Miksi joillakin lapsilla on aivan ruskeat etuhampaat, osalla jopa pieniksi tikuiksi syöpyneet?
Kommentit (58)
sellaisia nimenomaan mitä on nukutettu unille mehupullolla tai maitopullolla. Nämä vanhemmat ovat kyllä sellaisia mitkä tuskin olisivat välittäneet vaikka kuinka olisi valistettu... Meidänkin pojalla on mustat hampaat kaatumisesta johtuen mutta ei sillä ole mitään tekemistä sellaisten ruskeiden tikkujen kanssa, se on nimenomaan kariesta joka alkaa pahimmillaan jo ennen kuin hampaat puhkeavat. Mehupullokaries tai tuttipullokaries nimeltään.
Itse lastensuojelutyössä olen nähnyt useitakin. Jos ei jakseta/viitsitä huolehtia lapsen asioista ja hoidosta muutenkaan niin mehu tai jopa limu tuttipullossa on kyllä niitä pienempiä ongelmia.
En edes omassa kodissani, vaikka olen imettänyt 3-vuotiaaksi öisinkin ja sen jälkeen mehupulloa...
tuttavallani lääkäri sanoi syyksi noihin ruskeisiin tikkuhampaisiin raskauden aikaisen oksennustaudin.
Siis tämä äiti oli sairastanut pahan mahataudin raskausaikana, ja lapsen hampaat puhkesi jo valmiiksi tuollaisian ruskeina tynkinä. Eikä tosiaan ollut pullolla nukutettu lapsi.
Oli tuolla joku hieno nimikin, enää en muista. Mutta ihan tosiasia, ei keksitty. Pysyvät hampaat puhkesi ihan normaaleina.
Muistan viime kesältä samanlaisia hammashavaintoja muitakin. Yleensä juuri 3-4-vuotiailla lapsilla.
Pani vain ajattelemaan, kun omalle lapselle ovat hampaat vasta puhkeamassa ja toivon, etten ainakaan omalla toiminnallani hänelle tuollaista ruskeahampaisuutta suo.
T:AP
En ole koskaan saanut mehua... Mulla ne johtu nestemäisestä Ataraxista.
Meidän lapsellamme ruskeat etuhampaat johtuivat epilepsialääkityksestä. Nyt on onneksi kasvanut uudet hienot rautahampaat, eikä lääkitystä enää tarvita.
Esim. inhaloitavat kortisonilääkkeet..
Enpä olekaan moisia nähnyt! Sen sijaan jokaisella kolmella lapsellani maitohampaat ovat osittain värjäytyneet ruskeiksi. Emme tiedä mistä se johtuu muttei ainakaan huonosta harjaamisesta! Reikiä ei ole kelläkään vielä ollut. Rautahampaisiin noita kiillevaurioita ei yhtä herkästi tule.
Itse kylläkin epäilen näitä nestemäisiä antibiootteja...
Omalla lapsella kyllä lääkkeet ovat tehneet tehtävänsä, ei ihan niin hyvässä kunnossa kuin vois olla. Mutta sillehän ei voi mitään. Mehuilla yms. ei lapsen hampaat ole kuluneet.
Pari kertaa ollaan käyty hammaslääkärillä niitä puhdistuttamassa, mutta väriä tulee aina vaan. Hammaslääkäri epäili, että sylki reagoi käyttämämme juomaveden kanssa sillä lailla.
Mehuja meillä juodaan hyvin harvoin ja hampaita harjataan joka päivä.
Hampaiden putsaus on ihan helppo operaatio eikä satu yhtään, jos kyse on vain pinnan värjäytymästä.
Johtuu suun bakteerikannasta joka on joka ihmisellä erilainen. Myös hampaan kovuudella ja kiilteellä on osuutensa siihen.
Kysykää vaikka hammaslääkäriltä niin saatte oikean vastauksen ap:n kysymykseen.
Niin, ja meidän lapsilla ei ole tummia syöpyneitä hampaita, mutta lähipiirissä kyllä.
Siihen ei vaikuta hampaiden pesu, mehut ym.
Meillä lapsen hampaat hoidettu erittäin hyvin harjaamalla aamuin illoin, ei olla koskaan nukutettu juomapullon kanssa, eikä mehuja litkitty.
Kuitenkin ihan pienenä hampaat ruskeutu ja hammaslääkärin mukaan se johtui kaivovedestä (niin ja kaivovesi ei siis ole ruskeata vaan ihan normaalia, puhdasta vettä).
ja alahampaiden välit isot kuten isällään ja hampaat melko kapeat. Isällä on tähän mennessä ollut yksi reikä takahampaassa, joten reikien kanssa niillä ei ole mitään tekemistä.
Meidän boitsu joi pullosta vain vähän aikaa, raskausaikana ei ollut ongelmia, antibiootteja tai mitään lääkkeitä ei ole syöty, juotu vain maitoa ja vettä nokkamukista ja joka ilta ja aamu harjattu hampaat. Karkkia kaveri ei ole saanut vielä ollenkaan, pelkästään hedelmiä ja rusinoita herkkupaloina. Silti on ruskeat raidat ja kyse ei siis ole reikiintymisestä. Poika on 1v 7 kk..
Itse luulen, että täällä on hieman oikeampaa tietoa tuosta asiasta http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4…
Nyt 4 ja 7v eikä mitään hammasongelmia.
vanhemmat eivät voi pakolla harjata taaperonsa hampaita, kun taapero ei kerran halua.
juotatte lapsillenne mehuja tuota tahtia? Ihan järkkyä!
Lapsella on hieman ruskeat ja vähän "syöpyneet" etuhampaat. Olivat sellaiset heti kun puhkesivat. Ei ollut juonut mehuja, syönyt karkkia... kukapa olisikaan noin 7kk ikäisenä.
vauriota, mutta valitettavan USEIN näkee kyllä täysin karioituneita maitohampaita. Eli jos ne ovat ruskeat tikut, niin ovat reikäiset
Puhutteko nyt jostain 1950-vun kokemuksista (silloinhan monille iskettiin tekarit jopa rippilahjaksi) vai missä tuollaisia lapsia näkyy? En muista omasta lapsuudesta enkä omien lasten kavereissa ole nähnyt.
Missä siis tuollaisia hampaita näkee ja kuinka tavallinen ilmiö?