Tampere vaarantaa syntymättömien lasten hengen, jo ilman lakkoakin.
Olen raskaana ja laskettu aika mahdollisen lakon alettua. Sain neuvolalääkäriltä lähetteen synnytystapa-arvioon Taysiin, koska aiemmassa synnytyksessäni oli ongelmia (väärä tarjonta, imukuppi, laajat repeämät, joista toivuin pitkään). Nyt sf- mitta yli käyrien, ja neuvolassa syntymäpainoarvio nelikiloisesta.
Taysin äitiyspoliklinikan lääkäri ei ottanut minua kuitenkaan vastaan, koska tällä viikolla oli tullut käsky leikata synnytystapa-arvioita 15%. Hän lähetti minut keskusäitiyspoliklinikalle, jossa lääkäri myös koki arvion tarpeettomaksi. En siis pääse mihinkään arvioon, onneksi sentään neuvolan tätiä kai saanee tavata.
Pelottaa ja ahdistaa miten tässä käy, varsinkin jos lakko alkaa. Eikö tässä tilanteessa ns. ennaltaehkäisevät arviot olisi entistä tärkempiä, jos meikäläinen ajetaan Vaasaan tai Hämeenlinnaan synnyttämään lakon alkessa.
Ymmärrän kyllä että Tampereen kaupunki hakee säästöä, mutta että jopa syntymättömien lasten terveyden kustannuksella!
Kommentit (11)
äitiyspolin lääkäri sanoi yksityisten loitonneen niin kauas tämänpäivän synnytyskäytännöistä, ettei hänen mukaansa kannata mennä. Kyselin tätä nimittäin häneltäkin epätoivoissani.
Jos sulla kuitenkin eri kokemus ja hyvä sellainen, voisitko vinkata mistä hänet löytäisin? Menisin.
joten eipä ihme. Vaihda kaupunkia!
Tampereellahan toimii yksityisellä puolella sellaisia lääkäreitä, jotka yhä ovat myös julkisellampuolella synnytyslääkäreinä. Itsekin vierailin tällaisen lääkärin luona... Mutta nyt iski dementia, en muista lääkärin nimeä enkä edes lääkäriaseman nimeä, mutta se sijaitsee keskustoria vastapäätä (siis Hämeenkadun yli) samassa talossa jossa on myös apteekki.
Tuimalalle mä menisin Koskiklinikalle, mutta varmista, että on vielä Taysin lääkäri. Siis vanhalle mies-Tuimalalle. Ei sille ehkä hänen tyttärelleen. On mukava ja pitää huolta. Ehkä joku ylilääkäri tms. Ulkonäkö sitten pettää, älä pelästy.
Ja kuten tuossa joku sanoi, muutamat TAYS:n naistentautien ja synnytysten erikoislääkärit ottavat vastaan Koskiklinikalla. Mutta heistä tapsin jonkun synnytyslaitoksella, enkä välitä mennä uudelleen. Tämäkin on hyvin yksilöllistä. Onnea matkaan.
liittyneet terveystyaloon. On nyt rautatieaseman vieressä.
Mutta siis mikä vika? Haluatko leikkaukseen ennen lakkoa, käynnistykseen, tapa-arvioon? Mihin?
Jos sua alko ahdistaan niin eikö soitto neuvolaan olisi paikallaan??? Siis vaikka se että sanot että sua alko nyt oikeesti pelottaan kun esikoinen oli väärässä tarjonnassa ja sitä ei tarkistettu.
Synnytyksen aikanakin tarjontaa tarkistetaan jos tilanne ei kehity. Itselläni esikoisesta ultrattiin kesken synnytyksen mutta asento oli hyvä eika tarttettu sen suurempia toimenpiteitä. Mutta ehdottomasti soitat neuvolaan koska olet huolissasi, ne voi yhä antaa lähetteen. En tiedä mitä pelkopoli voi tehdä, mutta mahdollisesti ultraa helpommin?
ettei yksityisille kannata mennä.
Ja selvennykseksi siis 13 (muut tajusivatkin) tahdoin siis päästä synnytystapa-arvioon. En sektioon yms. Ja usko pois, että kerroin tästä pettymyksestäni neuvolassakin (ja sieltä käsin asiaa hoidettiinkin) kun juuri sieltähän minut neuvolalääkäri arvioon lähettikin. Pelkopoli on taas eri asioita varten.
Jos ed. raskaudessa on ollut ongelmia (niin kuin ap:llä esimerkiksi) neuvola lähettää synnytystapa-arvioon sairaalaan jotta tarkistaisivat että mahtuuko penska tulemaan ylipäätänsä ulos. Tämä on ihan käytäntö kunnissa.
Mulla oli huonossa asennossa ja ei tullut itsestään ulos, vaan lopulta leikattiin. EI mitään katsottu ultralla synnyttäessä. Ei kertaakaan. Lääkäri vaan totesi, että sitten saadaan tietää, miksei tullut itsestään ulos, kun on ajvattu vatsa.
No, mikäänhän ei estä sinua menemästä omalla kustannuksellasi kokeneen sairaalalääkärin yksityisvastaanotolle, niin minä tein.
Nimittäin mulla raskaudet aina yli, ja kuopuksen kohdalla oli jo niin, että yliaikakontrollia ei enää automaattisesti tehty, ja juuri säästösyistä.
Näinollen sovin oman gyneni kanssa viikottaisista kontrolleista. Ei tässä kannata surra sitä, että joutuu itse maksamaan, se on jo tätä päivää, että jokaisen täytyy pitää itsestään huoli omalla rahalla. Ainakin kun kontrolleista ja pienemmistä pikkuvaivoista kyse.