Kokemuksia lastensuojelun perhetyöstä?
Hei
Onko kellään kokemuksia lastensuojelun perhetyöstä? Itsellä tilanne nyt se, että sellaista tarjotiin ja otin vastaan. Jotenkin vaan pelottaa uusi tilanne... " sossun" piirissä en ole aikaisemmin ollut ja ennakkoluuloja siis ja pelkoja, vaikka uskon että turhaan.
tarvitsen apua ja olen saanut apua kotipalvelusta, perhetyöstä jotka jollain tavalla on myös sosiaalitoimen piirissä, mutta nyt tuo jo sana lastensuojelun kuulostaa oudolta. Tiedän, ettei minulle turhaan sitä toivottu, ja nyt asiat vihdoin saattaisi alkaa järjestymään.
Pelkään vain luottaa ihmisiin.
Kiitos kaikille etukäteen.
Kommentit (55)
niin ja näin, suhteellista kaikki kirjoitti:
Nostan tätä ketjua nyt kun meillä on tilanne se, että minä haluisin vähentää ja pikkuhiljaa jättää pois lastensuojelun perhetyön sekä lapsiperheiden kotipalvelun perhetyön(entinen ehkäisevä perhetyö) myös lastensuojelun asiakkuus alkaa mielestäni olla kyseenalainen, mutta asiakkuus pidetään avoimena niin kauan kuin lastensuojelun sos.tt katsoo sen olevan tarpeellinen.
Miten toimin kun haluan vähentää/lopettaa ls petyn ja kp petyn palvelut?
Syynä se, että meitä on tuettu jo kolmatta vuotta eikä mitään konkreettista muutosta ole tullut. Meillä on 5 alle 10v lasta, 1-8v ikäisiä. Minä en ole väsynyt tms ha jaksan tehdä kotitöitä ja hoitaa lapset/heidän asiansa samoin omat asiani ja huolehdin itsestäni. Olen esittänyt ajatukseni asiasta mutta siitä huolimatta minulle tyrkytetään kyseisiä palveluita.
Olen myös kyllästynyt siihen, että työntekijät ovat vaihtuvia ja sen vuoksi homma ns polkee paikoillaan koska kumpikaan pety toiminta ei anna kuvaa perheemme kehityksestä, arjen toimivuudesta yms. Kp petyn tarkoitus on omalla työllään ja panoksellaan tehdä heidän tarjoamansa palvelut tarpeettomiksi mutta meillä tämä ei toteudu koska lähestulkoon aina on erityöntekijä koska työntekijöitä on vähän, näin on ollu ed vuoden ajan.
Olen myös kurkkuani myöten täynnä kp petyn työntekijöiden kauhistelua pyykkien, tiskien ja siivouksen määrästä. Tämä on minusta täysin normaalia, että pyykkiä saattaa joutua pesemään 3 koneellista päivän aikana, tiskit laitetaan koneeseen ainakin 2 kertaa päivän aikana, siivottavaa on joka päivä ja imuroitava on vähäntään joka toinen päivä ja tämän kaiken päälle lasten syömiset, pesut, pukemiset ym tavallinen monilapsisen perheen arki. Lähinnä minusta heidän apunsa tuntuu hysterialta ku ihmetellään sitä, että menee aamupalalla 3L kattilallinen puuroa jne miten juuri pesty vessanpönttö on 4 lapsen vessakäynnin jälkeen sotkussa ja miten ihmeessä eteisessä on hiekkaa ym kun on jo imuroitu ja lapset on haettu hoidosta juuri kotiin.
Tällainen turha ihmettely/hysteria ei auta/tue minua millään tavalla.
Vähän sama kokemus. Meille ehdotettiin perhetyötä neuvolasta kun viides lapsi syntyi. Varsinaista tarvetta meillä ei ollut, perheen asiat rullasivat hyvin, mutta neuvolan terkka sanoi että saavat enemmän määrärahoja jos perhetyölle on käyttöä, eli heitä mielestäni "markkinoitiin" siksi ettei työntekijöillä olisi vapaita aikoja kalenterissa. No, sovittiin sitten että meille tulee hoitaja 1x viikko neljäksi tunniksi jotta minä saisin hieman omaa aikaa. Ja olihan se kivaa, saatoinkäydä kaupassa tai lenkillä yksin sellaiseen aikaan kun mies oli töissä. Mutta tätä riemua kesti yksi kuukausi, jonka jälkeen ilmoittivat, ettei olekaan resursseja käydä meidän perheessä.
Mietin vieläkin että mikä tässä oli takana - tuliko vaan enemmän tarvitsevia perheitä, vai epäilikö terkka että meillä sittenkin olisi asiat jotenkin huonosti?
Olin yh kun mun lapsi oli vauva ja ennen raskautta olin juonut paljon sekä käyttänyt jonkin verran muita päihteitä. siksi perhetyöntekijöitä tarjottiin. He kävivät mm.katsomassa meitä jo sairaalassa, kuvasivat vauvan ja mun arkea kotona (ihan muistoksi meille?) eivät tiskailleet tai siivonneet, mutta esim.auttoivat laittamaan jotain lamppuja seinään ja porakonetta lainasivat johonkin hommaan... Taidettiin hakea ja koota jotain huonekaluja yhdessä. Ihan oikeasti oli hyötyä ja parin kuukauden päästä he ehdottelivat, että lakkaisivat käymästä kun meillä menee niin hyvin. On ilmeisesti meininki muuttunut vuodesta 2008!
Alan opiskelijana voin sanoa, että meininki on todella muuttunut vuodesta 2008. Aikaisemmin piti aina tehdä lastensuojeluilmoitus ja aloittaa lastensuojelun varsinainen asiakkuus, että näitä tukitoimia sai ollenkaan. Nykyään laki on muuttunut niin, että tehdään paljonkin tämmöistä ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä eikä lastensuojelun asiakkuus koskaan alakaan.
Sen tiedän, että suomalaisissa perheissä voidaan tietyissä piireissä yhä huonommin ja huonommin. Tämä aika lailla ruuhkauttaa lastensuojelun. Eli jos joku pelkää, että jostain liian vähästä siivoamisesta tai liian suuresta lapsiluvusta tehdään automaattisesti iso asia, voin vakuuttaa, että lastensuojelun työntekijöillä ei ole siihen enää aikaa eikä resursseja. Jos on, niin se on melkein hyvä asia: tällöin on kyseessä paikkakunta, jossa voidaan keskimääräistä paremmin.
Jos joku haluaa ottaa apua vastaan (oli se sitten keskustelu- tai käytännön apua), voin vakuuttaa että sitä kyllä uskaltaa turvallisin mielin pyytää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun perhetyöntekijät eivät tee muuta kuin istuvat, puhuvat, kyselevät ja raportoivat. Eivät ne auta kotitöissä tai lastenhoidossa - jos auttavat, niin se on sitten jokaisen oma henkilökohtainen valinta, koska työnkuvaan se ei kuulu. Täysin hyödytön homma. Ja sanon näin, vaikka olen itsekin lastensuojelun leivissä.
Mutta onhan olemassa myös kotipalvelu jonka voi myös saada lastensuojelun kautta? Heidän tehtävänään on nimenomaan edellämainitut avut kuten kotityöt ja lastenhoito. Joskushan se voi olla juuri näihin tarpeisiin mihin sitä apua tarvitaan.
Kotipalvelua ei ole ollut enää vuosiin. Nykyään on kotihoito. Se ei siivoa eikä tee niitä muitakaan hommia, mitä kodinhoitajat ennen tekivät. Lastensuojelun kautta saatavista palveluista en tiedä.
Onhan olemassa. Virallista nimeä en nyt muista. Älä sekoita tähän vanhusten kotihoitoa joka on ihan eri asia. Perhetyö on ihan eri asia kun tuo kotipalvelu (mikä virallinen nimi nyt onkaan) eli jos tarvitsette apua lastenhoitoon ja siivoamiseen niin sitten ei kannata ottaa tuota tukiopalvelua nimeltään perhetyö vaan se toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun perhetyöntekijät eivät tee muuta kuin istuvat, puhuvat, kyselevät ja raportoivat. Eivät ne auta kotitöissä tai lastenhoidossa - jos auttavat, niin se on sitten jokaisen oma henkilökohtainen valinta, koska työnkuvaan se ei kuulu. Täysin hyödytön homma. Ja sanon näin, vaikka olen itsekin lastensuojelun leivissä.
