Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten mielestanne emannan pitaa toimia, eli kun kylaillaan ja vieraat tuovat vaikka keksipaketin, kuuluuko se laittaa tarjolle poytaan vai ei? itse olin eilen kylassa ja vein muuta

Vierailija
18.10.2007 |

maa keksilaatua ja vähän ihmettelin, kunnäitä ei kumpaakaan laitettu tarjolle. toki kahvipöydässä oli jo ilman minun keksejänikin ihan kivasti tarjottavaa, piirakkaa, kakkua ja paria keksiä, mutta esim mitään suklaakeksejä ei ollut ja minä toin esim sellaisia. enkä nyt tarkoita, että olisi tarvinnutkaan juuri sellaisia olla, mutta kuuluuko kylään tuodut keksit laittaa tarjolle???

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on se, että vie tuliaisiksi jotain mistä itse pitää mutta mitä vastaanottaja ei voi sietää tai ruokavalionsa vuoksi nauttia, esimerkiksi tuo edellä kuvattu viinitapaus. On TODELLA EPÄKOHTELIASTA VIEDÄ jotain sellaista mitä vastaanottaja ei voi syödä! Sehän on sama kuin veisi absolutistille viinipullon, poikavauvalle mekon tai kengät henkilölle jonka jalat on amputoitu.

Ja vastaanottajalla on täysi vapaus päättää laittaako hän tuomiset tarjolle vai säästääkö myöhempää käyttöä varten - meillä se myös riippuu paljon siitä sopivatko tuliaiset yhteen muiden tarjottavien kanssa.

Vierailija
2/23 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa eihän lahjaksi annettuja suklaakonvehtejakaan välttämättä laiteta tarjolle aina, tai viiniä jos saat pullollisen!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos tarjoiluni on etukäteen suunniteltu ja sopivan runsaat, tuntuisi teeskentelyltä lykätä vielä vieraan tuomat keksit lisäksi.

Vierailija
4/23 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä emäntä ei tykännyt suklaakekseistä itse? Tai heillä ollaan allergisia? Tai oli jo suunnitellut ja ehkä laittanut tarjollekin omat juttunsa?

Vierailija
5/23 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei kuitenkaan saa jemmata keksipakettia kaappiin, jos ei vieraille tarjoa yhtään mitään.

Vierailija
6/23 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pöytään). Oletteko kuulleet kukista, tai jostain muusta ei-syötävästä lahjasta, jota ei tarvisi teille syöttää???

Vierailija
7/23 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. just keksit, ne on helppo lisätä pöytään. Viini taas, jos ei sovi tilaisuuteen, säästetään myöhemmälle.

Kukat tietty heti esille, kahvipaketti säästöön jne.

Vierailija
8/23 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kun on ongelmat. Eli käytössääntöjen mukaan asia menee niin että kun ojensit keksit ja sanoit että toin tämmöiset kaffepöytää varten niin silloin emännän kuuluu ne sinne laittaa ELLEI emäntä kohteliaasti sano että olen jo pöydän koreaksi laittanuit, että sopiiko sinulle että laitan nämä föliin. Tähän sinun kuuluu kohteliaasti sanoa, että totta kai.

Jos tyrkkäsit keksipaketit emännälle " tuliaisina" käteen, niin emännän EI tosiaan tarvitse niitä pöytään laittaa, varsinkaan tällaisessa tapauksessa kun pöytä oli valmiiksi katettu.

Jo on pikkusieluista meininkiä...

Vierailija
9/23 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepäs olisikin kohteliasta! :D

Vierailija
10/23 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei tuominen nimenomaan ole pyydetty (esim. kun vieras etukäteen kysyy voinko tuoda jotain ja emäntä ehdottaa, josko vaikka jälkiruoan tai pullon viinoa, joka sopii tällaisen pastaruoan kanssa jota suunnittelen).

Jos vieras tuo jotain syötävää/juotavaa tuliaisiksi (ei siis itselle syötäväksi esim. allergian tms. syyn vuoksi) osoittaa tuomisen esille laittaminen emännä olevan huonosti valmistautunut vieraiden tuloon, ts. omassa tarjoilussa on puutteita. Emäntä on kuitenkin yleensä suunnitellut tarjottavat kokonaisuudeksi joka toimii sellaisenaan.

Poikkeuksena tietenkin kukat yms. lahjat, jotka voi laittaa esim. kahvipöytään korvaamaan pöydässä jo oleva koriste tai sivupöydälle tuomaan lisää iloa.

Vieraiden tuoman viinin, oluen tms. tarjoaminen on erityisen junttimaista, sillä eihän emäntä/isäntä voi tietää sopiiko juoma todella tarjotun ruoan kanssa, toisin kuin emännä itse valitsema. Ja jos vieras tuo juomaa, joka sopii paremmin tarjottavan ruoan kanssa, on emänt /isäntä ollut joko pihi tai sitten ihan ulalla mitä tarjoiluun tulee.

Vierailija
11/23 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vien ainakin siksi, että haluan sen kylä-perheen syövän ne rauhassa ilman meitä sit joskus, kun heille sopii

Vierailija
12/23 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota ehdottomasti PITÄISI noudattaa ;=)

Tässäkin ketjussa näytään olevan tasan kahta eri mieltä, joten ei ole olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa.

Vierailija
13/23 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olimme tehneet vimpan päälle päivälliset ja jopa tulostaneet ruokalistat, joissa oli mainittu myös tarjottavat viinit. Vieraat toivat pullon kallista viiniä tuliaisina ja ajattelimme avata sen sitten illemmalla aterian jälkeen. Ilta meni kuitenkin siihen malliin, että pullo jäi avaamatta. Vieraat eivät sanoneet suoraan mitään, mutta vaistosin joistain kommenteista, että he olivat odottaneet, että pullo olisi avattu heidän läsnäollessaan.

Itse en odota, että viemiäni tuliaisia laitettaisiin esille, koska oletan emännän suunnitelleen tarjoamiset niin, ettei pöydästä puutu mitään. Tietysti jonkun suklaarasian voi hyvin laittaa tarjolle, mutta voi myös jättää laittamatta.

Vierailija
14/23 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuliaisia ei tuoda sillä mielellä että ne itse sitten nautitaan! Ennemminkin keksiä voi tuoda jos tulee yllättäen ja itse kutsuttuna, tai jos soittaa ja emäntä sanoo että voi-voi nyt ei oo mitään kaapissa. Jos on ajoissa kutsuttu kahville ja syömään niin voihan tuoda kalliin viinin tai konjakin, mutta ei tosiaan olettaa että se nautitaan heti! Se on lahja! nautittavaksi joskus vaikka kahden tai jotain. Konjakkia nyt ehkä voikin ottaa pikku tiraukset jälkkäriksi, mutta ei viiniä kun se ei säily.

Vierailija
15/23 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tuo keksejä, en niitä tarjolle laita. Joskus joku tuo itse leipomansa piirakan tai kakun , niin silloin laitan pöytään.

Vierailija
16/23 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtä tai kahta tarjottavaa jo on niin miksi ihmeessä? Mielestäni nuo viemiset kuuluu isäntäperheelle, ei vieraille.

Vierailija
17/23 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis minun mielestäni. Kukista ilahdun aina, mutta jos joku vieras toisi keksejä, niin voisin vaikka loukkaantua. Luulee, etten ole varannut jo jotain ja suunnitellut. Aina kun vieraita kutsun, leivon itse monennäköistä.

Vierailija
18/23 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja syynä on yleensä se, että meidän perheessä on aika tiukkoja ruokavalioita ja useimmiten vieraiden tuomiset eivät täytä kriteereitä. Emme halua laittaa tarjolle tuotteita joiden tuoteselostetta emme tiedä tai tuotteita joita kaikki eivät voi syödä. Kolmas syy on se, että tuliaiset eivät välttämättä sovi kokonaisuuteen.

Pahimpia ovat tilaisuudet joihin on kutsuttu paljon porukkaa, meillä on esim. ollut parit puutarhajuhlat joissa vieraina lähes sata ihmistä. Tuohon joukkoon kuuluu yleensä monenmoista ruokavaliota ja ruokalista on huolella suunniteltu sellaiseksi että jokaiselle on tasapuoliset tarjottavat ja kaikissa sapuskoissa kyltit sen mukaan kelle sopivat. Sitten aina muutama tohelo vieras tuo jotain itse leivottua piirakkaa tai pullaa.

Käytännössä tuotteiden säilyvyys on sellainen että ne ilman muuta on ikäänkuin tarkoitettu tarjottavaksi samantien, mutta sisältö on täysi arvoitus, ruoat eivät sovi kokonaisuuteen emmekä millään voi tietää kelle ne sopivat ja kelle ei. On vähän hölmöä ruveta siinä kyselemäänkään että onko tuotteessa laktoosia, gluteenia tms. jos leipojalla ei moisista asioista välttämättä ole edes minkäänlaisia perustietoja. Sitäpaitsi en halua ottaa harteilleni muiden mahdollisia mokia ruokavalioiden suhteen jos joku vaikka joku leipoja on sekoittanut laktoosittoman ja vähälaktoosisen.

Minusta on kiusallista kun joku tuo ruokaa tuliaisina, ainakin jos on vähän vieraampi ihminen joka ei välttämättä tiedä ruokavalioitamme. Tutummilta ihmisiltä ja varsinkin tilanteissa joissa on suunniteltukin toimittavan ikäänkuin nyyttäriperiaatteella se on ihan ok. Samoin tuliaiset joita ei ole ilmiselvästikään tarkoitettu tarjottavaksi vieraille - kyllä mekin viemme puutarhattomille tutuille monesti oman pihan vihanneksia, marjoja ja omenoita mutta emme toki oleta että niitä laitetaan tarjolle.

Vierailija
19/23 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kerran niin ronskeja vieraita, että kun toivat viinipullon tullessaan saunomaan ja yökylään, enkä sitten siinä tohinassa hokassut sitä avata (kun oli saunaoluset kesken), niin naispuolinen vieras avasi viinipullon laatikon, avasi pullon ja iski sen pöytään.. " kun ihan varta vasten ostin tätä Merlottia kun tykkään itse siitä.."

Oh.... Ja tullessaan ojensivat sen: " tässä emännälle tuliaisia" .

Vierailija
20/23 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen veli tuli sitten esittelemään meille uuden naisystävänsä. No ei siinä mitään, mutta kylään tultiin mäyräkoiran ja viinapullon kanssa. Minä 6kk raskaana odotan ensimmäistämme työssä käyvä ja mies syyslomalla. Ajattelin siinä, että varmasti vain poikkeavat ja jatkavat sitten matkaansa mutta mitä sitä. Meillä joivat ja mieskin sitten joi TOTTAKAI kun veli tarjoaa. Arvatkaapa vielä kuka kävi heittään porukan baariin klo 23? Aamulla klo 6 herätys, mies kotona neljältä. Minä olen kuulema nyt niiiiin väärässä kun veli kerrankin tulee kylään ja vielä naisystävän kanssa (ok se nainen oli ihan kiva ja ok). Mutta ei siis mitään tilannetajua koko sakilla! Räyh! Mitä mieltä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi