Herääkö teillä isät yöllä vauvan kanssa?
Meillä pullovauva (vahvan lääkitykseni vuoksi) ja isä menossa huomenna ensimmäistä päivää töihin isyysloman jälkeen. Mielestäni hänen kuuluisi herätä yöllä vauvan kanssa esim. niin, että minä nousen joka toinen yö ja hän joka toinen. Miestä ei asia innosta..
Kommentit (57)
itselläni ei ole tullut edes mieleeni pyytää miestä heräämään jos on menossa töihin seuraavana päivänä ja toisaalta vaikka joinain öinä olisin tullut olohuoneeseen nukkumaan olen itse herännyt joka tapauksessa ennemmin kuin mies pojan kitinöihin. Joten meillä se olen minä joka herään. Ja leään päivällä jos muista. :) Joskus on tehty niin että saan mennä aikaisemmin nukkumaan ja isukki nukuttaa pojan tai niin että saan sitten aamusta nukkua niin kauankuin haluan ja isä ja poika touhuavat aamutoimet keskenään ja tarvittaessa lämmittävät maitoa pakkasesta.
Meillä minä olen se, joka pomppii normaalisti ylös, sillä 3 kk poika syö tissiä 2 kertaa yössä. Mies saa koisia ja hänet herätän vain, jos on jotain isompaa ongelmaa, kuten kerran, kun vaippa vuosi ja pojan vaippa ja vaatteet piti vaihtaa ja sänky kuivata. Normaaliöinä vaippaa (meillä kestot) ei vaihdeta koskaan. Aamulla sitten vauvan aamusyötön jälkeen mies ottaa vauvan ja huolehtii kaikista vauvan aamutoimista ja herättää minut sitten, kun lähtee töihin. Näin saan nukkua aamulla tunnin rauhassa.
t. Juska
ihan omasta tahdostaan. Meidän poika 8kk on niin allerginen että hulina öitä riittää, joten ollaan yleensä vuoroteltu.
Miten ihmeessä te äidit kerkeette päivällä huilaamaan? Mä en kyllä kerkeis vaikka on vain yksi lapsi. Joskus ne kotityötkin on tehtävä.
Mun miestä taitais enemmän haitata tulla sotkuseen kotiin työpäivän jälkeen kun että herää joskus öisin.
Alkuaikoina kun poika söi vielä tissiä öisin niin tietenkin vain minä heräsin. Nyt helpottaa se että poika ei enää syö öisin joten minäkin saan nukuttua. Olen tosi herkkä uninen enkä tahdo aina saada uudestaan unenpäästä kiinni. Mies nukahtaa saman tien kun päänsä tyynyyn laittaa.
Oon kanssa sitä mieltä että aika tiukkoja mielipiteitä.
Meillä on ns. huonouninen vauva, eli nämä kuusi kuukautta muksu on pääsääntöisesti herännyt >10 kertaa yössä. Vauvaa imetetään ja itse siis olen pääsääntöisesti nuo yökuuboilut hoitanut. Mies on hoitanut ehkä kymmenisen kertaa yösyötöt viikonloppuna, mutta koska herään siihen itse kuitenkin siitä ei ole ollut oman jaksamisen kannalta liiemmälti hyötyä. Nykyisin meillä on se järjestely, että mies herää viikonloppuisin vauvan kanssa aamulla ja itse saan nukkua tunnin tai kaksi pitempään.
Itsellä yöunet on pääsääntöisesti yhä edelleen 1-5h yössä ja päivisin olo on sen mukaisen, jos siippa hoitaisi nuo yöt ei hän mitenkään jaksaisi töissä. Itse kun täällä kotona saa olla ihan koomassa ja pöljänä mies ei kuitenkaan töissään voi olla. Mutta jokainen taplaa tyylillään. Siskolla poika heräsi käytännössä aina yöllä kaksi kertaa, äiti antoi tuttipulloa alkuyöstä ja opiskelija-isä hoiti aina aamuviiden syötöt. Heille passasi moinen systeemi erinomaisesti.
Meillä lapset (nyt 4v, 2,5 v ja 6kk) ovat vauvoina heräilleet vain ja ainoastaan syömään, joten ihan turhaa olisi ollut miehen herätä kun rintaruokinnalla mentiin. Sitten kun muut hulinat aloivat, minulla oli jo niin rutiini herätä, että olin aina ekana pystyssä ja nopeasti vauvan luona kun jokainen on nukkunut n. metrin päässä minusta pinnasängyssä. Esikoinen oli sellainen, että näihin muihin hulinoihin auttoi vain ja ainostaan tissitainnutus, pahimmillaan heräilin 45 min välein pari kuukautta putkeen, 10 kk ikään asti, jonka jälkeen alkoi pääsääntöisesti nukkua yöt läpi. Kakkosella riitti tutti + kyljelleen kääntäminen. Kolmonen syö vielä pari kertaa yössä, mutta muuten tuntuu hänellekin riittävän tutti. Mies kyllä auttaa tarvittaessa, käy esim. isompien luona jos joku näkee painajaista, on pissahätä tms, mutta VAUVOJEN heräilyt olen hoitanut minä enkä ole kokenut sitä mitenkään epäreiluksi järjestelyksi. Kieltämättä olen ollut ajoittan " hieman" väsynyt esim. esikoisen kanssa kun oli tosissaan tuo parin kuukauden herälyputki, mutta mies on sitten auttanut niin, että on iltaisin vienyt lapsen/lapset vaunulenkille ja olen silloin saanut nukkua.
ei mies herää, eikä ole koskaan herännyt, ei vaikka olis vanhemmista muksuista joku sängystä pudonnut... Isäntä on niin sikeäuninen, että on tosi kovaa saanut lapset huutaa, että on siihen meteliin herännyt. :D Eli minä herään öisin, kun on jotenkin ' tuntosarvet' herkässä muksujen suhteen, herään jo ekaan ähinään, mutta nukahdan onneksi heti uudestaan, jos kääntää vaan kylkeään. Miehen herätyskelloon (klo 05) en kuitenkaan herää. =)
Äippä ja 4 muksua (8,5v, 7,5v, 2,5v ja 5kk)
Hermione-79:
Miten ihmeessä te äidit kerkeette päivällä huilaamaan? Mä en kyllä kerkeis vaikka on vain yksi lapsi. Joskus ne kotityötkin on tehtävä.
Mun miestä taitais enemmän haitata tulla sotkuseen kotiin työpäivän jälkeen kun että herää joskus öisin.
vauvan hereillä ollessa voi kyllä tehdä monia kotitöitä: täyttää pesukonetta, ripustaa pyykkejä, valmistella ruokaa, kattaa pöytää... ainoa mitä minä olen tainnut välttää on imuroiminen ja taikinan teko. Vauvatkin seuraa mielellään varsinkin pyykkien ripustamista... Kyllä se aika on vaan otettava siihen omaan lepoon, vartinkin tirsat piristää kummasti. Tiedän myös äitejä joilla on aika tarkka viikkorytmi tietyille kotitöille.
Ja mitäpä turhaan heräämään, sillä kello soi jo viideltä, että muutenkin ihan täys` nakki hänelle. Eikä hänestä mitään iloa olisikaan (no tietty seuranpitäjänä!), kun tää luomuvauva ei huoli kuin äitiä... ;O
Mieheltä ei tuo imettäminen tahdo sujua :). Ei mies kyllä edes herää lasten itkuun ja ääniin ja minä herään joka tuhahdukseen. Esikoisen ollessa vauva kokeiltiin, että mies välillä syöttäisi yöllä pullosta, että minä saisin levätä. Ensin mun piti herättää mies ja sitten kun kuului ääniä niin en osannut nukkua, joten ajattelin että mitäs me molemmat valvotaan kun edes toinen voisi nukkua ja siitä lähtien olen yöheräämiset hoitanut yksin. Jaksaapaha mieskin paremmin töissä ja mä lepään sitten illalla kun mies tulee kotiin ja leikittää lapsia.
Pakko tulla vielä toistamiseen kommentoimaan, kun ihmetyttää toisinaan niin kovasti... Jokaisella perheellä on oma tyylinsä, ja hyvä niin - se mikä ihmetyttää, on kommentit tyyliin: " kyllä se olet sinä joka heräät, isä on ansainnut hyvät yöunet, kun käy töissäkin" . Kuulostaa melko 50-lukulaiselta minun korviini.
Tosaalta, kun luen näitä keskusteluja, olen entistä onnellisempi omasta miehestäni, joka kyllä herää öisin, ja hoitaa lasta ihan yhtä taitavasti kuin minäkin.
Olin siis alunperin sitä mieltä, että kyllä molemmat voi hyvin herätä, tilanteen mukaan, ja että 1-2 yöherätystä ei ole liikaa myöskään työssäkäyvälle. Käyn itse töissä jo, ja herään edelleen joka yö (50/50 miehen kanssa, jos toinen on ihan poikki niin välillä vuorotellaan niin, että saa nukkua koko yönkin).
Kotona oleminen oli minusta hetkittäin rankempaa kuin työnteko, toisinaan taas ei - riippui niin kehitysvaiheesta, oliko hampaita tulossa jne.
Anyara & co
En ehtinyt koko ketjua vielä lukea. Mutta meillä minä herään, jo ihan siitä syystä, että vaikka poika karjuisi meidän välissä, ei mies yksinkertaisesti siihen herää - saati nyt, kun poika nukkuu omassa huoneessa.
Mies kyllä on valmis heräämään, jos tarvis on, mutta vielä olen jaksanut nousta öisin. La- ja su-aamut saan tosiaan nukkua niin pitkään kuin haluan, mies herää silloin. :) Nyt vkonloppuna nousin vasta 11-12 välillä molempina aamuina.
Yösyötöt meillä loppui n. 2kk sitten, mutta kerran-pari saattaa herätä itkemään, jolloin rauhoittuu heti tutilla ja jatkaa unia. Aamulla 5:30 jälkeen juo pullon maitoa, jatkaa unia ja herää n. 7:30-->
Minusta reilu diili, että hoidan yöheräämiset. (Miehellä soi kello 5:50 töihin.) Mutta miehen täytyisi olla välillä yöheräämiseenkin valmis (ainakin viikonloppuisin!), jos äiti heräilyjen takia väsynyt!!! Jo yksi hyvin nukuttu yö auttaa, niin on kumma, jollei mies sen vertaa voi joustaa silloin tällöin, jos saa muina työhön-meno-öinään nukkua!
Meillä mies herännyt reilun 7kk aikana työviikolla vain muutaman kerran, enempään en ole onneksi kokenut tarvetta. :)
Täysimetettyjä olleet molemmat lapset joten ei ole miehestä siksi yöllä hyötyä. Nopeammin olen itse saanut lapset nukahtamaan. Vanhempaa lasta käy kyllä rauhoittamassa jos joskus herää samaan aikaan kun imetän vauvaa.
Minä olen sitten nukkunut poikien kanssa 2-3 tunnin päikkärit tähän asti ( tosin nyt 3-vuotias yrittää niitä pois jättää ). Pyykki- ja tiskikoneet pyörii päikkäreiden aikana ja ruuan laitan päikkärien jälkeen. Pari kertaa viikossa on imurointipäivä jolloin en itse nuku päikkäreitä. Ja ulkoillaan ennen päikkäreitä ja illalla ruuan jälkeen.
Eli päikkäreiden ansiosta täällä on jaksettu oikein hyvin nuo välillä erittäinkin huonot yöt. Mies taas ei voi päikkäreitä nukkua ja muutenkaan ei oikein yöllä ole hyödyksi niin ollaan päädytty tällaiseen ratkaisuun. Koti ei nyt ihan tiptop ole koko ajan, mutta perussiisti kuitenkin.
Ja omaa aikaa on sitten illalla pari tuntia kun pojat on saatu nukkumaan.
Pirriäinen ja pojat 7kk ja 3-v
En tiedä..minusta se, että mies ei herää yöllä hoitamaan lasta ei kuitenkaan ole mitään " 50-luvun tyyliä" . Minusta se vaan järkevää ajattelua..minusta siitä isästä on enemmän hyötyä meille työpäivän jälkeen, kun ei ole niin väsynyt-->jos saa mahdollisuuden nukkua yön kunnolla. Totta kai mies havahtuu yöllä jos vauva itkee, mutta en " vaadi" hänen tekemään mitään. Minulla on kuitenkin kotona mahdollisuus levätä..vaikka lapsia onkin 4...mutta voin todellakin istua välillä.
Lasten kanssa yhdessä teemme kotitöitä..tyhjennämme astiakonetta ja pesemme pyykkiä..laitamme ruokaa ulkoilemme..ja mitä päivään yleensäkin kuuluu.
Nytkin olen huonosti nukutun yön jälkeen suhteellisen pirteää...korvat kun vauvaa itkettää.
Mutta varmaan jokainen perhe tietää itse tarpeensa..ja jokaisella on oikea tapa toimia...ei kukaan voi sanoa että se olisi väärin. Meillä tehdään näin ja toisilla sitten toisella tavoin.
Kuten joku sanoi, että parempi että perheessä on yksi väsynyt vanhempi kuin kaksi väsynyttä vanhempaa..äkäistä vanhempaa..ja täytyyhän sen äidinkin joskus levätä joten silloin mies ottaa vastuun tuosta yö heräilystä.
kaksosmamma
että kun mies mennyt töihin ja minä olen ollut vauvan kanssa kotona, minä olen herännyt yksin, mikäli yöheräämisiä on ollut max. 2. Mikäli niitä on ollut enemmän, mies on herännyt ja hoitanut YHDEN syöttökerran yössä - ihan mielellään ja vapaaehtoisesti. Mielestäni on reilua, että minä olen ollut se, joka on enimmäkseen herännyt, sillä miehen on kuitenkin oltava skarppi töissä. Toisaalta on ollut ihana, että jos vauva on herännyt monta kertaa yössä, olen saanut nukkua yhden pätkän paremmin, kun mies on huolehtinut yhdesä syöttökerrasta.
Toisaalta olemme olleet niin onnekkaita, että vauva alkoi nukkua täysiä öitä kahden kuukauden iästä eli kauaa ei tuo vaihe kestänyt. Sen jälkeenkin olen minä ollut viikonloppuaamuisinkin se, joka on herännyt imettämään vauvan (osittaisimetyksellä ollut). Nyt kun imetys on loppunut, olen alkanut silloin tällöin nukkua viikonloppuna pidempään.
anyara75:
Tosaalta, kun luen näitä keskusteluja, olen entistä onnellisempi omasta miehestäni, joka kyllä herää öisin, ja hoitaa lasta ihan yhtä taitavasti kuin minäkin.
Anyara & co
voi se isä taitavuutensa osoittaa muulloinkin kun yöaikaan, esim aamut ja illat, viikonloppuisin päivät ja yöt pitkät. Mutta eri perheissä eri tavoin, meillä ei olisi tullut mitään siitä, että pakotan kahdelta aamulla töihin heräävän isän lasta hoitamaan (eli ensin herään itse lapsen kitinöihin, sitten herätän miehen, kuuntelen kun lämmittää mikrossa maitoa jnejne). Meidän vauvaperhe-elämä on ollut kaikkea muuta kuin 50-lukulaista vaikkei mies olekkaan yöllä herännyt: käytännössä mies tulee töistä kotiin kello 11, ja kun olin äitiyslomalla lähdin silloin itse pari kertaa viikossa punttikselle, tai vähintään koiran kanssa lenkille. Mies kävi kotimatkalla ruokakaupassa, eli sitä mun ei tarvinnut lapsen kanssa tehdä. Kun tuon parin tunnin irtioton jälkeen palasin kotiin, meni mies " päikkäreilleen" .
Sama jako tulee tapahtumaan seuraavan vauvan äitiysloma-aikana eli joulukuusta alkaen...
Joo, sikäli kai, että edelleen minulla on rinnat, kuten 50-luvullakin naisilla on ollut! Rinnoillani minä olen vauvat yöllä syöttänyt. Muuta palvelusta meillä ei ole vauvoille öisin tarjoiltu, ei vaipanvaihtoa, ei hytkytystä, ei mitään.
Pulloruokintaan en olisi mistään hinnasta siirtynyt edes osittain sen takia, että miehellä olisi ollut mahdollisuus osallistua enemmän. Äidinmaidolla on minusta kumminkin tärkeämpi rooli vauvalle kuin sillä, kuka yöllä herää.
Minäkin olen erittäin ylpeä miehestäni ja siitä, miten taitavasti hän hoitaa lapsiamme. Mutta vauvan yöheräilyt ei ole se kohta, jossa mieheni pitäisi loistaa. Muitakin tilanteita on, päiväsaikaan.
Hassua minusta olettaa, että niissä perheissä joissa äiti hoitaa yöt olisi roolijako jotenkin " vanhanaikainen" . Jotkut asiat vaan on helpompi hoitaa ilman turhia tehtävänjakoja. Tissi suuhun ja siinä se. Vanhanaikaista, mutta ah niin tehokasta ;)
Tulkittiinpa taas kerran ihan miten sattuu mun kommentteja. Painotin sitä, että kussakin perheessä tehdään juuri niin kuin parhaalta tuntuu - 50-lukukommentillani viittasin aiempiin kommentteihin, joissa painotettiin että AINOA OIKEA tapa on, että äiti herää ja isäntä nukkuu.
Että eipä vedetä hernettä nenään kun ei ole syytä siihen - en todellakaan sorru antamaan yleispäteviä neuvoja kenellekään.
Anyara
Alkuperäinen kysyjähän syötti nimenomaan pullosta - ja siihen vastattiin todella jyrkästi että silti ei voi isä herätä (lukekaa alun kommentit).
Mutta minä lopetan tästä aiheesta tähän.....
Anyara
Teimme monena aamuna esikoisen vauva-aikana niin, että pojan herätessä aamulla siinä 5-6 aikaan syömään, hoiti mies tämän syötön. Olin illalla pumpannut valmiiksi ja niin oli helppo hoitaa aamun syöttö. Minä olin yöllä herännyt normaalisti imettämään. Mies oli vastaavasti mennyt aikaisemmin nukkumaan illalla.
Tämä toimi meillä tosi hyvin ja minä sain pidemmän pätkän nukuttua yösyötön jälkeen. Samalla isä ja poika saivat täysin kahdenkeskistä aikaa aamun varhaisina tunteina.
Katsotaan, kuinka tehdään nyt toisen kanssa. Luulenpa, että suunnilleen samaan malliin ainakin aluksi.
Oma mieheni on kullan arvoinen! Hänestä oli aivan normaalia, että molemmat hoidamme näitä unta katkovia syöminkejä :)
Nalle rv 24+ ja poika 2,5v
Meillä ainakin joudutaan välillä yöllä vaihtamaan vaippaa. Poika sen verran kova tissitakiainen (unikoulu edessä), että muuten vaippa fuskaa taatusti niistä pissamääristä..ja usein kerkee fuskaamaan, joten vaihdetaan yöllä kaikki yöpukua myöten. Käytössä Liberot/Lidlit, muumejakin kokeiltu! Pienempänä ei tarttenut ikinä vaihtaa, nyt 10kk!