Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä olen huolissani kaverini lapsista. Kaverini eroaa miehestään.

Vierailija
21.10.2007 |

Joka on erittäin hyvä asia. Heillä on 3 lasta. Mies on kärsinyt aina mielenterveysongelmista, lähinnä masennuksesta. Tällä miehellä on vaikea lapsuus ja isänmalli on erittäin huono. Varmaan tästä johtuen hän on minun silmissäni melko huono isä lapsilleen.

Ystäväni huolehtii kaikki lasten asiat yksinään. Mies ei auta ollenkaan. Päinvastoin hän makoilee sohvalla ja vaatii vaimoaan tekemään ruoat ja passaamaan häntä. Kehtaa vielä valittaa, jos ruoka ei miellytä.

Lasten pesuja ei ole koskaan esim. tehnyt. Lapsiaan kyllä katsoo, kun vaimo on ollut harrastuksissaan. Tosin usein kaverini kertoman mukaan, mun mielestä on aika onnetonta lasten vahtimista. Pienin on esim. saattanut nukahtaa sohvalle yöunille ilman iltapalaa ja -pesuja, koska " se vaan nukahti siihen."

Alkoholia mies käyttää myös reilusti. Aina kun hän ottaa, hän ei jätä yhteen päivään. Pitää ryypätä 2-3pv.

Muutaman kerran on kännissä lasten nähden riehunut, usein sammunut ties mihin. Uhkailee tappavansa vaimonsa tai itsensä. Poliisitkin ovat käyneet heillä useamman kerran. Huutaa aina lapsille. Ei kestä heistä lähtevää normaaliakaan meteliä.

Nyt he muuttavat erilleen ja kaverini on tyytyväinen, kun mies haluaa yhteishuoltajuuden ja lapset vuoroviikoiksi kummankin luokse.

Lastensuojeluviranomaisilla ei kuulemma ole tietoa näistä tapahtuneista asioista, joten antavat " luvan" tollaseen.

Mä oikeesti pelkään lasten puolesta, miten isä voi huolehtia lapsistaan, kun itsestä huolehtimisen kanssakin on onnetonta.

Miten voin sanoa ystävälleni, että ei suostu tohon? Hän on opiskelija ja hänellä on ollut tosi rankaa, sikis pitää hyvänä ratkaisuna sitä, että lapset asuvat viikon isällään.

Onko kellään kokemusta mistään vastaavanlaisesta, pystyykö isä ottamaan vastuuta kun on pakko?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai hän sitten luottaa mieheen. Mä vaan en. Kaikki ne jutut mitä hän on kertonut miehestään, niillä perusteilla mä en koskaan antaisi lapsiani tämän miehen hoitoon.

Enhän mä tietenkään tunne miestä, kuten ystäväni tuntee, mutta kyllä mä väitän juttujen perusteella aika hyvin tietäväni heidän arjestaan.

Mun mielestä jo se " normaali" kielenkäyttö miten hän aina tuskastuu lasten ääniin on vastemielistä ja pelottavaa.

Harvemmin mies on viikolla juonut, siihen kai ystävänikin luottaa.

Kyllä ystäväni varmaan on aika väsynyt, koska mies on kun yksi lapsi lisää. Hän kerjää aina huomiota ja kehuja, mutta ei anna ystävälleni mitään takaisin. Arjen pyörittäminen yksin on varmaan myös väsyttävää.

Kuitenkin mä olen tyytyväinen, että eroavat. Kyllä isän käytös näkyi lapsissa.

Kai tarvii luottaa siihen, että lasten mummot esim. huolehtivat pärjäävätkö lapset isällään. En vaan ole varma tietävätkö hekään ihan tarkasti kuinka hankalaa tämän perheen elämä on ollut.

Vierailija
2/11 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eyt voi vain pelkästä lojaalisuudesta kaveriasi kohtaan olla tekemättä mitään jos lapset ovat vaarassa! tilanne on vaikea mutta tee oikein

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti niille lapsille on tärkeämpää, että heillä ON isä kuin että se isä on täydellinen.

TÄmä maa on täynnä vielä vähemmän täydellisiä isiä kuin tuo kuvaamanne tapaus, oikeasti väkivaltaisia, hyväksikäyttäviä, manipuloivia rikollisia, ja te olette huolissanne siitä, että pikkulapsi saa joskus nukahtaa omassa kodissaan sohvalle!

Aikanaan lapset oppivat näkemään isänsä viat siinä kuin hyveetkin, ja toivottavasti kasvavat sitä myöten normaaleiksi ihmisiksi. Jos heiltä nyt riistetään isä kokonaan, heillä on vielä vähemmän tilaisuutta kasvaa normaaleiksi kuin heidän vanhemmillaan on ollut.

Vierailija
4/11 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sossu voisi vain huolehtia että kun lapset ovat isällään niin kaikki olisi ok ja isä ymmärtäisi kaikki mitä pitää ottaa huomioon kun joutuu sitten yhtä-äkkiä olemaan yksin pienten lasten kanssa..

Vierailija
5/11 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yhteishuoltajuudesta: eihän se välttämättä toteudu sitten noin, vaikka paperilla sovittaiskin. Lapset käyvät isän luona muutaman kerran, isä huomaa heti ettei jaksa hoitaa heitä viikkoa kerrallaan ja ystäväsi huomaa, että lapset jäävät isän luona vaille perushoitoa. Lapset alkavat oireilla sitten niinkin, että se näkyy ulospäin (esim. jos ovat päiväkodissa tai koulussa jo). Käytännössä siis ennustaisin moisen tapaamissopimuksen jäävän kuolleeksi paperiksi.

Vierailija
6/11 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isä on noin saamaton ja laiska, hän tuskin edes jaksaa ottaa lapsia kovin usein luokseen, vaikka paperilla muuta olisi sovittu. En usko, että mies tekisi lapsilleen mitään, ellei ole aiemmin tehnyt. Jos heillä on pahoja avio-ongelmia, voihan niistäkin seurata masennusta ja mielenterveysongelmia.

Vierailija
7/11 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole osannut ajatella noin. Toivottavasti meneekin noin. Kyllähän ystäväni silmät varmaan avaantuvat, jos mies vaikka soittelee koko ajan miten toimia tai lapsia vaihdettaessa näkyy, että huolto ei ole oikein pelannut.

Ja kyllä kai isommat osaavat jo kertoa miten iskän luona meni. Ja kyllä kai päiväkodissakin nähdään jos lapset näyttävät voivan huonosti.

Mihinkään sossuun en kyllä rohkenisi mitään mennä sanomaan.

-ap

Vierailija
8/11 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mää sekottaisin tähän soppaan oman mielipiteeni:

Eroperheestä olen lähtösin. Isä ja äiti saa juoda kun lapset on toisaalla. Tämä asia voidaan varmistaa vaikka sillä että vie " lapsilta jääneen takin tai lakin" illalla. Vähän isommalta lapselta voi kysyä joiko isä tai äiti. Lapselle tarttee painottaa ettei haittaa jos/kun kertoo.

Se että sanoo: Lapsi nukahti sohvalle ennenkö söi ei lasta satuta. Montakohan kotivideoo on kun lapsi nukahtaa ennen iltapalaa tai syödessä???

En käsitä miksi lapsi tehdään ihmisen kanssa joka selittää tappavansa!

Jos ei luota ex-kumppaniin niin asia pitää käsitellä jonkun tahon kanssa, esim. perheneuvolan.

Mutta jokanen lapsi tarttee isän ja äidin. Oli itse se täydellinen ja toinen vähän löysempi.

Vierailija
9/11 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai huolehdinko turhaan? -ap

Vierailija
10/11 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin mä jätin sen jo raskausaikana. Mä jyräsin tahtoni läpi ja sain yksinhuoltajuuden. Taisivat uskoa siis mitä sanoin, en tiedä paniko mies ees vastaan. Pari kertaa uhkasi lähteä oikeuteen huoltajuutta hakemaan, mutta ei ole tehnyt. Eipä koko lapsi tunnu kiinnostavan. Sen pari kertaa mitä on lastaan nähnyt, on toiminut hyvin vastuuttomasti enkä anna lapsen kyllä ikinä mennä yksin isälleen, en edes 12-vuotiaana.

Lapsi on nyt 2-vuotias ja alkaa pikkuhiljaa tajuamaan, että hänellä ei ole isää ja muilla on.

Vierailija
11/11 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kaverisi on niin uupunut, että ei vaan ajatus pelaa.

Itselläni ainakin nousi niin valtava suojeluvaisto lastani kohtaan, vahva tuntemus siitä, ettei lapsi ole isänsä seurassa turvassa.

Jos uupumus on syy, miksi kaverisi haluaa lapset välillä pois, niin joku toinen lastenhoitojärjestely olisi paikoillaan. Siinä olisi suku ja ystävät avuksi.

Jos vaara on todellinen, niin kuin se tämän perusteella kuulostaa, ystäväsi ei pitäisi kaiken järjen mukaan antaa lapsiaan kovin luottavaisin mielin isän hoitoon. Entä jos isä sammuu ja lapset löytävät sakset laatikosta? Entä jos ryyppykaverit esittävät vastustamattoman tarjouksen ja lapset jäävät yksin tai joutuvat todistamaan aikuisten riehumista? Entä jos mies on lapsia kohtaan väkivaltainen? Entä jos lapset eivät saa kunnollista ruokaa? Onko isän luona turvallista? (Nämä kysymykset esitän ajatellen lapseni isää, mutta vähä vastaavaa voisi olla tässä kyseessä)

Tuollainen mies ei kuulosta siltä, että hän kykenisi antamaan lapsilleen turvallista tai tasapainoista kasvuympäristöä.