Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Au pair

Vierailija
30.10.2008 |

Onko kukaan ollut aupairina? Millaisia päiviä on ollut?

Tai kellään ollut perheessä au pair, mitä tehtäivä on au pairille kuulunut?

Meillä olisi oma huone tarjota, mutta sama sisäänkäynti, kaksi vessaa ja sinänsä riittävät tilat siis. Haaveilen Au pairista apua arkeen, että hän voisi hakea lapset päiväkodista, ja laittaa päivällisruokaa, tai lasten sairaspäivinä hoitaa lapsia, ja kun lapset ovat koulussa, voisi hakea heidät ja olla heidän kanssaan sen iltapäivän, tai vahtia että lapset saavat ruokaa ja tietää missä lapset liikkuu, vaikka lapset olisikin jossain harrastuksissa. Ja ehkä kerran viikossa (tai harvemmin) "iltavuoro", että me vanhemmat päästään ulos joskus kahdestaan.

Sen lisäksi ehkä osallistumista siivoukseen, mutta pääasia olisi tuo lasten viihdyttäminen ja vahtiminen, kuitenkin lapset olis koulussa ja päiväkodissa joten varsinaista vahtiaikaa olisi 2-3h päivässä tai koululaisilla max 4h arkipäivässä ja muun ajan saisi käyttää kuten itse tahtoo.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tehtäviin kuului lapsen kouluun vieminen ja hakeminen sekä talon siivoaminen, vaatteiden silittäminen ja ruoan laittaminen. Minullakin varsinaista lapsen vahtimista oli ehkä 3-4 tuntia, mutta sitten ne muut työt... Päälimmäisenä on jäänyt mieleen, että työtä oli hirveästi. Aamulla minun piti herätä ajoissa viemään lapsi kouluun. Ennen lapsen hakemista oli tehtävä kotityöt, joita oli paljon. Nyt olen miettinyt, että 30 tuntia viikossa, joka on au pairin normaali työaika, ei varmastikaan riittänyt alkuunkaan. Siihen nähden palkka oli surkea.

Jos siis olet hankkimassa au pairia, kannattaa miettiä tarkkaan työn määrä (ja laskea työksi myös kotityöt) ja suhteuttaa siihen palkka. Minä muistan vieläkin, kuinka usein ärsytti se, että vähäteltiin minun työn määrää eikä kerrottu totuutta. Minulle kerrottiin vain, että minun pitää viedä ja hakea lapsi kouluun ja siinä välissä tehdä kotitöitä jnkv. "Loppu ajasta onkin sinun omaa aikaa." Totuus oli: kahdeksalta ylös, lapsi kouluun. Minä kotiin tekemään kotitöitä, silittämään VUORELLINEN pyykkiä. Lapsi takaisin muistaakseni kolmen neljän aikaan, minkä jälkeen ruoka. Perheen isä tuli yleensä ensimmäisenä kotiin viiden puoli kuuden aikaan. Minä pääsin omaa aikaa viettämään kuuden jälkeen. Kasvattava kokemus tuo kyllä oli enkä antais sitä pois, vaikka uudestaan en au pairiksi lähtiskään! :)

Alla olevasta linkistä löydät tietoa au pairista.

http://www.mol.fi/mol/fi/01_tyonantajat/02_rekrytointi_ulkomailta/07_au…

Vierailija
2/6 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jotain lisää, niin kiitos näitä lueskelen mielelläni.

Ja tutustun aiheeseen.

Aikomus on todella tehdä tarkka lista mitä työtehtäviin kuuluu, että on molemmin puolin yksiselitteisen selvää mitä vaaditaan.

Mitään silittämistä ei kyllä aleta vaatia, kun ei itekään koskaan silitetä mitään

ja tää perhe on kyllä aika boheemi kotitöiden vaatimustason suhteessa, ei nipoteta pölystä ja lattialistoista tahi muustakaan niin tarkasti. Pikemmin jonkun pitäisi nipottaa ehkä enempi meillä, et se au pair voisi itse pelästyä enemmän meille astuessaan, että mikä ihmeen läävä.. ;) Että kaikki mitä Au pair ehtii on plussaa, kunhan ei ite enää laske tätä tasoa (jos tätä tasoa voi enää tästä laskea). On ajateltu kuitenkin, että siivooja kävisi edelleen pari kertaa kuussa, vaikka aupair otettaisiinkin, eli lähinnä tavanomaista perussiisteyttä vaadittaisiin, ja jotain pyykkitouhuamista ehkä, nämä yksityiskohdat on hionnassa vielä.

Olisi kiva olla itse kotona lapsien kanssa, mutta kun ei se ole mahdollista, eikä minusta ole "kotiäidiksi" vaan enemmän työäidiksi, ja isästä samaten niin tuo

Au pair voisi rikastuttaa meidän koko perheen elämää, kun ei ole mummoja eikä kummeja tarpeeksi lähellä. Asumme kuitenkin hyvällä paikalla, jossa varmasti löytyy seuraa ja harrastuksia Au pairillekin ilman kuskaamista mihinkään arkisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä se todellakin rikastuttaa elämää. Kunhan löytyy hyvä ja kunnollinen sellainen, meillä on ollut hyvä tuuri. Tai sitten silmää hyvälle ihmiselle ;)

Meillä töihin kuului nuorimman ulkoilutus, koululaisten läksyjen teon valvominen (erityisesti englannin kuulustelu), soittotuntien pitäminen, keittiön puhtaanapito ja satunnaisemmin sitten muuta siivousta ja silitystä. Meillä kävi myös siivooja.

Tuo keittiöhomma varsinkin oli minulle helpotus kun vihaan keittiön siivousta, enkä sitä sitten teekään ennen kuin on ihan pakko. Kivaa kun oli kerrankin siellä siistiä. Ja lasten kielitaito kohosi kohisten. Ottaisin heti uuden au pairin, mutta remontin takia meillä ei ole nyt tilaa :(

Aupparilla oli oma huone, mutta muut tilat yhteisiä, myös yhteinen tietokone perheen kanssa.

Vierailija
4/6 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

au pairin päätyö on hoitaa lasta, ei kotia. au pairin töihin voi kuulua pientä kodinhoitoa, juuri keittiön siivousta ja esim ruoanlaittoa lapselle. mutta perussiivous ja silitys ei todellakaan kuulu au pairille ja se kannattaa alusta alkaen sopia selvästi ihan mustaa valkoisella ja myöskin se, kuinka paljon on vapaata, kuinka monta iltaa on vapaata ja kuinka monta kokonaista päivää per vko on vapaata.

kannattaa varmaan suosia perhettä jossa käy muutenkin siivooja...

ystäväperheissä ollut paljon au paireja ja taso on vaihdellut, huonoin kokemus on ollut vielä kotona asunut perheen ainut lapsi, eli ei ole asunut vielä yksin ja oppinut hoitamaan omaa kotia, eikä ole tottunut sisaruksiin, ehkä paapottu liikaa vielä nuorena aikuisena.

Vierailija
5/6 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivukulujen ja verojen kanssa noin 500 euroa/kk. Toinen teki lisäksi ylitöitä sovitusti. Hänelle maksettiin ylimenevät tunnit 5E/h pimeänä käteen.

Vierailija
6/6 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea työtaakka, ei käytännössä omaa aikaa ollenkaan ja taskuraha on surkea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi