Lapsella ekakertaa kaveri synttärit, en haluaisi ventovieraita vanhempia mukaan.
4v täyttää.Miten ilmaisen asian kutsussa,että vanhemmat tajuavat että lapsi voi tulla mutta vanhemmat eivät mielellään :D Tuntuu kiusalliselle jos ventovieraita itseäni reilusti vanhempia äitejä/isiä tulisi meille. Olen itse hoitaja päiväkodissa joten juhlat varmasti sujuvat ja osaan hoitaa tilanteen :) Ja ihan 4 kaveria saa vain kutsua, juhlat kestäisivät 2tuntia.
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:36"]
Siis mistä lähtien vanhemmat ovat osallistuneet lapsen kaverin synttäreille? Ei ole koskaan tullut edes mieleen, että äidin pitäisi jäädä Matin kanssa Penan kotiin kun Matti menee juhlimaan Penan synttäreitä.
[/quote]
Meillä maalla on ihan tapana, että vanhemmille on kahvipöytä keittiössä, lapset ovat olohuoneen puolella. Osa vanhemmista jää, osa kahvittelee vasta tullessaan hakemaan lapsen. Meillä on tällaista vanhanaikaista yhteisöllisyyttä eli kyläläiset on tervetulleita vaikka 4v kahveille eikä vain pikkulapset.
[/quote]
No on hiukkasen eri asia, jos vanhemmat ovat muutenkin perhetuttuja.
Miksi pitää kutsua synttäreille melkein imeväisiä, jotka eivät vielä pärjää ilman äitiä ja isää? Eikö niitä kavereita voi kutsua vasta siinä vaiheessa, kun ne jo uskaltavat mennä äidin näköpiiristä pois? Vai onko tässä joku lahja-ahneus taustalla?
[/quote]
Ei kai se 4v enää ole imeväisiä?
Suurin osa kyläläisistä ei ole perhetuttuja vaan kyläläisiä, mutta silti sinne kahvipöytään on tervetullut vaikka 12v synttäreillä! Kyse ei ole pärjäämisestä ilman äitiä tai isää vaan maalaisesta vieraanvaraisuudesta. Aikuiset muuten ei tuo erikseen lahjaa, sen tuo kaveri. Aikuinen nauttii huoleti kahvia ja pullaa keittiössä eikä mieti, mitä se oma lapsi tekee varsinaisella juhlapuolella.
[/quote]
Täällä on ollut sellaisiakin ketjuja, joissa on imetetty vielä neli- ja viisivuotiastakin ja se on ollut ihan normaalia kyseisten äitien mielestä. Mikä muu voi olla syynä siihen, ettei lapsi uskalla jäädä kaverin luo? Eikö se kaveri olekaan niin kaveri? Miksi on sitten edes kutsuttu, lahjojen takia varmaan? Kaverisynttäreitä pitäisi järjestää vasta sitten, kun lapset ovat tarpeeksi isoja ja pärjäävät ilman vanhempiaan kaverin kotona kaverin vanhempien valvonnassa. Jos nelivuotiaat eivät vielä pärjää, niin sitten on parasta olla järjestämättä synttäreitä.
Täh? Minä en välitä viedä lastani ventovieraille vanhemmille. Joten jos emme ole tervetulleita perheenä, jäämme tulematta. Sairasta jättää omaa lastaan täysin tuntemattomien armoille.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 19:07"]
Täh? Minä en välitä viedä lastani ventovieraille vanhemmille. Joten jos emme ole tervetulleita perheenä, jäämme tulematta. Sairasta jättää omaa lastaan täysin tuntemattomien armoille.
[/quote]
Sairas taitaa olla oma pääkoppasi.
Minä en tajua kyllä sitä, että jos lapsi kutsutaan kaverisynttäreille niin ettekö te jo siinä vaiheessa ole tutustuneet edes jollain tavalla kyseisen lapsen vanhempiin, kuten muihinkin lastenne kavereiden vanhempiin? Käsittämätöntä. Kyllä minä ainakin tiedän ja tunnen, mistä kodeista omien lasteni kaverit tulevat, ja olen tavannut vanhemmatkin. Eli vallan hyvin voisin päästää nelivuotiaani yksin kenen tahansa kaverinsa synttäreille.
Miksi pitää pitää kaverisynttärit, jos ei huvita tavata vanhempia? 5-vuotiaalle kun pitää kaverisynttärit niin silloin lapset yleensä jäävät ihan mielellään juhliin ilman vanhempaa. 4-vuotiaat ovat vielä aika pieniä. Meillä oli aikoinaan esikoiselle 4-vuotiskaverisynttärit, ja siellä oli muistaakseni kolme poikaa. Kaikki kyllä jäivät ilman vanhempia, yhden pojan äiti oli kymmenisen minuuttia meillä ja lähti sitten. Usein vanhemmat ovat ihan mielissään siitä, että saavat pari tuntia aikaa esim käydä kaupassa rauhassa tai pienemmän lapsen kanssa kaksin.
Kuopukselle kyllä aiomme pitää ekat kaverisynttärit vasta 5-vuotiaana.
[/quote]
Eikö ne päiväkodin ja koulun aikuisetkin ole ventovieraita, saati sitten harrastusohjaajat (joilta ei edes kysytä mitään epäpedofiilitodistuksia kuten ammattilaisilta)?
Itsestäni tuntuu myös vaivaantuneelta jäädä ns vieraiden kotiin kahvittelemaan synttäreiden ajaksi vaikka juhlakalun perheen olenkin vanhenpainilloissa,tarhaan meno ja haku reissuilla hakenut ja pari sanaa vaihtanut,aina moikataan jne niin en silti viitsi enkä kaipaa uusia ystäviä heistä. Jos lapsi ei uskalla ykisn jäädä naapuruston tarhakaverille niin sitten ei mene.
[/quote]
Koska se lapsi ei pärjää missään ilman täydellistä omaa äitiään joka sitten huolehtii kaikesta siihen asti kunnes peräkammarin Pentti täyttää 65 v ja äiti kuolee vanhuuteen. Oikeasti, sairaampaa se on ettei voi jättää 4v:tä kavereiden synttäreille kun se että jättää... En kyllä haluaisikaan teidän lasta meille, pilaa vielä muutkin lapset kun ei pärjää ilman ylihuolehtivaa mammaa.
Siis mistä lähtien vanhemmat ovat osallistuneet lapsen kaverin synttäreille? Ei ole koskaan tullut edes mieleen, että äidin pitäisi jäädä Matin kanssa Penan kotiin kun Matti menee juhlimaan Penan synttäreitä.
[/quote]
Meillä maalla on ihan tapana, että vanhemmille on kahvipöytä keittiössä, lapset ovat olohuoneen puolella. Osa vanhemmista jää, osa kahvittelee vasta tullessaan hakemaan lapsen. Meillä on tällaista vanhanaikaista yhteisöllisyyttä eli kyläläiset on tervetulleita vaikka 4v kahveille eikä vain pikkulapset.
[/quote]
Miksi pitää kutsua synttäreille melkein imeväisiä, jotka eivät vielä pärjää ilman äitiä ja isää? Eikö niitä kavereita voi kutsua vasta siinä vaiheessa, kun ne jo uskaltavat mennä äidin näköpiiristä pois? Vai onko tässä joku lahja-ahneus taustalla?
[/quote]
Suurin osa kyläläisistä ei ole perhetuttuja vaan kyläläisiä, mutta silti sinne kahvipöytään on tervetullut vaikka 12v synttäreillä! Kyse ei ole pärjäämisestä ilman äitiä tai isää vaan maalaisesta vieraanvaraisuudesta. Aikuiset muuten ei tuo erikseen lahjaa, sen tuo kaveri. Aikuinen nauttii huoleti kahvia ja pullaa keittiössä eikä mieti, mitä se oma lapsi tekee varsinaisella juhlapuolella.
[/quote]
Täällä on ollut sellaisiakin ketjuja, joissa on imetetty vielä neli- ja viisivuotiastakin ja se on ollut ihan normaalia kyseisten äitien mielestä. Mikä muu voi olla syynä siihen, ettei lapsi uskalla jäädä kaverin luo? Eikö se kaveri olekaan niin kaveri? Miksi on sitten edes kutsuttu, lahjojen takia varmaan? Kaverisynttäreitä pitäisi järjestää vasta sitten, kun lapset ovat tarpeeksi isoja ja pärjäävät ilman vanhempiaan kaverin kotona kaverin vanhempien valvonnassa. Jos nelivuotiaat eivät vielä pärjää, niin sitten on parasta olla järjestämättä synttäreitä.
[/quote]
Outo ketju! Meillä maalla se kaveri saattaa asua 20 km päässä! Siksi täällä on tapana, että täytti se lapsi 3v, 4v,5v,6v,7v,8v,9v,10v,11v,12v,13v,14v tai 15v niin vanhemmat ovat tervetulleita kahvittelemaan keittiöön, kun lapsilla on juhlansa olohuoneen puolella. Ja kahville voi tulla lapseton naapuri tms. eikä sitä kukaan pois aja.
Kun kyse ei meillä ole siitä, jätetäänkö lapset keskenään leikkimään vaan siitä, että juhlitaan päivänsankaria ja KAIKKI taloon tulevat saavat kahvia ja kakkua, ei vain lapset. Ei meillä mietitä, pärjääkö ne 9v:t keskenään vaan rupatellaan mukavia sillä aikaa, kun lapset juhlivat.
Mikä tässä yhtälössä on niin hankala käsittää?
4-vuotiasta ei päästetä tutemattoman kotiin synttäreille, mutta tuolla pihoilla sen ikäiset saa vapaasti leikkiä ilman vanhempien valvontaa.
Ihmettelen suuresti, keitä nämä muihin ihmisiin luottamattomat ovat? Eivät vastaa puhelimeen, jos numero ei tuttu, eivät avaa ovea ovikellon soidessa jos tulija ei etukäteen tiedossa. Minusta tämmöiset ihmiset ovat mielestäni melko outoja.Tai sitten asuvat jossain huumeslummissa?
4v:lle kaveri synttärit? :O
Joko sen ikäisille sellaisia järjestetään?
Saa tosiaan varautua siihen, ettei lapset välttämättä halua jäädä outoon kotiin ilman äitiä/isää. 4v on vielä kuitenkin aika pieni ja voi ujostella.
Totta helvetissä tuttuun perheeseen voi jättää mutta sun päiväkotikakarasi kutsuu kaikki tarhan lapset kritiikittömästi. Mistä mä tiedän, mikä pedofiili olet kun et halua aikuisia häiritsemään suhdettasi lastesi "kavereihin"[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 19:14"]
[/quote]
Sairas taitaa olla oma pääkoppasi.
Minä en tajua kyllä sitä, että jos lapsi kutsutaan kaverisynttäreille niin ettekö te jo siinä vaiheessa ole tutustuneet edes jollain tavalla kyseisen lapsen vanhempiin, kuten muihinkin lastenne kavereiden vanhempiin? Käsittämätöntä. Kyllä minä ainakin tiedän ja tunnen, mistä kodeista omien lasteni kaverit tulevat, ja olen tavannut vanhemmatkin. Eli vallan hyvin voisin päästää nelivuotiaani yksin kenen tahansa kaverinsa synttäreille.
[/quote]
4-vuotiaita ei jätetä yksin ulos leikkimään tai sitten on teidän piha joku suljettu karsina. Jos jätät lapsesi muissa muissa sivistysmaissa yksin ulos niin lapsesi on alta aikayksikön huostaan otettu ja sinä saat sakot. Mutta ei - sinä vaan lähetät lapsesi ulos valvomatta. Ja sitten itkeä tihuutatte, kun lapsi on kadonnut tai sille on sattunut jotain. Ja kaikki on vaan muiden syytä. Upea äiti olet.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 20:44"]
4-vuotiasta ei päästetä tutemattoman kotiin synttäreille, mutta tuolla pihoilla sen ikäiset saa vapaasti leikkiä ilman vanhempien valvontaa.
Ihmettelen suuresti, keitä nämä muihin ihmisiin luottamattomat ovat? Eivät vastaa puhelimeen, jos numero ei tuttu, eivät avaa ovea ovikellon soidessa jos tulija ei etukäteen tiedossa. Minusta tämmöiset ihmiset ovat mielestäni melko outoja.Tai sitten asuvat jossain huumeslummissa?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 20:39"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Outo ketju! Meillä maalla se kaveri saattaa asua 20 km päässä! Siksi täällä on tapana, että täytti se lapsi 3v, 4v,5v,6v,7v,8v,9v,10v,11v,12v,13v,14v tai 15v niin vanhemmat ovat tervetulleita kahvittelemaan keittiöön, kun lapsilla on juhlansa olohuoneen puolella. Ja kahville voi tulla lapseton naapuri tms. eikä sitä kukaan pois aja.
Kun kyse ei meillä ole siitä, jätetäänkö lapset keskenään leikkimään vaan siitä, että juhlitaan päivänsankaria ja KAIKKI taloon tulevat saavat kahvia ja kakkua, ei vain lapset. Ei meillä mietitä, pärjääkö ne 9v:t keskenään vaan rupatellaan mukavia sillä aikaa, kun lapset juhlivat.
Mikä tässä yhtälössä on niin hankala käsittää?
[/quote]
Teillä siis kutsutaan aina koko perhe lapsen synttäreille. Se on ihan oma asiansa. Jos halutaan pitää lapselle kaverisynttärit, johon siis kutsutaan lapsen KAVERIT, silloin sinne ei tod odoteta lapsen vanhempia istuskelemaan ja kelloa vilkuilemaan.
Näköjään on tosiaan hyvin eri tapoja. Mä olen kokenut synttärit ja kyläilyt hyväksi tavaksi tutustua lasten kavereiden vanhempiin, päiväkodista ja koulusta kun tulee kavereita, joiden perhettä ei tunne ennestään. Mä en ole hakenut ystävyyttä, mulle riittää että vähän tunnen. Siitä on arvaamatonta hyötyä kun lapset on isompia. jos tulee jotain kähinää tai tekevät tyhmyyksiä, niin niitä on kivempi hoitaa kun vanhemmilla on perusluottamus.
Mä kyllä pidän vähän erikoisena jos noin pienten lasten vanhempi ei halua tutustua, tulee heti mieleen että on jotain salattavaa. Ja onhan näitä, kaappijuoppoja, riitaisat vanhemmat jne.
Mullekin tuli mieleen, että toi ap on jotenkin outo.
Meille ei ole tullut vanhempia mukaan vaikka olen aina ovella kysynyt että haluaako äiti/isä/tuoja tulla mukaan. Ovat piipahtaneet eteisessä (ilmeisesti "tsekkaamassa" näyttääkö meidän koti ns. kunnolliselta, ja lähteneet.
meidän poika ei ole halunnut jäädä juhliin yksin,tämä juhlakalun äiti piti itsestäänselvänä,että jään mukaan.Itselläni oli vaivaantunut olo asiasta,mutta enpä ollut ainut äiti/isä joka siellä keittiön nurkassa nökötti.Nyt lapsi on jo rohkaistunut,mutta esim.eskarissa ei ole halunnut mennä synttäreille koska ei tunne lapsia entuudestaan,eli on semmoinen arkajalka meillä
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:55"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:48"]
Äideiltä tai isiltä puhelinnumero, joihin voi tarvittaessa soittaa.
[/quote]
Se pyyntö pitää olla kutsussa! Eli jos kutsuu "synttärit alkavat klo 14.00 ja lapsen voi hakea pois klo 16.00" niin on aika hurjaa laittaa lisäksi, että "ilmoittakaa puhelinnumero, josta vanhemmat tavoittaa, jos jotain sattuu". Jos lapsi on tarpeeksi vanha tulemaan yksin tuntemattomaan perheeseen synttäreille, on hän tarpeeksi vanha pärjäämään yksin!
[/quote]
hei, sen puhelinnumeron voi pyytää, kun lapsi tulee juhliin. Jokainen ymmärtää asian, jos ei, niin on aika uuno
meidän lapsella oli juuri 4 v synttärit, 10 tarhakaveria oli juhlimassa eikä käynyt edes mielessäniet joku vanhempi ois saattanut jäädä meille... hyvin meni, kukaan ei vanhempiaan kaivannut.
Meillä kaupungissa taas varmaan aika harva päästää 4-vuotiaan yksin vieraaseen paikkaan. Mä en ainakaan päästäisi, kyllä alle kouluikäiset kyläilee usein ekan kerran vanhempien kanssa, jotta voi vähän tutustua vanhempiin. Jos olet hyvin tuttu päiväkodin pihalta, naapurista jne saattaisin päästää, mutta jos en vanhempia edes vähän tunne, en päästä lapsia.