######Pikkuenskat alkuviikkoon#####
Kommentit (36)
Jimihän täytti tänään 6kk ja hyvin viihty ikkuserkun puuhamatolla, oli ihan onnessaan :)
Juu kyllä me taidetaan suunnata puuhamatto ostoksille. Nuuro on meinaan jo nyt kiinnostunu pehmokukasta jota oon roikuttanu sen yläpuolella kun on köllötelly lattialla ja ikää on sentää vasta vajaa 1,5 kk ja kattelee sitä vaikka kuinka kauan päivästä toiseen. Onhan se niin ihmeellinen :)
Nyt sit seuraa jatkokysymys... voitteko suositella jotain tiettyä puuhista, niitä on vissiin aika laidasta laitaan.
Täällä on aika kamala yö takana, valvottiin 23.45-3.30 ja Onni söi melkein kokoajan. Pakko oli jo ennen kolmea antaa lisämaitoa kun raukka vaikutti niin nälkäiseltä vaik oli tissiä imenyt jo pari tuntia. En mä tiiä oikein mitä teen? lisämaidon antaminen on pahasta jos aikoo imettää mut epäilyttää vaan oman maidon riittävyys. Tiedän kyllä että välillä vauva viihtyy tissillä pitkään ja tilaa itselleen lisää maitoa. Onni oli vaan niin nälkäisen oloinen yöllä että oli pakko antaa. Oikein haukkasi aina tissistä kiinni ja imi kuin viimeistä päivää. Mitenkä mulla on niin huono omatunto lisämaidon antamisesta? onko kellää muulla ollut? Repuli oli aloitellut hyvän pinon maidon riittävyydestä ja kaikkea mahdollista itsekin olen kyllä jo kokeillut (en teetä mut ajattelin tänään käydä ostamassa). Olen kyllä ahkerasti jaksanut imettää mut välillä aina usko loppuu, kamalaa olis jos vauva näkis nälkää =( Viimeks on siis annettu lisämaitoa lauantai-yönä kun mä olin yksinkertaisesti niin väsynyt monen tunnin imetyksen jälkeen että annoin miehelle aamuyöstä vauvan hoitoon. Rintapumppukin on käytössä, sillä vaan en mitään isoja saaliita ole saanut.
Sorry omanapainen valitusvirsi, nyt kyllä meinaa olla matalapainetta ilmassa =(
Buuffalla oli ollut hyvä yö, tosi mukava kuulla. Ehkä meilläkin sitten muutaman viikon päästä...
väsähtänyt hermione ja Onni 3vko+risat
pikainen vinkki (kari meinaa heräillä vaunuissa), älä stressaa maidon riittävyydestä, se saattaa vähentää maidon tuotantoa. Ja jos lypsät älä kyttää paljonko pulloon tippuu. Kannattaa vaikka lypsää niin että vauva imee toista rintaa ja lypsää sitten toisesta. Tai ajattele lypsäessä vauvaa ja positiivisia asioita! Se kuulemma helpottaa maidon herumista. Itse huomasin että maidon tulo lypsämällä lakkasi jos oli " pakko" saada pulloon maitoa ja sitä kyttäsi kokoajan paljonko pulloon valuu. Ja jos maito ei riitä niin sitten annatte lisämaitoa. Tuosta yöstä tuli mieleeni niin syökä pikkuinen tidella kokoajan tehokkaasti? vai nukahteleeko välillä tissille/vaan lutkuttaa. mutta ei syö? Meillä kari on pari yötä tehnyt sitä kun nostaa tissille hyökkää kiinno kuin viimeistä päivää, mutta ottaa vaan pari imasua(tuskin edes maitoa saa) ja sitten nukahtaa tyytväiseä, tissi suussa ja sitä välillä lutkuttaen jos en heti nosta omaan sänkyyn takaisin..
empä tiedä onko näistä vinkeistä mitään apua..
kiitos vinkeistä. Tiedän kyllä ettei sais stressata tota maito-asiaa mutta minkäs teet? Nyt on ihan hyvä fiilis kun sain just lypsettyä 60ml mikä on mulle hyvä saalis. Parhaimmillaan olen saanut 80ml ja nää molemmat " isommat" saaliit olen siis saanut lypsettyä sen jälkeen kun on yöllä annettu lisämaitoa. Viime yönä meni siis omaa lypsettyä maitoa 30ml ja korviketta 40ml. oon kyllä joka päivä yrittänyt lypsää mutta eilenkään ei irronnut kuin se 30ml. Vaikka kuinka yritän rentoutua..
Vauva ei kyllä rinnalla ollessaan kokoajan aktiivisesti syö, imee kyllä mut ei niele niin siitä kai mulla pelko tuleekin kun pelkään ettei maitoa tule. Ja sit kun tosiaan viime yönä vauva haukkas niin ahnaasti tissiin kiinni, ihan sääliks kävi. Viimein kun nukahti niin nukahti tissi suussa, ei nukahtanut omaan sänkyynsä. Tuttia ei huoli, alkaa vaan yökkäämään niin en ole sitä usein edes tarjonnut.
Tulikohan sekavaa tekstiä...
Niin ja tosiaan kyllä välillä nukahtelee tissille. Sit nukkuu jonkun aikaa ja herätessään haluaa uudestaan tissille. Paitsi viime yönä kun tais olla valveilla kokoajan. Nyt kyllä uni maistuu..
Hermione: Mulla sairaalassa tarkkailtiin sitä saako Nuuro tarpeeks maitoo imemällä, sillä että ennen syöttöä se punnittiin ja sit heti syötön jälkeen uudestaan. Mitään vatteita ja vaippahan ei sit ennen uutta punausta saanu vaihtaa. Näin näkivät heti paljonko sai syötyä. Tuskin sulta löytyy niin tarkkaa vaakaa kotoo että tän vois tehdä,mutta neuvolassahan kyseinen kokeilu onnistuis.
Nuurollakin oli muuten just tossa 3 viikon ikäsenä tollanen että söi pitkiä aikoja ja usein. Meillä meni ohi varmaan noin viikossa, joten tsemppiä sinne imetyspuuhiin.
T: Buuffa ja Nuuro
Hermis: Tutista vielä sen verrankun sanoit että Onni yökkii kun annat tutin. Meilläkin Nuuro yökkii välillä jos tutin antaa " väärin" sen suuhun, vaikka muuten tuttia syökin. Meillä huolii sen kun vähän täristää tuttia huulia ja kieltä vasten ja varovasti laittaa suuhun. Kannattaa koittaa ensin antaa tuttia esim kun istuu turvakaukalossa, niin ei yöki niin helposti kun makuullaan.
Meillä meinään tutti auttaa yöllä uudestaan nukahtamiseen kummasti. Muutenkin helpottaa välillä jos Nuuroo harmittaa kun on masuvaivoja niin tutti suuhun ja taputtelua pepulle niin rauhoittuu vähän ja rentouttaminen on helpompaa.
T:Buuffa
[color=#8B008B]BUUFFA ¿ meillä on viihdytty puuhiksessa vaihtelevasti 5-45min jostain 1kk iästä lähtien. Ensin kelloteltiin selällään ja kuunneltiin musaa, sitten alettiin tarttua leluihin, sitten kääntyä, tarttumaan mm. aasiin häntään ja painelemaan valoja ja nappuloita.. Ja joskus siihen jopa nukahdettiin ja nukahdetaan edelleen (harvemmin tosin). Eli siis minun mielestä erittäin hyvin käytetty 59 eur, jonka meidän puuhis maksoi. Jos haluat käydä kurkkimassa kuvia, http://s162.photobucket.com/albums/t272/Mammanalku77/ tuossa linkki. Ainakin siellä vähän vanhemmissa kuvissa on jotain sellasia missä näkyy puuhis. Lastentarvikkeesta taidettiin ostaa. Kyllähän niitä saattaa löytyä käytettynäkin jos ei uutena raski ostaa.
HERMIONELLE tsemppiä noiden syöntien kanssa. Meillä oli myös sellanen tiheämmän imun kausi ¿ en jaksa muistaa milloin, mutta ehkä n. 3kk iässä ¿ meni kyllä ohi aika pian. Otin neidin päivällä sohvalle ja itselle kaukosäätimen, kännykän, evästä, pillijuomaa ja yöllä otin meidän viereen ettei tarvinut rampata ihan koko ajan Oonan huoneeseen edes takas. Kyllä se ohi menee!!! :)
Huiskutukset kaikille!
Mammis & Oona 6+kk[/color] [color=red]♥[/size][/color]
Mummolasta kotiuduttu ja kiirettä pitänyt. Eilen oltiin mummin ja tyttösen kanssa shoppailemassa Hesassa. Neiti oli tosi innoissaan kun Stockkalla sai äiskän sylissä ihmetellä ihmisvilinää. Kovin suloisia hymyjä sateli kaikille, jotka tyttöseen päin katselivat. Tänään heti aamusta mentiin kaupungin järjestämään kulttuuriviikon vauvamuskariin. Illalla olisi uinti jos vaan saadaan aikaiseksi lähteä kahdestaan tytön kanssa.
Mooli, harmillista jotta turhaa olitte maitoa ostaneet. No, onneksi ei nyt ihan mahdottomia maksa...
Hermione, kuulostaa niiiin tutulta tuo sinun teksti, miettiminen maidon riittävyydestä, lisämaidon antamisesta jne. Oma kokemukseni on, että kaikkeni tehneenä maito ei vain riittänyt hurjaa vauhtia kasvavalle tytölle. Niimpä lisämaitoa on mennyt välillä enemmän ja välillä vähemmän. Jossain vaiheessa luulin jo, että imettäminen loppuu päiväsaikaan kokonaan mutta kumma kyllä maitoa on taas alkanut tulemaan enemmän. Kannustan sua ajattelemaan a) vauvan parasta ja b) omaa jaksamistasi. Imettämisen pitäisi olla ja tuntua hyvältä myös äidistä. Minä olin stressaantunut kun luin täällä toisten valtavista maitomääristä ja koin aikamoista huonommuuden tunnetta, kun oma lapseni sai myös lisämaitoa. Onneksi pääsin noiden ajatusten yli, koska meillä on TOSI tyytyväinen ja hymyileväinen tyttönen, joka saa noin 400-500 ml korviketta/velliä vuorokaudessa ja loput äidinmaitoa. Jos googletat korvikemutsit, niin löydät nettisivut joista minä ainakin olen saanut apua kun korvikkeenantoa miettinyt.
Nyt pitää mennä, tyttönen kaipaa ruokaa. Voikaa hyvin kaikki!
t. iida-linnea ja tyttönen 5 kk
buuffa: meillä on mun töistä saatu puuhis, joka on hankiyttu pikku pingviinin nettikaupasta. malli on tiny love kick & play, käy kurkkaamassa niiden sivuilla. mini viihtyy siinä 15-30 min kerrallaan sopivalla tuulella ollessaan mutta on toki vielä liian pieni varsinaisesti leikkimään siinä. se neuvolasta saatu hymynaaman kuva on muuten meillä ihan pop vaipanvaihtopaikalla.
tipu & mini 1kk+
Buuffa, oli meilläkin osastolla pari kertaa se syöttöpunnitus. Mulla maito nousi rintoihin vasta kun olin kotona joten en kovin luotettavana pidä niitä punnituksia. Mulla siis meni 6vrk synnytyksestä ennenku maitoa alkoi kunnolla tulemaan. Keltaisuuden takia ne osastolla tuputti Onnille tosi isoja määriä lisämaitoa =( Raukka oksenteli sitten.. Kiitokset kun olet vastaillut. Täytyy harjoitella vielä tuota tutin käyttö. Olen mä saanut tutilla rauhoittumaan muutaman kerran kun Onni on äitynyt huutamaan kovasti esim.neuvolassa kun on riisuttu alasti. Jospa hän oppis sitä imemään kotonakin.
Kiitokset vielä Mammikselle tsempeistä!
Iida-linnea, ihana kuulla että muutkin on mietiskellyt samojen asioiden kanssa! Tuntuu niin mukavalta kun tietää ettei ole ainut. Täytyypä käydä lukemassa noita sun mainitsemia sivustoja.
Sun viestisi sai mut paremmalle tuulelle, kiitos!!!
Meillä oli netti nurin keskiviikkoon asti... Olipahan outo olo...
Meillä oli neuvola... joojep. Kaveri oli sitten hieman kasvanut.
3 viikon ikäisenä mitat oli 3700 g / 51,8 ja nyt tasan 5 viikkoa: 4700 g / 54,5... OHHOH!
Noh, ainakaan enää ei tarvitse olla huolissaan Naksun painosta... nyt tuntuu nousevan aika kiitettävästi. Meillähän oli silloin aluksi hieman ongelmia, kun Naksun paino ei lähtenyt nousemaan. Nyt sitten lisämaidon avulla pikkuherra kasvaa ja vankistuu... tuntuu tulevan äitiinsä... ruoka maistuu ja paino nousee. Eilen pikkuinen selvästi kerjäsi multa suklaata, kun söin herkkuja pikkuisen ollessa mun sylissä. Ihan selvästi se katsoi mua ja mutristi suutaan, kun en antanut palaakaan ;)
Hermione: Mä annan yhden vinkin tuohon maitojuttuun... älä missään nimessä syyllistä itseäsi!!!! Pullovauvoista kasvaa ihan yhtä terveitä ja reippaita ihmisiä kuin äidinmaidollakin (sanoi mulle neuvolantäti tänään). Meillähän kävi Naksun kanssa niin, että sairaalasta lähdettiin sunnuntaina ja painoa kaverilla silloin 2900 (mä avauduin tästä jo siellä toisessa pinossa), tiistaina neuvolantäti tuli kotikäynnille ja kaveri painoi 2920, eli paino ei noussut vieläkään... Silloin neuvolantäti antoi ohjeeksi, että jokaisen syötön jälkeen 20-30ml lisämaitoa, mutta aina ensin rintamaitoa. Mä itkin aivan lohduttomana... ensin sitä, etten mä osaa hoitaa vauvaani, vaan se raukka kärsii nälkää. Neuvolantäti kyllä nimenomaan sanoi, ettei meidän vauva ollut missään nimessä nälkiintynyt, vaan erittäin jäntevä ja terhakka (ja ärhäkkä). Seuraavaksi mä itkin sitä, että mä olen huono äiti, kun mun maito ei riitä ruokkimaan mun lastani... siinä taisi mennä ilta ja yökin aika pitkälle itkeskellessä. Noudatettiin neuvolatädin ohjetta, vaikka sydäntä särki. Perjantaina Naksu painoi 3170g. Seuraavassa neuvolassa kaverin paino oli 3210g. Silloin saatiin ohjeeksi antaa lisämaitoa niin paljon kuin kaveriin uppoaa. Siitähän se sitten lähti kasvamaan... tän hetken tilannehan tulikin jo kerrottua. Toki mä juon mammateetä ja toivon, että maitoa tulisi enemmän ja kyllä sitä kai tuleekin... mutta mä annan nyt lisämaitoa ilman tunnontuskia. Musta ei ikinä olisi toteuttamaan sitä, mitä siellä toisessa pinossa joku ehdotti, että lisämaito pois ja imetetään vaan sitkeästi. Meidän pieni itkee jo masuvaivoja... Nälkää sen ei tarvitse itkeä. Sitäpaitsi meillä isi nauttii, kun saa vauvaa syöttää ihan itse. Yhä pidän kiinni siitä, että ensin tarjotaan rintaa ja sitä pitää syödä kanssa. Naksu on kyllä keksinyt sen pullon autuuden, kun maito tulee siitä helpommin, mutta kun mä sitkeästi tarjoan tissiä, niin kyllä se sen lopulta huolii. Meillä on siis hieman herran kanssa kiistoja siitä, mitä syödään ;) Eikä meidän kaverilla ainakaan imuote kadonnut... tosin me hämmennetään ja meillä on kaksi erilaista pullosuuta käytössä, kun Naksulla on sellaisia pulloja, joista ei saa ilmaa, ja sitten sellaisia tavallisia.
Mä olen tuossa lypsyasiassa huomannut sen, mitä Emka sanoikin, että jos sitä pulloa tuijottaa, niin ei tule mitään, mutta jos vain lypsää rauhassa ja ajattelee kaikkea muuta, niin johan alkoi tapahtumaan. Aika hassua, mutta niin se vaan on...
Tuttiasiasta sen verran, että oletko tarjonnut eri tutteja? Meillä ainakin oli heti se linja, että MAMin ¿tappitutti¿ lensi kaaressa pihalle... ei kelpaa kuin rengastutti... Tarkka poika... Meillä myös laitetaan tutti suuhun tuolla Buuffan mainitsemalla tavalla, eli vähän ¿täristetään¿ tuttia samalla, kun laitetaan se suuhun.
Noh, tulipas pitkät kommentit... tuo imetysasia vaan oli mullekin niin iso päänsärky, että näköjään vieläkin siitä tulee tekstiä..
Jotain piti vielä kommentoida... hmm...
Tässä on niin sekaisin, kun ei ole päässyt koneelle moneen päivään.
Emka oli paranemaan päin... hieno juttu. Meillä menee tuon liinan kanssa vielä tosiaan harjoitellessa. Meillä on sellainen pitkä liina. Osaan nyt sitoa sen niin, että saan Naksun siihen sillain pystyyn, naama mun rintaa vasten. Kehtosidontaa opettelen kovasti, koska se asento muistuttaa kovasti sitä, jossa Naksu viihtyy sylissä. On vaan tosiaan melkoinen harjoittelu siinä, että saa sen sopivan kireäksi. Viimeksi, kun koitin, niin Naksu oli kuin silli purkissa, oli hieman kireä... voi pientä. Ehkäpä tämä tästä, kun ahkerasti harjoittelee.
Heh, aloitin jo eilen tämän kirjoittamisen, mutta aika ei riittänyt saamaan valmiiksi. Nyt Naksu juttelee sängyssä ¿delfiinikieltä¿, kun yhä vaan pienen masua vääntää.
Mä sain neuvolasta luvan lopettaa D-vitamiinit hetkeksi, kun sanoin, etten mä pysty katsomaan sen pienen kärsimuksiä... kun sen silmätkin huutaa apua, kun se katsoo mua. Kaveri saa kuitenkin niin paljon lisämaitoa, ettei sillä ole hätää. Eli nyt ollaan pari päivää ilman ja sitten aloitetaan taas uudelleen yhdellä tipalla. Meillä oli vain cuplaton käytössä ja tuntuu, ettei se auta lainkaan. Tänään taidan hakea niitä relatippoja... Innostuin niistä, kun niillä saattaa kuulemma olla allergioita ehkäisevä vaikutuskin. Mä niin toivoisin, ettei Naksuun nämä mun allergiat siirry... ei tämä ole kivaa.
Mitä ihmettä? Tykkääkö kaikkien muiden vauvat kylpemisestä? Höh... meillä raivotaan ja huudetaan... eikä tykätä yhtään. Siitä kyllä tykkää kovasti, kun pestään pelkkää pyllyä, mutta jos vannaan laitetaan, niin tulee kunnon mekkala.
Tulipas romaania taas... koitan nyt aktivoitua, kun nettikin kerran toimii taas... nyt delfiinikieli alkaa meillä muuttumaan itkuksi, joten meitsi taitaa mennä laittelemaan pulloa valmiiksi. Meillä, kun tuon pullon pitää olla heti valmis, kun vaihdetaan tissistä pulloon, muuten tulee mekkala. Olen koittanut Naksulle selittää, ettei tämä ole pikaruokala, mutta... ;)
Mukavaa loppuviikkoa...
R
Mun mielestä asiaan voi suhtautua kahdella tavalla: joko ei välitä neuvolan ohjeista ja yrittää vaan imettää usein, tai sitten välittää neuvolan ohjeista ja antaa lisämaitoa, mutta ei ota siitä mitään paineita tai morkkista.
Usein lapsen saa vähitellen hyvään kasvukäyrään ihan pelkällä äidinmaidollakin, mutta se vaatii aikamoista kylmähermoisuutta ekoina päivinä/viikkoina, kun kasvua ei tapahdu neuvolan toivomalla tavalla. Tai sitten jos antaa lisämaitoa, pitää itsekin asennoitua niin, että se on lapsen parhaaksi, eikä ole mikään epäonnistuminen.
Useimmilta tulee tarpeeksi maitoa, jos vaan pystyy imettämään tiheästi (ts. lapsi suostuu syömään, ja itse syö/juo tarpeeksi jotta maitoa kehittyy). Mutta jos on tosi isokokoinen lapsi, tai tosi väsynyt äiti, tai tilanne jossa lapsen pitäisi jostain syystä tosi nopeasti saada lisää kokoa, on varmaan viisainta antaa lisämaitoa.
Mutta mä veikkaisin, että sellainen lapsi, jonka syöttöbälit ovat maksimissaan kolme tuntia, kyllä aika nopsaan " tilailee" rinnasta itselleen tarpeeksi maitoa. Sitten sellainen enemmän nukkumisesta välittävä vauva saattaakin jo tarvita lisämaitoa, koska ei vaan kiinnosta roikkua rinnalla puolta päivää :)
Eli ei kannata tuijottaa vaan pelkkää painoa, ellei siihen ole vahvaa terveydellistä syytä. Olisi ihanaa, jos kaikki neuvolantädit ymmärtäisivät sen, että lapsi ei näänny nälkään, vaikkei heti parisas viikossa kasvaisikaan ihan valtavasti.
Ja kannustavana esimerkkinä vielä se, että mä päätin ettei meidän Noel saa kotona yhtään lisämaitoa, vaikka oli 9vrk mennyt sairaalassa äm+korvike -yhdistelmällä. Kyllähän se asui rinnalla koko ajan, mutta parissa päivässä maitoa tulikin jo ihan riittävästi. En myöskään antanut enää kotona tuttia, jotta poika käyttäisi kaikki imuhalut rintaan. Tepsihän se, mutta tietenkin haittapuolena oli se, että rinnasta tuli tutin korvike, ja maitoa tuli loppujen lopuksi vähän liikaakin :) Paino oli vielä sairaalasta tullessa alle syntymäpainon, mutta viikossa jo nousi ihan kivasti. Tietty kaikki perustui siihen, että Noel todellakin halusi imeä rintaa tiheästi. Ikinä en joutunut herättelemään sitä syömään.
Toivottavasti tästä pohdinnasta oli jotain apua! Haluan vaan kannustaa yrittämään ensin rintamaidolla, mutten missään nimessä syyllistä korviketta käyttäviä! Kaikki ratkaisut ovat varmasti juuri niitä oikeita, mikäli ne on tehty harkiten ja lapsen parasta ajatellen.
Kandi
Kyselit puuhamatosta. Meillä kari alkoi viihtymään kunnolla puuhamatolla tuossa 3kk+n.viikko. Siis että viihtyi siinä jo 30min kiltisti. Nyt on lähes joka aamu melkein tunnin ja leikkii yksin kiltisti. Saan syödä aamiaisen ja lukea lehden kaikessa rauhassa. ja tehdä omat aamutoimet. :) sellaisia 10min pätkiä suostui olemaan yksin jo ennen 3kk ikää. Sen olen huomannut että viihtymisen parantamiseksi leluja on vaihdeltava välillä, siis niitä mitkä roikkuu tai ainakin niitten paikkoja ja sitten puuhiksella on parempi olla muitakin leluja joita voi halutessaa nypeltää.