Onko helppoa karjalanpiirakka- ohjetta?
tyttären lempiherkkua ovat karjalanpiirakat ja olen päättänyt oppia tekemään niitä. teimme niitä joskus 17v sitten koulussa ja muisrelen että ruistaikinaa on vaikea ksitellä. onko mitään hyvää reseptiä joka soveltuisi aloittelijalle. ja voiko punaisen maidon ja voin korvata rasvattomalla maidolla ja margariinilla, vai muuttaako se kokonaisuutta liikaa. tyttäreni on melko nirso 3v...
Kommentit (3)
niin ei tunnu niin työläältä tehdä. Ainakin aiemmin s-kanavalla ruokamaailmassa oli helppo ohje, josta tuli n 30 piirakkaa. Sillä olen yleensä itse tehnyt. En jaksa sellaista 200 piirakan leipomisurakkaa...
Itse olen tehnyt puuron ihan rasvattomaan maitoon enkä koskaan ole käyttänyt voita. En myöskään voitele valmiita piirakoita voisulalla, koska pakastan osan piirakoista ja muutenkin se voisula sotkee vaan:)
2 dl vettä
1 tl suolaa
1,5 dl vehnäjauh.
4 dl ruissihtijauhoja
1 rkl öljyä.
aineet sekaisin, kunnes taikina pallo. (taikina on pehmeää, " leivottavaa" ) peitä kelmulla ja anna olla ainaskin puoli tuntia.
Riisipuuron voi tehdä edellisenä päivänä.
Täytteeksi tulevaan jäähtyneeseen / kylmään puuroon sekoitetaan yksi raaka kananmuna (ja suolaa ). Tarkista maku ja samoin lisää maitoa tarvittaessa jos on liian kiinteää.
Mitoista /määristä en osaa sanoa muuta kuin että jos tekee tavallisen riisipuuron, 2 dl raakaariisiä, ja haluaisi käyttää kaiken riisipuuron piirakoihin, yllä oleva kuoritaikina tulisi tehdä kolminkertaisena.
eli jos teet vain yllä olevan taikinamäärän, mitä suosittelen, n 30 piirakkaa luulen, puurosta jää syötäväksi asti.
Kaulimiseen kannattaa varata ruissihtijauhoja. J aperinteisestihän ne tehdää piirakkapulikalla eikä kaulimella. ja modernisti voi käyttää pastakonetta (kuten meillä)...
niin ja sit voi tehdä perunapiirakoitakin.....
Itse olen tehnyt karjalanpiirakoita pirkan sivuilta loytyvalla ohjeella, ja hyvia tuli. Tein puuron siniseen maitoon, ilman voita tai margariinia.