isä käy yö töissä??
Meidän iskä on yövalvoja ja siis yöt töissä. 3-5yötä viikossa.
Ymmärrän että on rankkaa tehdä yöt töitä koska rytmi on ihan erillainen. ja perhekkin vaatii omaa osaansa.. Meillä nyt muutaman viikon menny näin: isi tulee kahdeksalta kotiin ja nukkuu kokopäivän,herää joskus klo.16aikaan,menee salille/menee kohta uudelleen nukkumaan kun on niin väsynyt..viikossa voi olla kaksi vapaata ja nekään ei ole putkeen vaan ripoteltu sinnetänne..
Meillä puolivuotias poika ja minä jälleen raskaana rv17. välillä tuntuu että ei jaksa aina olla yksin. Ei ole mummolaa lähellä,kaverit on sinkkuja joita kiinnostaa ihan muu...:( olemme alkaneet poikani kanssa kulkemaan kerhossa siellä onneksi on muitakin äitejä joiden kanssa jakaa juttuja. Olen sanonut miehelleni että halusin hänen olevan enemmän meidän kanssa...minun mielestä ei riitä että isi on yhden päivän viikossa meidän kanssa,se tuntuu jotenkin kiusaamiselta... mua niin masentaa
Kommentit (6)
Meillä iskä teki yötyötä aikoinaan tai siis n. 2 vuotta sitten. Mutta teki silloin kuitenkin melkein 6 vuotta pelkää yötyötä.Se on todella rankkaa perheelle täytyy myöntää...eikä kovinkaan sosiaalista..meillä oli silloin 3 lasta....kaikki oli silloin alle 3 vuotiaita.
Mies lähti töihin n.klo 21 ja tuli siinä klo 6 aikaan kotiin vähän riippuen mikä päivä oli...joskus saattoi mennä pitempäänkin...sitten päivällä nukkui klo 13-14 ja otti sitten illalla vielä tunnin torkut. Silloin kun oli töissä ei harrastamiselle ollut energiaa..eikä mies raskinut kuluttaa sitä aikaa minkä lasten kanssa oli mahdollista olla niin omiin juttuihinsa....kotitöitä tietysti teki,mutta vanhin lapsista oli aina mukana.
Mutta minä itsekin teen töissä kolmea vuoroa...joten nyt kun äitiysloma taas loppuu palataan arkeen...ja se olen minä joka tekee sen yövuron ja mies on sitten kotona...tällä hetkellä siis 4 lapsen kanssa...ja minulle ei itselle tulisi mieleenkään lähteä harrastamaan niinä iltoina itse mitään kun olen yövuorossa...en jaksa enkä halua riistää perheeltä sitä aikaa pois jonka voin olla kotona.Yhdessä perheen voimin tosin saatamme harrastaa jotain kivaa..kuten uimassa käyntiä..
Mutta jokainen itse tekee valintansa..ja tiedän myös sen että ei olle mukava vaatia toiselta jotain tiettyä käyttäytymistä...ja tapaa viettää iltaansa..sen pitää tulla omasta tahdosta..
Kaksosmamma ja lapsukaiset
Eli teki n. 4 vuotta pelkkää yötyötä, osin tuli viikonlopullekin kun viimeisin vuoro loppui vasta la-aamuisin. Oli raskasta, meni töihin yleensä klo 21 ja tuli PAHIMMILLAAN aamupäivällä klo 12, josta sitten nukkumisten jälkeen jäi alle tunti seurustelua päivässä.
Meillä esikoisen syntymän jälkeen oli kuitenkin 7 viikkoa kotona (oli säästänyt syys ja kevätloman + isyysloma päälle) ja oli mahtavaa! Aika tosin meni ja yötyöt vaan jatkoi. Joskus kävi parikin kertaa viikossa toisella puolen Suomea, jossa oli aina yhden päivänkin poissa. Oli mahdoton ikävä,niin mulla kuin tytölläkin.
Kuopuksen ilmotettua tulostaan mies kyseli työpaikalla mahdollisia päivävuoroja,mutta kun ei alkanut kuulumaan useista pyynnöistä huolimatta, alkoi etsiä päivätyötä silläkin uhalla että palkka laskee.
Jäi taas 7:ksi viikoksi isyyslomalle, jonka aikana pääsi päivätyöhön joten tuli kevyt laskeutuminen päivätyöhön loman jälkeen :)
Tekee nytkin välillä pitkiä päiviä, mutta viikonloput sekä juhlapyhät aattoineen ovat vapaana joten olen erittäin tyytyväinen, tytöt samoin :)
Näin meillä...
-Henna ja tytöt-
Mies tekee pääsääntöisesti yötyötä.
Viikonloppuisin saattaa olla päivävuorossa ja muutamia iltavuoroja sattuu joskus joukkoon.
Hän siis töissä joko 19-07, 20-08 tai lyhyt yö 23-08.
iltavuoro on 16-23.30 ja päivävuorot viikonloppuisin 8-20.
Meillä mies tehnyt reilut 5 vuotta lähestulkoot pelkästään yövuoroa. Ei tuo viikonloppuinen päivävuorokaan auta juuri, kun lähtee aamulla poikien herätessä ja illalla tulee juuri iltapesujen aikaan kotia.
Nuo satunnaiset iltavuorot on kyllä kivoja.
Meillä on kolme poikaa, 4v 2v ja 7kk ja ei kyllä tekemiset äidillä kesken lopu poikien ja kotiaskareiden kanssa. Mies nukkuu vuoron päälle sen n. 8 tuntia (vapaiden alkaessa vain muutaman tunnin, ottaa meidän rytmistä kiinni).
Täytyy kyllä hattua nostaa miehelle, että osallistuu kyllä kaikkiin kotiaskareisiin ja eritoden poikien kanssa touhuamiseen sitten vapaapäivinä. Hänellä yleensä 3 vapaata viikossa kun lähinnä 12 tuntista vuoroa tekee. Onneksi miehen työnantaja laittaa usein kaksi vapaata peräkkäin, meinaa se yksi ei tunnu missään kun nukkuu sinne klo 14-15 saakka.
Heillä tehdään 3 viikon listat ja siis saattaa olla joku 5 yön putkikin ja sitten useampi vapaa. Kyllä niitä vapaa päiviä odottaa kuin kuuta nousevaa :)
Meille tämä isin yötyö on sopinut hyvin, sillä mies osaa päivisin hyvin nukkua (saa nukuttua melussa) ja vapaat on sitten myös pidemmät kun tekee pitkiä öitä.
Enemmin isille jää nyt aikaa lasten ja minun kanssa, kun että olisi arkisin 8-16 töissä.
Meillä isukkilla on välillä yövuoroja tarkoittaen 5-10yötä per kk. Itse pidän eniten siitä että hän on yössä tai aamussa, koska silloin aikaa jää enemmän meillekkin. On töissä siis aamussa 6-14 ja yössä 22-06. Pahimpana pidän iltavuoroa joka on 14-22, isukki nukkuu n.klo 10-11 ja jo 13.30 pitää olla matkalla töihin. Poika nukkuu päiväunet juuri 10-14 välillä pari tuntia joten ei siinä paljoa yhteistä aikaa jää. Myös ikäviä vuoroja on vk.loput jolloin tekevät joko 06-18 tai 18-06. Tälläiset vk.lopput on todella turhauttavia..
Meillä yleensä yksi yövuoro 17.30-8.30 per viikko tai joka toinen viikko. Tuolloin isukki joko nukkuu vähän pidempään aamulla, tai ottaa päikkärit (2h) ennen töihin lähtöä. Aamulla kun tulee töistä, menee samantien nukkumaan silloin 9 aikaan ja herää joskus klo 13. Olemme sopineet että isukki urheilee silloin kun ei ole hankalia vuoroja, jotta heille jäisi Oonan kanssa yhteistä aikaa. Eli jos on esim 8-18 töissä, tulee illaksi kotiin. Kun taas 8-16 vuoron jälkeen hän saattaa käydä salilla tms. Hän on kyllä vähentänyt tosi paljon harrastuksiaan, mutta myös ihan omasta tahdostaankin. Välillä toki häntäkin harmittaa kun tekisi mieli lähteä kavereiden kanssa, mutta kyllä meillä perheellisillä on vähän niitä velvollisuuksia. Äitikin tarvitsee vapaa-aikaa toisinaan, ainakin meidän perheessä.
Kiva kun olette alkaneet käydä kerhossa, aikuinen seura piristää aina. :) Jos tosiaan miehesi viettää vain yhden päivän viikossa teidän kanssanne, minusta se kuulostaa jo vähän samalle kuin hän olisi vain " viikonloppuisä" . Puhu ihmeessä rehellisesti tunteistasi ja siitä että et välttämättä jaksa pienen lapsen sekä kasvavan masun (tulevaisuudessa 2 lapsen kanssa) kanssa aina yksin. Tai kyllähän sitä varmasti jaksaa, mutta kyllä vastuun jakaminen ja perheen yhteiset jutut ovat tärkeitä!
Tsemppiä teille ja ihania syyspäiviä! Onnekasta odotusta! :)
Mammis + Oona 6kk
Eli tekee enemmän päivävuoroja, onneksi.
Varmaan rankkaa, jos noin 7 h uni ei riitä... Eikö sitä salillakäyntiä voisi jättää välistä tuollaisina päivinä, kun pitää myös nukkua ja illalla taas töihin..? Siis jos tekee esim. 3 yötä viikossa, niin onhan siinä 4 päivää vielä aikaa käydä salilla... Tai ettei työpäivinäkään ihan joka päivä. Hankala varmaan ruveta toiselle tuosta sanomaan, kun periaatteessa kuitenkin hyvä (ja tärkeä?) harrastus.
Mieheni tekee yleensä niin, että tulee klo 7.30 maissa kotiin ja viimeistään klo 8.30 nukkumaan, heräilee klo 16-17 maissa ja on kotona alkuillan, kunnes klo 19.30 lähtee taas töihin. Töitä on 5 yönä viikossa, mutta niistäkin kaksi päivää nukkuu reissussa, ei kotona. Lapsi on aina aivan täpinöissä, kun isä vihdoin herää ja pääsee sen kanssa touhuamaan... Silloin äiti on ihan tylsä. :)
Välillä toivoisin, että mieheni harrastaisi enemmän liikuntaa, mutta yövuoroviikkoina on ihan mukavaa, kun ei ole sellaisia harrastuksia, mikä veisi pois kotoa. (Tai on niitäkin, muttei niin säännöllisiä/" pakollisia" .)
En tiedä, millaisia vastauksia toivoit saavasi, mutta tässä meidän arkea...
ride__: