Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitien terveydestä: kuinka usein käyt papa-kokeessa

18.10.2007 |

Niin eli ei varmaan kuuluisi tänne palstalle, mutta en löytänyt sopivampaakaan palstaa...

Itse vajaa 2v:n taaperon äitinä mietin, että kuinkas usein sitä pitäisi synnyttäneen naisen käydä gynellä? Ja otattaa papa-koe? Ensi vuonna täytän 30, ja sitten kai kuuluu jo seulontojen piiriin. Mutta edellisestä papakokeestani on muistaakseni jo 3vuotta, että kannattaisiko nyt kuitenkin myös käydä vaikka kutsu tulee jo vuoden päästä?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tämä siitä syystä, että suvussani on useammalla ihmisellä syöpä ja kaikilla tietysti eri lajia. Joten oma gyne totesi, että on minun kohdallani parasta seuloa papa joka ikinen vuosi ja käski myös huolehtia rinnoista eli niitäkin pitää koko ajan säännöllisesti tutkia mahdollisten muutosten takia.

Mutta asia kannattaa toki aina varmistaa omalta gynelta, joka antaa kyllä neuvot ja ohjeet.

Vierailija
22/25 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää ihmessä! 2v välein papassa, jos vaka parisuhde eikä ikinä ole mitään ollut, mutta jos on solumuutoksia ollut ei tekisi papa kerran vuodessakaan pahaa.

Ja gyn tutkimuksessa kannataa käydä myös vuosittain, varsinkin jos suvussa syöpää (varsinkin kohtu-munasarja-rinta-suolisyöpä, saattavat liittyä toisiinsa).

Nuorin kohdunkaulansyöpä potilas, jota olen nähnyt, oli 23v, naimisissa ja kaksi pientä lastaa. Kohdunkaulasyöpässä ei ole oleellista sukurasitus, vaan papillomavirus, jota tilastojen mukaan n.80% ihmisistä elämänsä aikana saa, joillakin vihasempi kanta ja huonompi vastustuskyky ja kehittää syövän (monesti usempi vuosi tartunna jälkeen). Syövän esiasteet taas on papalla seulotavissa ja mahdollista hoitaa. Tilastollisesti on Suomessa viime vuosina ollut nousua juuri nuorten kohdunkaula muutoksissa ja -syövissä, osittain sen takia, että >40v ahkerammin papassa käyvät.

Munasarjasyöpäpotilaitakin tulee aina joskus joku nuori tai hyvin nuori vastaan, alle 30v on ollut. Sukurasitus oleellinen, mutta ei niillä kaikilla ole suvussa tiedossa.

HUOLEHTIKA TERVEYDESTÄNNE, TEILLÄ ON PIENET LAPSET JOTKA TEITÄ VIELÄ USEMMAN VUODEN TARVIVAT!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että pitäisi mennä, mutta ongelmana on että mihin? Yksityiselle ei ole varaa lähteä. En tiedä otetaanko kunnallisella puolella edes Papaa joka toinen vuosi. Ehkäisyneuvolasta aikoinaan sain ohjeen että joka toinen vuosi pitäisi käydä, ja tiedän että ehkäisyneuvolassa Papa-kokeita otetaan, mutta tietääkseni minulla ei ole asiaa ehkäisyneuvolaan, koska minulla on kuparikierukka. Otetaanko papa-kokeita siis ihan tk-vastaanotolla?

Soittamallahan asia selviäisi, tämmösiä asioita vaan aina jotenkin siirtää ja siirtää.

Vierailija
24/25 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä papa-kokeen saa otettua ihan kunnallisellakin puolella, itse olen soittanut terveyskeskukseen ja varannut ajan gynekologista tutkimusta ja papakokeen ottamista varten ja aina olen ajan saanut.

Vierailija
25/25 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveyskeskuksessa papakokeessa. Tottakai ne ottaa papakokeita.

Näissä vaan saattaa olla vähän eri käytäntöjä eri paikkakunnilla.

Täällä Pohjoisessa missä nyt asun, niin käyn ihan omalääkärillä.

Helsingissä asuessa papa otettiin labrassa.