*** KESÄNUPPUJEN MA-KE*****
Tässä linkki edelliseen:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=11522179&p=&mpage=3&tmode…
Kommentit (38)
Kovasti tarrasukkia Littiinalle ja SannaNulle ja peukutuksia Menierille ja a_j:lle verikokeen ja ultran suhteen! Ja tietysti myös kaikille muille :). Ja tervetuloa uusille!
Meillä oli viikonloppuna muutto väliaikaisesti toiseen kämppään remontin tieltä. Joulun alla sitten päästään takaisin. Lauantai oli varsinainen muuttopäivä ja veti minut ihan piippuun, vaikken mitään raskaita kantanutkaan ja muutenkin yritin olla rehkimättä liikaa. Eilen kuitenkin vain voin pahoin ja nukuin kamalasti.
Minulla huono olo painottuu yleensä aamupäivään, ja illalla sitten alkaa kamala närästys. Masu on täälläkin hurjan turvoksissa, mielestäni enemmän kuin viimeksi tuulimunaraskaudessa.
Joskus on kyselty, että kenelle on kerrottu raskaudesta. Myö on aika monelle tästä sanottu, kun viimeksi kerrottiin kuitenkin siitä tuulimunastakin koko lähipiirille ja saatiin hyvin tukea. Nyt sitten kerroin heti alkuun äidilleni ja veljeni vaimolle sekä siskolleni ja muutamalle kaverilleni (oltiin yhdessä laivalla ja olisi ollut hankala salailla). Nyt kun varmistui, että masussa on elämää, mieskin kertoi äidilleen ja parille siskolleen. Jos jotain huonoa tapahtuu, onpahan sitten tukea tarjolla eikä tarvitse kaikille selitellä.
Jotain muutakin piti kirjoittaa, mutta unohdin jo taas... Tsemppiä ja positiivisia ajatuksia kaikille! Itse yritän nyt ajatella, että nauttii nyt tästä (sikäli kuin oireilta voi) ja katsoo mitä tuleman pitää. Etukäteen murehtimalla ei kuitenkaan voi estää mitään, jos jotain on tapahtuakseen. Kunpa kaikki saisivat kesänuppunsa!
Niina 7+3
Piti tänään soittaa neuvolaan aika mutta unohdin (ajanvaraus on klo: 12-13) Mutta yritän huomenna muistaa.
Semmosta olen tässä miettinyt että minkähän lainen todennäköisyys on monikkoraskauteen jos on jo yksi sellainen takana?
Aikaisemmassa raskaudessa mulla oli kaksi sikiötä joista toinen ei jaksanut kuin 7+3viikolle asit elää... ja suvussa on kaksosia.
Rinnat on mullakin tosi kipeenä! nännit varsinkin.
Mariatar84 rv5+1
... ja aika huonolta näyttää! Kävin siis viime to ekassa alku-ultrassa, viikkoja menkoista silloin 7+0, mutta lääkäri totesi että alkio on pieni siihen viikkoon (2,4mm) eikä sykettä. Laittoi uuden ajan heti ma aamuun ja kävin siellä sitten tänään, edelleen ei sykettä, mutta ruskuaispussi ja alkio olivat kuitenkin vähän kasvaneet eli 5,4mm nyt, laskujen mukaan pitäisi kuitenkin olla nyt jo se rv 7 täynnä eli kokoa pitäisi olla 10-11mm eli aika huonolta näyttää! Olen suoraan sanottuna ihan paskana, ei todellakaan ole kiva olla töissä. Jotenkin pakko yrittää pitää itsensä kasassa. Sain lähetteen kättärille " keskenmeno epäilynä" , siellä vielä katsovat tilannetta, sinne menen tällä viikolla myöhemmin että mahdolliset muutokset selkiintyisivät. Ja edellinen keskenmeno oli elokuun alussa raskausviikolla 5+... Voitte arvata, että olen aika synkissä tunnelmissa, tuleeko näin käymään aina? Nämä ovat siis ensimmäiset raskauteni.
Onko tällaisessa tilanteessa enää mitään toivoa+ että siellä jotenkin ihmeellisesti vielä olisi elinkelpoinen alkio?
Sanelina
Pahoitteluni, menier.
Sanelina: nuo on niin tuttuja tunnelmia, koska olen itse kokenut keskeytyneen keskenmenon. Silloin kyllä sain kuulla ihmeistäkin, eli jossa hedelmöitys vaan on tapahtunut reilusti myöhemmin, kuin mitä edellisten kuukautisten alkamispäivästä laskennallisesti ajattelisi (tyyliin sydänäänet todettu vasta ns. viikolla 9). Sinulla on kuitenkin alkio kasvanut edellisestä ultrasta... ottaisin kyllä aikalisää siinä mielessä, että yrittäisin jotenkin arvioida, milloin on myöhäisin mahdollinen ajankohta nähdä ne sydänäänet (jos ne on tullakseen)... jos alkio siis kuitenkin kasvaa.
Minulla ei ekassa raskaudessa valitettavasti niitä sydänääniä koskaan siis tullut, mutta hieman lykkäsin eteenpäin sitä kaavintaa, koska halusin tosiaan olla varma, ettei kyse ole vaan pienemmästä sikiöstä, kuin mitä oletettiin. Ettei tartte ainakaan jälkikäteen jossitella. Siinä mielessä keskenmeno, johon liittyy vuotoja, on ehkä " helpompi" , ei tartte tällaisia miettiä.
Peukut pystyssä, ja koita jaksaa!
Omaa napaa vielä vähän: tosi väsynyt ja turpea olo, mikä osittain ehkä johtuu vähäisistä unista. Yritän myös vähentää kahvinjuontia, ei helppoo... ja ruoka ei maistu, vaikka nälkä olisi.
Olisi niin kiva kertoa esikoisille raskaudesta, mutta pitää varmaan odottaa vielä kuukausia. Vaikka mitä voi vielä tapahtua, ja hän kuitenkin lavertelisi muillekin... ja kahdeksan kuukauden odotus on myös 3-vuotiaalle vähän turhan pitkä aika!
t. taika rv 5+2
Sanelinalle voimia!! Toivottavasti kuitenkin ilmenisi, että kaikki ois sittenkin hyvin. Voihan se olla jos vaikka munasolu on irronnutkin tavallista myöhempään ja hedelmöittyminen oiskin sitten tapahtunut vasta myöhemmin.
Menier, ehkä ensi kierrolla...
Itse olen ollut aika alamaissa tämän pahan olon ja väsymyksen ja itkuherkkyyden vuoksi, mutta tulipahan taas itselleni muistutus, että olen sentään edelleen raskaana. Tai enhän ole käynyt vielä ultrassa eli voihan tämäkin olla vain tuulimuna...
Edelleen paha olo jatkuu. Ruokahalu on mennyt ja olen laihtunut pari kiloa. Yritän noita raskausvitamiinia ja kalkkitabletteja kuitenkin syödä säännöllisesti. Huolettaa vähän kuitenkin vauvan vointi, kun suusta ei tahdo oikein mikään mennä alas. Pakolla joudun sitten syömään. Näissä tunnelmissa uudelle viikolle.
Vaapukka 8+0
Mulla oli tuulimunaraskaus elokuussa, silloin kävin ultrassa rv 6+4 eikä sykettä näkynyt. Sikiöpussi vastas noin rv 5. Gyne totes että näyttää tuulimunalta, koska noilla viikoilla (6+) olis kuulemma sykkeen pitänyt jo näkyä, jos jotain elämää olisi ollut. Sanoi kyllä että voidaanhan me odotella viikko eteenpäin, mutta luultavasti ei mitään olisi näkynyt silloinkaan. " Uskoin" siihen, niin että pillerikeskeytys aloitettiin samantien.
Sulla kuitenkin kasvua oli tapahtunut, en tiedä voiko " eloton" kasvaa vielä? Tuo kyllä on totta, että rv 7 sikiön pitäisi olla enemmän kuin 5,4mm. Jos sulla on epäsäännöllinen kuukautiskierto, niin hedelmöitys on voinut tapahtua myöhemmin? Tuollanen tilanne on tosi kurja, ei voi muuta sanoa. Itse tipahdin tänään kun kuvittelin olevani rv 5+2, verikokeessa hcg oli 11. Raskaustestin tein 11 päivää sitten jolloin verikokeessa hcg oli 9. Vuoto alkoikin sit tänään. Keskenmenon (Tuulimunan) jälkeen mulla tuli yhdet menkat jonka jälkeinen tämä " sekava kierto" . Ilmeisesti km jälkeen tulee helposti raskaaksi. Mulla ei ihan mennyt nappiin nytkään... Ilmeisesti hedelmöittyminen oli tapahtunut, mutta alkio ei ollut kiinnittynyt mihinkään.
Tuohon mietteeseesi, tuleeko näin käymään aina en osaa vastata. Samaa olen itse miettinyt. Toivo on kuitenkin aina olemassa.
Kävi niin tai näin, lähetän lämpöisen halauksen täältä.
Menier
Älä menetä toivoa, koska alkio on kasvanut. Ihmettelen kyllä tuota kokojuttua, koska minä kävin ultrassa rv 6+6 ja alkio olo 6mm pitkä. Syke kyllä näkyi... Mulla on aina melko myöhäinen ovulaatio. Esikoisen aikaan kävin tosiaan rv 6+1 ultrassa eikä silloin näkynyt koko alkiota. Ja ihan hyvävointinen lapsihan tuossa vieressä leikkii.
Tytteli-83 rv 7+6
Päätinpä nyt ilmoittautua joukkoon minäkin. Toista lasta odotellaan, ensimmäinen on nyt reilun vuoden ikäinen. Ekassa raskaudessa tuli oksenneltua neljä kuukautta melkeinpä joka aamu ja epäsäännöllisempi pahoinvointi jatkui siitä vielä pari kuukautta eteenpäin. Kovasti toivon, että sama kohtalo ei toistuisi. Pahoinvointia on ollut nytkin, muttei ihan niin kovaa. Helpottaa, kun olen vielä kotona hoitamassa esikoista. Muita raskausoireita on ollut huimaus ja palelu. Toistaiseksi yritän olla aika matalalla profiililla ekaan ultraan saakka.
Giraffe76 6+5
Halaus teille Menier ja Saneline!
Ei voi muuuta sanoa kun että kovasti tsemppihalauksia ja jaksamista!
Ja onnea uusille..! :)
Mä kävin siellä neuvolassa tänään nyt sitten. Itse oon laskenut että 7+3 ja neuvolatäti laski että 7+4. No, se on nyt ihan sama varmaan.. Ultrahan sen sitten ratkaisee..
Verta otettiin ja pissinäytteen myös annoin ja kovasti juteltiin ja kamalasti sain esitteitä kotiin.
Jäi tosi hyvä fiilis :)
Neuvolan ultraan on aika sitten 16.11.
Huomenna siis yksityiselle menen ultraan.
Apteekista hain D-vitamiinia kun sitä neuvolatäti suositteli.
Kovasti on pää pyörällä enkä meinaa uskoa että olen raskaana.. :)
Ja huominen ultra jänskättää...
On meinannu olla tätä huonoa oloa nyt tänäänkin, taas kerran mutta vähemmän kun eilen. Nää niin vaihtelee päivittäin.
Yritän ottaa nyt itteeni niskasta kiinni ja lähden kävelylle.
HAlauksia! :)
Esikoisesta haaveilen, mutta on niin aikaista että en ehkä vielä uskalla ilmoittautua mukaan. Viime to 18.10 sain yllättäen plussan. Tänään jo 3 testi näytti selkeää positiivista, joten kai sitä pitää alkaa uskoa.
Viikkoja vielä vajaa 5 rv. Hassua on, että lopetin e-pillerit 14.9 ja menkat alkoivat 19.9. Tärppäsi siis yllättävän nopeasti. Toki mitä vain voi tapahtua näin alussa. Ja nyt tulikin surullinen olo, kun luin täältä kuulumisia.
Menier ja Saneline: Koittakaa jaksella, voimia!
Tietääkö joku noista vitamiineista ja kalkista? Käytän normaalisti CalciposD-valmistetta 1 tabl päivässä, kun en juo maitoa. Nyt menin ostamaan raskausmultitabsia, jossa on mukana kalkki ja D-vitamiini. Kalkkia on kuitenkin vain puolet siitä mitä on CalciposD:ssä. Voinkohan ottaa molempia yksi päivässä? Tuleekohan D-vitamiinia silloin liikaa?
Mites kalan syöminen? Neuvolan täti sanoi, että kalaa saa syödä max kaksi kertaa kuussa! Olin yllättynyt, kun jossain vauvalehdessä oli hiljattain, että pitäis syödä kerran viikossa. En tarkoita nyt niitä kiellettyjä kaloja kuten haukea ja isoja silakoita ym.
Toivotaan, että pikkuiset pysyvät mukana!
Mulla kävi edellisessä raskaudessa niin, että menin viikolla 7 yksityiselle ultraan. Tuolloin lääkäri sanoi, että todennäköisesti tuulimuna. Kohtu suurentunut, mutta sikiötä ei näy. Antoi mulle lähetteen kättärille, jonne menin neljän päivän päästä. Kättärillä halusivat ennen keskeytystä tarkistaa tilanteen, ja siinä sitten makasin kahden lääkärin ja kahden opiskelijan tutkittavana. Lopultakaan eivät oikein tienneet, mikä oli tilanne. Sanoivat, että voi olla, että sittenkin on jotakin siellä kohdussa ja pyysivät tulemaan viikon päästä uudestaan! Tunteet meni vuoristorataa. Viikon epätietoisuuden päästä palasin kättärille iltraan, ja siellähän sikiö oli ja hyvin voi. Ovulaatio oli kait ollut jotenkin myöhään tai jotain. Tuolla se poika jo kolmevuotiaana juoksentelee.. Kaikkea hyvää myös sinulle epätietoisuuden kanssa.
Tsemppiä Sanelinalle ja Menierille!!!
Me käytiin taas ultrassa (tai siis toisessa). Oltiin sovittu jo se jo pari viikkoa sitten. Siellä se Tiuhti oli, sydän hakkas kovaa vauhtia ja koko vastas viikkoja (rv 7+6). Th meinas että olis voinu jo kuulua sydänäänet kun näytti niin voimakkaalta. Yritti kuunnella mutta ei vielä onnistunut. Kaikki näytti hyvältä. Onneksi. Nyt helpotti ja voin lähteä rauhallisin mielin työreissulle huomenna. Raskauden kesto vähän vaihtelee laskijan/ultraajan mukaan.
Olin tänään työhaastattelussa. Haastattelija kertoi kuinka heillä on tiimissä vähän vajausta kun kaksi naista on kotona äippä- ja hoitovapaalla. Sanoi myöhemmin että työ voisi alkaa tammi- helmikuussa. Tuli vaan mieleen että ottaisivatko minua kovin avosylin vastaan kun tulisin sinne koko ajan pyöristyvän massuni kanssa :) Ehkä se työpaikka oli muutenkin hiukan haihattelua.
Tsemppiä kaikille odottajille, kyllä niitä viikkoja pikku hiljaa kertyy vaikka aika tuntuu menevän aikasta hitaasti.
t.SannaNu ja tiuhti rv 7+6
Moi kaikille,
Olen 30-v mamma Savosta ja jo kahden riiviön äiti. Tyttö on 10 vuotias ja poika 3. Menin tuossa viime kuussa uudelleen naimisiin ja viime viikolla testasin haamun. JEE :)
En aivan täysillä uskalla iloita, kun on tuossa tytön ja pojan välissä ollut yksi keskenmeno. Jotenkin pitää saada kunnon pahoinvoinnit ensin että uskaltaa uskoa että on OIKEASTI raskaana :)
Muuten kaikki näyttäisi olevan hyvin, ei ole vuotoa ja rinnat ja varsinkin nännit arat. Eilen oli paha olokin, mutten oikein tiedä onko se tätä raskaudesta johtuvaa vai astman takia. Olen töissä isossa toimistotalossa ja täällä ilmastointi välillä tekee sen,että alkaa ahdistaa hengitystä. Eilenkin oli pala kurkussa koko päivän vaikka olin piippu suussa useaan otteeseen. :(
Mies on myös vauvasta innoissaan. Hänelle tämä on ensimmäinen. On tosin ottanut minun lapseni aikaisemmasta liitosta omikseen.
Elämä siis hymyilee viimein. Joskus sitä on hyväkin tuuri että vuodessa pääsee alimmasta helvetistä onnelliseen suhteeseen. Joskus tuntuu että leijuu :D
Olivia-80 kysyi siitä kalan syönnistä ja suositus olisi syödä pari kertaa kalaa viikossa vaihdellen kalalajeja. Petokaloja ei suositella syötäväksi. Linkki aiheeseen löytyy tästä: http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/ravitsemus/…
Itse en syö ollenkaan lihaa, joten syön kalaa tuon pari-kolme kertaa viikossa.
Giraffe76
[b]a_j[/b]: Miten meni ultrassa?
Mä oon vähän kahden vaiheilla pitäiskö varata yksityiselle se alkuraskauden ultra kun täällä ei saa kuin sen yhden ultran kunnallisen kautta..Vähän kiinnostais mutta saa nähdä.
[b]Menierille[/b] ja [b]Sanelinalle[/b] pahoittelut ja tsemppiä! Ei kannata luovuttaa..:(
Mä oon vähän väsynyt koko ajan ja tekee mieli mandariineja. Onneks vaan jotain tollasta terveellistä niin voi hyvällä omatunnolla syödä. :) Mä oon vähän sekaisin noiden kanssa, että mitä kaikkee saa syödä mutta tossa ylempänä olikin jollain se hyvä linkki..Täytyy käydä siellä lueskelemassa! :)
Voisin vielä laittaa tähän linkin Espoon kaupungin sivuille, joissa on aika kivasti laitettu infoa raskausajan ruokavaliosta: http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165…
Ja muistakin jutuista ylempänä Ohjeet-valikosta.
Giraffe76
Saneline, pidetään peukkuja, että olis tosiaan hedelmöittynyt myöhemmin! Kivoja juttuja oli sinulle kirjoiteltu tuonne toisaalle, kunpa olisi samanlainen tilanne :).
Menier: pahoittelut ja halaus. Kunpa pian tärppäisi uudelleen ja takertuisi tällä kertaa lujasti kiinni!
Ruokavaliosta: minulle myös sanoi ultraaja, että uusi suositus on, että raskaana ollessa syö kalaa vain kahdesti kuussa. Tämä on siis aivan viimeisintä tietoa, sillä tuulimunaraskaudessani keväällä sain ohjeeksi vielä, että kalaa saa syödä kaksi kertaa viikossa. Itse aion noudattaa tuota lääkärin ohjetta: eivätköhän lääkärit tiedä, mistä puhuvat :).
Nyt gradun kimppuun!
Niina 7+4
Onnea taas uusille! Niitä olikin muutama ilmaantunut tuonne edelliseen.. :)
Mulla alkoi tänään huono olo jo heti aamusta. Yleensä se on alkanut vasta iltapäivästä.
Noo, töissä pakko yrittää sitkuttaa..
Onneks lähden aikaisemmin pois kun meen neuvolaan. Se on nyt se eka jutteluaika sit tänään.
Huomenna ultra.. jännittää...!!
Rinnat on kans ihan älyttömän kipeet. Tai siis arat ja hellät.
a_j 7+3