Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia lastensuojelun perhetyöstä?

Vierailija
16.10.2007 |

Hei

Onko kellään kokemuksia lastensuojelun perhetyöstä? Itsellä tilanne nyt se, että sellaista tarjotiin ja otin vastaan. Jotenkin vaan pelottaa uusi tilanne... " sossun" piirissä en ole aikaisemmin ollut ja ennakkoluuloja siis ja pelkoja, vaikka uskon että turhaan.

tarvitsen apua ja olen saanut apua kotipalvelusta, perhetyöstä jotka jollain tavalla on myös sosiaalitoimen piirissä, mutta nyt tuo jo sana lastensuojelun kuulostaa oudolta. Tiedän, ettei minulle turhaan sitä toivottu, ja nyt asiat vihdoin saattaisi alkaa järjestymään.

Pelkään vain luottaa ihmisiin.

Kiitos kaikille etukäteen.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin olisi ihana saada apua ja varmasti valtiolla olisi siihen varoja jos turhat sijoitukset loppuisi.

Toki laitoksissa on sellaisia lapsia jotka eivät voi kotiin palata vanhempien päihteiden käytön takia. Tai väkivaltaisuuden.

Vierailija
42/55 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vuoden verran käynyt lasun perhetyöntekijät "ennaltaehkäisevän" työn piirissä (ei lastensuojelun asiakkuutta). Pyysin itse apua neuvolassa kun miehellä reissutyö ja oli silloin 3 alle kaks vuotiasta... Kyllä ne meillä siivosi pikkuisen ja laittoi ruokaa ja hoiti lapsia et sain nukuttua tai käytyä asioilla. Kuskasivat myös vanhinta hoitoon/hakivat sieltä. Kodinhoitaja ois tietysti ollut oikeemoi auttaja mutta sellaista ei silloin (8v. sitten) meidän kaupungista saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://munmennyt.blogspot.fi/                                   Käykää lukemassa muutama tämän uuden blogin teksteistä. Blogi yrittää antaa ihmisille toivoa eri asioissa ja antaa uusia neuvoja pärjäämään.

Vierailija
44/55 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kyllä älähtävät nyt taas ne joihin kalikka kalahtaa.

Vierailija
45/55 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksia lastensuojelusta-> älkää ottako lasua missään tilanteessa mukaan vaikka olisitte kuinka väsyneitä tai ette jaksa siivota.

Pyytäkää vaikka naapurilta apua. Voivat auttaa mielellään. Lasu vie lapsenne.

Itse pyysin apua kriisitilanteessa ja asiat menivät niin, että lapset otettiin huostaan. Ennaltaehkäisevä ja akuutti apu oli mitätön. Huostaan vaan.

Nyt kun saan lapset kotiin mihin kuuluvat, en ikinä enää halua kuulla lasusta mitään. Sossu ei välitä ja laitoksessa kiusaavat.

Minun kokemukseni taas on sellainen, että lastensuojelussa oli aivan ihania työntekijöitä, joille olin rehellisesti avoin erinäisistä ongelmista (mm. huoleni siitä, miten vaikutan lapsen kehitykseen ja kasvuun, kun mielenterveyteni on siinä jamassa että tulee turhaan ärähdeltyä lapselle ja oltua turhan usein kireä/huonotuulinen/surullinen, mutta ei väkivaltaa) ja itse pyysin jonkinlaista kontaktia ja apua itselleni, jotta voisin paremmin ja tätä kautta lapsi voisi paremmin eikä tilanne ainakaan eskaloituisi.

Lastensuojeluasiakkuutta ei saatu, kuulemma tilanteemme ei ole riittävän paha ja kuulemma järkevä tiedostamiseni ja suhtautumiseni on voimavara tässä tilanteessa. Perhetyötä kuitenkin saimme, ja nyt odotan (helpottuneena) sitä alkavaksi.

Ilmoituksen teki siis päivähoito, eli en minä edes itse. Ainoastaan positiivisia kokemuksia ja olen hyvin kiitollinen lastensuojelulle - haluan lapselleni VAIN parasta ja henkisesti puolikuntoisena en sitä yllä tarjoamaan.

Hmm pitääkö äidin olla hyväntuulinen ja ei surullinen enimmäkseen vaikka asiat olisivat huonosti? Hyvä jos jollekin se puhuminen on ihana apu mutta on todellakin tilanteita joihin puhuminen ei auta tai asia voi olla sellainen johon perhetyö tai vanhempi ei itse voi vaikuttaa. Silloin kyllä lässytysten puhuminen kaikesta muusta mikä ei itse ongelmaan edes liity tuntuu todella turhauttavalta ja älyttömältäkin. Hieman yksinkertaista ajatella että lastensuojelu tai perhetyö voi ratkaista lähes kaikki epäkohdat, kaikki asiat ei riipu vanhemmuudesta tai siitä onko saatu tarpeeksi neuvoja perhetyöltä tai ei. Itse olisin kaivannut taannoin apua vaikeaan tilanteeseen josta lasten hyvinvointi kärsi. Valitettavasti perhetyöntekijän kanssa puhuminen ei ollut ratkaisu tai apu jonka kyllä itsekin tajusivat.

Vierailija
46/55 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tietääkseni perhetyön asiakkaaksi ei voi pakottaa. Lastensuojelun voi. Tai kai sitäkin voi vältellä olla menemättä tapaamisiin tai päästämättä sisään mutta ei se siihen jää. Yksi lapsiperheiden kotipalvelussa oleva työntekijä kertoi että joskus heitä ei päästetä sisään tai kukaan ei ole kotona vaikka on sovittu käynti.

Vierailija
47/55 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheiden kotipalvelua on olemassa edelleen ja se on sosiaalihuoltolain mukaista palvelua jota voi saada perheen toimintakyvyn heikentyessä myös ilman lastensuojelu asiakkuutta. Palveluntarve kartoitetaan ja apu annetaan sen mukaan. Tavoitteet työlle asetetaan yhdessä perheen kanssa ja niitä arvioidaan vähintään kolmen kuukauden välein.

Vierailija
48/55 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrataan vielä vähän.

Lastensuojelun perhetyöntekijät ovat niitä jotka työskentelevät työpareina. Käyvät tapaamassa perhettä heidän kodissaan, istuvat, juttelevat, kyselevät ja ehdottavat erilaisia tukimuotoja eli kartoittavat perheen tilannetta kuten esim vanhempien voimavaroja, lasten hyvinvointia yms.

Lapsiperheiden kotipalvelun työntekijät (entinen ehkäisevä perhetyö) ovat niitä jotka tulevat kotiin auttamaan kotitöissä kuten siivouksessa, pyykkien pesussa ja lastenhoidossa.

Lastensuojelun sosiaalityöntekijän tehtävänä on tehdä yhteenveto lastensuojelun perhetyöntekijöiden ja lapsiperheiden kotipalvelun työntekijöiden kotikäynneistä tehtyjen kirjausten perusteella. Kirjauksien sisältöön et voi itse asiakkaana vaikuttaa mikä tarkoittaa sitä, että et voi korjata mahdollisia väärinkäsityksiä etkä mutulla tehtyjä olettamuksia, uskomuksia, luuloja, ajatuksia, huolenaiheita tms.

Muuten ihan oikein mutta asiakastyön kirjaus on tarkkaan säädeltyä ja vain faktat kirjataan ja asiakkaalla on oikeus oikaista kirjaus. Kotipalvelussa lisäksi kirjataan yhdessä asiakkaan kanssa käynnin päätyttyä työntekijän kännykkään pegasosmobiiliin mitä on tehty ja keskusteltu. Näin Helsingissä.

Vierailija
49/55 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrataan vielä vähän.

Lastensuojelun perhetyöntekijät ovat niitä jotka työskentelevät työpareina. Käyvät tapaamassa perhettä heidän kodissaan, istuvat, juttelevat, kyselevät ja ehdottavat erilaisia tukimuotoja eli kartoittavat perheen tilannetta kuten esim vanhempien voimavaroja, lasten hyvinvointia yms.

Lapsiperheiden kotipalvelun työntekijät (entinen ehkäisevä perhetyö) ovat niitä jotka tulevat kotiin auttamaan kotitöissä kuten siivouksessa, pyykkien pesussa ja lastenhoidossa.

Lastensuojelun sosiaalityöntekijän tehtävänä on tehdä yhteenveto lastensuojelun perhetyöntekijöiden ja lapsiperheiden kotipalvelun työntekijöiden kotikäynneistä tehtyjen kirjausten perusteella. Kirjauksien sisältöön et voi itse asiakkaana vaikuttaa mikä tarkoittaa sitä, että et voi korjata mahdollisia väärinkäsityksiä etkä mutulla tehtyjä olettamuksia, uskomuksia, luuloja, ajatuksia, huolenaiheita tms.

Muuten ihan oikein mutta asiakastyön kirjaus on tarkkaan säädeltyä ja vain faktat kirjataan ja asiakkaalla on oikeus oikaista kirjaus. Kotipalvelussa lisäksi kirjataan yhdessä asiakkaan kanssa käynnin päätyttyä työntekijän kännykkään pegasosmobiiliin mitä on tehty ja keskusteltu. Näin Helsingissä.

Juu. Tää on se teoria.

Sitten käytännössä se voi olla ihan mitä vaan. Eikä todellakaan saa korjauksia.

Vierailija
50/55 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monet perheet tarvisivat enemmän sitä kodinhoitajaa kuin jotain lässytystä. Tähän pitäisi pikkuhiljaa herätä.

Jokainen voi itse ottaa puhelimen käteen ja soittaa alueensa lapsiperheiden kotipalveluun ja kertoa millaista apua tarvitsisi. Kotikäynnillä ohjaaja tekee palvelutarpeen arvion perheen haastattelun perusteella. Perhe voi valita palvelusetelin tai kunnan oman palvelun, jos palvelun kriteerit täyttyvät. Jos on lastensuojelu asiakkuus niin palvelutarve arvioidaan yhdessä perheen, sossun ja kotipalvelun kesken.

Vierailija
51/55 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen lastensuojeluhenkilö "tukena", että olemme nähneet hänet ehkä kerran koulupalaverissa. Ennen sitä soitti ja kertoi lastensuojeluilmoituksesta ja syystä. Syy oli valehdeltu (opettaja valehdellut, että emme olleet ilmoittaneet poissaolon syytä saman päivän aamuina. Olimme joka kerta ilmoittaneet ja jopa edellisenä päivänä. Todisteet siitä ovat puhelimessamme.). Olen viestitellyt tälle lastensuojeluihmiselle, mutta ei mitään vastausta... Hoitopalaveriinkaan hän ei tullut vaikka lääkäri pyysi. Ainakaan yli vuoteen ei hänestä ole mitään kuulunut... Siitä huolimatta olemme lastensuojelun asiakkaita???

Vierailija
52/55 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko lastensuojeluihmisen vastata tekstiviestiin, jos hänelle lähettää? Varsinkin kun olen kysynyt häneltä, jos saisimme tukea ja toisessa viestissä kuukausien päästä, että ollaanko vielä lastensuojeluasiakkaita, kun mitään heistä ei ole kuulunut.? Mitään viestiä ei ole tullut. Lääkäri on vahvistanut, että olemme vielä lastensuojeluasiakkaita.

Vierailija
53/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhetyöntekijällä ei ole kotonasi oikeutta kuulustella luvatta yhtään ketään, se on laitonta. Itselleni selvisi, että perhetyöntekijä kuulusteli lapsia, kun olin päiväkodista hakemassa kahta nuorinta ja syyttä meitä muuttamisesta. Tää niin maksaa tästä vielä

Vierailija
54/55 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko lastensuojeluihmisen vastata tekstiviestiin, jos hänelle lähettää? Varsinkin kun olen kysynyt häneltä, jos saisimme tukea ja toisessa viestissä kuukausien päästä, että ollaanko vielä lastensuojeluasiakkaita, kun mitään heistä ei ole kuulunut.? Mitään viestiä ei ole tullut. Lääkäri on vahvistanut, että olemme vielä lastensuojeluasiakkaita.

Lääkäri ei pääse lastensuojelun asiakastietoihin. 878

Vierailija
55/55 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tosi hyvät kokemukset. Sai kertoa omista ongelmista perhetyölle ja auttoivat, tukivat, veivät lapsia harrastuksiin ja auttoivat täyttämään kelan ja työkkärin papereita. Näin ainakin Hesassa kesällä 2022

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi