Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten valmistautua jouluun:)?

29.10.2008 |

Minulla ehkä viimeinen kotivuosi meneillään ja ajattelin oottaa kaiken irti jouluvalmisteluista, kun vielä ehdin. Eli yleensä olen höösännyt joulun viikossa, mutta nyt ajattelin tehdä sen hitaasti ja nautinnolla;).

Mitä kaikkea tuonne pakkaseen voisi tehdä valmiiksi? Piparkakkutalo ainakin taas tehdään.Kynttilöitä haluaisin valaa...etc. Vai voiko vielä alkaa joulufiilistelyt?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten mikään ei estä jo jouluvalmistelujen aloittamista.

Itse aloin jo harjoittelemaan leivinuunin käyttöä (muutimme kesällä taloon, josta sellainen löytyy,ihanaa...), jotta osaisin sitten paistaa kinkun ja muut tarvittavat jouluna!

Kannattaa varmasti miettiä jo kattausta, värejä, liinoja, astioita jo etukäteen. Minulla nämä jäävät usein viimetippaan ja katan sitten mille lautaselle sattuu jne.

Nyt saattaa olla ensimmäinen sellainen joulu vuosikausiin, että kokoonnumme sukulaisten kanssa meille ja tämä tietysti asettaa jonkin verran enemmän vaatimuksia mm. ruokailuvälineiden ja lautasten sekä tietysti tarjottavien suhteen.

Sitten tietysti joulukalenteri-asia pitää miettiä aina jo hyvissä ajoin, jos on pieniä lapsia. Ja voihan sitä alkaa tekemään (tai olisi jo kesällä voinut/kannattanut) tehdä ruokalahjoja valmiiksi. Hilloja, sinappeja, makeisia ja muuta voi aina antaa lahjaksi. Itse olen tehnyt marmeladia aiemmin ja sokeroinut useaan kertaa, jotta sokeripäällys ei ole päässyt sulamaan. Marmeladit kannattaa säilyttääkin rasiassa kansi hiukan auki, että ilma pääsee kiertämään, eikä marmeladit tartu toisiinsa kiinni ja sokeri sula mössöksi.

Ja voihan sitä tosiaan leipoa pakkaseen (itse leivoin juuri eilen koko päivän) ja varsinkin kaikki laatikot kannattaa tehdä etukäteen ja pakastaa.

toivottavasti tästä sait jotain vinkkiä :)

salminakki, toivottomasti jouluun höyrähtänyt...

Vierailija
2/6 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin valitsemassa kivaa joulukangasta, josta olen ommellut verhot, serveetit, tyynynpäälliset, pöytäliinan ja pieniä lahjapusseja. Ovat jo silitystä vailla valmiina odottamassa.

Joulun graavikalat olen suolannut ja laittanut pakastimeen. Joululeivät teen seuraavaksi ja pakastan. Myös pullaa ja erilaisia torttuja ajattelin leipoa. Joululaatikot tietenkin voi tehdä etukäteen ja kaappiin voi jo varata puuroriisit, mantelit, pähkinät, rusinat yms. kuivatavarat.

Lahjavalmistelut olen myös aloittanut. Tänä vuonna sukulaiset ja tuttavat saavat lahjaksi vanerista valmistetun kännykän lataus/säilytyslaatikon, jonka voi laittaa pistorasian viereen seinälle tai pöydälle. Lapset saavat osallistua maalaamiseen.

Hyasinttien, tulppaanien ja tasettien sipulit ovat jo kellarissa juurtumassa. Odottavat joulukuun alkua, jolloin nostan ne valoon.Jouluvalot on tarkistettu, että ne toimivat, kynttilöitä on ostettu valmiiksi.

Myös joulusiivouksen olen jo vähitellen aloittanut. Olen pessyt peittoja ja tyynyjä, laittanut keittiökaappeihin uusia hyllypapereita. Kinkkuveitsen ja haarukan teroitin ja kiillotin valmiiksi.

Marraskuun alusta alkaen meillä on ollut tapana aloittaa joululaulujen laulaminen. Pari uutta laulua viikossa opetan / muistutan lapsille.Nostattaa mukavasti tunnelmaa ja sitten joulun alla laulut on jo opittu.

Mukavaa joulunodotusta teidän perheelle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
05.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap: osittain ihan järkeviä joulujuttuja www.flylady.net

Vierailija
4/6 |
05.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa nyt on Prismassa tuplabonuspäivät, joten kävin tänään ostamassa kaikki jouluserveetit ja kynttilät. Ostaa ne kuitenkin täytyy ja nyt saa vielä tuplat! Ostinpa vielä rusinat ja pähkinätkin, linnuille auringonkukansiemeniä ja pupuille hieman parempaa pellettiä.

Meillä on lunta maassa ja mulla alkaa olla tosi joulufiilikset. Lähde sinäkin Zilga rohkeasti mukaan joulua valmistelemaan, niin ei tarvitse aatonaattona pyöriä ruuhkassa hermo pinkeenä :)

Vierailija
5/6 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeesti niiden pakastettujen graavikalojen takia aloin epäillä provoa ...mutta

hyvää Joulun odotusta Nyytinen, ja kaikki muut, antaa palaa :-)

voi kun meilläkin olisi lunta

kuten kirkkoisä Efraim lausui vissiinkin 300-luvulla:

"tänä jouluna seppelöiköön kukin meistä sydämensä oven"

Vierailija
6/6 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on opetettu, että jos haluaa syödä järvikalaa graavattuna, niin se kannattaa pakastaa. Lapamatojen munat eivät kuole pelkässä suolassa ja pakkasessakin niiden pitäisi olla 3 - 4 viikkoa vähintää - 18 asteessa. Ja meillä kun ei kaupan kalaa syödä (=sitä ei ole saatavilla, kun ei ole sitä kauppaa), niin järvestähän se täytyy jollakin tapaa noukkia. Ja kun sitä kalaa ei ihan "pyytämällä" tule, niin hyvän saaliin sattuesa ennen murtojäitä joulukalat kannattaa laittaa valmiiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi