Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koululaiset sänkyyn klo 19.00

Vierailija
30.10.2008 |

tuossa toisessa ketjussa on tällainen tapa järjestää omaa aikaa, että lapset laitetaan sänkyihin klo 19.00. Paljonpa jää aikaa vanhemmilla lapsilleen, kun näin toimivat, omaa aikaa varmaan lisää kivasti.

Järkkyä

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko yllätyksenä?

eihän koulu ala aikaisintaan kuin kahdeksalta.

Vierailija
2/52 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekaluokkalainen onkin 4,5v ?

Meilla nukkuun 19:00 ja heraavat itse 07:00, koulu alkaa 08:45. Kerkii aamulla peseytymaan, pukeen, syomaan rauhassa aamupalan ja kerkee leikkimaankin viela ja kun kouluun sitten kavellaan yhdessa niin kerkee jutusteleen ja ihmetteleen luontoakin.

Kun lapset nayttavat merkkeja siita etta unen saanti illalla on vaikeata ja/tai aamulla aletaan heraan paljoa aiemmin niin sitten katsotaan uusiksi nukkuma ajat.

Jossain lapsi psykologi uskalsi sanoa etta 11-12v asti lapsi tarvitsee noin 11h unta yossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vanhinta nukahtaa samantien kun saa pään tyynyyn (vaikka keskimmäinenkin nukkuu vielä noin tunnin päiväunet), pienin saattaa hetken kieppua ennen unen tuloa (nukkuu noin tunnin päikkärit myös).Kello soi arkiaamuisin 7.00, jotta esikoinen ehtii ajoissa eskaritaksin kyytiin. Pienemmät heräävät kyllä omia aikojaankin tuohon aikaan, mutta eskarilaista saa repiä väkisin sängystä ylös joka aamu. Kauhistuttaa ajatellakin mitä se on ensi syksynä kun koulu alkaa tuntia aiemmin kun eskari nyt!

19 kuulostaa tosiaan aikaiselta nukkumaanmenoajalta, mutta eiköhän jokainen omasta lapsestaan näe koska on unen tarpeessa. Ja varmaan unen tarpeeseen vaikuttaa sekin, mitä koulupäivän jälkeen touhutaan; istutaanko sisällä vai juostaanko ulkona leikkimässä... Meillä ulkoillaan paljon, ja uni tosiaan tulee nopeasti.

Vierailija
4/52 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutenkin verrattain myöhään. Muissa Euroopan maissa jopa viideltä saattaa olla ihan ok uniaika. Siis illalla. :) Että tuskinpa ne lapset yli tarpeensa nukkuu..

Vierailija
5/52 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan koulupaiva on myos 6,5h * 5pvaa viikossa. Kylla siina unta tarvitaan etta oppii ja menestyy koulussa! + heilta odotetaan keskittymis kykya!

ekaluokkalainen onkin 4,5v ?

Meilla nukkuun 19:00 ja heraavat itse 07:00, koulu alkaa 08:45. Kerkii aamulla peseytymaan, pukeen, syomaan rauhassa aamupalan ja kerkee leikkimaankin viela ja kun kouluun sitten kavellaan yhdessa niin kerkee jutusteleen ja ihmetteleen luontoakin.

Kun lapset nayttavat merkkeja siita etta unen saanti illalla on vaikeata ja/tai aamulla aletaan heraan paljoa aiemmin niin sitten katsotaan uusiksi nukkuma ajat.

Jossain lapsi psykologi uskalsi sanoa etta 11-12v asti lapsi tarvitsee noin 11h unta yossa.

Vierailija
6/52 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä menee ekaluokkalainen sänkyyn jo kello 19 jälkeen. Yleensä nukahtaa saman tien ja silti saan herätellä hänet aamulla kello 7. Tämä on meillä koettu hyvänä sen vuoksi, että nyt pieni koululainen jaksaa keskittyä koulussa ja on muutenkin pirteä. Ei ole iskenyt vielä se tyypillinen ekaluokkalaisen väsymys, joka kuulemma saa lapsen "hyppimään seinille".

Menen itsekin nukkumaan jo kello 20, jotta olen itsekin hyvin levännyt ja jaksan touhuta lasteni kanssa. Itse herään aamuisin noin kuudelta.

Kun kukaan ei ole meidän perheessä väsynyt, on yhteisen arjen pyörittäminen paljon helpompaa ja vältytään turhilta väsymyksen aiheuttamilta riidoilta. Suosittelen lämpimästi muillekin!!

Vierailija
7/52 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v-19v lapset ja me aikuiset menemme nukkumaan viimestään 21.

Vierailija
8/52 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

he unta tarvitsevat. Omassa lapsuuskodissani oli tapana valvoa liian myöhään. Minulla ei ollut varsinaista omaa huonetta, joten en voinut mennä nukkumaan siihen aikaan kun itse olisin halunnut. Nukuin jatkuvasti liian vähän.

(varmasti av-palstalaisten mielestä ok, koska sitten oli paljon sitä perheen yhteistä aikaa)

Vierailija
9/52 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aivot tarvitsevat riittävästi lepoa kehittyäkseen.

Vierailija
10/52 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä alkuperäisessä ketjussa lapset olivat 7 ja 8 vuotiaita.

Vierailija
11/52 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienten koululaisten kanssa. He menivät nukkumaan klo 19:00, no minä aika paljon myöhempään. Se olikin virhe, koska he heräsivät n. klo 4:30 (muistan sen katkerasti), laittoivat valot päälle ja rupesivat lukemaan kirjoja. Varsinainen herätys oli siinä 7 kieppeissä. En siis itse saanut enää nukuttua sen jälkeen.

Vierailija
12/52 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onneksi meidän ei tarvitse nousta aamulla kuin vasta n. 7.30 joten hyvin saavat riittävästi unta jos nukahtavat siinä viimeistään klo 21.

Vierailija
13/52 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo:19.00 ja sitten sänkyyn.. Ihan itse haluaa ekaluokkalainen mennä nukkumaan.. Viikonloppuisin myös.. Itse nukun myöskin jo ennen yhdeksää.. Jokainen tavallaan..

Vierailija
14/52 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli eilenkin eskarilainen uimassa vielä klo 19 ja nukkumassa klo 21 jälkeen. Arki-illat valuu ihan hukkaan, jos jo klo 19 sänkyyn. Mutta ehkä nämä perheet arvostavat sitten aamutouhuja, mutta meidän perhe tykkää tehdä asioita mielummin illalla ja nukkua sitten aamulla viimeiseen asti ja suoraan eskariin aamupalalle.

Vierailija
15/52 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten minun mielestäni se on ihan sama mihin aikaan vuorokaudesta se tapahtuu, kunhan arki toimii ja kaikki ovat onnellisia. Meilläkin on tapana syödä aamupalaa yhdessä pitemmän kaavan mukaan.

Vierailija
16/52 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa yhteistä valveillaoloaikaa on ainoastaan viikonloppuisin?

Vierailija
17/52 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdata lapsiaan vaikka nuo olisivat hereilläkin, on ehkä parempi, että heidät laitetaan nukkumaan, jottei heidän tarvitse kokea välinpitämättömyyttä

joissa yhteistä valveillaoloaikaa on ainoastaan viikonloppuisin?

Vierailija
18/52 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haen lapsen tarhasta klo 17, mutta mies tulee vasta klo 19 jälkeen (ihan normaalin pituinen työpäivä hänellä, 9-10 tuntia). Eihän meillä lapset ikinä viikolla näkisi isää, jos he menisivät noin aikaisin nukkumaan!! Me vietetään hauskaa iltaa koko porukalla, nukkumaan voi mennä 9-10 välillä.

Vierailija
19/52 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuu heräämättä 10-11 tuntia ja herää virkeänä. Toinen lapsi on 5-vuotias ja hän menee nukkumaan viimeistään puoli kahdeksalta, nukahtaa heti ja joudun silti herättelemään aamulla 6.30, ku lähden viemään hoitoon hänet. Usein tämä kuopus on todella äreä aamulla, vaikka unta saakin n. 11 tuntia/ yö. Lapset ovat yksilöitä ja toiset tarvitsevat enemmän unta kuin toiset.

Menen itse töihin aikaisin ja pääsen myös ajoissa, joten kerkeän kyllä puuhata lasteni kanssa kylliksi. Ja liian vähäinen yöuni, vaikuttaa haitallisesti lapsen kehitykseen ja esim. oppimiseen, joten pidän äärimmäisen tärkeänä, että lapset saavat riittävästi unta vuorokaudessa.

Vierailija
20/52 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin iltarutiinit sujuvat aina ilman kitinöitä koska eivät vielä ole yliväsyneitä. Molemmille luetaan siis (kyllä koululaisille) vielä tämän jälkeen iltasatu. Puoli kahdeksalta viimeistään molemmat ovat unessa ja äidillä ja isällä tosiaan jää omaa yhteistä aikaa!! Kello 7.15 soi kello ja kaikki ovat vielä tuolloin unessa (siis huom, myös ne lapset!!!).

Mitä kamalaa tässä on? Koululaiset ovat kotona 1-3 välillä ja minulla on heille siitä lähtien koko iltapäivä aikaa. Mutta vaikka ei olisi, en todellakaan lähtisi tinkimään lasten unen tarpeesta. Ehkäpä juuri sen takia, että menevät ajoissa nukkumaan eivät ole levottomia ja ylivilkkaita, kuten valitettavan monen muun myöhään nukkumaan menevän lapset ovat?