Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Herääkö teillä isät yöllä vauvan kanssa?

14.10.2007 |

Meillä pullovauva (vahvan lääkitykseni vuoksi) ja isä menossa huomenna ensimmäistä päivää töihin isyysloman jälkeen. Mielestäni hänen kuuluisi herätä yöllä vauvan kanssa esim. niin, että minä nousen joka toinen yö ja hän joka toinen. Miestä ei asia innosta..

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tod. herää, isyys lomalla vaihto vaipat, minä imetin, muutenki imetin sinne 9kk asti eikä vaippaa yöl enää vaihdettu alunjälkeen niin mitä mies ois hereil olles tehty, mä imetin ja jatkettiin unia, tosin meil yöheräämiset loppu jo 1kk iässä.

mutta mun milestä äidin työ on olla kotona ja hoitaa lasta, siis silloin jos näin on niin eihän isä herää.... jos isä tekee omaa työtä niin silon se tekee vain omaa työtä ja äiti omaansa,mitä ihmeen järkeä siinä ois et mies herää öisin ja menee aamula 7 töihin, tulee taas kotiin ja hoitaa lasta ja taas herää yöl..milloin isä lepää? mieti itse jos kävisit töis ja isä ois kotona, ois aika kornia et sä heräät yöllä ja isä vaa makaa vaik jää kuitenkin aamul kotii kun sä lähdet töihin. meil aamuheräämiset menee niin et mä herään tietty arkena vauvankaa, launtaisin myös mutta mies sunnuntaisin, mies sanonutkin et parempi herätä sunnuntaina ajois et saa unta hyvin illal ku työviikko alkaa...

hoitakaa nyt homma äidit jos kotona lasta hoidatte nii te heräätte, tai sit ruvetaa koht ihmettelee ku rupee parisuhde riitelyttää kun molemmiat väsyneitä, eikö riitä jo et äidit väsyneitä, mitä siit tulee jos molemmat silmät ristissä... tämä mun mielipide, kukin tietysti tyylillään, mutta jos miestäsi ei innosta tollanen niin tuskin se sitten on teidän tyyli....

Vierailija
42/57 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kyllähän sitäkin sattuu, että äiti käy töissä tai opiskelee, ja silti herää yöllä imettämään. Eikä kukaan tuolloin sano isälle, et onpas törkeätä kun noin valvottaa äitiä vaikka on " vaan" kotona!

Yhteisiä ne lapset on, joten yhdessä ne hoidetaan. Ei sekään ole reilua, et kotiäidin työpäivä on 24h, mut kodin ulkopuolella töissäkäyvä isä selviää sillä kahdeksalla tunnilla. Kumpi on pahempi väsymyksen tuottama moka: se, että isä vähän töissä nuokkuu, vai se, että äiti nukahtaa kesken leikkien ja sillä välin lapset teloo itseään kotona?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että riippuu tietysti miehen työpaikasta. Omasta miehestäni ainakin tiedän, että hänen työssään ei ihmishenkiä ole vaarassa, jos aamupäivä menee vähän puoliunessa...

Vierailija
44/57 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä, esikoinen kun on, mies heräsi alkuun (muutamat ensimmäiset viikot) ihan pakostakin hoitelemaan tyttöä minun apunani. Tuolloin alussahan on herkästi vatsavaivoja jne, ja on se aika raskasta vauvaa yksin kannella. Sitten kun meillä yöitkemiset väheni, ja jäi vain yösyötöt, mies nukkui yöt ja minä imetin vauvan. Meillä tosin vauva nukkui paljon, joten saatettiin vedellä unta tuonne puolille päiville asti. Mies myös nousi viikonloppuaamuisin vaihtamaan vaipat ja antoi minun nukkua, kuten aika monella muullakin.

ap nyt ei tätä kysynyt, mutta meillä roolit muuttuivat siinä vaiheessa, kun imetys ja yösyötöt lopetettiin n. 8kk iässä. Siitä lähtien mies on hoitanut yöherätykset 50-50, koska pystyy tekemään asialle jotain ja minulla ei ole enää imetyshormoneja valvomista tukemassa. Tosin pulloruokittujen vauvojen äideillä ei taida niistä imetyshormoneista valitettavasti olla paljoa hyötyä.

Toivottavasti löydätte itsellenne sopivan tavan toimia! Kyllähän varmasti mieheltä olisi toivottavaa joustoa, jos edes joinain öinä jaksaisi auttaa syötöissä.

Vierailija
45/57 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ihan teidän oma asianne miten teette mutta ymmärrän hyvin jos miestä ei innosta herätä kun on kuitenkin töihin meno.meillä mies herää joskus vapaapäivinä,mutta ei aina koska minusta hänelläkin pitäs olla myös niitä vapaita tosiaan..meillä ei kyllä mies muutenkaan ole öisin paikalla kun tekee yötyötä,mutta ehkä tekin voisitte tehdä niin että vapaalla ollessaan heräisi isäkin?kun onhan se aika kohtuutonta vaatia että herää yöllä ja sit aamulla on kuitenkin aikainen herätys..

Vierailija
46/57 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ainakaan äiti hoida 24 h, vaan isä kun tulee 5-6 aikaan töistä niin leikkii ja hoitaa lapsia nukkumaan jne.ja myös viikonloppuna yhessä hoidetaan, joten ois musta kohtuutonta jos isä vielä yöllä heräis.ei ole helppoa tulla töistäkään noin myöhään ja alkaa touhuu lapsenkaa, myönnän ite että oikeen kauhistuttaa töihin meno koska olen aina töistä tullessa ihan poikki, miten jaksaa leikkiä lastenkaa jne.ja et sit pitäs viel herätä yöllä. ja jos äiti on niin väsynyt että on vaara että teloo itseään tai nukahtaa kesken leikin, on jo väsymys aika paha ja sillon kannattaa hakea ulkopuolista apua jos noin valvottava vauva,pahempi on isä töis silmät ristis ja kotimatkalla ajaa kolarin tien päällä. meoltiin ainakin isyys lomalla molemmat käveleviä zombeja, nyt sentää mies on virkeä, tai olen minäkin koska pyrin nukkumaan päiväunet aina kun vauva nukkuu.

Vierailija
47/57 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hyvä olla tiukasti sitä mieltä että kaikkein oikeinta on että äiti vain herää, jos vauva alkaa nukkumaan täysiä öitä joskus kuukauden ikäisenä. Hohhoijaa.

Vierailija
48/57 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on isän yöt rauhoitettu juuri tuon työhön liittyvän vaarallisuuden vuoksi, muutenkin loistaa kyseinen ammattiryhmä onnettomuustilastojen kärjessä... eikä todellakaan tarkoita, että hänellä olisi mitään muuta ns. vapautusta vauvanhoitoon liittyen - yhteisiähän nämä ovat!!!

Luulin hänen ennemminkin kartoitelleen yleisiä tapoja eri perheissä oman ratkaisunsa tueksi tai päätöksenteon pohjaksi kuin että olisi toivonut kommentteja omaan tilanteeseensa, en tiä sitten?!

Vierailija
49/57 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olenkin todella tyytyväinen =) itsellä ei ole päivisin lepohetkiin aikaa. vauva nukkuu usein pätkissä ja esikko 4,5v on usein päivät kotosalla.

itse olen huono nukkumaan,joten on ihanaa tietää ettei yöllä tarvitse nousta ihan heti.

mies itse tätä ehdotti ja näin on menty,vauva 1,5kk. minä tulen aamuyöstä jatkamaan hommaa.mies on lahjakas nukkuja,nukkuu miten vain ja missä vain.minulla kun menee aikaa että saan unen päästä jälleen kiinni.

minusta on ihan tasaveroista,jos ja kun mies tekee suhteellisen normaalia työpäivää ja minä työtäni täällä kotona,on hän valvomaan ja hoitamaan tuon yhden syötön.kaikki miehet eivät moiseen suostu,mikä on musta jotenkin outoa.yhteinen projektihan tämä vauva on.

Vierailija
50/57 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua vähän mietittyttä että niin monet imetettyjen lasten äidit on tänne vastailleet että tietenkään ei isä herää yöllä kun vain äiti voi antaa ruuan. eiköhän se tuossa tilanteessa ole ihan selvää? eli voisi kommentoida sitten vaan niitä muita heräämisiä, jolloin ei ole kyse siitä saako vauva tissiä vai ei?

ap:llahan kuitenkin oli pullovauva, joten ehkä kaipaa komentteja vastaavassa tilanteessa olevilta?

ja mitä niihin heräämisiin tulee. minähän kirjoitin jo aiemmin että mies on viikonloppuisin herännyt öisin. mutta saa kyllä varmasti levätä, koska nukkuu sitten aamuisin pidempään ja nukkuu 1-2 päiväunet molempina päivinä. en minäkään odota että arkena se joka menee töihin heräisi öisin (paitsi jos esim se kotona oleva on sairaana ja kaipaisi myös lepoa että jaksaa olla kotona?)

niin ja puhettahan on ollut myös kotitöistä. meillä ei ainakaan tyhjennetä tiskikonetta sinä aikana kun ollaan tytön kanssa kaksin kotona jos tyttö on hereillä, koska silloin neiti levittelee koneesta saamansa astiat ja laatikoista löytyvät astiat ympäri keittiötä sekä kiipeilee pesukoneen " oven" päälle. pyykkiä jne toki pestään ja tyhjennellään yhdessä.

terkuin tikru

Vierailija
51/57 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa tässä pohdiskelen, kun viivivaavi. Helppoahan äidin hoitaa yöheräämiset, jos niitä riittää vain muutama yössä ja muutaman kk ajan. Varsinkin täysimetyksellä nämä sujuu aika vaivattomasti!

Meillä vauva (imetyksellä menty koko ajan) herää vieläkin, nyt 9,5kk, jopa kymmenen kertaa yössä, eikä siis tosiaan aina syömään. Ja isän apu heräämisissä on kullan arvoista. Tämän ketjun lukemisen jälkeen osaan arvostaa isän apua yöheräämisissä tuplasti enemmän!

Vierailija
52/57 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin kyse ap:llä olikaan että siellä herätään 10 kertaa yössä, ei edes mainnut että herätään, mutta jos herättäs niineihän sellasta jaksaskaa hoitaa yksin, mutta miten ihmees isäkään jaksas herätä tunnin välein ja mennä töihin vielä seuraavana päivänä.... ei se ei liity mitenkää sihhen kuinka pitkää muilla, jos meillä yöheräämiset kesti noin kuukauden nii en ikinä silti ois sit' mieltä et miehen pitäs herätä öisin, muutenki tulee myöhää kotiin, leikki ja hoitaa lasta, tekee vielä töitä usein puolee yöhön ennen ku tulee nukkumaan ja sit aamul 6 herätys ja töihin matka 1.5 tuntia, joten jos käskisin miestä heräämää nii se ois kyllä suora itsemurhaisku ja nukahtas tien päälle. ja ihmettelen että 9,5kk vielä herää 10 kertaa yössä sehä tarkottaa melkein kerran tunnissa, kannattas hakea jostain unikoulu apua ihan, ei tolases mitään järkeä et noin kauan tarvii olla väsynyt, sekä isä että äiti...

aika jännä ketju, hienoa nähdä että muutkin äidit puolustaa isän nukkumista eikä vaan isät, s on aivan eri asia jos mies haluaa ehdottomasti heräillä öisin ja että se sopii hänen työhänsä, mutta ap:n mies ilmeisesti ei halua joten miksi pakottaa... silloin ei ainakaan isä voi olla pirteä jos kokee jos etukäteen asian mahdottomaksi.

ttä joku joka arvosteli sitä kuinka pitkää meil herätty ei liity mun mielipiteeseen mitenkää, vaikka heräiltäs vuoden iässä, ei silti mielestäni ole sen asia joka töissä käy niin herätä varsinkaa jos perhees on 1 lapsi..

Vierailija
53/57 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeritopalle. Meidän kotityöt ei kyllä yrityksistä huolimatta suju pojan kanssa. Sitä kun ei vois vähempää kiinnostaa kotitöiden katseleminen kun on paljon mielenkiintoisempaakin puuhaa esim. yrittää kiivetä kirjahyllyyn ja humpsaahtaa sieltä alas. Kyllä mun päivät menee pojan vahtiessa ihan kokonaan. Onhan se tietenkin kiva että sellaisiakin lapsia löytyy :)

Meillä meni koko viimeviikko siten että poika heräsi n. 20 kertaa yössä huutamaan mahakipujansa. Jos olisin yksin joutunut nuo heräämiset hoitamaan olisin varmaan tullut hulluksi. Kyllä arvostukseni nousi miestäni kohtaan siinä samalla, se kun tekee 10 tuntista työpäivää.

Ei mun mies ole koskaan valittanut väsymystä jos on joutunut heräämään. Sen mielestä tämä on meidän yhteinen " projekti"

Mun mielestä se puolestaan on vaarallista jos äiti on liian väsynyt vahtimaan lapsia.

Mutta tämä on vain mun mielipiteeni.

Tämä juttu puolestaan on jo mennyt kauan sitten ohi ap:n kysymyksestä.

Vierailija
54/57 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan yösyötöt ja muut tarvittavat hoitamiset ja tutittamiset aamukuuteen asti, mies siitä eteenpäin, kunnes lähtee 7.40 töihin. Joinakin aamuina poika 2,5 kk nukkuu koko tuon aamupätkän eikä kaipaa mitään, joskus pitää syöttää (pulloruualla mennään) ja menee nukkumaan samantein, joskus taas saattaa valvoa melkein koko ajan ja nukahtaa onneksi juuri ennen kuin mies lähtee, että voimme vauvan kanssa vielä nukkua hetken ennen päivän käynnistymistä. Tämä sopii meille ainakin tässä vaiheessa.

Vierailija
55/57 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä että miehen pitäis herätä, ainakin meillä on niin että itse herään PALJON ennen kun mies vauvan öhinöihin enkä kuitenkaan saisi unta jos mies syöttäis siinä sitä.ja mun mies ainakin tekee niin rankkaa työpäivää yrittäjänä että kyllä se tarvii ne unet. viikonloppusin saan nukkua pidempään jos haluan vaikka yleensä noustaan kaikki yhtäaikaa.

Meillä on kyllä helppo lapsi ollu alusta asti ja yösyötöt loppu jo jonkin aikaa (nyt 6kk vanha poika)

Vierailija
56/57 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vauva herää miljoona kertaa yössä niin varmasti tarvii mieheltä apua aina joskus, mutta ap ei kertonut millanen vauva heillä on..ite en kokenut yhtään raskaaksi alusa herätä sitä 2 kertaa yössä.

Vierailija
57/57 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä mies ei edes kuule kun vauva huutaa jos sattuu yöllä herään.

Ja minähän olen kotona siksi että hoidan vauvaa joten mielestäni ei mieheni tarvitse edes herätä ja hoitaa yöllä jotta hän sitten jaksaa olla töissä päivisin. ISO MUTTA kun mieheni on kotona hän hoitaa vauvan sitten aamulla kun se herää ja minä saan jatkaa unia. Näin meillä;)