Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku tuolla vertaa raskauden aikana alkoholin juontia karkkipussin syöntiin!

Vierailija
29.10.2008 |

"Musta on pöljää

että alkoholista tehdään tuommoinen peikko. Ei vauva saa mitään tarpeellista karkeista tai muistakaan "herkuista". Pienet annokset alkoholia eivät ole vaarallisia, joten ihan samalla tavalla musta voi suhtautua kuin vaikka karkkipussiin tms. Tuskin kukaan kuitenkaan koko raskautta syö vaan terveellisesti, oikein ja vauvalle hyödyllistä. Mutta minä en olekaan mikään juoppo, jolle kohtuujuominen tai yhteen (puolikkaaseen) lasiin jättäminen olisi mikään ongelma."

Tämä oli vastaus nro 9 toimituksen Joitko raskaana alkoholia-kysymykseen.

Joku ei nyt ole ymmärtänyt että alkoholi on myrkkyä. Vaikkei karkitkaan varmasti terveellisä lisäaineineen ole, niin ei niistä vauva joudu myrkytystilaan.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pienestä annoksesta ei tosiaan ole haittaa! Ryypääminen on sitten asia erikseen.

Vierailija
2/67 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jotkut raskaana olevat saattoivat juoda lasillisen viiniä ravintolassakin ruuan kanssa. Ite en olis kehdannut! Enkä kyllä juonutkaan koko raskauden aikana mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sellaista pientä annosta alkoholia, josta voidaan varmasti sanoa, että siitä ei ole haittaa sikiölle.

Vierailija
4/67 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sellaista pientä annosta alkoholia, josta voidaan varmasti sanoa, että siitä ei ole haittaa sikiölle.

Vierailija
5/67 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelee että juo kaksi lasillista viiniä joka olisi noin puoi pulloa viiniä, niin silloin sikiö on jo kohdussa tajuton vaikka äiti tuntisi olevansa vain pienessä hiprakassa (näin kerrottiin synnytysvalmannuksesa). Kuinkakohan paha olo vauvalla on jo lasillisen jälkeen? Eihän vauvan elimistö mitenkään pysty alkoholia käsittelemään ja sama promillemäärä hänenkin veressä on. Kyllähän kaikki tietää että teininä meni se eka lonkerokin päähän kun ei alkoholiin vielä ollut tottunut, vaikka promillemäärä veressä oli sama kuin nyt aikuisenakin. Mitenköhän tilanne on muutaman kilon vauvan kohdalla sillä promillemäärällä?

Vierailija
6/67 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehty siksi, että on ihmisiä jotka eivät osaa vetää rajaa sen alkoholin kanssa. Saunaolut ei neuvolatädin mukaan aiheuta mitään vahinkoa ja sellaisen voi kerran viikossa huoletta juoda.

No, minulla ei ollut käyttöä näille neuvoille, sillä en juo olutta enkä viiniäkään. Teinilonkerosta join puolikkaan kun se tuntui auttavan pahimpaan oksenteluun. Lääkäriltä sitten kuulinkin, että jos nesteessä on vähän alkoholia, se läpäisee solut paremmin kuin vesi ja ehkäisee elimistön kuivumista.

Vierailija
7/67 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei se sitä katso että alkoholista ei olisi ollut mitään haittaa. Ne haitat saattaa ilmeentyä vasta kouluiässä esim. oppimisvaikeuksina.

Vierailija
8/67 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi sanoa vaikka ohjeistuksessa on kielletty alkoholi kokonaan, että voi silti vähän ottaa? Samoin toiset neuvolatädit suosittelevat imetyksen lopetusta kun uusi raskaus alkaa vaikka ohjeistuksessa on sanottu että imetystä voi jatkaa ellei kyse ole riskiraskaudesta. Juuri heidän sanaansa kuitenkin uskotaan ja sitten lapsi saakin promilleja elimistöönsä vaikkei kukaan tiedä miten ne vaikuttaa. Jos ei muuta niin aiheuttaa ainakin vauvalleen pahoinvointia ihan tarkoituksella. Mutta mitäs siitä että vauva yökkäilee kohdussa kun neuvolatäti sanoi että lasillisen voi ottaa.

Vierailija
9/67 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[iJoku ei nyt ole ymmärtänyt että alkoholi on myrkkyä. Vaikkei karkitkaan varmasti terveellisä lisäaineineen ole, niin ei niistä vauva joudu myrkytystilaan.

[/quote]

Ketjussa, johon viittaat, joku perusteli juomattomuuttaan sillä, ettei alkoholissa ole mitään sellaista jota vauva tarvitsee. Siihen joku toinen vastasi, ettei karkeissakaan ole mitään sellaista.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että raskaana olevilta pitäisi kieltää kaikki muut ruoat paitsi puuro ja kaikki muut juomat paitsi vesi. Kun eihän sitä ikinä voi tietää...

Vierailija
10/67 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[iJoku ei nyt ole ymmärtänyt että alkoholi on myrkkyä. Vaikkei karkitkaan varmasti terveellisä lisäaineineen ole, niin ei niistä vauva joudu myrkytystilaan.

Ketjussa, johon viittaat, joku perusteli juomattomuuttaan sillä, ettei alkoholissa ole mitään sellaista jota vauva tarvitsee. Siihen joku toinen vastasi, ettei karkeissakaan ole mitään sellaista.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että raskaana olevilta pitäisi kieltää kaikki muut ruoat paitsi puuro ja kaikki muut juomat paitsi vesi. Kun eihän sitä ikinä voi tietää...

Asiayhteydestä irrotettuna tuo lausunto kuulostaakin aivan idiootilta, mutta alkuperäisessä ketjussa se oli vastaus tuohon ettei alkoholissa ole mitään mitä vauva tarvitsee - kuten ei karamellissa, sipseissä, suklaassa, limonadissa jne. jne.

Vierailija
11/67 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa alkuperäisestä viestistä oli jäänyt pois.

Vierailija
12/67 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonkon näitä FAS-lapsia? Todellakin Suomessa on tarpeen suosia nollarajaa, koska täällä joko juodaan itsensä kaatokänniiin tai ollaan absolutisteja. Kohtuullista alkoholinkäyttö (silloin tällöin ruuan kanssa viiniä tms) ei tässä maassa tunneta.

Vierailija
13/67 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesta voi tulla uusi Pekka-Eric?

Mä söin muuten maksaakin väh kerran viikossa, kivittäkää mut!

Vierailija
14/67 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te tiedätte loppujenlopuksi ranskan tilanteesta. Ehkä sielläkään ei suositella odottaville alkoholia?

Ja mitä sitten vaikka ranskassa tai jossain juodaan, suomessa ollaan sen verran valistuneempia että tiedetään mitä raskauden aikainen juominen aiheuttaa sikiölle. Alkoholi edes pienessä määrin ei ole suotavaa kun ei kerta siitä turvallisesta rajasta ole varmaa tietoa.

Onko niin että tupakkaakin voi polttaa, kun ei sitä polta paljon? ihan vaan pari päivässä.

Vierailija
15/67 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te tiedätte loppujenlopuksi ranskan tilanteesta. Ehkä sielläkään ei suositella odottaville alkoholia?

Ja mitä sitten vaikka ranskassa tai jossain juodaan, suomessa ollaan sen verran valistuneempia että tiedetään mitä raskauden aikainen juominen aiheuttaa sikiölle. Alkoholi edes pienessä määrin ei ole suotavaa kun ei kerta siitä turvallisesta rajasta ole varmaa tietoa.

Onko niin että tupakkaakin voi polttaa, kun ei sitä polta paljon? ihan vaan pari päivässä.

Minä olen kyllä asunut Ranskassa ja tiedän vähän tilanteesta siellä. On sielläkin hysteerisiä odottajia, mutta alkoholi ei ehkä ole ihan samanlainen peikko kuin täällä Suomessa.

Ottamatta muuten kantaa keskusteluun: olen 70-luvun lapsi ja minun äidilleni oli lääkäri määrännyt konjakkia supisteluja hillitsemään. Toistaiseksi en ole havainnut itsessäni fyysisiä vammoja tai oppimisvaikeuksia (tosin olen vaan FM).

Vierailija
16/67 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/67 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jotkut raskaana olevat saattoivat juoda lasillisen viiniä ravintolassakin ruuan kanssa. Ite en olis kehdannut! Enkä kyllä juonutkaan koko raskauden aikana mitään.

Ihan turhaa tiukkapipoisuutta tuollainen. Sitä paitsi ketä siellä ravintolassa edes kiinnostaa otanko mä ruokani kanssa yhden lasin viiniä vai en?!?

Vierailija
18/67 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa tiukkapipoisuutta tuollainen. Sitä paitsi ketä siellä ravintolassa edes kiinnostaa otanko mä ruokani kanssa yhden lasin viiniä vai en?!?

jos siis huomaisin raskaana olevan viinilasi nenänsä edessä.

Vierailija
19/67 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siis huomaisin raskaana olevan viinilasi nenänsä edessä.

Ihan alkoi pelottaa!

Vierailija
20/67 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo vähemmmän niin ei tule noita pelkokohtauksia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi