~~MARRASMASUT MAANANTAINA~~
Kommentit (34)
Jeps, tulipa käytyä Kätilöopistolla tutkittavana kun ei tuo sf-mitta ollut kasvanut... Tosin kättärin lekuri sai mitaksi 32 ja neuvolassa ovat jo yli kuukauden saaneet vain tuon 28. Ehdin jo murehtiakin asiaa jonkin verran ja nyt sitten hieman hölmistyneenä ja itseeni tympääntyneenä kun meinasin asiasta panikoida. Vauvan painoarvio oli 2.4kg eli viikkoihin nähden hieman keskivertoa pienempi mutta tuntui olevan sitäkin ärhäkämpi ; ) Kaikki oli siis ok ja nyt jatketaan neuvolassa normi käynneillä.
Pepi3 kyseli kuinka tietoa kättäriltä, minulle tuli ainakin kirje kotiin vajaassa viikossa lähetteestä.
Nyt mentävä hetkeksi pitkälleen kun vkloppuna jäi unet vähemmälle... Minusta kun on tullut niin läheisriippuvainen etten tahdo osata nukkua jos ei mies vierellä ja sepä lähti reissuun niin kyllähän tuli yöt pyörittyä vaan... Vointeja ja kipeitä supisteluita niille jotka niitä itselleen suovat!
Flana rv 35+4
Onpa kiva lukea tällaisia uutisia! Tästä se pikkuhiljaa alkaa, yksi kerrallaan me poksahdellaan. :) (Poksahtaminen kuulostaa niin helpolta ja vaivattomalta että ihan siks niin kirjoitin. Positiivista mieltä nääs.)
Ja Kauris-80:kin! Mukava että olet kuvioissa takaisin! Toivotaan että nyt kaikki sujuu onnellisesti.
Täälläkin on ollut nukkumisvaikeuksia. Iltaisin valitan miehelle, että en halua yrittää nukkua kun se on niin vaikeeta, ja aamulla vain ootan että kello olisi niin paljon että on säädyllistä nousta ylös. Kyljellään nukkuminen saa niskat ja lonkat särkemään, ja vessareissuja pitää joka yö tehdä monta kertaa. Viime yönä jo toivoin että syntyisipä tää ipana äkkiä, mutta aamulla olin tullut taas järkiini. :) Saa se nyt parisen viikkoa vielä ainakin paikoillaan pysyä.
Niin joo, mulla oli viime viikolla lääkärineuvola, ja menipä sitten suunnitelmat vähän uusiksi. Olimme aikoneet lähteä viikonlopuksi vähän kauemmas reissuun, mutta lääkäripä kielsi pitkät matkat, painavien nostelut ja yhdynnät. Pöh. Kohdunsuu oli pehmennyt ja kaulaa jäljellä enää 1cm. Eihän se välttämättä mitään tarkoita, mutta pitää nyt olla vähän varovainen. Sf oli 37cm, eli aika uhkeita tässä ollaan! Keskiviikkona menen ä-polille kokoarvioultraan, saa nähdä mitä siitä sitten seuraa.
Oon tässä ruvennut vetämään yhteyttä supistuksien ja kuukautiskipumaisten kohtausten välille. Taitavat jotenkin liittyä toisiinsa... Vaikeeta tietää kun ei oo aikaisempaa kokemusta kipeistä suppareista. Kai sitä sairaalaan sentään osaa lähteä kun se aika koittaa. :)
Lääkärin säikäyttämänä laittelin valmiiksi vauvan vaatteet ja sängyn. Sairaalakassia en ole pakannut enkä tiedä pakkaanko valmiiksi edes. En jotenkin osaa uskoa että niin kiire lähtö tulisi etteikö siinä sitten ehtisi kameraa ja huulirasvaa ottaa mukaan. Ja mies saa sitten tuoda jos jotain tärkeää tarvitaan.
Olen yrittänyt vähän leipoa pullapuolta pakastimeen valmiiksi, vieraita kuitenkin tulee sitten vauvaa katsomaan, enkä usko että silloin ainakaan tämän enempää virtaa riittää leipomiseen. Ruokia kuulemma kannattaisi tehdä myös. (Pitsaa ja lihapullia? Lasagnea? Voiko keittoja pakastaa?)
Kohta on kaveri tulossa kylään. Suklaapiirakkaa päällystämään siis. :) Reipasta jatkoa viime metreille!
t. Ama-riia rv 36+3
Tuli mieleeni kun niin moni vääntää pullapuolta pakkaseen että onko teillä päin tapana että vastasyntyneen äiti tarjoaa kastamiset? Meillä nimittäin on itsestään selvää että rotinoille tarjottavat tuovat vieraat. Kukaan ei oleta että äiti ryhtyisi tarjottavia tekemään. Esikoisestakin saatiin pöytä koreaksi kun jokainen toi jotain mukanaan. Tästä voi siis päätellä että tämä laiska äiti ei laita yhtään kakkua pakkaseen...
Ruokaa ajattelin pakastaa sopivina minä+esikoinen -annoksina valmiiksi.
Isi huolehtii omat tavaransa sairaalaan (myös sen kameran, toivon mukaan :)) ja jos ehdin laitan vauvan kamppeet valmiiksi, jollen ehdi niin isä osaa pakata nekin.
Tämä päivä on mennyt aivan reisille, kävin aamupäivällä lapsen kanssa kaupassa ja reissu imi mehut tehokkaasti. Nyt pyörii telkkarissa Teletapit -joskohan kohta lähtisi ulos virkistäytymään.
Kauris-80, superliimaa sulle ja paljon!
KL.
Carminelle! Unohdin ne kokonaan tuosta aikaisemmasta viestistä. Pikaista paranemista ja voimia vauvan hoitoon!
ama-riia: mulla oli kohdunsuun tilanne rv 35 sama kuin sulla (1 cm kaulaa, ulkosuu sormelle auki), eikä lääkäri sanonut mitään. Tosin mulla ei ollut sisäsuu vielä oikeesti pehmennyt (jotain senkin pehmenemisestä se lekuri kyllä puhui).
Lapsivedestä: en mäkään muista että lapsivesi olis millekään haissut. En tosin tainnut sitä hirveästi haistella, kun oli niin selvää, että se oli sitä (vaaleanpunaista ja sitä tuli sen verran paljon).
Mulla on alkanut maha aina silloin tällöin naksua, ja oon aina sen jälkeen ihan kauhuissani, että nytkö ne vedet menee. Viimeksi nimittäin kuului selvä naps ja sit alkoi lapsivettä tulla.
Onnea carmine1011:lle tyttövauvasta!!! Ihanaa, että näitä vauvauutisia alkaa pikku hiljaa tulla! Muutaman viikon päästä niitä alkaa toivottavasti tulla oikein solkenaan! :)
Alaselkä ja nivuset ovat aivan järkyttävän kipeät. Ei tartte paljon kävellä niin johan särkee. Yöllä meinas vessareissulla mennä jalat alta, kun niin sattui selkään. Oli kai selkä ärtynyt nukkuessa. Eli alkaa tämä loppuraskaus tuntua. Hommaa ei kyllä yhtään auta se, että uhmakas esikoinen ei suostu kävelemään portaita ylös (asumme 3. kerroksessa) vaan mun pitää yleensä kantaa se. No eipä tämä enää montaa viikkoa kestä!
tosca 37+0
Carmine1011; onnittelut pikkuprinsessasta.
Kauris80; superhyperliimaa teille.
Oikku
Carminelle onnea!!!
Täällä alkoi yhden aikaan supistella, ensin 20min välein, sit 15 välein ja nyt viimiset ½h 10 min välein. Oikeassa kyljessä pistävä kipu ja ruoka tuppaa takaisin ylös. Vielä en ole synnärille soitellu, mutta tuskin uskallan tätä kovin pitkälle katsella- kun se ylilääkärikin uhkaili ettei sit välttämättä leikata jos on jo liian pitkällä...
Esikoisesta tuli kyllä limatulppakin, nyt ei merkkejä moisesta. No katsotaan ja kärvistellään. Täällä hengailen varmaan vielä huomennakin...
En ookaan taas pitkään aikaan saanut mitään tänne kirjotettua,mutta eipä mun napaan kyllä paljon uutta kuulukaan. Ihanan aktiivisia te muut jaksatte olla.:)
Carminelle ja perheelle suuret onnittelut tyttelin johdosta! Ihan uskomatonta, että nyt niitä vauvauutisia alkaa pikkuhiljaa tulemaan. Jotenkin on itse työntänyt noi lisääntyvät raskausviikot mielestään jonnekin taka-alalle...
Kauriille onnea uuden raskauden johdosta ja todella toivon, että kaikki menee tällä kertaa hyvin.:)
Sairaalakassia en ole vielä pakannut, enkä oikeestaan jaksa vielä sen kanssa kiiruhtaa,kun aikaisemmat on menneet sen lähes 2 viikkoa yli la:n. Mun tuurilla tää tulokas päättääkin sitten syntyä ihan omia aikojaan.:) Vauvallekin pitäisi vielä jotain hankintoja tehdä ja tavaroita hakea takaisin lainasta.Jos sitä ottais tällä viikolla itteään niskasta kiinni.
Viime viikolla oli vika neuvolalääkäri. Eipä tuo mun tilanteeseen pikaista helpotusta luvannut,kun kaikki paikat vielä kiinni ja kiinteät. Tosin mulla on paikat lähteneet kunnolla aukeamaan aikaisemmissakin raskauksissa vasta kun synnytys on käynnissä. Sf tais olla 34 luokkaa ja muutenkin kaikki ok. Supisteluja on silloin tällöin,mutta ne nyt on vaan niitä mahan kovettumisia,vaikka aika kipakoita voivat ollakin.
Tarald: Mullakin lorahti edellisen raskauden loppupuolella(41+0) runsaahkosti jotain nestemäistä pöksyihin (ei ollut sillon pissahätä päällä) ja kävin sen takia synnärillä varmuudenvuoksi näytillä ja ei ollut lapsivettä.Haisi muuten juuri vähän selaselle pistävälle.. Olin vähän kummissani ja nolonakin,kun aattelin että enkö mä oikeasti enää hallitse rakkoani ollenkaan...No se jäi kuitenkin mysteeriksi.(luultavasti oli kuitenkin pissaa) Muuten ei asiasta kokemuksia.
Nyt vois taas lähteä syömään. Hyviä vointeja kaikille marrasmasuille! Toivottavasti pian taas tulisi vauvauutisia.:) Niin ja hieman myöhästyneet onnittelut myös Liinu-Liisalle perheenlisäyksen johdosta.
kk81 ja kaiffari rv 37+6
Ihania vauvaviestejä tulee kohta yllin kyllin...
Joku puhui masun naksumisesta. Mulla on naksunut jo muutaman päivän...pari kertaa illan aikana. Vielä ei ole kuitenkaan mitään muuta tapahtunut. Mistähän se naksuminen johtuu??? Tietääkö joku?
Dragon 38+5
Kaalilaatikko: Niin mäkin periaatteessa oletan, että vieraat itse tuovat syötäviä. Mutta kun ei oo tosiaan vielä kokemusta rotinoista eikä koko hommasta muutenkaan, niin tuntuu että on pakko vähän varautua. Ynnä lisäksi tarviihan sitä tuore äiti itsekin jotain hyvää päiväkahvinsa kanssa. :)
Mahan naksuminen tuntuu olevan yleistä. Tienneekö kukaan varmasti, mutta arvellaan että napsuminen johtuu vauvan nivelien napsahtelusta.
Taas jomottelee alavatsaa ja selkääkin vähän särkee. Ja yö tulee ja pitää yrittää nukkua, tylsää... Ja ipana myllää ja velloo ja yrittää puskea itteänsä navan kohdalta ulos. Toivottavasti se nukkuu enemmän syntymänsä jälkeen, nyt tuntuu ettei se ole rauhassa juuri hetkeäkään. (Tai sit en vain huomaa niitä hetkiä.)
Mut hyvää, rauhallista ja rentouttavaa yötä jokaiselle! Tekisi varmasti hyvää itse kullekin saada pitkät ja syvät unet...
ama-riia:
Ynnä lisäksi tarviihan sitä tuore äiti itsekin jotain hyvää päiväkahvinsa kanssa. :)
Tämä on kyllä totta ;).
Huh, toivottavasti niitä päiväkahveja ehtii juoda kahden kanssa...
KL.
Carminelle isot onnittelut tyttövauvan johdosta!! Ja Kaurikselle tsemppiä jatkoon, hienoa että olet jälleen raskaana :)!
Itse olen ollut nyt viikon verran äitiyslomalla ja tuntuu siltä että jo oli aikakin, kun töissä oli motivaatio ollut nollassa jo pitkään, fyysisestä jaksamisesta puhumattakaan. Töiden jälkeen oli aina noita mahan kovettumissuppareita mutta nyt kun on voinut levätä paremmin niin nekin ovat vähentyneet. Mulla on vielä sf-mitta kasvanut, mutta vauva on ollut silti jo useita viikkoja raivotarjonnassa, joten eiköhän se tuosta ole jo kohta laskeutumassa, ainakin jos esikoisen nla-korttiin vertaa. Ensi viikolla olisi nlalääkäri, ihan mielenkiintoista kuulla esim. kohdunsuun tilanteesta.
Mä olen lähdössä huomenna vielä esikoisen kanssa pieneen kotimaan reissuun, noin 300 km suuntaansa. Toivottavasti pysyn vielä " koossa" reissun ajan ettei tarvitse ilman miestä lähteä vieraaseen sairaalaan synnyttämään. Se ei olis yhtään kivaa.
Lapsivedestä sen verran, että sitä väriähän kannattaa tarkkailla. Mulle kävi viimeksi niin, että vasta synnärillä tuli suurin osa ja se oli vihertävää. Jos olisi jo kotona tullut vihertävänä, olisikin pitänyt lähteä heti sairaalaan. Mutta en edes tullut tarkkailleeksi sitä niin kovasti vielä kotona, kun ei sitä tullut ainakaan paljon kerrallaan. Esikoisen keuhkot jouduttiin heti synnyttyään tyhjentämään lapsivedestä bakteerivaaran takia. Oli tehnyt hätäkakat lapsiveteen jostain syystä. Mitään seuraamuksia siitä ei onneksi tullut..
Tsemppiä kaikille kovasti :)!
t. Mauku rv 36+0
Tänään siis alkoi äitiysloma. Tai pitäis varmaan sanoa vaan että Kelan äitiysrahakausi. Kotiäitinä kun olen, niin missäs tuo loma näkyy =D Minä liityn myös viime yönsä huonosti nukkuneiden joukkoon =/ Selkää ja lonkkia särki ihan julmetusti ja vessassakin piti ravata 5 kertaa!!! Niin sitä vaan elimistöä totutellaan yöheräämisiin.
Kauris-80, onnea hurjasti uuden raskauden johdosta! Mukavaa että olet edelleen meidän marrasmasujen kanssa hengessä mukana =) Toivon sydämeni pohjasta että tällä kertaa teillä kaikki sujuu loppuun asti hyvin!
Eppuliina: Mikä tilanne? Onko vielä supistellut??? Ei muuta kun tsemppiä vaan tulevaan mikäli nyt on tosi kyseessä! Aika hurjaa- nyt sitä sitten pikkuhiljaa aletaan yks kerrallaan lähtemään synnärille =) Sullahan tosin oli sektiopäätös kanssa. Mulle sanottiin neuvolassa, että jos synnytys käynnistyy ennen sectiopäivää niin marssit vaan synnytysvastaanottoon ja karjaset että " Mulla on sectiopätös!" Joopa joo =)
Carmine1011: Onnittelut tyttövauvan johdosta! Pikaista paranemista ja ihanaa vauvantuoksuista arkea teidän perheelle!!!
Sairaalakassia en ole minäkään vielä pakannut.. Torstaina pitäisi selvitä sectiopäivä, joten pakkaan sen sitten lähempänä sitä. Vaikka voihan se lähtö toki tulla aikaisemminkin.. En nyt jaksa enempää löpistä vaan painun pehkuihin paikkaamaan viime yön univelkoja.
Parempia unia ensi yölle toivottelee Yaz rv 35+4
Toivon todella et tällä kertaa sulla menee kaikki hyvin ja saat vauvan syliin kesäkuussa. Tsemiä ultran odotukseen, sehän on parin viikon kuluttua :) Uskon et se lääkkeen piikitys voi olla vähän vaikeeta ku ei oo tottunu pistämään itteään. Ihana ku sun mies laittaa sen ennen töihin lähtöä :)
Mulla on huomenna Jorvissa synnytystapa-arvio ja taidan sit mainita tosta " vuodosta" . Soitin puoltoista viikkoo sit sinne ku oli samantapasta vuotoa mut ne epäili et joko pissaa tai sit valkovuoto on muuttunu vetisemmäks. Sillon sanottiin vaan et jos tulee tosi paljon ni sit voi tulla näytille.
Tuuhan sit kertomaan meille ultrakuulumisia parin viikon päästä! Paljon tarrasukkia teidän vauvalle että pysyy matkassa ja toivotaan et sä voit hyvin!
Tarald