asiallisia vastauksia ja vinkkejä tapaamisasioista ja elatuksesta kaivataan:
tilanne sellainen, että lapseni ei ole noin 8 vuoteen ollut missään tekemisissä biologisen isänsä kanssa, ja huoltajuus on minulla yksin.
nyt tämä henkilö vaatii tavata lasta ja on vienyt asian oikeuteen, mutta kuitenkin sovittelija sovittelee. kyse on isosta lapsesta, jolla jo reipasta harrastusta, koulunkäyntiä, kavereita, ns. uusi isä... eikä yhtään halukkuutta tällä hetkellä olla osa biologisen isän elämää. lapsella vahvoja OMIA mielipiteitä, eikä todellakaan manipuloituja.
itse tässä ns. pakkotilanteessa puollan varovaisia, valvottuja, lapsen ehdoilla tapahtuvia tapaamisia, mutta miten käy jos itse olen myöntyväinen niihin, mutta lasta en saa suostumaan?
tunnen ja tiedän lapseni käyttäytymisen, ja hänen mielestään uhkatilanteessa (" pakko tavata" ) hän saattaa ottaa ja karata, vaarantaa oman turvallisuutensa sinkoilleessaan pakoon tilannetta.
biologinen isä ei tietenkään aja lapsen etua vaan omaansa, eikä osaa millään tavoin asettua lapsen tasolle. tämä alkaa olla jo aika traumaattista meille kaikille, etenkin lapselle, joka oireilee vakavasti omista myötämielisistä keskusteluista huolimatta.
olen ihan pattitilanteessa, koska en todellakaan halua lapselleni hermoromahdusta, luottamuspulaa minua ja muita läheisiä kohtaan, koska kyse kuitenkin isosta lapsesta, joka muistaa asiat ihan eri tavalla kuin esim 1-2 vuotias.
millaisilla perusteluilla voin turvata lapseni hyvinvoinnin, saada mukana olevat neuvottelijat/tuomarin/biologisen isän tajuamaan, että mitä tämä kaikki aiheuttaa? eikö kenelläkään ole inhimillisyyttä tässä asiassa?
kuulisin mieluusti kommenttejanne, asiallisia tietenkin. :)
Kommentit (5)
Nyt vasta vai jo pienennä? Minun mielestäni heti kun lapsi on tunnustettu on hän velvollinen maksamaan elatusmaksua. summa sovitaan lastenvalvojalla ja jos ei päästä sopuun niin oikeudessa.
Minkä ikäinen lapsi siis on? eikö isä ole koskaan tavannut?
Tiedätkö mikä häneen on nyt iskenyt kun kävikin kiinnostamaan..
Voin kuvitella että tosi vaikea tilanne,niin jo kaikki oppineet elämään ilman tätä ihmistä,ja sitten yhtäkkiä tunkeekin takasin..
tosi itsekästä,olis sitten ollut lapsen elämässä aina ilman 8v taukoja..
En mitään järkeviä neuvoja osaa antaa,itsellä ei kokemusta tuollaisesta,minulla reilu 2v lapsi jota isänsä ei ole koskaan tavannut ja kun olen asiasta kysynyt on ilmoittanut ettei koskaan aiokkaan.
elatusmaksut kyllä maksaa..
Mutta uskoisin että lastenvalvojat ym ottais huomioon myös lapsen mielipiteen asiassa,aika kamalaa jos pakotetaan tapaamaan ihan tuntematonta tyyppiä vastoin tahtoa..
tsemppiä!
nyt vasta kunnolla luin tuon elatusjutun :)
siis jos miehen tulot sellaset että pitäis maksaa enemmän kuin se minkä maksaa?
Minun mielestä oikeuden kautta kun asia menee laskevat sinun ja hänen tulojen mukaan sopivan summan. ja mitä olen kuullut niin aika helposti hoituu tuo käsittely
isä tunnustanut lapsen ihan vauvana, mutta ei ole ollut hänen elämässään oikeastaan koskaan. alussa ihan vähän. elatussopimus tehty, mutta mielestäni riittämätön, sekä hänen maksuinnokkuutensa ollut mitä sattuu.
mikä hänelle on tullut nyt, että pitää saada tavata lapsi..sitä pitää vaan arvuutella. omaatuntoa hänellä tuskin on :) mutta voisin kuvitella että taustalla on uusi puoliso?!
kauheinta tässä on että hän olettaa lapsen olevan hänelle " lapsi" ja hän " isä" , ja minun pitäisi kuulemma antaa lapsi hänelle harrastuksiin yms yms, koska hänen mielestään hän ei ole vieras ihminen, onhan hän isä. en todellakaan ole samaa mieltä, koska en anna lastani edes naapurin miehelle, jota ei lapsi tunne!
On teillä tosiaan kinkkinen tilanne! :-(
Tähän ajattelin vain vähän kommentoida:
palabra:
kauheinta tässä on että hän olettaa lapsen olevan hänelle " lapsi" ja hän " isä" , ja minun pitäisi kuulemma antaa lapsi hänelle harrastuksiin yms yms, koska hänen mielestään hän ei ole vieras ihminen, onhan hän isä.
miten tyypillistä on se, että isä on halukas ottamaan 8-vuotiaana vastaan " valmiin paketin" harrastustoimintaan ym. - eli täyttämään ne omat haavekuvat, mitä on joskus tullut uneksittua... Suututtaa, suorastaan, vaikka en teitä ketään tunnekaan, mutta silti! Sekä lapsen että sinun puolesta... :-(
Yleensä puollan aina vanhempien kaikkinaista sopua tapaamis- ym. asioissa ihan lapsen/lasten takia. Omasta mielestäni aivan liian monet aikuiset unohtavat itse lapsen ja kiistelevät tapaamisista oma etunsa päällimmäisenä... Ja jos ei muuta niin kostomielessä. Mutta teidän tapauksenne on vähän epätavallinen (joskaan ei varmasti ihan ainoa laatuaan, mutta kumminkin), ja kun lapsi on noinkin iso, niin itse melkein kyllä asettuisin lapsen puolelle eli tukemaan sitä, mitä *hän* haluaa. Se tuntuu teidän kuviossanne jotenkin erityisen tärkeältä... Ilman muuta kertoisin lapselle oman mielipiteeni, että biologinen isä on kuitenkin biologinen isä ja ennen kaikkea lasta voi vuosien saatossa ehkä harmittaa, ettei halunnutkaan tavata. Tietenkään ei 8-vuotias ole sinällään kyllin kypsä ajattelemaan tulevaisuutta eikä tekemään elämää suurempia päätöksiä, mutta jotenkin tällaisissa tapauksissa surettaa aina sekin, miten lapsella ei tunnu olevan mitään sananvaltaa omaan elämäänsä - eikä erityisesti juuri noita mainitsemiasi auktoriteetteja vastaan... :-( Kuka sitten asettuu lapsen puolelle, jos et sinä?! Jos puollat lapsesi mielipidettä asiassa, niin varmasti saat vihat päällesi, mutta jotenkin minun näkökulmastani se on se uhraus, joka täytyy tehdä. Ja saatatpa myöhemmin saada lapsenkin vihat niskoillesi asiasta, mutta minusta lapsen puolelle asettuminen ja sinä aitona luottohenkilönä pysyminen on sen uhrauksen väärtiä...
Oikein paljon voimia asian selvittelyyn teille kaikille!
siis elatusta ei muutettu sitten ensimmäisen minimaalisen sopimuksen. mitä sen tarkastamiseen vaaditaan, ja kuinka sopiva summa lasketaan. voiko biologinen isä kieltäytyä maksamasta oikeata lapselle kuuluvaa summaa? oletteko muut tehneet niin, että jos isä ei maksa rahana, niin hän käy vaikka urheilukaupassa maksamassa ostokseni (luistimet, sukset etc) lapselle? ainakin voi olla varma, että mihin rahansa laittaa, jos kerta ei usko " elatusmaksuihin" .