Miten te jotka asutte vuokralla saatte pidettyä omanarvon tuntonne? Mulla
on ehkä vähän pikkupaikkakuntien ongelma, jossa ihmisarvo on sosiaalisesta asemasta kiinni. Lue: rahasta ja ammatista.
Kommentit (9)
Helsingin Eirassa kuin että jos asuisin omassa jossain säälittävässä landemestassa.
vaikeeta kun asunto pitäis omistaa tai olla velkana jotta oisit kunnon kansalainen.
ja palkka ihan ok ja ammatti myös, mutta ei mun omanarvontunne olekaan rahasta kiinni vaan siitä miten kohtelen itseäni ja muita.
vaikeeta kun asunto pitäis omistaa tai olla velkana jotta oisit kunnon kansalainen.
Ainoa syy miksi haluaisin oman asunnon on se, että sen voisi laittaa sitten ihan sellaiseksi kuin haluaa, nyt ei ole järkeä. Vuokralla asumisessa on kuitenkin hyviäkin puolia, esim. meillä hajosi eilen vessanpönttö, joten soitin isännöitsijätoimistoon ja sielä kävivät korjaamassa.
minä olen aina asunut vuokralla ihan oman valintani takia eikä se ikinä ole tuntunut minusta mitenkään vähempiarvoiselle tai tehnyt minusta huonompaa ihmistä... Oman talon ostan joskus, jos siltä tuntuu ja mieluinen löytyy, mutta mitään pakkomiellettä omistamiseen minulla ei ole.
Mä olen joskus asunut 15 vuotta vuokralla kaupungin asunnossa. Eikä mulla ollut mitään ongelmia itsetuntoni kanssa. Ainoa missä tunsin itseni vähän ulkopuoliseksi, oli vuokra-asunto yksityiseltä, muut omistivat asuntonsa mutt me siis vuokralla, silloin vähän tunsin olevani "kakkosluokkaa"
Syy miksi me nyt olemme asunnonomistajia on siinä että, en halunnut yksinkertaisesti heittää rahaa roskiin. Ollaan tyytyväisiä.
Ihmisen pitää tehdä niinkuin itsestä tuntuu hyvältä, ei muiden takia asuntoa osteta.
Ihanaa asua vuokralla, voi vaihtaa maisemaa koska vain eikä ole lainaa. Minulle vuokralla asuminen on tietoinen valinta oman vapauteni tähden. Oma asunto ostetaan ehkä joskus jos löytyy sopivan edullinen ja tiedetään että halutaan asua jossain tietyssä paikassa. :)
Ja nyt kun rahavaikeuksissa olevat okt-asujat tappavat kilpaa perheitään, voimme kuittailla takaisin jos joku ihmettelee ratkaisuamme :).
asuimaassani lainan korko on 24% ja ensimmäiseksi 5 vuodeksi koron saa neuvoteltua 12 prosenttiin. Vuokralla asuminen on siis paras vaihtoehto. ellei säästössä ole valmiina könttäsummaa, jolla omistusasunnon ostaisi. Ja omistusasuntoa ei helpolla saa hyvältä alueelta, hinnat kun ovat korkeat ja kiinteistöt myydään vieraalla valuutalla, joka on arvoltaan kolminkertainen verrattuna paikalliseen valuuttaan. Edulliset asunnot sijaitsevat sitten slummien vieressä ja silloin oma henki voi olla vaarassa.