Mutta onhan olemassa myös kotipalvelu jonka voi myös saada lastensuojelun kautta? Heidän tehtävänään on nimenomaan edellämainitut avut kuten kotityöt ja lastenhoito. Joskushan se voi olla juuri näihin tarpeisiin mihin sitä apua tarvitaan.
Kotipalvelua ei ole ollut enää vuosiin. Nykyään on kotihoito. Se ei siivoa eikä tee niitä muitakaan hommia, mitä kodinhoitajat ennen tekivät. Lastensuojelun kautta saatavista palveluista en tiedä.
Onhan olemassa. Virallista nimeä en nyt muista. Älä sekoita tähän vanhusten kotihoitoa joka on ihan eri asia. Perhetyö on ihan eri asia kun tuo kotipalvelu (mikä virallinen nimi nyt onkaan) eli jos tarvitsette apua lastenhoitoon ja siivoamiseen niin sitten ei kannata ottaa tuota tukiopalvelua nimeltään perhetyö vaan se toinen.
Kun tarvitaan apua lastenhoitoon tms. niin kyseessä on lapsiperheiden kotipalvelu ei perhetyö. Nuo kun ovat kaksi eri asiaa jotka monet sekoittavat.
Karkeasti lapsiperheiden kotona tehtävä työ voidaan jakaa kahteen lokeroon. Uuden sosiaalihuoltolain mukaiseen ennaltaehkäisevään perhetyöhön (ei tarvita ls-asiakkuutta), lapsiperheiden kotipalveluun(kotipalvelusetelit) sekä lastensuojelun lapsi- ja perhekohtaiseen perhetyöhön.
Kerrataan vielä vähän.
Lastensuojelun perhetyöntekijät ovat niitä jotka työskentelevät työpareina. Käyvät tapaamassa perhettä heidän kodissaan, istuvat, juttelevat, kyselevät ja ehdottavat erilaisia tukimuotoja eli kartoittavat perheen tilannetta kuten esim vanhempien voimavaroja, lasten hyvinvointia yms.
Lapsiperheiden kotipalvelun työntekijät (entinen ehkäisevä perhetyö) ovat niitä jotka tulevat kotiin auttamaan kotitöissä kuten siivouksessa, pyykkien pesussa ja lastenhoidossa.
Lastensuojelun sosiaalityöntekijän tehtävänä on tehdä yhteenveto lastensuojelun perhetyöntekijöiden ja lapsiperheiden kotipalvelun työntekijöiden kotikäynneistä tehtyjen kirjausten perusteella. Kirjauksien sisältöön et voi itse asiakkaana vaikuttaa mikä tarkoittaa sitä, että et voi korjata mahdollisia väärinkäsityksiä etkä mutulla tehtyjä olettamuksia, uskomuksia, luuloja, ajatuksia, huolenaiheita tms.
Vierailija kirjoitti:
Alan opiskelijana voin sanoa, että meininki on todella muuttunut vuodesta 2008. Aikaisemmin piti aina tehdä lastensuojeluilmoitus ja aloittaa lastensuojelun varsinainen asiakkuus, että näitä tukitoimia sai ollenkaan. Nykyään laki on muuttunut niin, että tehdään paljonkin tämmöistä ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä eikä lastensuojelun asiakkuus koskaan alakaan.
Sen tiedän, että suomalaisissa perheissä voidaan tietyissä piireissä yhä huonommin ja huonommin. Tämä aika lailla ruuhkauttaa lastensuojelun. Eli jos joku pelkää, että jostain liian vähästä siivoamisesta tai liian suuresta lapsiluvusta tehdään automaattisesti iso asia, voin vakuuttaa, että lastensuojelun työntekijöillä ei ole siihen enää aikaa eikä resursseja. Jos on, niin se on melkein hyvä asia: tällöin on kyseessä paikkakunta, jossa voidaan keskimääräistä paremmin.
Jos joku haluaa ottaa apua vastaan (oli se sitten keskustelu- tai käytännön apua), voin vakuuttaa että sitä kyllä uskaltaa turvallisin mielin pyytää!
Voitko todella vakuuttaa nämä mainitsemasi asiat todeksi alaa opiskelevana?? Vähintäänkin kyseenalaista vaakutella yhtään mitään näissä asioissa huomioon ottaen, että lastensuojelun avohuollon asiakkuus lätkästään tiskiin samantien kun vaikka neuvolassa kertoo väsynyt kun valvoo yöt itkuisen ja vatsavaivaisen vauvan kanssa. Terkka tekee kerrotun perusteella lastensuojeluilmoituksen koska on huolissaan vauvan hyvinvoinnista. Postissa tulee kotiin lappu jossa lukee lihavoidulla tekstillä: Teille on varattu aika lastensuojelun toimipisteeseen seuraavalle työntekijälle, pv m ja klo tai tulemme kotikäynnille pv m ja klo.
Kyselevät, kyttäävät, tekevät johtopäätöksiä ja tadaa näin "saatiin" uusi asiakasperhe lastensuojelun avohuollon piiriin. Sitten alkaa kotona rampata erilaisia "tukitoimia" tarjoavia työntekijöitä sönkötämmässä samaa tuubaa kerrasta toiseen riittävän hyvästä vanhemmuudesta mikä on käsite jota ei ole määritelty mihinkään tiettyyn marginaaliin, lakiin tai muuhunkaan lokeroon. Riittävän hyvä vanhemmuus on täysin tulkinnan varainen lause jota tulkitsevalla henkilöllä on täysi oikeus tulkita sitä omien mielipiteidensä, päätelmiensä ja luulojensa perusteella. Tämän lauseen täysin aukottoman määritelmän puuttuminen mahdollistaa loppumattoman kierteen erilaisten ja eritilanteissa olevien perheiden suurennuslasilla kyttäämisen ja jatkuvan prässäämisen. Lapsiperheitä tukevat palvelut eivät ole aina ja poikkeuksetta ns auttava elin kuten lainauksen kirjoittaja antaa ymmärtää. On vain ajan kysymys millon autettava/tuettava perhe on syvällä suossa eikä pois pääsyä näy. Vanhemmille asetetaan jatkuvasti tavoitteita ja vaatimuksia kunnioittamatta perheen omia toimintatapoja ja rutiineja mitkä on perheen kesken todettu toimiviksi. Kyllä liian vähäisestä siivouksesta tehdään iso numero samoin muista lapsiperheen arkeen kuuluvista kotitöistä, tähän riittää, että kotityöt on jonkun tahon työntekijän mielestä tehty hutiloidusti, eivät toistu päivittäin. Vanhempien tehtävänä ei ole pyrkiä miellyttämään minkään tahon työntekijää peläten, että lapsi/lapset otetaan heiltä pois koska he eivät ole taikureita eivätkä supersankareita ja näin ollen eivät pysty toteuttamaan jokaisen tahon työntekijöiden toiveita, tavoitteita ja vaatimuksia. Tästä kaikesta seuraa ovaravanpyörän uudelle kierrokselle pyörähtäminen ja hups vaan kun on luotu uusia silmätikkuja, nk ongelmaperheitä joista tehtiin ongelmaperheitä olematta sellaisia alunperin.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelu tekee paljon muutakin kuin ottaa huostaan lapsia. Ennen vanhaan tuo sama on kulkenut kodinhoitajan nimellä. Siitä luovuttiin vissiin siksi, että ihmiset pitivät kodinhoitajaa ilmaisena siivoojana, vaikka tarkoitus on nimenomaan auttaa perhettä.
Heh. Kodinhoitajilla on vähän eri koulutus, osaamisalue ja tuntipalkka kuin lastensuojelun sosiaaliohjaajalla tai -työntekijällä. 😂😂 terveisin sosiaalialan korkeakoulutettu 😉
Mitä tulee aloittajan kysymykseen: älä turhaan pelkää leimautumista sosiaalitoimen/lastensuojelun asiakkaaksi, meitä sosiaalialan ihmisiä sitoo vaitiolovelvollisuus. Muut ihmiset paitsi ne, jolle itse kerrot tai yhdessä työntekijän kanssa kerrotte, ei saa tietää asiakkuudesta (lastensuojelun työtiimiä lukuunottamatta). Toivottavasti saatte mukavan työntekijän! Osaava työntekijä odottaa rauhassa, että luottamus ehtii syntyä ja uskallat kertoa vähän niistä arkenne pulmakohdista.
Vierailija kirjoitti:
Nostan tätä ketjua nyt kun meillä on tilanne se, että minä haluisin vähentää ja pikkuhiljaa jättää pois lastensuojelun perhetyön sekä lapsiperheiden kotipalvelun perhetyön(entinen ehkäisevä perhetyö) myös lastensuojelun asiakkuus alkaa mielestäni olla kyseenalainen, mutta asiakkuus pidetään avoimena niin kauan kuin lastensuojelun sos.tt katsoo sen olevan tarpeellinen.
Syynä se, että meitä on tuettu jo kolmatta vuotta eikä mitään konkreettista muutosta ole tullut. Meillä on 5 alle 10v lasta, 1-8v ikäisiä. Minä en ole väsynyt tms ha jaksan tehdä kotitöitä ja hoitaa lapset/heidän asiansa samoin omat asiani ja huolehdin itsestäni. Olen esittänyt ajatukseni asiasta mutta siitä huolimatta minulle tyrkytetään kyseisiä palveluita.
Olen myös kyllästynyt siihen, että työntekijät ovat vaihtuvia ja sen vuoksi homma ns polkee paikoillaan koska kumpikaan pety toiminta ei anna kuvaa perheemme kehityksestä, arjen toimivuudesta yms. Kp petyn tarkoitus on omalla työllään ja panoksellaan tehdä heidän tarjoamansa palvelut tarpeettomiksi mutta meillä tämä ei toteudu koska lähestulkoon aina on erityöntekijä koska työntekijöitä on vähän, näin on ollu ed vuoden ajan.
Olen myös kurkkuani myöten täynnä kp petyn työntekijöiden kauhistelua pyykkien, tiskien ja siivouksen määrästä. Tämä on minusta täysin normaalia, että pyykkiä saattaa joutua pesemään 3 koneellista päivän aikana, tiskit laitetaan koneeseen ainakin 2 kertaa päivän aikana, siivottavaa on joka päivä ja imuroitava on vähäntään joka toinen päivä ja tämän kaiken päälle lasten syömiset, pesut, pukemiset ym tavallinen monilapsisen perheen arki. Lähinnä minusta heidän apunsa tuntuu hysterialta ku ihmetellään sitä, että menee aamupalalla 3L kattilallinen puuroa jne miten juuri pesty vessanpönttö on 4 lapsen vessakäynnin jälkeen sotkussa ja miten ihmeessä eteisessä on hiekkaa ym kun on jo imuroitu ja lapset on haettu hoidosta juuri kotiin.
Tällainen turha ihmettely/hysteria ei auta/tue minua millään tavalla.Oikeastikko ne ihmettelee miten lapsiperheessä tulee sotkua? Mielenkiintoista. Meillä on neljä lasta ja koko ajan saa olla jotain tekemässä. Sitten muut ihmettelee mistä sitä sotkua mukamas tulee niin paljon että pitäisi joka päivä siivota. Kaikki tietenkin minun syytä, että olen äitinä niin laiska etten saa pidettyä kotia tip top. Ohis.
No kyllä ihan oikeesti ne sitä ihmettelee. Ei ne ymmärrä sitä, että mikään määrä tehtyä työtä ison perheen arkea pyörittäessä ei vaan riitä, aina on jotain mitä pitäis tehdä. Ei ole päivää etten mä siivoais, pesis pyykkiä, laittais tiskejä, pyyhkis pöytää tai tekis mitä tahansa muuta arkeen liittyvää hommaa. Eikä ne ymmärrä sitä et meillä kyllä siivoaa lapsetkin mutta jälki ei oo mikään mestariteos ja sitten mollataan lapsia kun eivät osaa pitää järjestystä yllä. Turhauttavaa hysteriaa lemmikin karvoista matossa, niin no meillä on on lemmikki niin sen karvoja on matossa kun siitä loogisesti lähtee karvaa. Kauhistellaan kerralla menevää ruokamäärää eikä muisteta et meillä on viis kasvavaa lasta eli ruokaa saa tehdä komppanialle ettei lopu kesken. Pyykkivuori on järkyttävä kun mä on edellisenä päivänä vaihtanut kaikille puhtaat lakanat ja pyyhkeet. Kesäaikaan ihmeteltiin kun kerroin, että joka päivä lakaisen keittiön lattialta hiekkaa yhden Saharan verran, niinpä meidän keittiöstä mennään takapihalle ja meillä on iso hiekkalaatikko, että mistähän johtuu se hiekan määrä.
Ne käy vain arvostelemassa ja kyyläämässä on äitiyttä ja osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko todella vakuuttaa nämä mainitsemasi asiat todeksi alaa opiskelevana?? Vähintäänkin kyseenalaista vaakutella yhtään mitään näissä asioissa huomioon ottaen, että lastensuojelun avohuollon asiakkuus lätkästään tiskiin samantien kun vaikka neuvolassa kertoo väsynyt kun valvoo yöt itkuisen ja vatsavaivaisen vauvan kanssa. Terkka tekee kerrotun perusteella lastensuojeluilmoituksen koska on huolissaan vauvan hyvinvoinnista. Postissa tulee kotiin lappu jossa lukee lihavoidulla tekstillä: Teille on varattu aika lastensuojelun toimipisteeseen seuraavalle työntekijälle, pv m ja klo tai tulemme kotikäynnille pv m ja klo.
Kyselevät, kyttäävät, tekevät johtopäätöksiä ja tadaa näin "saatiin" uusi asiakasperhe lastensuojelun avohuollon piiriin. Sitten alkaa kotona rampata erilaisia "tukitoimia" tarjoavia työntekijöitä sönkötämmässä samaa tuubaa kerrasta toiseen riittävän hyvästä vanhemmuudesta mikä on käsite jota ei ole määritelty mihinkään tiettyyn marginaaliin, lakiin tai muuhunkaan lokeroon. Riittävän hyvä vanhemmuus on täysin tulkinnan varainen lause jota tulkitsevalla henkilöllä on täysi oikeus tulkita sitä omien mielipiteidensä, päätelmiensä ja luulojensa perusteella. Tämän lauseen täysin aukottoman määritelmän puuttuminen mahdollistaa loppumattoman kierteen erilaisten ja eritilanteissa olevien perheiden suurennuslasilla kyttäämisen ja jatkuvan prässäämisen. Lapsiperheitä tukevat palvelut eivät ole aina ja poikkeuksetta ns auttava elin kuten lainauksen kirjoittaja antaa ymmärtää. On vain ajan kysymys millon autettava/tuettava perhe on syvällä suossa eikä pois pääsyä näy. Vanhemmille asetetaan jatkuvasti tavoitteita ja vaatimuksia kunnioittamatta perheen omia toimintatapoja ja rutiineja mitkä on perheen kesken todettu toimiviksi. Kyllä liian vähäisestä siivouksesta tehdään iso numero samoin muista lapsiperheen arkeen kuuluvista kotitöistä, tähän riittää, että kotityöt on jonkun tahon työntekijän mielestä tehty hutiloidusti, eivät toistu päivittäin. Vanhempien tehtävänä ei ole pyrkiä miellyttämään minkään tahon työntekijää peläten, että lapsi/lapset otetaan heiltä pois koska he eivät ole taikureita eivätkä supersankareita ja näin ollen eivät pysty toteuttamaan jokaisen tahon työntekijöiden toiveita, tavoitteita ja vaatimuksia. Tästä kaikesta seuraa ovaravanpyörän uudelle kierrokselle pyörähtäminen ja hups vaan kun on luotu uusia silmätikkuja, nk ongelmaperheitä joista tehtiin ongelmaperheitä olematta sellaisia alunperin.
No mutta, voipi olla että sieltä lasusta ehdotetaan ja mussutetaan täydellisestä vanhemmuudesta tai mitä se pitäisi olla mutta totuushan on se että eivät he mitään käskyttäjiä ole joiden pillin mukaan on vanhempien juostava. Aika tyhmää on pelätä huostaanottoa koska se ei ole lähelläkään sellaisissa tapauksissa joissa on ehkä jokin näkemysero asioissa tai vanhemmuus ei mene ihan sen täydellisen käsikirjoituksen mukaan, niinkuin se yleensä ei mene edes niissä perheissä jotka eivät ole lasun asiakkaina. Tämän tietävät kaikki. Ylipäätänsä on tyhmää olla hiljaa silloin kun itsellä on jotain kritisoitavaa. Monet eivät vain uskalla avata suutaan sosiaalityöntekijöille. Kyllä edelleen, huostaanotolle on oltava todella pätevät syyt ja pelko lapsen terveydestä ja hyvinvoinnista joten eipä sitä tarvitse sossua miellyttää vain miellyttämisen halusta. Esim. en ymmärrä miksi niin paljon on näitä jotka valittavat perhetyöstä että joku akka on tullut istumaan sohvalle puhumaan. Eikö teille selitetty jo ennen tätä mitä tuo perhetyö on ja jos oli tarve ihan sille lastenhoidolle tai avulle kotitöissä niin kai sitäkin voisi suoraan sitten pyytää.
niin ja nin, suhteellista kaikki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen turha ihmettely/hysteria ei auta/tue minua millään tavalla.Oikeastikko ne ihmettelee miten lapsiperheessä tulee sotkua? Mielenkiintoista. Meillä on neljä lasta ja koko ajan saa olla jotain tekemässä. Sitten muut ihmettelee mistä sitä sotkua mukamas tulee niin paljon että pitäisi joka päivä siivota. Kaikki tietenkin minun syytä, että olen äitinä niin laiska etten saa pidettyä kotia tip top. Ohis.
No kyllä ihan oikeesti ne sitä ihmettelee. Ei ne ymmärrä sitä, että mikään määrä tehtyä työtä ison perheen arkea pyörittäessä ei vaan riitä, aina on jotain mitä pitäis tehdä. Ei ole päivää etten mä siivoais, pesis pyykkiä, laittais tiskejä, pyyhkis pöytää tai tekis mitä tahansa muuta arkeen liittyvää hommaa. Eikä ne ymmärrä sitä et meillä kyllä siivoaa lapsetkin mutta jälki ei oo mikään mestariteos ja sitten mollataan lapsia kun eivät osaa pitää järjestystä yllä. Turhauttavaa hysteriaa lemmikin karvoista matossa, niin no meillä on on lemmikki niin sen karvoja on matossa kun siitä loogisesti lähtee karvaa. Kauhistellaan kerralla menevää ruokamäärää eikä muisteta et meillä on viis kasvavaa lasta eli ruokaa saa tehdä komppanialle ettei lopu kesken. Pyykkivuori on järkyttävä kun mä on edellisenä päivänä vaihtanut kaikille puhtaat lakanat ja pyyhkeet. Kesäaikaan ihmeteltiin kun kerroin, että joka päivä lakaisen keittiön lattialta hiekkaa yhden Saharan verran, niinpä meidän keittiöstä mennään takapihalle ja meillä on iso hiekkalaatikko, että mistähän johtuu se hiekan määrä.
Ne käy vain arvostelemassa ja kyyläämässä on äitiyttä ja osaamista.
Edelleen kuulostaaa todella oudolta jos käydään vain ihmettelemässä ja kyyläämässä. En oikein saanut selvää jutuistasi että käykö teillä siis se perhetyö keskustelemassa vai ihan kotipalvelu jonka tehtävänä on auttaa nimenomaan kotiaskareissa ja lastenhoidossa? Ei tietääkseni ole mitään standardeja mikä on sallittu normaali määrä esim. pyykkiä tai ruokaa tietyn kokoiselle perheelle mitä sovellettaisiin. Ja jos et siis täytä näitä normaalin rajoja on vanhemmuus jotenkin hukassa? On kyllä hieman outoa jos koiran karvoja ihmeteltäisiin. Siisteys on ongelma vain silloin jos oikeasti on niin paskasta että se on terveysriski.
No meillä ei ihmetelty sitä että sotkua syntyy. Ehkä meillä sitten oli normaalit työntekijät. Marisivat vain että siivota voisi vähän usemman ja koneenkin voisi laittaa pyörimään joka päivä. Vähän hassua että on niin päinvastaisia kokemuksia. Luulisi että yleensä on ongelma juuri vanhempien laiskuus ja se että kotitöitä ei tehdä kun se että siivotaan ja pyykätään?
