Onko muilla näin? Raha-asiaa...
Maksoin just laskut ja asunto sekä autolainan ja tilille jäi 320,00euroa. Luottokorttia ei ole (onneksi) ja tässä kuussa oli talovakuutus maksu (osa 3/4) mutta muuta erikoista ei ollut. Oikeasti ottaa päähän kun ei ikinä ole rahaa. Mies saa käteen 1400 ja minä 900. Molemmat ollaan töissä joten lasten päivähoito maksut on jo 380,00 e. Onko muita joilla näin? Mielestäni työn teko pitäisi olla kannattavaa mutta ei siltä tunnu.
Kommentit (34)
Ihme ja kumma me ollaan kyllä eletty näillä tuloilla jo 3 vuotta tässä talossa eikä olla ikinä käyty lainaamassa ruokaan tai muuhun sellaiseen rahaa. Anteeksi kovasti pyydän että tänään tuskailin tällä palstalla unohdin että tämä on mollaamis palsta! Ap joka poistuu!Vierailija:
Millä yhtälöllä kahden pienituloisen ihmisen tulot voivat riittää uuteen omakotitaloon pk-seudulla?Jos haluat verrata, niin meillä on kolminkertaiset tulot teihin verrattuna, emme asu uudessa omakotitalossa, lainaa meillä on 80 000 euroa ja rahaa riittää laskujen maksujen jälkeen omiin ja lasten harrastuksiin, matkailuun ja muuhun pieneen ekstraan.
Vierailija:
Voihan olla, että oletta kutsumustyössänne,
Kutsumustyössä kaupan siivoojana.
Olisitte ostaneet halvemman mutta tosiaan turha valittaa että rahat loppuu kun eletään yli varojen. Esimerkiksi 5000 eurolla saa jo hyvän uudehkon auton.
Kysyn minä, joka vastasin näin epämiellyttävästi:
Vierailija:
Millä yhtälöllä kahden pienituloisen ihmisen tulot voivat riittää uuteen omakotitaloon pk-seudulla?Jos haluat verrata, niin meillä on kolminkertaiset tulot teihin verrattuna, emme asu uudessa omakotitalossa, lainaa meillä on 80 000 euroa ja rahaa riittää laskujen maksujen jälkeen omiin ja lasten harrastuksiin, matkailuun ja muuhun pieneen ekstraan.
Oli se sitten talo tai osake. Ei ajatella nyt kenenkään tuloja.
Asun reilut 700 km Helsingistä /kehä 3:sta (mistä täällä tuntuu kaikki olevan). Tällä hetkellä asumismuoto on vuokra, ja sitä maksan 650 euroa kuukaudessa. Ja saan Kelalta rahaa käteen 323 ja hilut. Mies onneksi töissä ja tienaa kuukaudessa paljon paremmin. Ei ole toivoakaan asumistuesta!
Mitä järkeä näillä tuloilla olisi maksaa tuota hurjaa vuokraa loppuikä, kun asunto-lainaa voi lyhentää puolet pienemmälle summalla kuukaudessa, ja kun laina on joskus maksettu, ei ole oktalossa mitään kiinteitä kulua.
Kyllä minun mielestä omalla asunnolla säästää lainan maksun jälkeen aika huikeita summia.
Se vain, että pankit ovat vähän nihkeitä antamaan sitä lainaa jos ei ole kunnon tulot. Kun kuitenkin sitä vuokraa maksa kuukausittain, niin miksei lainan lyhennystä...
Voi kun meidän lainahakemus menisi läpi...
Ja ap, tiedän todella mistä puhut. Meillä on sama homma, mutta elossa ollaan =) Laskuissakin on eräpäivät sovittavissa!
Itse olen viime aikoina autokauppoja kierrellyt että alle 10000¿ ei kunnollista saa.
Toinen vaihtoehto olisi ottaa lisätyötä vastaan ja tienata hiukan ylimääräistä. Ymmärrän kyllä hyvin ettei vuokralle meneminen houkuta. Siitä ei jää itselle mitään.
Karsisin tietysti kuluista ihan ensimmäisenä. Aika vähän teillä jää laskujen jälkeen rahaa !
asuntoa ja autoa, laskut ... Ihan on itsestä kiinni että mitä oikein kuvittelee palkallaan saavan ? Varmaan on tiedossa että siivojana ei kovin isoihin rahoihin pääse käsiksi...
Olemme olleet pankin asiakkaita jo 10 vuotta (tai siis asiakkaita jo pidempään mutta LAINA-ASIAKKAITA sen 10 vuotta) ja nyt olemme rakentamassa uutta taloa. Tulee maksamaan about 200 000 ¿. Siitä kuitenkin saamme vähentää ehkä sen 20 000 ¿ mikä jää käteen tämän nykyisen myynnistä. Eli joudumme lainaamaan jonkun 180-190 000 ¿.
Vähän jännitti että lainaako pankki kun mulla tulot oikeastí nyt tällä hetkellä 0. Mutta ei ollut mitään ongelmaa kun kuitenkin takaus ja vakuudet kunnossa ja mulla tulee tässä muutaman vuoden sisään olemaan ihan hyvä palkka, ehkä joku 2-3000 ¿ brutto. Yrittäjä olen joten on vaikea sanoa tuloja, mutta alallani jolla olen voi hyvin tienata jopa 5-6000 ¿/kk brutto jos on hyvät kontaktit.
Tähän olivat pankissa sitten ihan tyytyväisiä ja saimme lainaa ihan helpostikin. Lyhennämme jotain 1200 ¿/kk.
Mua ei ainakaan huoleta vaikka nyt alussa menisikin lähes koko palkka asumiskuluihin + muihin kiinteisiin kuluihin. Ei täältä meidänkään suunnasta mitään asuntoa saa edes vuokrattua halvalla. Ainahan perheen elättäminen sitä paitsi maksaa!
Ja onhan talo kuitenkin se oma talo. Ei tässä elämässä aina voi kaikkea pelätäkään ja sitten vanhana harmittaisi kun ei uskaltanutkaan ottaa lainaa:).
asunto ja autolaina samaan, ettei tartteis maksaa kuin yhtä lyhennystä? Me ainakin saatiin. Laina-aikahan silloin pitenee, mutta kannattaako oikeesti kituuttaa jos on mahdollisuus elää mukavamminkin. Oletteko kilpailuttaneet sähköyhtiöt, vakuutukset ym.? Meillä jää kuukaudessa yleensä joku 500-600e ja niillä eläminen on välillä kituuttamista. Luottokorttia ei kannata ottaakaan, silloin elää helposti yli varojen. Ja tosiaan, voiko laina-aikaa pidentää?
Lainoja lyhennetään 1000¿/kk + 200¿ vapaaehtoisia eläkemaksuja. Etelässä on käyty kerran vuodessa, eikä olla edes tiukoilla. Ulkona syödään aika ajoin jne.
Asuntoa tuskin saa miestään alle tuon 120t¿, eli hienoa, jos sellaisen olette löytäneet läheltä pääkaupunkia. Pointtihan sekin, että pienillä tuloilla ei lainaa pitäisi ottaa, mutta sijoituksena mielestäni hyvä. Näin saatte vuokran hinnalla kartutettua omaisuutta ja joku päivä elämä helpottuu. Ehkä harkitsisin kuitenkin lisäkoulutusta, joka avaisi ovia parempiin palkkoihin. Voihan olla, että oletta kutsumustyössänne, mutta jos elämä helpottuisi paremmalla palkalla, niin ehkä se voisi olla työn vaihtamisen arvoista. Itse opiskelen toista tutkintoa työn ohessa ja pikkuhiljaa hyvää tulee. Vierailija: