Voiko ajoittain kohovaan verenpaineeseen syödä rauhoittavia ? Verenpainelääkkeet
laskevat normalitilassa liian alas. Paineet siis kohoavat vain ajoittain ja aiheuttavat
tosi pahan olon...
Kommentit (10)
laskee pulssia, joka saattaa olla levossakin 120
Olen ymmärtänyt, että beetasalpaajia käytetään myös esim. esiintymisjännityksen hoitoon, ja tuolloin tietysti otetaan vain tarvittaessa. Kysypäs lekurilta.
meinaatko ihan oikeasti, että jos verenpaine kohoaa niin korkealle että aiheuttaa oireita, sitä ei ole syytä lääkitä? Kiva sitten saada joku kohtaus.. Itselläni siis paineet helposti esim. valvomisen myötä 180/120 myös lääkkeen kanssa ja siis syke 120 ja risat.. tuskin tuo ap nyt sitä tarkoitti, että jos alapaine kohoaa 70:stä yhdeksäänkymppiin, niin alkaa ahdistaa..
t:nelonen
sama onglema (josta kolmosella ei hajuakaan), olen kerran kokeillut beetasalpaajaa, mutta siitä tuli jälkikäteen karsea olo, kun vaikutus haihtui. Pelottaa että saan kohtauksen näillä paineilla vaikka vähäisemmät kuin ap:lla. Menee sykleinä, välillä 2 kk korkealla sitten taas alas.
t. 140/105
ja hoitaa sitä, eikä vaan olettaa että lääkitys on se pelastus???
ei minulta otettu edes sydänfilmiä kun lääkitys vain määrättiin..
Monasti olen miettinyt että onko järkevää vain laskea pulssia tietämättä miksi se on korkea.. Tyytyväinen olen kyllä noihin beetasalpaajiin ollut, ennen lääkitystä pari päivää viikosta meni julmetusta päänsärystä kärsiessä. En tiedä johtuiko särky verenpaineesta, vai onko kyse siitä että ilmeisesti beetasalpaaja toimii myös migreeninestolääkkeenä.
Niin joo.. tietysti voisi laihduttaa ja yrittää siten korjata tilannetta. Minäkin olen 174 ja painan ainakin 60 kiloa.
Minä olen kyllä normaalisti melko lääkevastainen, mutta hoitamaton verenpaine on ymmärtääkseni aika salakavala aiheuttaen mm. aivoinfarkteja tms. Mulle on ihan sama jos kuolen, mutta silti en halua jäädä halvaantuneena makaamaan yksin kotiin josta minua ei kukaan löydä..
terv. nelonen
on ultrattu sydän, otettu kymmeniä verikokeita, olen ollu verenpaineen vuorokausimittauksessa sekä kerännyt vuorokausivirtsan. kyllä tutkimuksia otetaan kun niitä pyytää ja on hankala tilanne, sen huomaa kyllä ihan tavallinen tkn lääkärikin.
ja yleensä sukurasitekin on kova. ylipaino pois, ruokailutavat terveellisiksi, tarpeeksi liikuntaa, niillä paineen voi laskea alas. jos ei laske (puolen vuoden seurannassa) on aihetta lääkitykseen.
Itselleni määrättiin beetasalpaajia esiintymisjännitykseen nimenomaan sen takia, että minulla on myös lievästi kohonnut verenpaine jonka kannalta beetasalpaajat ovat hyviä. En ole käyttänyt niitä koska en huomannut mitään vaikutusta. Ne pitäisi kuulemma "titrata" itse eli kokeilla miten iso annoksen pitää olla että tehoaa. En ole viitsinyt.
Ja mitä verenpaineen lääkkeettömään hoitoon tulee niin itselläni 7 kilon laihdutus ja liikunnan moninkertaistaminen noin 10 tuntiin viikossa, mukaanlukien kolme kertaa viikossa raskasta hikiliikuntaa, ei ole alentanut verenpainettani puolen vuoden aikana YHTÄÄN. Painoindeksini on 23,4.
Vaikka usein väitetään, että jo muutaman kilon laihdutus auttaa, se on ihan puppua. Perimä rulettaa.
Ne ovat lähes kaikki riippuvuutta aiheuttavia eli niistä voi olla tosi vaikea päästä eroon. Vähitellen joutuu syömään yhä enemmän jotta saisi saman vaikutuksen kuin aiemmin, ja lopettaessa tulee vieroitusoireita.
Beetasalpaajat eivät ole tässä mielessä yhtä pahoja, ja tietenkään nykyaikaiset masenuslääkkeet eivät myöskään, mutta niistähän tässä nyt ei puhuttu.
Rauhoittavia pitäisi syödä vain todelliseen tarpeeseen muutaman viikon tai kuukauden jaksoissa.
verenpaineen kuuluukin välillä nousta ja välillä laskea.
Miksi ihmeessä jokaiseen pahaanoloon aina pitäisi olla apteekista saatava lääke?