Täällä Ei Ole Tarvetta Kaupungin Perhetyöntekijälle Mut Silti he Painostavat ottamaan sen kotikäynnille jos kieltäytyy niin sit Lasten Suojelu Puuttuu Asisaan ihmisen kiusaamista Tämä on jo
Kokemuksia lastensuojelusta-> älkää ottako lasua missään tilanteessa mukaan vaikka olisitte kuinka väsyneitä tai ette jaksa siivota.
Pyytäkää vaikka naapurilta apua. Voivat auttaa mielellään. Lasu vie lapsenne.
Itse pyysin apua kriisitilanteessa ja asiat menivät niin, että lapset otettiin huostaan. Ennaltaehkäisevä ja akuutti apu oli mitätön. Huostaan vaan.
Nyt kun saan lapset kotiin mihin kuuluvat, en ikinä enää halua kuulla lasusta mitään. Sossu ei välitä ja laitoksessa kiusaavat.
Kun olette ls asiakkuuden alla ja lapsi jää esim. tupakasta kiinni tai lintsaa koulusta ei kauaa kestä kun lapsi on huostaanotettu.
En olisi ikinä lasuun yhteydessä ongelmien kanssa. Pitää löytyä muu taho.
Rahastavat huostaanotoilla. Vanhemmat maksaa tietenkin elatusmaksua laitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksia lastensuojelusta-> älkää ottako lasua missään tilanteessa mukaan vaikka olisitte kuinka väsyneitä tai ette jaksa siivota.
Pyytäkää vaikka naapurilta apua. Voivat auttaa mielellään. Lasu vie lapsenne.Itse pyysin apua kriisitilanteessa ja asiat menivät niin, että lapset otettiin huostaan. Ennaltaehkäisevä ja akuutti apu oli mitätön. Huostaan vaan.
Nyt kun saan lapset kotiin mihin kuuluvat, en ikinä enää halua kuulla lasusta mitään. Sossu ei välitä ja laitoksessa kiusaavat.
Minun kokemukseni taas on sellainen, että lastensuojelussa oli aivan ihania työntekijöitä, joille olin rehellisesti avoin erinäisistä ongelmista (mm. huoleni siitä, miten vaikutan lapsen kehitykseen ja kasvuun, kun mielenterveyteni on siinä jamassa että tulee turhaan ärähdeltyä lapselle ja oltua turhan usein kireä/huonotuulinen/surullinen, mutta ei väkivaltaa) ja itse pyysin jonkinlaista kontaktia ja apua itselleni, jotta voisin paremmin ja tätä kautta lapsi voisi paremmin eikä tilanne ainakaan eskaloituisi.
Lastensuojeluasiakkuutta ei saatu, kuulemma tilanteemme ei ole riittävän paha ja kuulemma järkevä tiedostamiseni ja suhtautumiseni on voimavara tässä tilanteessa. Perhetyötä kuitenkin saimme, ja nyt odotan (helpottuneena) sitä alkavaksi.
Ilmoituksen teki siis päivähoito, eli en minä edes itse. Ainoastaan positiivisia kokemuksia ja olen hyvin kiitollinen lastensuojelulle - haluan lapselleni VAIN parasta ja henkisesti puolikuntoisena en sitä yllä tarjoamaan.
Kyllä monet perheet tarvisivat enemmän sitä kodinhoitajaa kuin jotain lässytystä. Tähän pitäisi pikkuhiljaa herätä.
Vierailija kirjoitti:
Siis suomeksi sanottuna arvioivat sua ja kyttäävät. Aikansa tilannetta seurattuaan raportoi tiimissään, jossa porukalla arvioidaan sun edellytyksiä vanhemmuuteen. Myös raha sanelee tätä arviointia varsinkin tiimin vetäjän toiseen korvaan ylhäältä päin. Mietitään mitä sun perhe tulee maksamaan yhteiskunnalle tilanteen pitkittyessä, jos tämä perhetyö ei saa sua säikkymään asioiden korjaukseen tai et mahdolliselta masennukselta ala lääkkeiden voimalla jaksaa. Sitte napataan esille lasten etu ja sut pestään kuntoutusjaksolle ja lpset omiin palveluihin.
No. Silti onneks on olemassa vielä tällasetkaan toimet. Kokoomuksen jatkaessa porskutustaan nääkin kyllä katoaa tuota pikaa.