tavoin keskenmenoja ja ilmeisesti perinnöllinen tukostaipumus, koska isoäidilläni myös aikoinaan samoja ongelmia.
Ensimmäisessä raskaudessa söin disperiinejä vain viikolle 12 asti. Pojan syntyessä istukka oli ilmeisesti samanlainen kun tupakoivilla äidellä, koska kätilö tiukkasi poltanko tupakkaa. Ilmeisesti istukka oli kärsinyt tuosta tukostaipumuksestani.
Toisessa raskudessa söin disperiiniä viikolle 36 asti ja istukka oli OK. Jos tulen vielä raskaaksi, aion syödä disperiiniä viikolle 36 asti.
LIEVÄ tukostaipumus. Samoin kun se, että Disperin (ASA) lopetetaan jo alkuunsa.
Itse olen syönyt ASAa 100mg/pvä rv 6 alkaen rv 36 asti. Lisäksi olen pistänyt hepariinia rv 6 alkaen. Tuota pistoshoitoa täytynee jatkaa myös jonkin aikaa synnytyksen jälkeen.
Itselläni on kaksi normaalia raskautta ja niiden jälkeen tuli kaksi keskenmenoa rv 12+5 ja 14+5. Tuossa toisessa sikiö kuoli aika tasan 13 -viikkoisena (tai pari päivää yli), joten enpä voisi kuvitellakaan lopettavani lääkitystä rv 12.
Edelleen pelkään päivittäin, että tukos iskee ja menetän vielä vauvan.
mami, 39+4
joka oletetaan aiheuttaneen nuo km:t.
siskolla oli tuo samainen fosfolipidi-vasta-aine joka oli koholla, ja hän söi jotain tabuja (onpa selkeetä) oisko ollu aspiriini/disperiini mikä lieneekään - kuitenkin, sinne ihan loppuviikoille asti, pistämään ei joutunut mitään, ja terve tyttö syntyi. Eli kai niissä jotain eroa on noissakin - en tiedä, tuli vaan mieleen.
Meilläkin tuo kai suvussa kulkee, mutta lienee hypänny sitten mun ylitse kun ei mitään löytyny kun testattiin.
Tappert ja Puksu 38+3
Kun ei oo minkäänsortin asiantuntemusta ;)) Olen kuitenkin ymmärtänyt, että tää fosfolipidi on niinku aika tarkka määritelmä. Siis kun niitä lipidejäkin on vissiin useampia olemassa. Ja niitä tukostaipumuksia. En ole vielä törmännyt keneenkään, jolla olisi juuri tää koholla. Esim. tältä palstalta tiedän erään, jolla oli koholla kardiolipidivasta-aineet.
Mulle on sanottu useampaankin kertaan, että tää ei ole perinnöllistä, vaan hankinnainen vika, mitä se sitten tarkoittaakin. Kun ei tiedetä kuitenkaan, mistä johtuu. Kaikkinensa kuitenkin aika pieni " vika" , tai riskitekijä. Lääkäri selitti, että esim. tupakointi, liikalihavuus, liikunnan puute, tukostaipumus ja raskaus ovat kaikki tällaisia riskitekijöitä. Ja kun minulla on nyt päällänsä kaksi riskitekijää: raskaus ja tukostaipumus yhtäaikaa, minun on syytä pistää tätä hepariinia.
Oli myös sitä mieltä, ettei ole välttämättä ollenkaan tarpeen jatkaa pistämistä enää synnytyksen jälkeen, paitsi jos tiedettäisiin, että ehdottomasti alan polttamaan tupakkaa, kun raskaus on ohi.. Eli ei pitänyt tätä tukostaipumusta minään merkittävänä riskitekijänä.
Aika uusi juttu ilmeisesti on koko tää tukostaipumus ja siksi vähän kuin " kokeiluasteella" vielä nämä lääkkeet. Ja lääkäristäkin paljolti riippuu, mikä kenenkin kohdalla parhaaksi hoidoksi nähdään. Minullekin sanottiin alussa vaan, että tämä nyt on tällä hetkellä ainoa/ parhaaksi tiedetty keino, jolla näitä kohtukuolemia voidaan yrittää estää, että tätä hoitoa nyt kannattaa kokeilla..
todettiin ja söi koko raskausajan miniaspiriinia tms. Ei kai se mitään auta jos sitä verta vaan hetki ohennetaan..tukos kun voi sitten tulla myöhemmin, eli todennäkösesti nassutat niitä pillereitä koko raskausajan - varmuuden vuoks.
Tappert ja Puksu