Lapsella ekakertaa kaveri synttärit, en haluaisi ventovieraita vanhempia mukaan.
4v täyttää.Miten ilmaisen asian kutsussa,että vanhemmat tajuavat että lapsi voi tulla mutta vanhemmat eivät mielellään :D Tuntuu kiusalliselle jos ventovieraita itseäni reilusti vanhempia äitejä/isiä tulisi meille. Olen itse hoitaja päiväkodissa joten juhlat varmasti sujuvat ja osaan hoitaa tilanteen :) Ja ihan 4 kaveria saa vain kutsua, juhlat kestäisivät 2tuntia.
Kommentit (76)
Ajattelin pitää 4-vuotiaalle pojallemme ekat kaverisynttärit vasta kun hän on koulussa. Kahdelle vanhemmalle lapselle on järjestetty kaverisynttäreitä 4-vuotissynttäreistä lähtien (vanhemmat olivat silloiin mukana). Nyt se tuntuu ihan turhalta hössäämiseltä. Kyllä synttäreitä ehtii pitää myöhemminkin ihan tarpeeksi.
Kumpikaan vanhemmista lapsista ei muista yhtään mitään noista alle kouluikänä pidetystä synttäreistä. Joten se siitä ihmettelystä...
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 09:25"]
Ööö, ottamatta kantaa varsinaiseen kyläilyasiaan, en ymmärrä, mikä siinä puhelinnumeron pyytämisessä on NIIN vaikeaa? Itse ainakin teen kutsukortit, jossa on puh.numeroni ja pyyntö ilmoittaa esim. tekstarilla, pääseeko tulemaan juhliin vai ei. Näin juhlien järjestäjä saa paitsi vieraitten vanhempien numeron, myös TIEDON siitä, montako vierasta juhliin tulee. Aika oleellinen asia ainakin meikäläiselle.
Ei nämä nyt niin vaikeita asioita VOI olla!!!
[/quote]
Joo, meillä saat sen lapsen puhelinnumeron :-) koska siitä kännykästä vastaan.
Meillä ei lapset mene vieraisiin perheisiin synttäreille. Rajana on pidetty 10v ikää. Sitä ennen mennään vain niihin perheisiin, joiden vanhemmat tunnen. Ei ole ollut lapselle ongelma, koska aika moni kutsu tuntuu tulevan vain siksi, että toivotaan paljon lahjoja tai toivotaan, että järjestäisin kyydin niille parille lapselle, joiden vanhemmilla ei ole autoa käytössä.
Itse en päästänyt 4v. vielä yksin ja sanottiin ettei päästä tulemaan. Lapsi oli niin vilkas. Monet juhlat on ehtinyt juhlimaan myöhemminkin. Kaikki ei halua päästää noin pientä yksin tai lapsi ei halua mennä yksin. Kannattaa mainitä, että tulee vain 4 lasta niin voivat luottaa valvontaan.
> Suurin osa kyläläisistä ei ole perhetuttuja vaan kyläläisiä, mutta silti sinne kahvipöytään on tervetullut vaikka 12v synttäreillä! Kyse ei ole pärjäämisestä ilman äitiä tai isää vaan maalaisesta vieraanvaraisuudesta. Aikuiset muuten ei tuo erikseen lahjaa, sen tuo kaveri. Aikuinen nauttii huoleti kahvia ja pullaa keittiössä eikä mieti, mitä se oma lapsi tekee varsinaisella juhlapuolella.
mitä ihmeen maalaisten alemmuuskomplekseja täälläkin nyt pitää purkaa
Vierailija kirjoitti:
> Suurin osa kyläläisistä ei ole perhetuttuja vaan kyläläisiä, mutta silti sinne kahvipöytään on tervetullut vaikka 12v synttäreillä! Kyse ei ole pärjäämisestä ilman äitiä tai isää vaan maalaisesta vieraanvaraisuudesta. Aikuiset muuten ei tuo erikseen lahjaa, sen tuo kaveri. Aikuinen nauttii huoleti kahvia ja pullaa keittiössä eikä mieti, mitä se oma lapsi tekee varsinaisella juhlapuolella.
mitä ihmeen maalaisten alemmuuskomplekseja täälläkin nyt pitää purkaa
Ja päätit tämän tulla kertomaan 11 v vanhaan ketjuun?
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä lähtien vanhemmat ovat osallistuneet lapsen kaverin synttäreille? Ei ole koskaan tullut edes mieleen, että äidin pitäisi jäädä Matin kanssa Penan kotiin kun Matti menee juhlimaan Penan synttäreitä.
Meillä osallistui lapsen ollessa 3-5 v.
Onko tämä sinulle näin tärkeää??
Minä pidin lapsen kaikki synttärit niin että vanhempi vain tuo lapsen tai jää halutessaan kahville. Ihan se ja sama. On siitä hyötyä ollut, että on tuntenut vanhempia. Perheen menosta saa paremman käsityksen jos istahtavat kylään. Onhan se niinkin että lapset oppii mallista, miten kylässä ollaan. Suomessa olisi panostettava uudelleen kaikenlaiseen tapakasvatukseen, ja sen voi tehdä vain yhdessä.
Muutenkin ihmetyttää tiukkuus kaikenlaisessa kyläilyssä. Että ihan minuutilleen pitäisi mennä noudot ja ruuat. Jotenkin epäkohteliasta minusta. Vapaapäivä tai -ilta se synttäri kuitenkin on.
Ilmaiset selkeästi että lapset tuodaan sekä haetaan. Lasten on turvallista jäädä ilman vanhempia, ne eivät tule jotka eivät halua jättää lapsia. Sekin on täysin sallittua heille.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että monelle 4-vuotiaalle on kova paikka jäädä vieraan aikuisen hoiviin vieraaseen ympäristöön. Tai ehkä tulevat synttärivieraat ovat vierailleet teillä ennenkin?
Meillä 4v lastensynttäreitä edes pidetty. Muuta kuin kummeille ja isovanhemmille. Vasta 5v synttäreille alettiin kutsua kavereita. Kutsuissa oli puolin jos toisin, että vanhempi on myös tervetullut kahville. Minusta ainakin oli kiva tutustua näin myös muihin vanhempiin. Kuitenkin suurin osa lapsista on tulossa samalle ala-asteelle ja luokalle, niin minusta oli hyvä tutustua myös vanhempiin.
6v synttäreistä ylös päin vanhemmat alkoivat jättää lapsen pariksi tunniksi. Muutama toki saattoi jäädä kahville myös rupattelemaan, mikä oli aina kivaa. En ymmärrä, miksi aikuinen ihminen ei nyt tulisi tuntemattoman kanssa toimeen.
Vanha ketju, mutten kyllä jättäisi pientä lasta tuntemattoman kotiin, ei tiedä mitä pedareita kenenkin perheeseen kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 09:25"]
Ööö, ottamatta kantaa varsinaiseen kyläilyasiaan, en ymmärrä, mikä siinä puhelinnumeron pyytämisessä on NIIN vaikeaa? Itse ainakin teen kutsukortit, jossa on puh.numeroni ja pyyntö ilmoittaa esim. tekstarilla, pääseeko tulemaan juhliin vai ei. Näin juhlien järjestäjä saa paitsi vieraitten vanhempien numeron, myös TIEDON siitä, montako vierasta juhliin tulee. Aika oleellinen asia ainakin meikäläiselle.
Ei nämä nyt niin vaikeita asioita VOI olla!!!
[/quote]
Joo, meillä saat sen lapsen puhelinnumeron :-) koska siitä kännykästä vastaan.
4-vuotiaan puhelimesta?
Kaikista tärkein asia kutsussa on ilmoittaa juhlien kesto, esim. 14-16. Eikä mitään klo 16 voi tulla hakemaan, koska silloin todellakin saat odotella niitä viimeisiä tunnin hyvinkin "kun meidän lapsi niin tykkää olla sokerihumalassa juhlissa".
Kuka kirjoittaa ekakerta yhteen ja kaveri synttärit erikseen?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 11:12"]
Ap:n suunnitelmat toimivat varmaan 6-8 vuotiaiden kaverisynttäreillä, mutta ei vielä 4 vuotiaiden.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 10:36"]
En ymmärrä, mitä hankaluutta on 4-vuotiaan kaverisynttäreissä. Eikä meillä olisi aikaa kahvitetta ketään vanhempia vaan pidämme koko ajan ohjelmaa (askartelua, leikkejä yms. teemasta riippuen), syömisessäkin vaaditaan meitä juhlanjärjestäjiä. Jos joku vanhempi haluaa jäädä, niin voi kyllä sohvan nurkkaan istahtaa, mutta ei meillä ole aikaa hänelle.
Minua huvittavat nämä lasten synttärit, jonne tunkee koko perhe; aikuiset kahvittelevat ja lapset ovat omissa oloissaan. Outoa.
[/quote]
[/quote]
Harmi, että sinun lapsillasi ei ole isää. Meillä synttäreillä isä on yleensä aikuisten kanssa keittiössä, minä lasten kanssa yläkerrassa, jonne on tehty "juhlatila". Eikä meillä askarrella tms. vaan ollaan yhdessä, leikitään (lapset itse päättävät, mitä) ilman erityistä ohjelmapalvelua. Kyllä terve 4v osaa leikkiä ilman minuuttiaikatauluja, jos annetaan mahdollisuus.
Meistä on kiva, että tuntee lasten kaverien vanhemmat. Kun alkaa teini-ikä, kannattaa pitää oma lapsi erossa niistä lapsista, joiden vanhemmilla ei ole koskaan ollut aikaa vaihtaa muutamaa sanaa tai tapoja sen verran, että ei osaa tulla kahville, kun siihen annetaan mahdollisuus.
Noloimpia synttäreitä on se, joissa synttärisankarin äiti on koko ajan komentamassa ja ohjaamassa tekemään sitä, mitä hän tahtoo.